PDA

View Full Version : Med ønske om høstsol


Polaris
19-07-2010, 23:24
Siden sola riktig har glimret, glitret - ja, slått alle rekorder - i sitt fravær over Nord-Norge (evt. Tromsø) i år, har jeg sakte men sikkert begynt å innse at mørketiden kommer til å bli ekstra kjip i år. Jeg har i løpet av mine litt over 20 år aldri feiret en eneste jul uten å hatt stummende mørke rundt meg, og det er jeg rett og slett dritlei av :colgate:

Men så er problemet at jeg ikke er en typisk syden-person da. Ikke liker jeg å ligge på strender, eller henge med charter-svein. Det er greit at det er turister, men ikke den typiske syden-turist liksom... høhø.

Det trenger heller ikke være utpreget VARMT (20-30 grader er uansett uutholdelig for små isbjørner), så lenge jeg bare får sola på meg. Få litt D-vitamin-produksjon up and running. Rundt 7-10-15 grader hadde vært helt ideelt.

Trenger heller ikke være på andre siden av jorda. Jeg har tenkt i banene Spania, Hellas-ishområdet, Italia-øyer(??) osv, men innser at jeg ikke har den fjerneste anelse om noen slike feriedestinasjoner, prisnivåer eller faktiske klimaforhold.

Sjekket Malaga, mellom 7-18 grader og ca. 160 soltimer i Desember hørtes jo lovende ut, det går vel direkterute fra Oslo også. Yay or nay? Andre tips?

kjeng
19-07-2010, 23:40
7-10-15 grader er jo altfor kaldt for å ligge i sola.. må huske at sola ikke varmer på samme måte som på sommeren der nede heller..

Polaris
19-07-2010, 23:45
Tst, du, jeg sa jo at jeg ikke liker å "ligge på stranda". Jeg har tenkt å gå i sola jeg :) Se på en annen by enn den jeg har sitti fast i i flere herrens år (har kun vært i utlandet én gang i mitt liv). Poenget er bare å få sol på kråsen, siden vi har 1 måned i stummende mørke her oppe :)

Discus
19-07-2010, 23:45
Bare ikke finn noe som kan bikke over på surt og kjølig. En kald vinter et sted med dårlig oppvarming og null isolasjon i husene kan nok få snøstorm i Tromsø til å fortone seg som lun og deilig.

Fnate
20-07-2010, 00:22
Malaga området er ikke galt det. Har ofte vært i Puerto Banus i November og det er helt strålende. Type 15-20 grader. En del rimelige hoteller / leiligheter der på den tiden også. Pluss en haug å gå å se i nærheten. Fjellbyen Ronda, Gibraltasar osv.

Puerto Banus er ca 35 minutter på to hjul i svingen sør for Malaga.

SQ 777
20-07-2010, 08:14
Hva med Istanbul .. Fantastisk by.. Så mye å se... Og oppleve...

Priser med LH via MUC/FRA til 1900. Var der på nyttårsaften et par år siden og har nettopp bestilten sommertur juli 2011..

AirbusTrond
20-07-2010, 08:19
Anbefaler Marokko! Det er ikke så varmt i desember, men utrolig mye mer eksotisk enn Spania. I en pakke, bare få timer fra Oslo, får man litt afrikansk, litt arabisk og litt fransk kultur i en pakke.

FlyHi
20-07-2010, 08:30
Kan anbefale Nice og den franske riviera. Dejlig mildt klima og specielt i december er her dejligt når træerne er fyldt med citrusfrugter.

Her er masser at opleve i nærheden. Monaco, monte Carlo, Cannes. St. Paul, Vence mv. Evt en kort togtur til Italien eller færgen til Korsika.

Prøv evt at se om denne lejlighed er ledig: www.nice-ferien.dk - den fåes til en rigtig god pris og ligger perfekt. Tæt på tog og bus og kun 10 min gang til Promenade de Anglais. Desuden en fantastisk altan med udsigt over bjergene.

Kan varmt anbefales :)

Bizflyer
20-07-2010, 09:47
Jeg var i Alicante i jula for 2 år siden. Hadde ok vær med ca 20 grader de to første dagene. Så slo det om og ble grått, mye vind og 12-14 grader. Ikke særlig stas det heller.

Du må nok til Kanariholmene eller noe sånn for å få mer stabilt vær. Ev Østen!!?

BF:cool2

kjeng
21-07-2010, 11:37
Marokko er nok mitt tips også..

