PDA

View Full Version : China og OZ


Guest
25-07-2005, 20:56
(efterhånden som billeder kommer online på airpics bliver tråden udbygget - der ligger ca 100 i kø)

En lille beretning fra turen Kina og Australien rundt. (bll-cph-pvg//sha-can-dlc-tsn//pek-sha//pvg-syd-cbr-per// rts // per-nrt-cph-bll) (http://gc.kls2.com/cgi-bin/gc?PATH=bll-cph-pvg%0D%0Asha-foc-can-dlc-tsn%0D%0Apek-sha%0D%0Apvg-syd-cbr-per-rts-nrt-cph-bll%0D%0A&RANGE=&PATH-COLOR=black&PATH-UNITS=km&SPEED-GROUND=&SPEED-UNITS=kts&RANGE-STYLE=best&RANGE-COLOR=blue&MAP-STYLE=)

BLL-CPH-PVG-SHA-FOC-CAN:
BLL var stille her ved 9 tiden om formiddagen. Der var udover mit fly (LN-RDG) kun en forsinket SK MD80 til MJT.
Turen til CPH var ganske uneventfull - huskede idag at bære koppen til kaffe ombord. (hvorfor SAS forlanger, at indenrigspax skal tage "egen" kop med ombord er beyond a joke - men meget sigende for dagens Sorry About Service attitude).

Havde masser af tid I CPH, så der blev tid en del spotting inden turen gik videre til PVG.

Denne lille tyske "jet jager" var på besøg (http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=75101)
det samme var den britiske bus (http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=75102)

Turen til PVG var med LN-RKG, en noget slidt dame, med et meget slidt crew. Der var ikke nær fyldt om ombord hvilket var dejligt for pax - men skidt for SAS. Række 31 vindues plads kan varmt anbefales! Maden ombord var "ubeskrivelig". Valget mht vin stod mellem ISKOLD rød eller hvidvin - af to onder blev det hvidvinen som akkompagnement til de tre microgram kartoffelmos med "kjötbollar" som der blev serveret. Var det ikke for de sandwich der blev delt ud i løbet af natten, ville selv en anorektiker sulte ombord. Note to self: Næste gang du flyver med SAS, så spis hjemmefra!
Fik set en episode af "midsummer night murders" - godt! Og fik uploaded 4 billeder til airpics - det airborne internet er godt - men der kunne bruges plugs til strøm også på cattleclass!

PVG er en kæmpe lufthavn -men meget svær at fotografere fly fra. Faktisk er det nemmest fra det fly man lander med:

United colurs of PVG (http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=76682)
En japaner bagfra (http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=76660)


I PVG fik jeg også set de første af mange kinesiske fly - denne her så jeg dog kun den ene af: (http://myaviation.net/?pid=00409628)

ellers var der masser af MD80 (http://myaviation.net/search/photo_search.php?id=00409637), 737,757 (http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=76703),747 (http://myaviation.net/search/photo_search.php?id=00409642),767, 777 (http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=76698), 319 (http://myaviation.net/search/photo_search.php?id=00410230), 320 (http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=76734),321,330,340,
300 (http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=76704) ,310 (http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=76683) mv

Senere samme dag skulle jeg fra SHA til FOC , med Xiamen Airlines (http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=76705), hvilket var en meget positiv oplevelse. En tur med en 737-700, B-2999, ikke en gammel BU maskine, men trods det en god tur. Havde ikke forventet noget at spise på en 1 times tur - men fik hvad de kaldte en "snack" det var en bakke med 2 slags kager, 3 stykker frugt, chips, en bolle samt peanuts - hertil gratis drikke varer.

Billeder fra SHA og FOC i køen.

FOC var en by der var ved at druke i regn - mens jeg var der blev 35000 mennesker evakueret, det gjorde også at da vi to dage sener skulle til CAN var det i regnvejr (b-2998 endnu en ikke-ex-BU 737-700) og turbulens der gjorde det umuligt for personalet at servere noget. Vi fik en forsinkelse på 45 min ud af FOC - men vi ventede dukkede der pludselig kold grøn te op til alle i gaten - nice touch.

