PDA

View Full Version : Er Gardmoen feilkonstruert?


Tu-154
22-07-2005, 19:55
Jeg lerser i endel forum at piloter som flyr inn til GM syns det mye rart som skjer. Et sted nevnes det at det er spaceing mellom Left og Right?? En annen nevner at de har opplevd 12 mil spaceing på finale under CAT II forhold. Er ikke dette litt overkill?? Speedlimit ligger høyt og langt ute.. Er ikke dette et relativt nytt anlegg som skulle kunne ta seg av noe trafikk?? DUS har f.eks 2 rullebaner om ligger relativt mye tettere her sies det at de ikke har i nærheten samme problemer... (Kaskje et dårlig eks, men dog)...

Concorde
22-07-2005, 21:21
Eneste jeg vet, er at den er feilplassert med 59.1 km nordøst :devot:

sail4fun
22-07-2005, 21:24
Utover den feilplasseringen Concorde påpeker , så har dette blitt diskutert her også , og det var vel også noe med miljøhensyn inne i bilde (Støyhensyn til Storbyene Eidsvoll og Taterbygda .....) , vel noen kjøper ikke den forklaringen , men søk på dette og det andre forumet så ble det diskutert og forklart)

Dag Viking
22-07-2005, 21:31
Originally posted by Tu-154
Jeg lerser i endel forum at piloter som flyr inn til GM syns det mye rart som skjer. Et sted nevnes det at det er spaceing mellom Left og Right??



L og R ligger så langt fra hverandre at de skal kunne opereres helt uavhengig av hverandre. Om det gjøres i praksis er jo ofte en annen sak:smokin

LN-ATC
22-07-2005, 22:56
Nei, L og R ligger for nært hverandre til å at uavhengige operasjoner kan foregå.

Avkjøringene fra rullebanen er ikke i henhold til ICAO. Disse er alt for brå til at de kan brukes slik rapid exit taxiways egentlig skal brukes.

I tillegg er ville Gardermoen vært mer effektiv om rullebanene var mer forskjøvet (feks vestbanen lengre nord/østbanen lengre sør).

Men at flygere klager betyr ikke nødvendigvis at noe er feil...

:lol

Dag Viking
22-07-2005, 23:35
Ah, da er det tydeligvis andre regler på dette området enn her borte. Her kreves bare 4300 (for 2, 5000 for 3+ rullebaner) fot mellom senterlinje dersom approachene har radarovervåking, og 9000 fot dersom apporachene ikke har det.
Avstanden mellom L og R på OSL er kanskje i området 5000-6000 fot?

Tu-154
23-07-2005, 00:17
Er det noen som vet hvor mange bevegelser GM kan ta på en god time?? Jeg tipper dette ligger langt under snittet i Europa der de opererer med en rullebane. På BAAStansted sine sider oppgis det et det kjøres ca. 40 til 46 bevegelser i timen.. EN RUNWAY. Kan det ha noe med at ATC OSL ikke ønsker å være litt kreative i forhold til deres kollegaer ute i verden.:zzz Jeg tror det ville bli fullt i luftrommet dersom den kritikken av GM jeg leser på bla. pprune er tilfelle..

sail4fun
23-07-2005, 00:26
http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=3818 oxo

GFL
23-07-2005, 00:28
Har du lest dette?

http://www.pprune.org/forums/showthread.php?s=ac93d068fa9fe11537c6861267a9df63& threadid=167509&highlight=osl


Legg forresten godt merke til Ozzlo sitt gode svar...

LN-ATC
23-07-2005, 12:57
Originally posted by Tu-154
Er det noen som vet hvor mange bevegelser GM kan ta på en god time?? Jeg tipper dette ligger langt under snittet i Europa der de opererer med en rullebane. På BAAStansted sine sider oppgis det et det kjøres ca. 40 til 46 bevegelser i timen.. EN RUNWAY. Kan det ha noe med at ATC OSL ikke ønsker å være litt kreative i forhold til deres kollegaer ute i verden.:zzz Jeg tror det ville bli fullt i luftrommet dersom den kritikken av GM jeg leser på bla. pprune er tilfelle..

Som for alle plasser i verden avhenger kapasitetstallene av blant annet været og dagsformen til teknisk utstyr. Men én ting er sikkert, det er ikke de som sitter med mikrofonen i hånda som avgjør dette avhengig av hvor late de er. Du må selvfølgelig få ha en (latterlig) mening om at OSL ATC gjør dette med vilje. :devot:

Jeg vet at alle ikke er like mottakelige for fakta (:sarc), men jeg anbefaler deg likevel å lese alle innleggene i "I hate OSL" på PPRuNe. Som GFL sier kommer Ozzlo med et veldig bra svar.

plane-spotter
23-07-2005, 15:34
HVordan kan dett være ett problem, på New Ark har dem jo to rullebaner helt paralelt???