Blubird
21-07-2010, 11:49
Vurdert Florida? Reiser du i romjulen må du regne med å betale for det, uansett hvor du ender.

Polaris
21-07-2010, 12:40
Ikke bare vurdert, jeg har siklet på Florida. Problemet er bare at noe trans-atlantisk umiddelbart gir meg behov for å sitte der lengre enn 2 uker for å gjøre flyturen "verdt det" - noe som betyr økning i pris...

Takk for gode tips, her skal det sammenliknes og vurderes :) Keep 'em comin!

SQ 777
21-07-2010, 14:21
Er i Honolulu 9. til 21. desember... Har leiebil og fruen og jeg kan alltids gi deg grunnkurs over øya Oahu...;)

Polaris
09-07-2011, 21:56
Drar opp denne, da jeg aldri kom meg avgårde (alvorlig hjemmesittergen, kombinert med fattige studentvenner = lite action :p ).

Men nå, nå tikker pengene inn fra sommerjobb, man har et behagelig semester og reisepartner er funnet! Så, to 22åringer skal ut på Europatur i September/Oktober. Har foreløpig "brainstormet" oss fram til følgende:

*Lisboa, Portugal
*Sør-Italia (Bari/Puga?? aner ikke byer, jeg har bare googlet og funnet en masse greier. Ser dessverre (... :p ) ut til at det er Ryanair som dominerer disse rutene....)
*Barcelona/Madrid , Spania
*Nice / østkysten av Frankrike
*Gibraltar?
*Marokko (litt usikker på om 2 blonde nordleninger burde dra dit alene, på "første ferieturen noen sinne").
*Hellas - men ... økonomien er jo så skakk-kjørt.

Forutsetninger:
*Prisnivå innenfor studentøkonomiske øvre grenser. Helst noe innenfor rangen av flybilletter til max 4000 kr t/r - husk vi skal mellom TOS-OSL også.
*Reisemål for "nybegynnere". Jeg har kun vært i utlandet én gang før, og det var Tyskland.
*Et sted hvor det er sol - varme er ikke så fryktelig viktig (mistrives når det bikker 23 grader ;) ), D-vitaminer for mørketiden er derimot viktig.
*Shopping er fryktelig irrelevant. Samme gjelder strandliv. Viktigst er gode restauranter og mulighet til å gå på museum og/eller se på kultur (arkitektur) og natur (lokale hiking-turer på 1-2 timer?).

Noen innvendinger eller kommentarer på de reisemålene vi har rasket fram? Jeg har sett litt på forumet, googlet litt, men det er vanskelig å komme fram til en samlet informasjon som er relevant for våre forusetninger. SPESIELT når det kommer til "nybegynnernivået" vi har. Du har jo f.eks den nylige rapporten fra Portugal om taxisjåfører som lurer deg osv, ka du tru hvor de kommer til å lure to åpenbare nolduser som aldri har vært utenfor Norge før (omtrent)?! :p

AirbusTrond
09-07-2011, 22:21
Kan svare for de stedene jeg har vært:

1. Lisboa. Anbefales sterkt. En særdeles sjarmerende by. Prisnivået er blant det laveste i Vest-Europa. Man har f.eks. Sintra kort veg unna. Og også Cascais, Estoril. Mye spennede å se. Flere artige bydeler. Veldig god mat og i det hele tatt - en av mine favorittbyer. Og hyggelig kvelds-natteliv, uten at man behøver å gå på typiske nattklubber.

2. Barceona - mye av det samme, men større, og kanksje mer spennende? Klassisk reisemål, som har "alt". Litt høyere prisnivå må man regne med. Ellers fine muligheter til å kombinere med f.eks. Madrid og Valencia. Vil vel si at Barcelona har mer, men Lisboa slår Barcelona på sjarm ned i støvlene.

3. Marokko. Det kommer an på. Det kan jo kombineres med Gibraltar, på ulike måter. Jeg har hørt jenter på 25 som har kommet hjem og kalt Marrakesh for "marrabæsj", mens andre har satt det motsatte. Det kommer an må om man synes det er spennende, eksotisk og utfordrende, eller man oppfatter det som stresende eller masete. Men har dere ingen spesiell dragning mot det "eksotiske", så ville jeg heller velge noe annet.

