PDA

View Full Version : Spennende opplegg på ENVA

LN-SKI
08-07-2010, 06:06
Tok sjansen på å skrive en forespørsel til Avinor på Værnes om adgang inne på flyområdet , og mottok i går ett trivelig svar.

Legger ut mailen her, så kan dere se selv.

Hei.
I den siste tiden har vi mottatt noen henvendelser fra andre som deler din interesse for spotting og fotografering av fly.
Det er ingen steder på lufthavna som er spesielt tilrettelagt for dette.
Videre er det veldig strenge restriksjoner på hvem som tillates adgang på flyside (innsiden av gjerdet), og i hvilken sammenheng det gis tillatelse for.
Adgang til flyside med formål å utøve hobby som flyspotter gis det desverre ikke rom for.

Foreløpig kan jeg anbefale at du/dere følger skilting til "parkering ansatte" og drar opp på en steinfylling som ligger ganske tett inntil gjerdet.
Dette blir vest for terminalen på sørsiden av taksebanen.
Dersom det er anleggsvirksomhet der vil du muligens være nødt til å gjøre avtale med entreprenøren.

Alternativt kan du sitte inne i terminalen og fotografere ut gjennom vinduene dersom du ønsker det.

I tilfeller der du hører om et spesielt fly som skal komme kan du ta kontakt i god tid.
Vi kan legge til rette for et besøk på innsiden av gjerdet i enkelttilfeller dersom tiden strekker til, og det ikke blir alt for ofte.

Mvh.

AVINOR AS

Trondheim lufthavn, Værnes

N-7500 Stjørdal

Det viktige nå er å finne ut hvilke fly som kan være mest interessante fra ett reportasje-perspektiv, og så kan jeg kontakte (kontaktpersonen) og se hvorvidt det er mulig å få til. Jeg vil anta at GA også er omfattet av hans tilbud. Som han skriver vil det ikke bli ofte muligheten kan benyttes, så det blir en nøye sak å tilrettelegge. Dersom dette også kan være noe Scanair kan dra nytte av i form av reportasjer,etc, vil det selvfølgelig være mulig med ett samarbeid :) Jeg vet således ikke hvorvidt Scanair benytter seg av pressekort etc eller hvordan de opererer.

LN-SKI
08-07-2010, 06:13
Skal nevnes at i tilsvaret er det også spurt om mulighet for ett besøk i det høye tårn ;) Så jeg tror jeg kan ha en spennede periode foran meg på Værnes. Blir ihvertfall en eller to faste turer hver måned, om ikke oftere.

Jeg synes det er viktig at det gjøres på riktig måte, slik at man ikke tar seg til rette. Samarbeid antaes å være nøkkel til å kunne få mulighet til noe mer tilrettelagt for spottere på Trondheim Lufthavn Værnes.

adressa
08-07-2010, 13:50
Skulle ønske det var spotterplattform på Værnes som det er på Gardermoen :)

SK917
08-07-2010, 21:05
Jeg vet således ikke hvorvidt Scanair benytter seg av pressekort etc eller hvordan de opererer.

Nå tror jeg ikke du skal blande kort for mye. Pressekort er for journalister og fotografer som er medlem av NJ - Norsk Journalistlag, og Avinor, og andre som krever pressekort fra presse godkjenner kun pressekort fra NJ...

LN-SKI
08-07-2010, 21:32
Ok. Tenker mer tilhørighetsbevis til forum etc...

LN-SKI
08-07-2010, 21:33
Skulle ønske det var spotterplattform på Værnes som det er på Gardermoen :)Det er vel noe jeg og håper på... ;) Fremtiden vil vise. ;)

LN-SKI
08-07-2010, 21:39
På flyside har jeg alt fått ordnet som første mail viser, men det er i forbindelse med adgang til tårn problemet kan oppstå, jfr følgende epost :

Hei igjen.
For å ta det siste først:
Jeg som representerer lufthavna hører til i divisjon "Store lufthavner" i Avinor, imens tårnet tilhører divisjon "Flysikring".
Mitt ansvars- og myndighetsområde strekker seg således kun til terminalen og lufthavna.