Thomas
23-07-2005, 15:45
New Ark? Nesten som Sea Ttle det

:smokin

Men skjønner heller ikke helt problemstillingen.. og at folka rundt her klager på støy :pissed

ENGM RAMP
25-07-2005, 03:18
Nå skal det vel sies at kapasiteten på GM vel ikke er den beste nå om dagen, dette pga vedlikeholdsarbeider med asfalten, både på rullebanen, taxibaner, samt med betongen i endene av rullebanene....

Dette medførere jo at flow capacity er noe redusert....

Men i normaldrift er det vel ikke noe "dårlig" flow vel? Mener å ha hørt, dog for en stund siden, at det er rundt 65 i timern....Men, jeg skal sjekke i morgen når jeg er på jobb, og holde der oppdatert

Heia Gardermoen :devot: :nor

LN-BRK
25-07-2005, 09:57
Originally posted by plane-spotter
HVordan kan dett være ett problem, på New Ark har dem jo to rullebaner helt paralelt???


...fordi det har noe å gjøre med avstanden mellom rullebanene å gjøre

ANX
25-07-2005, 14:19
Tillater meg en digresjon:

Lurer på om den motsatte ”misforståelsen” ville vært mulig? Sett at et tenkt selskap benyttet kun 727-100 (lead-slead), gjerne i varmt klima. Ville da ATC klage på at pilotene i dette selskapet aldri ”gadd” å klatre til angitt høyde på lovet tid? Og heller aldri ”gadd” si fra om at de neppe ville klare det, slik at det ble ekstraarbeid for ATC. Eller ville man forstå at pilotene både ville og prøvde, men at utstyret ikke kunne holde tritt med omgivelsene? Alltid lurt å sette seg inn i andres arbeidssituasjon. Liten kontakt over grensene her som de fleste andre steder.

Prinsipielt tror jeg at ALLE i utgangspunktet har lyst å gjøre en god jobb, men at dette er umulig når arbeidsoppgavene blir for mange eller overstiger verktøyets kapasitet. Og så skal jo eierne ha stadig større utbytte – den typen foretrekker som kjent metoden med å redusere ansatte og ikke bry seg om de har tilstrekkelig utstyr. Brukerne av produktet forventer/krever samme kvalitet, altså Catch-22 for frontlinjesoldatene.

Det finnes sikkert en ”god” forklaring på hvorfor OSL ikke har high-speed turnoffs. Som ikke hjelper noen i praksis, men i hvert fall avslører byggherrens tankegang. Terminalens arkitektur er visstnok premiert, den var sikkert viktigere enn å "sløse bort penger på asfaltbiter”. Og toget var så mega-viktig at da løsnet milliardene kjapt. Så vi ser at det går an når "noen" vil.
:cool2

ENGM RAMP
27-07-2005, 02:05
Snakket idag med fungerende Supervisor, og til dere som stadig retter kritikk.

Nå om dagen har man kapasitet til å ta rundt 60-65 maskiner i timen, men nå med redusert sommerprogram ligger den iflg Supervisor på rundt 45....

Vi har hatt dager der med over 70 i timen.....og på vanlige dager, UTENOM midtsommerprogrammet, så har vi hattt rundt 660-700 bevegelser om dagen titt og ofte!
:nor

LN-TAL
27-07-2005, 10:49
Originally posted by LN-ATC

Men at flygere klager betyr ikke nødvendigvis at noe er feil...

:lol


Nei, det betyr bare at vi ikke fikk den klareringen vi ville :-)

Husker en gang inn til flesland for en tid tilbake når vi fikk speedreduksjon og vektors frem og tilbake, opp og ned. Og når vi ble klarert for visual så hang damen på radar på følgende sluttsetning:

"... and if you dont have preceding in sight, reduce speed back to 160 knots"

Jeg forsøkte meg med noe sånt som:

"... speed 160, men du vet at dess høyere speed vi holder nå dess kjappere får vi trafikken foran i syne og kan fortsette visual etter han".

Damen på radar lo litt, men det var nok ikke bra nok forslag, for det endte jammen med at vi måtte ned på 160 gitt :)

Det skal legges til at vi hadde fløyet hele dagen frem og tilbake mellom diverse steder da, og når vi landet så skulle jeg dra hjem igjen med coast air til Skien, så lengselen etter å komme på bakken var nok større enn vanlig :)