4. Hellas er Hellas. Avslappende, hyggelig - men det skjer ikke så fryktelig mye, det finnes vel stort sett på de mest kjente øyene bare "veldig historiske" museer etc. Jeg ville vel ha spart Hellas til en grei sydentur ved en senere anledning.

Min rangering av de steder som dere (og jeg har vært) er:

1. Lisboa
2. Barcelona (med eventuelt Valencia / Madrid i pakken)

3. Outsider: Marokko om dere vil dere oppleve å komme til en helt annen verden!

4. Ikke med på lista: Hellas!

PS: Ser NÅ at jeg har formulert meg litt annerledes om Marokko tidligere, men det er fordi du legger inn litt andre forutsetninger denne gang.

PS II: Du nevner ikke Kroatia. Det er fortsatt ganske varmt der på den tiden, vil jeg tro. Og de store turisthordene har reist. Ta en titt på f.eks. Split. Vil dere oppleve enda mer: Ta returen fra Venezia.

learjet
09-07-2011, 22:25
Vil også helt klart anbefale Lisboa.

En trivelig liten by som det er greit å finne frem i.

At noen vil forsøke å lure to unge norske jenter, ja. Men det vil dere nok oppleve mange steder :)
Har selv hatt "gleden" av noen lett kreative taxi sjåfører i Lisboa.
Men generelt så er jeg veldig fornøyd med byen og vil helt klart anbefale en tur dit.

S

Piper
09-07-2011, 23:27
Var i Marrakech igjen i sep i fjor. Tok Norwegian til Marrakech, bodde der 2 dager, tok så bussen til Essaouira for 3 dager før vi tok bussen tilbake og hadde en natt til i Marrakech. Svært behagelig pris på tur og hotell. Kan anbefales på det varmeste.
Så på avreise i september . Der kan du få tur fra Tromsø til RAK og retur fra AGA for ca 3000,- .Hotell i Marroko er ikke dyrt.
Ta 2dager i Marrakech, en i Essaouira og ett par tre dager i Agadir og fly hjem derfra, evt buss direkte til Agadir. En opplevelse som du vil huske i mange år.
Å reise i Marokko for to unge jenter er ikke noe problem. Truffet flere jenter som har både reist alene og sammen med andre.
Selv reiste jeg sammen med kona og to barnebarn. Alle var vi svært fornøyd med turen.

robertaas
09-07-2011, 23:55
Siden dere kun er ute etter lys og ikke nødvendigvis bading, hva med julesteming i sentral-europa som ingen av destinasjonene nevnt så langt kan hamle opp med?

For eksempel Praha, som har fine julemarkeder og veldig overkommelige priser?

Mjolnir
10-07-2011, 04:22
Har hørt litt blandet om Spania på vinteren. Kan være fint vær til turer, sykling o.l. men det er ikke garantert. Foreldrene mine var i Malaga rundt oktober/november i fjor, og klaget på regn 50 % av dagene, samt høy luftfuktighet som gjorde bl.a. sengetøy dassvått om natta (tror ikke de hadde aircon). Nå hører det med at selv spanjolene klaget på at det hadde regnet unormalt mye mens de var der.

Jeg fraråder Nice, Venezia og annet som ligger nærme alpene. Mistral - nordavind fra fjellene gjør det ganske kaldt og surt her om vinteren.

At økonomien i Hellas er skakkjørt burde vel passe dere godt = lave priser ;) Ingen har noen gang klaget over at Pantheon stakk og gjemte seg på grunn av høy arbeidsløshet :p
Ellers skal vel Tyrkia være billig. Angående vær i området har jeg vært på Kypros i oktober en gang. Da begynte høststormene ved slutten av det toukers oppholdet.

Generelt sparer dere jo mye penger på å reise utenfor høysesongen. Som tips for "nybegynnere" kan det være enn ide å ta sikte på litt typiske turistdestinasjoner heller enn å komme utfor allfarvei da engelskkunnskapene der ikke alltid er like tilfredsstillende. Dere slipper jo uansett den verste masseturismen på den tida dere reiser. Med noen enkle forholdsregler trenger dere heller ikke bekymre dere så mye for svindel o.l. Finn på forhånd ut hva transport fra flyplassen, mat og evt. annet dere planlegger å kjøpe bør koste (søk Google eller spør her på forumet). Husk også at lommetyverier er mer utbredt i Sør-Europa, så husk de vanligste forholdsreglene mot det og, som å oppbevare passet sikkert på hotellet, ikke ha lommeboka i baklomma, og ikke minst: ha med 2 betalingskort som oppbevares på forskjellige steder!