Jeg har forhørt meg med Supervisor som var på vakt i tårnet i dag og fikk til svar at på generelt grunnlag åpnes det ikke for ad-hoc besøk i tårnet.
Da tårnet var nytt for noen år siden ble det tatt imot en del besøk som fikk litt uheldig utfall.
Noen besøkende var mer interessert i utsikten enn i tjenesten i tårnet, og de kastet således bort tiden til de som hadde planlagt besøket.
Andre ganger ble det tatt bilder - også av de som jobbet der. Disse bildene ble publisert uten at de som var avbildet hadde gitt samtykke til dette (personvern).
Den viktigste grunnen er selvfølgelig at det er et stort ansvar for de som er på vakt.
De skal forstyrres minst mulig, og det er derfor nødvendig at personell som ikke er på vakt ivaretar besøkende.
Da personellet går turnus er det sjelden ekstra bemanning tilstede.
Enkelte besøk har også blitt avbrutt og de besøkende har vært nødt til å forlate på grunn av at det gikk ut over sikkerheten ved at flygelederen ble forstyrret.

Men...
For ikke å ta motet helt ifra deg sa Supervisor at dersom det er en virksomhet/forening/klubb som henvender seg samlet vil man stå mye sterkere enn privatpersoner.
Dersom dere som er aktive flyspotterer sender en samlet søknad til -------- som er Sjefsflygelsder i tårnet på Værnes kan han muligens legge ting til rette for et besøk.
Han vil sikkert sette begrensninger både på tidspunkter og antall besøkende.

Når det gjelder tilrettelagt adgang ved besøk av spesielle fly kan du kontakte undertegnede.
Det er vanskelig å si helt konkret hvor lenge i forkant jeg må få henvendelsen fordi det avhenger av annen aktivitet på lufthavna.
Jeg jobber dagtid på ukedagene, så innenfor dette tidsrommet kan jeg kanskje hjelpe til.
Dersom det foregår på kveldstid/helg må jeg koordinere med Airport Patrol, og det må selvsagt passe for dem også.
Hva om du tar kontakt så snart du vet om noe du vil innom og se på, så skal jeg se på hva som er mulig å tilrettelegge.

Jeg ser forøvrig også på det som svært viktig å ha et godt samarbeid med alle som benytter lufthavna - både i foretnings- og privat sammenheng.
Dersom det er noe jeg gjøre innenfor de rammer som kan forsvares med tanke på tidsforbruk og ressurser, så skal jeg bidra så langt som mulig.
"Med dialog og samarbeid er det meste mulig".

Mvh.
AVINOR AS

Trondheim lufthavn, Værnes

Disse to epostene åpner virkelig for muligheter fremtidig, og god dialog for muligheten for bedre tilrettelegging for oss spottere/fotografer og andre fly-interesserte.

"For ikke å ta motet helt ifra deg sa Supervisor at dersom det er en virksomhet/forening/klubb som henvender seg samlet vil man stå mye sterkere enn privatpersoner."

Overnevnte sitat er mitt spørsmål. Kan vi klare å samle en grei gruppe som er interessert i å kunne få ett besøk i tårnet på Værnes? Eller er det en annen løsning noen kan komme på?

SK917
08-07-2010, 21:56
NSFF har jo allerede kontakt med Avinor på Værnes og holdt flere møter/samtaler... jeg skjønner ikke hvorfor du/dere da ikke tar kontakt med foreningen og får styret til å sette opp en omvisning i tårnet...men forslaget må komme til foreningen hvis det er et ønske...

å operere på egenhånd er ofte ikke veien å gå , men det er derfor NSFF finnes...bruk det ;)

ting kan ordne seg vet du;)

LN-MOW
08-07-2010, 21:56
Det er bare å melde seg inn i NSFF så er 'foreningstilhørigheten' i boks. Hva med å danne et lokallag?

LN-SKI
08-07-2010, 21:57
NSFF avd Trondheim? Den er ikke dum,nei....

fjasebase
09-07-2010, 01:39
Spør presten om han slipper deg opp i tårnet på Værneskirka...Må vel være perfekt for innflygingsbilder på rwy27 :)

LN-SKI
09-07-2010, 12:02
Fjasebase: Vet du eller tror du? Tru gjør du i kjerka. Her inne skal du vite ;)