PDA

View Full Version : - Emirates en stor trussel!


LN-MOW
20-07-2010, 22:12
Flyselskapet Emirates´ flyhamstring er en trussel mot europeiske flyselskaper, innrømmer flere toppsjefer.

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1940219.ece

Blubird
20-07-2010, 22:57
De er da hjertelig velkomne.

Wig-wag
21-07-2010, 00:55
Jeg vet fint lite om Emirates, utover det jeg leser her på forumet, deriblandt trip-reports.

For meg virker (av det jeg leser her) det som Emirates tilbyr god service (in-flight) og et godt produkt for passasjerene ellers, hvis det er oppskriften på å konkurrere, så gjerne for meg..

ENGM 911
21-07-2010, 00:55
Velkommen skal dere være Emirates. Europeiske selskaper har en lang vei å gå hva gjelder service, får håpe de tar lærdom av sin nye konkurrent.

Øivind
21-07-2010, 01:01
I economy har de 10 i bredden på 777-maskinene sine, og like dårlig seat pitch som alle andre.
Så med mindre man reiser i first eller biz, tror jeg ikke det skulle være noen grunn til å velge de framfor andre.

Robin882
21-07-2010, 01:09
Spennende, Emirates er jo i en egen klasse for seg selv hva angår å handle fly, det får jo til og med DY sine ordre til å visne... (no offence liksom) :)
Men ja, jeg har også tenkt på dette en del ganger før, de Europeiske seleskapene kan stå ovenfor et stort problem snart.
Emirates er vell det største seleskapet i verden også snart mht transport av passasjerer?
Håper ikke de kveler inne Etihad, da de også har et veldig bra produkt (så langt som jeg vet). Mener jeg har lest at Etihad er det mest suksessfulle flyseleskapet om man ser på når de startet og hva de har idag. De er ganske unge.

Noen som vet hvorfor ikke Emirates fokuserer litt på Abu Dhabi? Hadde ikke det vært naturlig?

ENGM 911
21-07-2010, 01:16
I economy har de 10 i bredden på 777-maskinene sine, og like dårlig seat pitch som alle andre.
Så med mindre man reiser i first eller biz, tror jeg ikke det skulle være noen grunn til å velge de framfor andre.

Hvis du kun ser på seat pitch og ikke øvrig service, ja.

Henshaw
21-07-2010, 01:40
I economy har de 10 i bredden på 777-maskinene sine, og like dårlig seat pitch som alle andre.
Så med mindre man reiser i first eller biz, tror jeg ikke det skulle være noen grunn til å velge de framfor andre.

På T7 har de jo opptil 34" pitch. For meg som er lang og spinkel er det viktigere enn 9 i bredden. Men folk har forskjellige prioriteringer. Personlig mener jeg at Emirates leverer ett av de beste Economyproduktene.

Øivind
21-07-2010, 01:48
I følge Seatguru har de 33" pitch i 772 og kun 31" i 773-maskinene. Tror ikke 31" er spesielt behagelig om man er lang, og disse flyene blir brukt på noen av de lengste rutene de har. Når det er trangt både i lengde og bredde skal servicen være svært god for at man skal velge de framfor selskaper som har bedre plass til bein og kropp.

KrisFlyer
21-07-2010, 02:34
Mange flyselskaper mener at Emirates er subsidiert av staten fordi Sheikh Mohammed Al Maktoum har størsteparten (hvis ikke 100 %) av eierskapet i flyselskapet. Dette gjør at mange europeiske selskaper som ikke er subsidierte, føler at Emirates har et urettferdig konkurransefortrinn. Lufthansa og den tyske staten var for et par år siden særdeles lunkene til at Emirates skulle ekspandere ytterligere utover flyplassene Hamburg, Frankfurt, Düsseldorf og München. Det skal bli interessant å se i årene fremover hvordan selskapene i Midt Østen klarer seg mot hverandre.

Uansett om Emirates kan defineres som statsfinansiert eller ikke, er det imponerende å se hvordan de ekspanderer, og hvilken service de yter til kundene sine. Jeg holder i alle fall Emirates som ett av mine favorittselskaper på økonomiklasse, etter Singapore Airlines.