CAN er en enorm lufthavn - men utrolig godt designet. Der er et uhyre effektivt flow af pax gennem lufthavnen. Ingen billeder ved ankomsten på grund af skybrud!

Dagen efter gik turen fra CAN til DLC. Det var så dagen med 3 times delay på CZ - ikke kun vores fly men samtlige CZ fly var forsinkede, på in rejsekammerat virkede det ikke overraskende. Men igen der var masser af drinks i gaten, og da vi endelig kom i luften med en A300-600 (B-2315 (http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=76704)) var der bunker af mad og drikke og film. Eneste minus ombord er den forfærdelige lyslilla farve som sæderne havde - godt man ikke havde tømmermænd.

end of part 1

Savipix
26-07-2005, 07:36
Uff.. hade en motsatt upplevelse med SK.... men det kommer senare

Guest
26-07-2005, 08:05
Part 2

CAN er en god lufthavn at fotografere i indefra - har man så yderligere 3 timers delay blir det jo til lidt:
Air Philippines var en af de mere eksotiske - ikke mange 737-200 tilbage (http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=76691)
CZ's 777 var der i mange eksemplarer (http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=76698)
Det samme var Shanghai Airlines og deres 757 - efter min mening det mest elegante fly i Kina (http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=76690)

DLC er en fantastisk flot by - meget åben og lys i forhold byerne længere sydpå. Lufthavnen er ikke blandt de nyeste - og meget svær at tage billeder fra - havde godt 1½ times forsinkelse der - igen med god mad serveret inden turen med HU til TSN.
DLC ser en del NH, JL, KE og OZ flyvninger fordi den på mange måder fungerer som Østens Mallorca. Byen er af samme grund fyldt med K-TV (kinesisk for Karooke barer). Oplevede et bryllup i byen med K-TV - lad os sige det sådan brudgommen havde forhåbentlig andre talenter end dem han lod sin brud høre. Efter sangtalentet at dømme bliver det et kort - meget kort - ægteskab!

Ankom til TSN efter mørkets frembrud - så ingen billeder - det eneste der var udover vores HU737-400 var en CA737-600

Turen med HU var kun på 35 minutter - så det var kune kaffe/the - men HU kunne godt finde ud af at have kopper ombord modsat SAS.

Efter 2 dage i PEK med besøg på muren - jeg ved nu hvor det hedder at "Bestige muren" og ikke bare at "gå på muren" - var det tid til turen PEK-SHA med MU 321.
PEK er god for indendørs billeder (der er en del på vej). Lufthaven er stor nu - men er på vej til at blive fordoblet inden 2008. Den er meget lys og venlig og uhyre ren.
Stort set alt hvad der findes af kinesiske selskbare var til syne her - dog ikke det nye Okay - desværre.

MU 321 var en oplevelse - det var efter sigende flyets først kommercielle tur, og der duftede også af "ny bil" overalt. God solidt måltid og naturligvis masser af plads ved nødudgangen - med udførlig personlig instruktion i at betjene døren. (hvorfor er der ikke mange andre selskaber (eksempelvis SAS) der sikrer sig at de personer der sidder på nødudgangspladserne reelt kan betjene dørene - og vil gøre det?)

end of part 2 (der fyldes billeder på løbende)

Guest
26-07-2005, 09:13
Part 3 The QF - experience

Lad det være sagt på forhånd QF har vundet mit hjerte.

QF330-300 skal opleves!
Havde fornøjelse fra PVG-SYD og senere fra PER-NRT.

Flyet kom sent ind fra SYD/MEL, men vi var ombord til tiden og dørene lukket til tiden - men fik 2 timers ATC delay oveni, men men men. QF var hurtige til at starte deres GENIALE inflight entertainment system. AVOD masser af film ikke kune nye blockbusters men også klassiskere, "dem-du-gerne-ville-have-set-men-glemte", "smalle film" og lokale =kinesiske/japanske, alle filmene kunne fås med flere forskellige sprog. Desuden var der ca 20 tv-programmer inkl. en nyhedsudsendelse - der opdateres 3 gange dagligt (findes også på domestic fly med skærm), og fælles for det hele er at man kan spole i dem, stoppe filmen når det passer en etc- kort sagt genialt, fik jeg sagt at deres kortsystem virker fra det øjeblik man kommer ombord og ikke først 1½ time inde i flyvningen som hos et unavngivet skandinavisk selskab. Der er naturligvis også div spil etc. Headsets ligger i stolelommen - så man kan bruge radioprogrammerne og CD'erne allerede på jorden.
Under delayen var der drink service i hele kabinen.