Håper det ikke ble for banalt ;)

robertaas
10-07-2011, 07:41
Har hørt litt blandet om Spania på vinteren.Jeg er ofte innom Costa Blanca om vinteren og har opplevd alt fra strandvær og bading til regn på tvers og negelbitt. Man bør ikke reise til noe sted rundt Middelhavet midtvinters og kun ha planlagt strandliv, da blir man nesten garantert skuffet.

Både Lisboa og Barcelona er fine byer som har mye å by på og det er mye å se og gjøre. Jeg tok for eksempel bussen sørover fra Lisboa til Freeport som er Europas største Outlet. Krisen i Portugal merkes godt på prisene. Det er et kjent problem der at det er plass og ikke penger som stopper shoppingen så for 3 euro får man en stor pose som de bruker til å vakumpakke klærne du har kjøpt.
http://www.freeport.pt/index_en.php

http://www.meiosepublicidade.pt/wp-content/uploads/2011/06/Freeport-Shopping-Bag-215x300.jpg

SQ 777
10-07-2011, 07:53
Polaris, hilsen fra Istanbul...;) ? Reiser hjem i dag, fantastisk plass son oppfyller alt dere ønsker...

Sitt ved Bosphorus og nyt den store skips/båttrafikken. Topkapi, Blue Moskeen, Agia Sofia.. Ikke shopping, men opplev Grand Bazaar, ev ikke-shopp på flotte Istinye Park... Mall i verdensklasse.. AirbusTrond kan mat, ikke jeg, men den er flott.. Han kan sikkert tipse om hva en skal spise...:up:

Edit: tittet på tilfeldige datoer i slutten av september og fant LH fra OSL for 1.800-1.900. Husk dra tidligst mulig på høsten i Europa. Høsten kan komme fort her også.

Polaris
10-07-2011, 10:45
Takker og bukker for veldig mange gode tips!! Og Mjolnir, næææh ikke for banalt, det er jo problemet: har absolutt ingen erfaring å bygge på. Det mest innlysende for noen som har vært på ferie i 5 år er nytt for meg / oss, selv om vi nå kan skryte på oss en viss logisk sans.

Ser ut til at turen blir i slutten av September, så jeg satser på at høststormene ikke helt har begynt enda :) Hvis ikke har vi i allefall prøvd! he he he.

Split er lagt til lista.

Marrakech frister utrolig og jeg SKAL dit en vakker dag, men jeg ble brått litt usikker på matforholdene der. Ikke for å virke helt sær (kremt), men man plages litt med å være åpen og fordomsfri i matveien... Hvor enkelt er det å finne typisk vest-Europeisk mat på et slikt sted?

Portugal/Spania seiler opp listene og vil være et enkelt valg om flybilletter og hotell er innenfor et greit prisnivå når vi bestiller.

Hellas har jeg også utrolig lyst å reise til, spennende kultur og historie i landet - men alle urolighetene synes jeg gjør reisemålet litt ustabilt. Har lite lyst å sitte fast på ei øy eller i sentrum fordi folk streiker, og flyet går fra oss, eller at man må betale selv for hotell fordi man "var så dum å reise dit når man vet det er uroligheter"... Trenger mer nok info om rettigheter og situasjonen i landet framover. I guess google is my friend.

Istanbul og Tyrkia har av en eller annen grunn aldri fristet så mye. Klarer ikke putte fingeren på det, føler ikke samme dragning som mot f.eks Marrakech.

Stone
10-07-2011, 11:49
Ser at folket mer eller mindre avskriver Hellas som interessant i denne sammenhengen, men jeg må bare si at Kreta er så utrolig mye mer enn strandliv og typisk charterferie.
Jeg forstår at du er interessert i kulturelle opplevelser og da er jo Kreta full av historiske steder hvis du er interessert i det. Videre finnes muligheter for praktfull natur, trenger bare nevne Samariakløften som et eksempel, samt "hovedveien (-stien)" i sørvest. Praktfullt.

Står litt her: http://www.rundtomkring.no/

-samt: http://www.kretainfo.no/

-ellers finner du det meste gjennom mr.google... ;)

Rimelige billetter bør du kunne finne til CHQ utenom sesongen. Chania er forøvrig en nydelig by, selv om den flotte venetianske havnen er heller turistifisert. Bare trekk deg litt opp i bakgatene og du finner noe helt annet. Anbefales.