FlyTAP
21-07-2010, 04:00
Skulle gjerne likt å vite hva Emirates betaler sine ansatte, jeg antar (og jeg har ingen anelse om lønnsnivå i noen selskaper) at Emirates kan betale mindre til sine enn hva Vest/Nord-Europeiske selskaper gjør? Men det er vel en del andre faktorer som spiller inn enn bare lønn når en skal se på lønnsomheten til et selskap?

Discus
21-07-2010, 04:12
Skulle gjerne likt å vite hva Emirates betaler sine ansatte, jeg antar (og jeg har ingen anelse om lønnsnivå i noen selskaper) at Emirates kan betale mindre til sine enn hva Vest/Nord-Europeiske selskaper gjør?

Det har vært noen tråder her inne om betaling for crew i Emirates og andre i sandkassen. Så vidt jeg har hørt av kjente som har fløyet der nede er det helt greit/godt betalt, men man blir bare lei livet i boblen etter en stund.

ENGM 911
21-07-2010, 04:58
Iskalde nordboere bør finne varmen i en araber. Jeg er sikker på at flere reisende vil finne EK som en lukrativ transportør. Nye fly, fint interiør god service og bedre connections i UAE pluss at billettene ikke er koster altfor mye. Så, velkommen til OSL med en feit T7. Det hadde gjort seg.

Robin882
21-07-2010, 10:03
Noen som kan gi et raskt svar på hvor EK bruker flyene sine? Brukes A345 i Europa eller er dette kun til USA?

sk931
21-07-2010, 10:12
Egentlig lidt underligt at så mange vælger at tage via DXB. Det er jo en forlængelse af rejsetiden f.ex CPH-DXB-BKK istedet for CPH-BKK. Så et og andet gør det rigtigt dernede i sandet.
Området har jo ikke så meget at byde på, andet end at prale at de mange fantastiske byggerier de har. DXB er jo mere eller mindre en stor byggeplads.
Nogen der kan huske at Loftleidir i sin tid havde held til at lokke folk til at flyve via
KEF til USA i stedet for direkte ??

Hilsen
ole

PP
21-07-2010, 10:38
Jeg er ganske overbevist om at ser vi 10 år frem i tiden så vil Emirates have en ganske markant tilstedeværelse i Skandinavien. Om de vil være en direkte trussel mod de eksisterende og etablerede konkurrenter må tiden vise, men de vil uden tvivl tage en del af den trafik som andre selskaber pt sender via deres respektive hubs.

OSL må jo håbe at Emirates får succes på CPH, således de får mod på at ekspandere videre ind i det skandinaviske marked... ;)

Someone
21-07-2010, 10:57
Brukes A345 i Europa eller er dette kun til USA?
Til USA er det stort sett 777-300ER og -200LR de bruker

JetBlue
21-07-2010, 11:00
Med nye ordre og opsjoner er Emirates nå oppe i hele 90 A380......

OJB
21-07-2010, 11:05
Noen som kan gi et raskt svar på hvor EK bruker flyene sine? Brukes A345 i Europa eller er dette kun til USA?

A345 ble opprinnelig anskaffet for rutene fra SIN til US westcoast.
Med lange bakkeopphold på SIN på grunn av ruteoppsett ble de også brukt på korte ruter i sørøst Asia , blant annet SIN-CGK hvor jeg fløy med dem en god del for få år siden.

TriStar
21-07-2010, 11:41
Noen som vet hvorfor ikke Emirates fokuserer litt på Abu Dhabi? Hadde ikke det vært naturlig?[/QUOTE]

Du er nesten inne på svaret selv her... Emirates har base i emiratet Dubai, mens Etihad har sitt "territorium" i Abu Dhabi.

Flying-news
22-07-2010, 00:36
Området har jo ikke så meget at byde på, andet end at prale at de mange fantastiske byggerier de har. DXB er jo mere eller mindre en stor byggeplads.

Dubai har mye mer enn bare fine byggninger kan jeg si deg ;)
Men det er nok sant det med reisetiden ja. Sett at Finnair reklamerer for at via HEL er den raskeste veien til Asia, så er vel DXB det stikk motsatte!