QF's safety demo er et kapitel for sig - de spiller lidt på at folk tror de ved det hele - og på den måde de får det formuleret på ser / hører alle efter. Genialt. Tror mange selskaber kunne lære noget her. Hvorfor er det kun engelske og australske selskaber der som led i deres safetydemo fortæller om Braceposition???

Komforten på QF's 330 er god - på turen til SYD havde jeg en alm plads, men der var stadig ok benplads og sædet i sig selv var noget mere behageligt end SAS's - QF's hovedstøtte er stadig firm og brugbar.

QF 330 er nyere end SAS's 340 det viser sig bl.a. også i indretningen - de er mere lyse og på en udefinerbar måde mere hyggelige. Opbygningen i midten omkring de mange toiletter virker mere let - to af deres toiletter kan slås sammen til et stort kørestolsvenligt et af slagsen - den havde jeg ikke set før.
Maden var rigelig og med et valg mellem hovedretter - naturligvis med en udleveret menu til alle. Deres Cchokolade mousee er "to die for"

I Australien kan man ikke tjekke igennem fra udlandet til domestic destinationer - så al bagagen skal ud for bl.a. at komme igennem ikke bare told med også veterinær- og plantematerialetjek. Det er lidt omstændeligt, men umiddelbart til højre for tolden kan man aflevere bagagen iden til indenrigs - så besværet er til at overse. Og paskontrolfolkene har tid/lyst til at joke lidt med paxene

SYD terminal 1 (udenrigs) er perfekt for outside spotting (billeder følger), det samme kan siges for en plads mellem de to indenrigsterminaler (billeder kommer).

Det er svært at komme til at tage billeder fra den terminal som DJ, JQ og de små selskaber bruger. Der udover er der naturligvis en række andre spotterpladser i perifirien af lufthavnen men dem havde jeg ikke tid til at finde.

Turen mellem udenrigs og indenrigs (for QF pax only) foregår airside og går forbi fragtterminalen og QF's jetbase - den tur alene er turen værd. Up-close and personal til en 747-400ER er specielt!

Fra SYD gik turen med 737-400 til CBR (note to self: tjek hvornår det bir mørkt før du planlægger et spottestop i CBR!!)

Selv på turen til CBR (45 min airtid) var der snacks og drinksservice samt den før omtalte nyhedsservice (seneste nyhed de bragte var mindre end 1 time gammel)

CBR-PER med en 737-800WL på x-leg plads economy er nok den bedste indenrigsstrækning jeg har oplevet (lige bortset fra kulden fra døren - som stewardesserne vidste var et problem og derfor automatisk gav to tæpper til yderpaxene) igen nyheder, film og underholdning på overhead skærme, samt et bredt udvalg af radi/CD programmer. Fuld mealservice med menukort og valg af hovedret (stor potion) samt snacks og løbende drinks hele turen igennem.
Det er de små ting der gør det: Når personalet ser at en pax er gået på toilettet henter de straks bakke og andet affald fra sædet og gør det ryddeligt når man er tilbage på plads igen. QF har en policy om ikke at servere mere end en drink ad gangen - men de får det formuleret elegant. I stedet for at sige at det må de ikke hedder det "Let med get you your G&T first - when you're finished with that - ring the bell and I'll get you your wine, Sir" og han huskede naturligvis hvad det var for en - tempereret - rødvin man ønskede!