Og jeg hadde i hvert fall ikke hatt motforestillinger mot å reise dit pga landets økonomi. Heller tvert imot. Og reiseforsikring er jo et must uansett.

SQ 777
10-07-2011, 12:05
Eller vær våken på NYC tilbud, mer spennende plass for unge jenter finnes ikke på kloden..:up: September er varm inntil inn i oktober... Det er mange her som kan gi detaljerte tips.. Også rimlige hotell..;)

Et tips til, musicals til halv pris..

Piper
10-07-2011, 12:46
Marrakech frister utrolig og jeg SKAL dit en vakker dag, men jeg ble brått litt usikker på matforholdene der. Ikke for å virke helt sær (kremt), men man plages litt med å være åpen og fordomsfri i matveien... Hvor enkelt er det å finne typisk vest-Europeisk mat på et slikt sted?

Man reiser ikke til Marrakech for å spise på McDonal eller hva han nå heter. Maten i Marokko er fantastisk, har hvert i Marokko minst 6 - 7 ganger, spist på de merkligste plasser, eks sauehoder på torget (Djemaa el fna) i Marrakech. Vi har aldrig blitt dårlige av maten. Men det er også et godt tilbud av vestelig mat.

Tar dere en ekspressbuss til Agadir kan dere også få noen dager på stranden.

I tillegg har Agadir også mye kultur og interessante ting å se på.

Å reise der som uerfarene er ikke noe problem. Mange turister reiser dit hvert år uten problemer, og politi ses omkring i gatene. Aldrig opplevt bråk av noe slag.

nime
10-07-2011, 13:40
Andre tips:
- Amsterdam
- London
- Paris

Bør ikke være altfor kaldt i september/oktober, og disse stedene er det også lett å finne rimelige flybilletter til :)

robertaas
10-07-2011, 14:12
Om jeg skulle dratt til Marrakech ville jeg ikke valgt september pga.høy temperatur, var der i februar i år og syntes det var mere passende.

Jeg kjørte safe med mat og spiste ikke på på plassen Djemaa El-Fna. Traff mange som mente seg svindlet og dårlige i magen etter å ha spist der.

Det er et spennende land og jeg fikk med meg mye på en langhelg der. Får vel skrive en tripreport. Kjørte safe med all inclusive på Club Med.

Blonde damer er høyrisiko i mange muslimske land. De får ofte mye uønsket oppmerksomhet og doping er ganske vanlig. Et par jeg kjenner ble dopet i Egypt og de kom seg heldigvis hjem til hotellet før de sloknet. Da han våknet opp 24 timer senere hadde han store problemer med å få liv i dama si.

Vær også klar over at "den demokratiske våren" i muslimske land fremdeles ulmer i Marokko og opprøret har bare blitt holdt nede. Den er også voldelig og de brukte en bombe mot turister i april.

Før førstrereisende, og andre, er det generelt lurt å sjekke listen i Wikitravel med kjente farer og svindler på stedet man skal til:
http://wikitravel.org/en/Marrakech#Stay_safe

Mjolnir
10-07-2011, 15:21
Angående fordøyelsesproblemer/matforgiftning så vet jeg ikke hvor mange ganger jeg har fått anbefalt å ha med Imodium på reise, men det er hvertfall mange ;) Tas med forsiktighet vel og merke.

Edricson
10-07-2011, 21:08
Det er ikke noe problem med maten i Marrakech, verken vi eller vår datter på akkurat 2 år hadde noen som helst problemer verken på utestedene eller (spesielt) i riaden der vi bodde, sistnevnte var jo praktisk talt hjemmelaget. Hovedretten er tajine, altså couscous med diverse fyll som kjøtt, grønnsaker o. l., vanligvis med store mengder krydder (men ikke for sterkt), det er altså ingenting kjempeeksotisk fra et europeisk ståsted og kan alltid brukes som "fallback". Det er også mengder med vestlige spisesteder i Gueliz (nybyen), tilogmed en McDonald's.

Jeg vil nok anbefale Marrakech hvis du er sikker at du ikke opplever den konstante masingen som upassende. Det er ikke noen fare, men iblant kan de være litt for påtrengende. Men opplevelsen er fantastisk. Og jeg vil anbefale på det sterkeste å bo i en riad, ikke på et vestlig hotell i nybyen.