Uansett må jeg vel si at den ekstra reisetiden faktisk er verdt det, dersom man versetter service på et høyere nivå til en ikke altfor dyr pris! :)

LCH
22-07-2010, 00:41
A345 ble opprinnelig anskaffet for rutene fra SIN til US westcoast.
Med lange bakkeopphold på SIN på grunn av ruteoppsett ble de også brukt på korte ruter i sørøst Asia , blant annet SIN-CGK hvor jeg fløy med dem en god del for få år siden.

OJB, nå blander du vel EK og SQ? :)

VC-10
22-07-2010, 00:48
Noen som kan gi et raskt svar på hvor EK bruker flyene sine? Brukes A345 i Europa eller er dette kun til USA?

For et par år siden gikk A345 i hvert fall mellom Dubai og New York med mellomlanding i Hamburg.
Husker det var imponerende når jeg kom til Hamburg med DY at vi parkerte mellom to A345 fra EK som var på tur i hver sin retning til / fra Dubai!

SAS-Steward
22-07-2010, 10:18
Var en EK pilot som fortalte meg at de fra neste høst ( 2011 ) skulle begynne å fly til Oslo. Dette med en Airbus A330-200. De så dette som et bedre marked en København.

Så man kan alltid håpe, personlig tror jeg dette bare er løse rykter, men "we never know"

FlyHi
22-07-2010, 10:22
Var en EK pilot som fortalte meg at de fra neste høst ( 2011 ) skulle begynne å fly til Oslo. Dette med en Airbus A330-200. De så dette som et bedre marked en København.

Så man kan alltid håpe, personlig tror jeg dette bare er løse rykter, men "we never know"

Nu siger al erfaring jo at det ikke er piloter man skal høre de mest troværdige rygter fra ;)

Men det ville da være flot at se EK i Skandinavien - uanset om det bliver CPH, ARN eller OSL.


...er jeg forøvrigt den eneste her, der frygter at den store ekspansion i mellemøsten kan ende med et stort kollaps en dag. Alt går jo normalt fint så længe man kan ekspandere, men på et tidspunkt når man vel et mæthedspunkt og så er spørgsmålet og boblen ikke brister... Det har vi jo set før - både med Island, IT-boblen osv...

Håber da ikke det sker, men kan godt være alvorligt bange for det - allerede nu er der jo visse problemer med finansieringen af bygerier m.v. på de kanter.

Someone
22-07-2010, 11:25
...er jeg forøvrigt den eneste her, der frygter at den store ekspansion i mellemøsten kan ende med et stort kollaps en dag. Alt går jo normalt fint så længe man kan ekspandere, men på et tidspunkt når man vel et mæthedspunkt og så er spørgsmålet og boblen ikke brister... Det har vi jo set før - både med Island, IT-boblen osv...

Håber da ikke det sker, men kan godt være alvorligt bange for det - allerede nu er der jo visse problemer med finansieringen af bygerier m.v. på de kanter.

Boblen i Dubai sprakk vel delvis nå nylig, uten at det så ut til å ramme Emirates så veldig. At det er bobler som bygges opp i Midt-Østen er dt vel ingen tvil om, men spørsmålet er hvor hardt det vil ramme selskaper som f.eks Emirates når boblene begynner sprekke. Husk at EKs forretningsplan i stor grad baserer seg på å frakte passasjerer fra A til B via DXB og ikke bare passasjerer til og fra DXB

Scandinavian
22-07-2010, 11:32
Vil vi noen gang kunne se noen av selskapene nede i fra sandkassen på mindre destinasjoner i Skandinavia? feks BGO, GOT?

FlyHi
22-07-2010, 11:33
Boblen i Dubai sprakk vel delvis nå nylig, uten at det så ut til å ramme Emirates så veldig. At det er bobler som bygges opp i Midt-Østen er dt vel ingen tvil om, men spørsmålet er hvor hardt det vil ramme selskaper som f.eks Emirates når boblene begynner sprekke. Husk at EKs forretningsplan i stor grad baserer seg på å frakte passasjerer fra A til B via DXB og ikke bare passasjerer til og fra DXB

Ja det er jeg klar over, men der er vel et eller andet sted en naturlig grænse for hvor meget de kan vækste og hvor mange destinationer som er attraktivt at bruge DXB som hub for. Med de vækstplaner de har er det trods alt ikke så få pax de skal hente. For ikke at tale om de kan blive ved med at skaffe kvalificeret personale til at opretholde kvalitetsniveauet.

