PDA

View Full Version : Hvor skal vi dra?

Mchansern
14-07-2010, 20:37
Tja, jeg kan begynne med å introdusere meg selv som medlem på dette forumet. Jeg er en 18 år gammel gutt som studerer reiseliv og er meget interessert i dette. Takket være foreldre som liker å reise, både privat og i jobb har jeg nå tikket av 36 besøkte land. Mesteparten i Europa, noe i Asia og Afrika, samt at jeg har besøkt USA. Dette virker som et meget interessant forum må jeg si!

Så over til saken:

Jeg og en venn har spart opp en slant med penger (omtrent 30,000nok hver) og har tenkt oss på en ferietur neste år. Pga. jobb & skole vil denne ferieturen være rundt 2/3 uker i sommermånedene 2011.

her er noe av det vi er på jakt etter:

*Det må være utenfor Europa (Vi har nå vært i alle land i Europa, med noen få unntak og har lyst på en større utfordring).

*Det må være noenlunde varmt, vi kommer jo fra kalde strøk her i Norden.

* Det må være noe å gjøre eller se (Vi drar ikke for å ligge på stranda i 14 dager, gjerne noe kulturelle eller naturbaserte attraksjoner hadde vært fint.)

*Det er et stort pluss hvis landet er eksotisk (Tilbyr gode dykker, fisking eller safarimuligheter f.eks)

*Det er et pluss hvis det finnes uteliv på stedet, men absolutt ingen nødvendighet. Da hadde vi heller lagt turen til Ayia Napa (noe som forøvrig skjer over mitt lik :))

*Landet må være somewhat safe.

Har tenkt på Sør-amerika en god stund nå, men er ikke det rimelig unsafe? Tenker da spesielt på Venezuela, Colombia og Brasil.

Jeg setter stor pris på innspill.

FlyHi
14-07-2010, 20:48
Kan på det kraftigste anbefale Mexico - her er alt hvad I kigger efter. Har selv været der 5 gange nu og kommer til at holde endnu mere af landet for hver gang.

SQ 777
14-07-2010, 21:04
Det hyggelige er at Colombia nå er safe etter pres Uribe tok over i 2002.. Hadde flott besøk ved påsketider. I nittiåra var det noe av det verste på kloden.

I nærheten har du Peru som også er greit safe med bl.a. Machu Picchu som kan anbefales på det sterkeste.. Og mye annet.. Kombiner de to...

pilot94
14-07-2010, 22:07
Velkommen til forumet! :)

For å skyte inn om Sør-Amerika, så må du (om du allerede ikke har gjort det) lese denne kjempeflotte TR'en! ^_^
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=68100

Har dere forresten vurdert å reise jorden rundt?

Mchansern
14-07-2010, 22:31
Jorden rundt blir litt knapt med 3 uker til rådighet og 30.000 på kontoen regner jeg med? Edit: Du mener vel sør-Amerika? Og ja, jeg leste den TR nettopp. Meget bra.

For tiden står det mellom (i rekkefølge).

Amazonas/Pantanal i Brasil.

Dykkerparadis på Fiji.

Angkor Wat, strender og Phnom Penh i Kambodsja.

Vestlige Sør-amerika (F.eks Chile og Peru)

Innspill?

A346
14-07-2010, 22:39
Australia har alt du etterspør, og reiser du i de nordlige områdene finner du mer enn nok varme, selv vinterstid på den sørlige halvkule.

Et alternativ som jeg har på min liste over steder jeg ønsker å reise til er Vietnam - kanskje i kombinasjon med Kambodsja?

Mchansern
14-07-2010, 23:57
Australia finner jeg lite spennende dessverre. Jeg vil dra et sted som er eksotisk.

Kambodsja er nevnt (se posten min over) :)

ENGM 911
15-07-2010, 00:17
Bali og Lombok i Indonesia. Varmt, eksotisk, strender, uteliv, safe, hyggelige mennesker, kulturelt og ikke minst billig.

A346
15-07-2010, 09:11
Australia finner jeg lite spennende dessverre. Jeg vil dra et sted som er eksotisk.

Det er smak og behag det. I mine øyne derimot er det umulig å finne verdens største (og flotteste?) korallrev, tropiske paradisøyer, storbyer, vinområder, regnskog, ørken og uendelige områder med bush, isolerte gruvebyer, spektakulære fjellformasjoner, dyreliv du ikke finner noen andre steder og noen av verdens flotteste strender lite spennende...

Fiji derimot er ikke så eksotisk som det virker, selv om det å drikke kava med de lokale selvfølgelig er gøy. Misforstå meg rett, Fiji er flott, men ikke verdt den lange turen kun for det ene stoppet.

SQ 777
15-07-2010, 09:15
Vel, Stillehavet, Rarotonga og Cook Islands... Kan anbefales etter tre besøk...

A346
15-07-2010, 10:04
Vel, Stillehavet, Rarotonga og Cook Islands... Kan anbefales etter tre besøk...

Helt enig, spesielt Aitutaki som må være noe av det mest postkortidylliske jeg har sett. Hvis dere er interessert i fisking så finnes det en amerikaner ved navn Butch som guider på bonefish i lagunen (fluefiske). Det finnes noen monstre av noen bonefish der.

Boeing_fan
16-07-2010, 04:01
Costa Rica har alt du etterspør! :-)