Ett problem er at det blir vel overnatting i Oslo minst én vei... da vi fløy dit gikk flyet fra Oslo 0600. Men det er ikke noe stort problem for dere :) bare noe å ta med i regnskapet

SQ 777
10-07-2011, 23:38
Har lyst til å skikkelg trampe i klaveret. Har vært i Marrakech to ganger..

Første gang alene, en chartertur med Tjæreborg, though Caravelle i 1974..
En hel plagsom uke..

Frivillig prøvde noen år senere på dagstur med ex-kona fra Agadir, med Royal Air Maroc på en 17 min flight over Andesfjellenene med 727-200.. Samme resultat..

Så plagsom plass å være slik at alt eksotisk fordufter umiddelbart... Jeg betalte en liten lokal gutt , kun for å skremme vekk det alle andre plagsomme ånder..

Unge fagre norske jenter vil ikke ha det lett.. :( Da vil jeg heller foreslå Abu Dhabi eller Dubai, hvis arabisk .. Der er det sivilsert... Og super topp.

robertaas
10-07-2011, 23:53
Angående fordøyelsesproblemer/matforgiftning så vet jeg ikke hvor mange ganger jeg har fått anbefalt å ha med Imodium på reise, men det er hvertfall mange ;) Tas med forsiktighet vel og merke.Jeg har det alltid med og slenger en innpå straks jeg får de minste signaler om at noe er galt med magen, ingen vits i å vente til man er 100% sikker på at det er totalt krise. Siden jeg begynte med den praksisen har jeg ikke gått glipp av verdifull tid på noen destinasjoner.

Og ja, i mange arabiske land får man lett en hale med plageånder. Har imidlertid ikke opplevd det i Dubai, Oman eller Jordan. I Egypt var det så ille at jeg så flere som ganske raskt ga opp og gikk tilbake til hotellet.

jameson82
10-07-2011, 23:58
Frivillig prøvde noen år senere på dagstur med ex-kona fra Agadir, med Royal Air Maroc på en 17 min flight over Andesfjellenene med 727-200.. Samme resultat..

*pirke* Atlasfjellene antagelig :)

Henshaw
11-07-2011, 00:02
Ikke bare arabiske land, ikke problem å skaffe venner og brødre i Tanzania, alle med "special price for you", som er mange ganger mer en hva den er verdt. Greit at de vil selge ting, det slitsomme er at de ikke tar nei for et svar, og ikke finn på å si at du skal se senere med mindre det er intensjonen.

Er jo en del av det å reise og det å oppleve ting, men jeg klarer meg fint med det i begrensede mengder.

Polaris
13-07-2011, 15:51
Nå har jeg sjekka litt priser, ser ut til at Lisboa/Barcelona ligger best an i pris (TOS-xxx) ligger på en 3500kr t/r. Pluss hotell blir det en 6500 for Lisboa og nærmere 8000 for Barca.

Men så atte fant jeg ikke noe søkeplass for Hellas da, før jeg fikk tips om at jeg måtte bruke sånn chartergreier da. Så jeg søkte på det, og da kom det opp f.eks Santorini til 5000spenn for TOS-xxx inkludert 1 uke med hotell. Hvor forjævlig er sånne chartergreier, og er det en bra plass å reise? Så jo unektelig fint ut, men jeg blir så skeptisk til turiststeder... 4 timer på Novair, vil man dævve? :p Får jo mye mer for pengene med chartergreier, enn med egenmekka reise. Og når jeg ikke har noe ekstreme preferanser for hvor jeg vil dra, går det opp i opp? (Dvs "lidelsen" av charterreise :p )

robertaas
13-07-2011, 15:56
Santorini skal være ganske så forskjellig fra andre greste øyer. Alle spektakulære bilder du har sett derifra er fra kraterkanten.

Så lenge området for utgravinger i Akrotiri er stengt for publikum så venter jeg med min tur til Santorini. Har veldig lyst til å se en 3500 år gammel by gravd ut fra asken. :(

Polaris
13-07-2011, 15:58
Er det noen andre "bra" (bra = lite folk og lite slitasje / "velikeholdt" sted) steder i Hellas man kan reise til? Jeg fikk jo opp en myriade av navn og steder jeg aldri før har hørt om da jeg søkte på apollo og ving. Santorini så iallefall N-A-I-S ut, og i slutten av september er det kanskje ikke så mye folk? :) Ser på datoene 27 September - 1 Oktober eller 12 Oktober - 17 Oktober.

