PDA

View Full Version : Finnair dobler til Hong Kong


SQ321
16-07-2010, 12:25
DY starter IC høyst sannsynlig i løpet av 2011 og mange mulige destinasjoner er nevnt..

Det ble observert en delegasjon fra CX på OSL for noen uker siden geleidet rundt av en delegasjon fra DY...

Tilfeldigheter at AY kliner til og annonserer 12 ukentlige til HKG fra neste sommer..? Jeg tror faktisk ikke det.

http://www.boarding.no/art.asp?id=42480

Det er ikke noe tvil om at bransjen har visst om DY sine planer en stund og nå forbereder de seg på hva som kommer (les:blodbad?).

Stakkars SAS opp i alt dette som prøver så hard de kan.

.

LN-Capt
16-07-2010, 13:59
Noen som har eller vet hvor man kan finne oversikt over leveringstidspunkt på Finnair's kommende A330?

Siden de åpner HEL-SIN og øker på HEL-HKG på forsommeren virker det som det kommer noen utpå våren iallefall... ?

Bizflyer
16-07-2010, 14:02
Er det virkelig marked for 12 ukentlige avganger fra HEL til HKG??

BF:cool2

Øivind
16-07-2010, 17:08
AY hadde nok ikke økt hvis det ikke hadde vært marked for det.
Tviler på at dette er et panikk-tiltak fordi DY kanskje skal starte opp IC fra OSL.
AY har nok mer britisk enn norsk pax, og AY ønsker jo å gjøre HEL til en gateway fra Europa til Asia for OW.

Stian
16-07-2010, 17:33
Hvis dette hadde hatt noe med DY sine planer å gjøre hadde vel Finnair heller økt på BKK. Tviler på at HKG er den første destinasjonen DY starter hvis de kommer i gang med langruter.

jikswoboB
16-07-2010, 17:38
Det er ikke noe tvil om at bransjen har visst om DY sine planer en stund og nå forbereder de seg på hva som kommer (les:blodbad?).


Det är troligt att konkurrenterna förbereder åtgärder mot Norwegians planerade expansion, men jag tror det kommer först när det finns något konkret att svara på. Att DY skulle börja flyga till HKG verkar mest som spekulationer. Det var väl New York och BKK som är mest realistiskt i ett inledande skede.

LN-MOW
16-07-2010, 17:41
Tror nok det er en annen aktør enn DY som bekymrer AY mer når det gjelder HKG .. ;) Tror heller ikke HKG er av de høyeste på DY's pri-liste. De vil nok bygge seg opp med noen leisure-destinasjoner først så jeg tror charterselskapene har større grunn til å være bekymret. Hvordan er DY's kontakter hos turoperatørene?

basejumper
16-07-2010, 17:49
Hvordan er det bilaterale forholdet mellom Norge og HK, Er det fritt frem for ny rute, eller er det masse hindringer ?
Kanskje en mulighet å fly til HK, istedenfor Kina.

Flying-news
16-07-2010, 22:01
Når det gjelder DY's IC så har jeg faktisk mer troen på om DY satser på et par få destinasjoner i Asia, og derretter har veldig god connection (med en samarbeidspatner) på et par av disse flyplassene. Iallefall de første årene, inntil de får bygd opp et mer omfattende IC-nettverk. Eksempelsvis tror jeg Bangkok og Beijing kunne vært flyplasser DY kunne flydd hyppig til, og hatt videre forbindelse derfra, med noen samarbeidsselskaper.

Finnair øker nok på HKG-ruten fordi det er mange businessfolk som reiser dit. Hong Kong er tross alt ikke noe særlig ferieby uansett. Masse businessfolk fra Europa drar ofte til Hong Kong, fordi dette er en av de store valuta-hubene i asiatisk økonomi... Det at Finnair satser ekstra på HKG er nok bare en følge av markedføringen de holder på med ("Helsinki=raskeste vei mellom Europa og Asia").

Forøvrig kan jeg anbefale denne siden her: http://www.therouteshop.com/oslo-airport/
Der kan man se hvilke ruter forskjellige flyplasser "trenger". Btw er de 4 største i Norge her. Anbefaler denne her også: http://www.routesonline.com/ Litt av det samme, men her er mer informasjon, og så er det også flyselskaper i tilsvarende "ordning" her.

Ta forøvrig en titt på flymagasinet mitt! :)

Stian
16-07-2010, 23:51
Finnair øker nok på HKG-ruten fordi det er mange businessfolk som reiser dit. Hong Kong er tross alt ikke noe særlig ferieby uansett.

Hong Kong er et finanssentrum, men samtidig er det en fantastisk feriedestinasjon. En av de mest facinerende byene jeg har vært i.
Hadde byen blitt "oppdaget" av turistene, tror jeg det ville blitt en meget populær feriedestinasjon.
Litt som London, som også er et av verdens viktigste finanssenter, samtidig som det er en av verdens mest populære turistbyer.

Fry
17-07-2010, 19:44
Hong Kong er en herlig by. Ikke for stor, men alle tilbud finnes. Strender, shopping, Disneyland +++.