Ikke at jeg nødvendigvis siger det kommer til at ske, men der er altid en risiko ved så hurtige ekspansioner. Finansieringen af de mange fly skal vel også stå mål med indtjeningen. Der er vel grænser for hvor ubegrænsede midler de bruge.

HMWK
22-07-2010, 11:41
Hvor stor kapasitet utgjør flybestillingene hos Airbus og Boeing? Jeg ser for meg at andre flyselskap kan ha vanskeligheter til å få fly pga disse kjempe ordrene fra sandkassen!

LN-AØR
22-07-2010, 11:48
Var en EK pilot som fortalte meg at de fra neste høst ( 2011 ) skulle begynne å fly til Oslo. Dette med en Airbus A330-200. De så dette som et bedre marked en København.

Så man kan alltid håpe, personlig tror jeg dette bare er løse rykter, men "we never know"

Normen her på forumet er vel at man ikke skal tro på piloter :p , men at det i løpet av noen år dukker opp et selskap fra sandkassen, tror jeg er rimelig bænkers. Om det blir EK, QR eller EY gjenstår å se. :)

PP
22-07-2010, 12:26
Var en EK pilot som fortalte meg at de fra neste høst ( 2011 ) skulle begynne å fly til Oslo. Dette med en Airbus A330-200. De så dette som et bedre marked en København.

Så man kan alltid håpe, personlig tror jeg dette bare er løse rykter, men "we never know"

CPH er kontinuerlig i dialog med Emirates og med mindre der for meget nylig er sket ændringer, så er deres førsteprioritet i Norden stadig CPH - alting kan dog naturligvis ændre sig...

TOS
22-07-2010, 12:32
CPH er kontinuerlig i dialog med Emirates og med mindre der for meget nylig er sket ændringer, så er deres førsteprioritet i Norden stadig CPH - alting kan dog naturligvis ændre sig...

Man skulle tro at når alle andre selskaper tilsynelatende skal etablere seg på CPH/har CPH som førsteprioritet så ville det være fordelaktig for noen å legge sine ruter til andre destinasjoner.

PP
22-07-2010, 12:53
Man skulle tro at når alle andre selskaper tilsynelatende skal etablere seg på CPH/har CPH som førsteprioritet så ville det være fordelaktig for noen å legge sine ruter til andre destinasjoner.

Nu er det jo sådan at konkurrence situationen indgår som en væsentlig parametre i forbindelse med ruteudvikling og det er klart at denne kan medfører at selskaber prioriterer markeder med mindre volume, men til gengæld med en mere gunstig konkurrencesituation - hvor det således kan være nemmere at vinde markedsandele.

Når vi snakker Emirates, har der været en meget lang dialog ang. opstart på CPH og det er ingen hemmelighed at CPH er meget interesserede i at få Emirates ind og derved også tilbyde EK en aftale som er gunstig for dem.

CPH er formentig ganske tilfredse med at Qatar kom ind først, da det ikke skræmmer Emirates væk, hvorimod såfremt Emirates var kommet ind først, tror jeg Qatar havde holdt sig væk.

Så med Emirates på CPH åbner det for enten Qatar eller Etihad på OSL. Selvom CPH har været/er i dialog med Etihad så tvivler jeg på at vi vil se alle MEB3 på CPH...

SQ321
22-07-2010, 14:36
Det var noen som påstod at Emirates trakk tilbake oppstart av CPH ruten pga de berømte tegningene. Stemmer virkelig det, eller var det andre årsaker?

amatør
22-07-2010, 15:37
CPH er kontinuerlig i dialog med Emirates og med mindre der for meget nylig er sket ændringer, så er deres førsteprioritet i Norden stadig CPH - alting kan dog naturligvis ændre sig...

Etter hva jeg har hørt, er Emirates i kontinuerlig dialog med både CPH, ARN og OSL..

amatør
22-07-2010, 15:39
Vil vi noen gang kunne se noen av selskapene nede i fra sandkassen på mindre destinasjoner i Skandinavia? feks BGO, GOT?