Chriscross
13-07-2011, 16:04
Hvorfor ikke Roma eller Firenze? Ikke strand, men arkitektur og museer. Roma er jo egentlig et must.

Var i Lisboa for noen dager siden og det anbefales også.

robertaas
13-07-2011, 16:05
Om man ikke er redd for problemer med streiker så er det mange fine steder i Hellas alt etter hva men ser etter. På de litt større øyene finner man alt fra spennende ruiner til partybyer, søvnige fiskebyer og mulighet for fjellvandring. Så om man bare flytter litt på seg skulle de fleste klare å finne det de ønsker.

Selv syntes jeg Kalymnos hvor jeg traff mange grekere på ferie var fantastisk, mens Kos by med altfor mye turister og ravende skandinaver var en nedtur.

Fjordheim
13-07-2011, 19:04
Hva med et besøk til de Ioniske øyer? Ser at Thomas Cook har flere avganger fra OSL til Korfu tidlig i september samt et par avganger i oktober.

Synes faktisk at Korfu i seg selv er verdt et besøk, men det kjekke er jo å farte mellom øyene.

Seiltur er aller best, men det går også masse ferjer (har ikke erfaring med ferjene selv, kun seilt her). Og man kan slappe av på fine steder som Fiskardo på Keffalonia, Nidri på Levkas, Anti Paxos og ikke minst mitt favorittsted Spartachori på Meganisi.

Fin natur er det også på mange av øyene med gode muligheter til å vandre og sykle rundt omkring.

Temperaturen i snitt skulle fremdeles være over 20C i september med muligheter for en svømmetur eller 2.

Hva med en liten svømmetur på Onassis' egen øy Scorpios som ligger rett ved siden av Meganisi.

Polaris
13-07-2011, 22:19
Santorini fristet geologen i meg, så nå ser det ut til at det med 90% sikkerhet blir Santorini og Apollo-reise på oss i September. Gitt at det er restplasser igjen når vi hiver oss rundt og bestiller. Føler meg trygg på at charterselskapene fikser evt situasjoner som oppstår i forbindelse med streik, og ellers blir det jo meget interessant å reise på min aller første charterreise :lol:

Og hva er jeg mest spent på? Vulkanske bergarter....og flyplassen! :lol: Ser ut til at vi skal bo i Kamari, rett ved flyplassen (HVIS vi får de billettene vi så på) - så her blir'e jo noe for alle hobbyer og interesser!

Det er A321 Novair flyr med, ja? Første airbusen min noen sinne også. Tar det 4 timer, tro?

SQ 777
13-07-2011, 22:27
Sounds great, så finner du Atlantis ??

Polaris
13-07-2011, 23:47
Ja jeg er så god til å svømme så.... :colgate:

WF-380
14-07-2011, 00:18
Har vært på Santorini for en del år siden, og jeg kan bekrefte at dere har gjort et godt valg. Landskapsmessig er øya rett og slett spektakulær. Ankom med båt sent om kvelden og kunne se lysene fra bebyggelsen på toppen av krateret. Uforglemmelig. Mye god mat er det også å få tak i. Ser fram til trip-rapporten.

Mjolnir
14-07-2011, 01:49
<Det WF-380 sa>

Også arkitekturen er jo spesiell. Spesielt måten byene ligger i terrenget (Fira og Oia spesifikt). Veldige koselige å være i er de og.

Vi tok en arrangert båttur til de andre øyene i området da jeg var der, blant annet til øya hvor vulkanen ligger som er et must (spesielt for deg som er geolog).

robertaas
14-07-2011, 02:03
Gitt at det er restplasser igjen når vi hiver oss rundt og bestiller.Pass på å ikke forveksle restplasser og "uspesifisert".

Med uspesifisert så er det sjangsespill med hva dere får. Dere kan være heldige å få noen av de billigste innkvarteringene fra katalogen eller dere kan få langt simplere hostell eller privat inlosjering og dere kan være nødt til å flytte en eller flere ganger under oppholdet.

Polaris
14-07-2011, 08:17
Hvordan er størrelsen på øya, dere som har vært der? Jeg er vant med å gå i 40-60 minutter én vei uten at det er "langt". Båttur og solnedgang er herved oppskrevet som aktiviteter.

Robertaas - tusen takk for godt tips! Jeg har heldigvis (!) så langt søkt på spesifikt 3-stjerners og 4-stjerners, forskjellen er en 1000lapp så jeg må forhøre meg med reisepartner...