PER er en spotter venlig lufthavn ved indenrigsterminalen. (udenrigs og indenrigs ligger på hver sin side af runway), går man forbi terminalen i retning mod hovedvageten og cargo
møder man denne 3-holers baby (http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=76711) den står helt op af hegnet, der har huller store nok til at der kan tages billeder igennem hegnet som eksempelvis denne F100 (http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=76709) der her er kommet lidt tættere på (http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=76708)

QF har masser af trafik på PER domestic både med rigtige QF 737 (http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=76706) og 330/767 (ex-BA maskiner) med DJ (http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=76707) er der også QF-Link flyver med mange 146 både i egen bemaling (http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=76740) og i National Jets bemaling, disse er dog på vej til at blive erstattet med Q400 og 717-200, de sidste kommer fra JQ efterhånden som de får flere 320. Den første 717 kom til PER den dag jeg var i lufthavnen (billede i kø)

Indefra både QF og DJ terminalerne kan man også se en hel del trafik.

Udenrigs er svær at komme tæt på, men kommer man der er der både SA, SQ (3x daglig), GA, TG, CX og Valueair og Air Paradise.

sk931
26-07-2005, 09:32
Hej Jens

Glæder mig til at se dine sidste billeder fra "down under"...
Var i SYD for mange mange år siden, og da måtte man med bus for at
komme over til indenrigs terminalen, som lå på modsatte side af
lufthavnen

Hilsen
Ole

Guest
26-07-2005, 10:31
Part 4

Mens jeg var i Perth tog jeg turen til Rottnest Island en lille øs vest for Fremantle, befolket primært af Quakas (http://www.agen.ufl.edu/~chyn/download/AusNZalbum2/quaka.jpg) men men men øen har skam sin egen lufthavn RTS hvorfra der er ruteflyvninger til PER bl.a. med denne "kæmpe" first - (and only? ) - time på airpics (http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=76681)

Inde i "terminalen" er der et stort skilt der beder piloter sørge for at låse døren når de flyver fra lufthavnen!!!

Guest
26-07-2005, 11:53
part 5 PER-CPH-BLL
Natflyvning fra PER til NRT afgang PER 2245 søndag aften. Perfekt forbindelse videre til CPH og BLL faktisk en af de hurtigste måder at komme hjem fra OZ på.

Igen QF330-300 masser af plads ombord da kun 80pax, men fuld cargolast. Igen perfekt flyvning - fik x-leg ved vinduet = sædet tilbage + benene op på der hvor raften er i døren - G&T i glasset and away we go!

Igen menuer, pre diner drinks og valg af mad (Chocolate mousse igen!) AVOD igen. Hvornår kommer Qf med 330 til CPH??? Et lille trick i gulvet ved nødudgangen findes et elstik som jordpersonalet bruger til støvsugere - der kan man godt koble en bærbar PC til!!!

NRT er nok den mest uspændende lufthavn jeg endnun har været i. Bagagen var tjekket til BLL, men skulle have boarding card i NRT - gik så mod ANA som var handling agent for SK, I en rodet nusset skranken stod en sjusket påklædt mand, der skrev alle detaljer fra billetten møjsommeligt af i hånden, og gav besked på at boarding carded måske vil være ved gaten - eller i nabo gaten!!!

Naturligvis var der masser af ANA og
JAL fly (http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=76666) på jorden i NRT, men også LX, PR, OZ, og bunker af cargo fly.

Boardingkort var ved gaten (20A kan godt anbefales)
Igen en slidt - meget slidt 340 - et fly hvor stortset ingenting virkede. En af desserne sagde højlydt til kollega mens de svansede gennem gangen "Nå den - en ovn - virker heller ikke idag - i det hele taget er der meget der ikke virker idag ombord" - den bemærkning gav en lidt trykket stemning! - to say the least.

Og ganske rigtigt - det eneste der virkede på underholdningssystemt i min del af flyet var musikkanalerne - ingen film, ingen games, ingen kort og internet kom først til at virke efter 3 timers flyvning. Crew måtte lave safetydemo "i hånden" fordi skærmen ikke virkede. (jeg det var et par dage siden de havde øvet det! )

Igen mad i portioner til pygmæser - og denne gang ingen sandwich midtvejs! men plus til SK for at have spisepinde til japanerne ombord.

Crewet ombord tydeligvis blot på arbejde - der var ikke antydning af jobglæde ved den præstation de leverede - giv dem en fritur med QF eller FM eller MU for at lære hvordan det kan gøres.

