PDA

View Full Version : IL-96 og -86 i sommer

Eirik
17-07-2010, 07:41
Ser at Aeroflot har reaktivert IL-96 i sommer, brukes hyppig på SVO til Heraklion, mere sporadisk til Larnaca, og på innenriksruten VKO-Yuzhno-Sakhalinsk. De to førstnevnte kan bookes på wideroe.no.

IL-86 er også ute og flyr: på alternativearlines.com kan man booke Kras Air´s ILW bla. fra Moskva (VKO) til Adler-Sochi og Simferopol (Ukraina).

Egenes
17-07-2010, 23:32
Jeg må seriøst få meg jobb fort..

Eirik
18-07-2010, 06:45
Jeg og sikkert flere andre trodde Kras Air var ute av business, og det stemmer.. !
Men IL-86-flightene eksisterer og blir fløyet at Atlant Soyuz, hvorfor alternativeairlines.com viser Kras aner jeg ikke.
Skulle være mulig å få med seg denne uten russisk visum hvis en planlegger litt.

Flight (7B) Atlant-Soyuz 206
Route: From (SIP) Simferopol, UA to (VKO) Moscow, RU
Duration: 2h 00m
Equipment: Ilyushin II-86 (Scheduled)

Eirik
18-07-2010, 08:53
Jeg må seriøst få meg jobb fort..

Fort er ordet :)
IL-86 er på særdeles lånt tid, det er godt mulig siste sommeren den flyr, tror det kun er Atlant Soyuz som ennå holder noen eksemplarer i luften.

Cubana flyr IL-96 bla. fra London Gatwick til Havanna og vil sikkert fortsette med det en stund til. Aeroflot hadde tilsynelatende pensjonert sin flåte på 6 fly, men noen er altså satt i trafikk igjen, fant bla. denne :
´Moscow Sheremetyevo-Goa: seasonal Il-96-300 service operating every 10 days between November 4 and March 20.´

Blackhawk
18-07-2010, 14:04
Aj aj, skulle gjerne fått med meg både IL-86 og IL-96 ja -
de mest "gale" av oss - skulle ha slått oss sammen og
tatt en tur slik at man fikk med seg begge disse..

Hickok
18-07-2010, 17:55
I følge inflight magasinet til Aeroflot, så er det ingenting som tyder på at IL-96 er pensjonert i hvert fall.

Doll
18-07-2010, 21:24
Problemet er at i allefall noen av Aeroflots IL96 ruter, ikke kan bookes Online på Aeroflots sider, men kun igjennom reisebyråer, som pakketurer etc.
Jeg skulle egentlig reist til Goa i Januar med en av Aeroflots Il 96 maskiner, men pga av at jeg var sen med Visumsøknad, mente reisebyrået at det var best om vi forskjøv reisen noen dager. Så jeg havnet på en forferdelig 757 med Northwind airlines istedet.

Eirik
18-07-2010, 22:21
Problemet er at i allefall noen av Aeroflots IL96 ruter, ikke kan bookes Online på Aeroflots sider

Larnaca og Heraklion fx. kan bookes online både hos Aeroflot og hos wideroe.

I følge inflight magasinet til Aeroflot, så er det ingenting som tyder på at IL-96 er pensjonert i hvert fall.
Da jeg fløy med SU i fjor mener jeg de var fjernet fra flåteoversikten i inflightmagasinet, men det er vel nå bestemt at typen skal henge med en stund til.

Erik Geicke
19-07-2010, 00:40
SU har fremdeles Il-96 i trafikk, så de i Moskva i Mai.

Erik.

Eirik
08-08-2010, 00:48
Da har vi klart å booke en charterflight fra Moskva til Antalya i september med Donavias IL-86 :) Retur med samme flytype; Donavia eller Atlant Soyuz.

M747
13-08-2010, 21:52
Fløy IL-86 Siberia S-7 fra Domodedovo til Dubai for et par år siden. Drit kult, det var virkelig flashback til 70 tallet. Luftdyser i setet foran til og med, og garderobe under kabinen når man går ombord.

Doll
14-08-2010, 16:00
Da har vi klart å booke en charterflight fra Moskva til Antalya i september med Donavias IL-86 :) Retur med samme flytype; Donavia eller Atlant Soyuz.

God tur,
Et lite tips dersom du reiser via SVO.
Mye av charter trafikken går fra terminal C som ligger på
"feil" side av rullebanen. Da blir du isåfall fraktet dit sammen med en personlig vakt i en avlåst minibuss uten dørhåndtak på innsiden.(dersom du ikke har visum) Beregn god transfer tid, og ta med Kamera på bilturen rundt rullebanen.

Eirik
15-08-2010, 03:05
God tur,
Et lite tips dersom du reiser via SVO.
Mye av charter trafikken går fra terminal C som ligger på
"feil" side av rullebanen. Da blir du isåfall fraktet dit sammen med en personlig vakt i en avlåst minibuss uten dørhåndtak på innsiden.(dersom du ikke har visum) Beregn god transfer tid, og ta med Kamera på bilturen rundt rullebanen.

Will do.
Vi flyr med Donavia fra SVO til AYT, returnerer med Atlant Soyuz til VKO.
Meg bekjent er dette de 2 siste selskapene som opererer IL-86.

Eirik
30-09-2010, 22:35
Hvis noen er hypp på å få med seg IL-86 må de meget mulig skynde seg; i følge crewet på Atlant Soyuz´s rute fra Antalya til Moskva-Vnukovo i dag fryktes det at dette er aller siste sesong for denne russiske widebodyen med plass til 350 passasjerer. I ca.en måned til vil de fly i shuttletrafikk mellom Moskva og feriedestinasjoner i Tyrkia, før de erstattes av mindre flytyper i vintersesongen.

LN-BLO
30-09-2010, 23:22
Hvis noen er hypp på å få med seg IL-86 må de meget mulig skynde seg; i følge crewet på Atlant Soyuz´s rute fra Antalya til Moskva-Vnukovo i dag fryktes det at dette er aller siste sesong for denne russiske widebodyen med plass til 350 passasjerer. I ca.en måned til vil de fly i shuttletrafikk mellom Moskva og feriedestinasjoner i Tyrkia, før de erstattes av mindre flytyper i vintersesongen.

Har SU satt inn A330 på SVO-BKK eller er det fortsatt Il-86/96 som trafikkerer der fortsatt?

Hickok
30-09-2010, 23:33
IL86 trafikkerer i hvert fall ikke SVO-BKK ettersom de ikke har dette flyet i sin flåte lenger.

På de random dagene jeg sjekket ut, så ser det ut til at de kun flyr A330. SU har kun 6 IL96 igjen i sin flåte, og disse brukes i hvert fall på noen innenriksdestinasjoner. I tillegg står det til en hver tid minst 2-3 på SVO. Tror aldri jeg har sett mindre enn dette på bakken, uansett når på dagen jeg har vært der.

Eirik
30-09-2010, 23:34
Har SU satt inn A330 på SVO-BKK eller er det fortsatt Il-86/96 som trafikkerer der fortsatt?

A330, ja.
SU (Aeroflot) flyr ikke lenger IL-86, og IL-96 brukes nå primært på charterdestinasjoner.