Med den mengden fly som er bestilt derfra, kan vel alt skje..:)

PP
22-07-2010, 15:41
Etter hva jeg har hørt, er Emirates i kontinuerlig dialog med både CPH, ARN og OSL..

Men måske mere i dialog med nogen end andre... ;)

LN-MOW
22-07-2010, 16:27
Det var noen som påstod at Emirates trakk tilbake oppstart av CPH ruten pga de berømte tegningene. Stemmer virkelig det, eller var det andre årsaker?

Det er korrekt og det ble behørig diskutert her på forumet. ;)

Annonsering:
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=9658

Kansellering:
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=11251

janusk
22-07-2010, 16:29
Det er jo svært at spå om. Emirates CEO, Tim Clark, har hele tiden fastholdt at CPH var den eneste skandinaviske destination, som Emirates havde fokus på.
Når det er sagt, så er QR buldret ind, og har haft enorm succes på CPH (rygter taler om deres mest succesfulde ruteåbning i mange år), samtidig med at SK vækster fint på deres CPH-DXB rute. Så spørgsmålet er om Emirates vælger at kigge andetsteds, da det måske er knapt så sjovt at skulle ind og konkurrere med 2 succesfulde ruter.
En anden ting der kan gøre at Emirates vælger at holde sig fra CPH, er at man jo har et ganske fint codeshare arrangement med SK ud videre ud af DXB.

Når alt dette er sagt, så sætter jeg stadigvæk mine 10 cents på at Emirates indenfor de kommende 6 måneder annoncerer opstart på CPH.

Og for så at forholde os til overskriften, så er jeg overbevist om at vi iløbet af nogle år vil se en negativ effekt af den massive satsning som p.t. udføres af flyselskaber fra sandkassen. De kan ikke blive ved med at vækste på den måde de gør, og Emirates(i særdeleshed) udsætter sig selv for en enorm sårbarhed med de massive flåde investeringer de laver i wide body equipment.

dc-8-63
22-07-2010, 17:19
Naar det gjelder flyselskapene i "sandkassen" - saa tror jeg at en skal vaere forsiktig med aa evaluere disse med Europa eller USA som "midtpunkt" - men ta med i alle betraktninger hvilke markeder som bygges opp for hver % oekning i BNP i India og tildels Kina....et av Indias problemer med veksten er at innenlands tilbudet, i form av baade flyseter og flyplass kapasitet ikke kan klare aa holde tritt med behovene....og det er her at "sandkassen" er ideellt plassert for aa ta en stor del....

Robin882
22-07-2010, 17:21
Vil vi noen gang kunne se noen av selskapene nede i fra sandkassen på mindre destinasjoner i Skandinavia? feks BGO, GOT?

Det tror jeg ikke før de blir millionbyer :)

KrisFlyer
22-07-2010, 18:18
Noen som kan gi et raskt svar på hvor EK bruker flyene sine? Brukes A345 i Europa eller er dette kun til USA?

A345 maskinene flyr jevnlig på ruter til bl. a Japan, Australia, New Zealand og Sveits. De har også blitt brukt til USA, men her tror jeg B777 har tatt over. Alle byene som Emirates flyr til på østkysten av Australia (Brisbane, Sydney og Melbourne) får i alle fall besøk av en A345-masking daglig.

Tally-Ho
27-07-2010, 18:57
Skulle gjerne likt å vite hva Emirates betaler sine ansatte, jeg antar (og jeg har ingen anelse om lønnsnivå i noen selskaper) at Emirates kan betale mindre til sine enn hva Vest/Nord-Europeiske selskaper gjør? Men det er vel en del andre faktorer som spiller inn enn bare lønn når en skal se på lønnsomheten til et selskap?

----
Lønningene ligger klart bak sammenliknbare Vest-Europeiske selskaper. Men bl.a. flight-deck crew får sine lønninger nesten uten skatt. Den lokale pengeneheten Dirham følger Dollar-kursen (lav dollar = lav lønn for norske ansatte der).

Men lønninger er nå en ting, trivsel og personalbehandling er en annen sak. Tror noen og hver skulle få seg overraskelser der nede..Snakk f.eks med den danske CPT'en som fikk fyken på flekken etter ved en tastefeil å ha tailstriket A340'en.

Tally-Ho