Vejret var med masser af turbulæns - det rammer alle, men jeg har aldrig i mit liv hørt et fly der knagede så meget som det gjorde i de første 1½ timer af turen inde over hvad jeg formoder var Ruslands østkyst. Crew sad i deres sæder, og der var meget stille ombord, folk sad og kiggede på hinanden og spurgte dæmpet til om den knagen skulle være der. Dem der så efterfølgende fik øje på de herligt gyngende vinger fik gravet b***poserne frem. (ved godt at vingerne skal vippe og har ikke noget problem med det. Men den knirken og knagen var noget speciel)

Den tur var i et ord rædselsfuld, men vi var i CPH før tid - det var altid noget.

CPH-BLL var en ganske uneventful husk-selv-koppen-tur.

Bagagen var med hele vejen hjem - andre i BLL var ikke helt så heldige.
I Kina har de i øvrigt et system der gør at du ikke kan forlade bagageområdet før en person har tjekket din kuffert mod din bagagekvitering, en god ide, så flere der på den måde opdagede at de havde fået forkert bag. Mon ikke det kunne overvejes her?

En god tur alt i alt, masser af SK point også fra QF flyvningerne, men næste gang jeg skal afsted blir det ikke med SK - det er ganske enkelt for sølle!

LN-MOW
30-07-2005, 07:59
Knall trip-report, Jens! Knakingen i A340 har jeg merket selv .. baade hos SAS, Air Canada og LH, saa det 'skal nok vaere der'.
Naar det gjelder crew, vil jeg si at gjengen som floey meg baade frem og tilbake til CPH i februar var i slaget - positivt sett! Tradisjonelt har det vaert et problem med 'sure f/a-er' paa oesten rutene .. mistenker at det har med mixen aa gjoere .. man faar stort sett de beste turene naar man blander gammelt, ungt og nasjonaliteter .. de 'gamle danske' setter seg som regel sammen og klager.

EB
30-07-2005, 17:44
Nå på sommeren foretrekker jeg absolutt kald rødvin...:spin:

Savipix
31-07-2005, 05:01
Originally posted by LN-MOW
Knall trip-report, Jens! Knakingen i A340 har jeg merket selv .. baade hos SAS, Air Canada og LH, saa det 'skal nok vaere der'.
Naar det gjelder crew, vil jeg si at gjengen som floey meg baade frem og tilbake til CPH i februar var i slaget - positivt sett! Tradisjonelt har det vaert et problem med 'sure f/a-er' paa oesten rutene .. mistenker at det har med mixen aa gjoere .. man faar stort sett de beste turene naar man blander gammelt, ungt og nasjonaliteter .. de 'gamle danske' setter seg som regel sammen og klager.





Faar se vad dagens flight bjuder paa med dansk AP. Av vad jag har sett av SAS i PEK aer dom naestan i klass med kollegorna i NCE.

sail4fun
31-07-2005, 10:32
Originally posted by Savipix

Originally posted by LN-MOW
Knall trip-report, Jens! Knakingen i A340 har jeg merket selv .. baade hos SAS, Air Canada og LH, saa det 'skal nok vaere der'.
Naar det gjelder crew, vil jeg si at gjengen som floey meg baade frem og tilbake til CPH i februar var i slaget - positivt sett! Tradisjonelt har det vaert et problem med 'sure f/a-er' paa oesten rutene .. mistenker at det har med mixen aa gjoere .. man faar stort sett de beste turene naar man blander gammelt, ungt og nasjonaliteter .. de 'gamle danske' setter seg som regel sammen og klager.





Faar se vad dagens flight bjuder paa med dansk AP. Av vad jag har sett av SAS i PEK aer dom naestan i klass med kollegorna i NCE.


Vi får håpe det går bra , selv med Dansk AP.

Godtur !

Geir

EB
31-07-2005, 11:01
Det finnes da utrolig mange hyggelige dansker ombord... Tror nesten jeg foretrekker danske AP før svenske...

Savipix
31-07-2005, 14:22
and so far so good.. Halvägs över Ryssland finns det absolut INGENTING att klaga på.