Log in

View Full Version : Ett forsøk på en edit, Værnes 0207-2010

LN-SKI
06-07-2010, 17:22
Tenkte jeg skulle gjøre ett forsøk på en liten edit.....
Lar det være opp til dere å avgjøre suksessen..... :)
Bildet var litt overeksponert i utgangspunktet,forresten...

http://i221.photobucket.com/albums/dd26/frodeskibrek/IMG_0336.jpg

Benyttet ACDSee Pro 3 Trial Version

LN-SSL
07-07-2010, 00:22
Ja, se der...., du er på vei til noe.
Tok meg den frihet å bruke dette bildet også jeg da, og her er resultatet etter ca. 1 minutt innom kun det redigeringsprogrammet som er med maskinen her, Microsoft Office Picture Manager;) Nå har jeg også rettet opp horisonten, og ser i ettertid at det ikke er samme bildet som deg jeg har "forgrepet" meg på...
Et mer sofistikert program må vel til for å gjøre noe med overeksponeringen, but who cares...., not me:colgate:
(Ser mer enn gjerne mere fra Værnes, en av landets triveligste flyplasser)

http://i61.photobucket.com/albums/h63/Sterkoder/Album%204/ThomasCookAirbus.jpg

viking1965
07-07-2010, 00:35
Det som er positivt er at du selv er i stand til å registrere at bildet er (ikke litt, men kraftig) overeksponert. Litt mindre positivt er det at du,til tross for dette, allikevel velger å legge det ut.
Overeksponerte bilder, og spesielt de som klatrer høyt opp på høyre side i histogrammet (klipping), er "beyond repair", dvs det finnes ingen informasjon igjen (i høylysene) som kan redde bildet.
(Histogrammet er forøvrig en grafisk fremstilling av tonefordelingen i et bilde og er tilgjengelig i de fleste digitale kameraer og redigeringsprogrammer(google..)).
Det jeg egentlig forsøker å si, er at histogrammet er din beste venn i felten. Med det for hånd kan du umiddelbart justere settinger i kamera for best mulig eksponering neste gang.
Mange av oss har forøvrig også en nedarvet oppfatning om at medfølgende manualer/bruksanvisninger er uegnet som sengelektyre, men jeg anbefaler deg å studere disse nøye. I tillegg til mye nyttig og kameraspesifikk informasjon , finnes også normalt generell info om fotografering.
Når manualen er slitt ut, bør du snarest mulig kjøpe deg en god fotobok. Internett er en fantastisk oppfinnelse, men ingenting kan erstatte en god bok :lol:
Til selve layouten din vil jeg si at dette ikke umiddelbart tiltaler meg.
Mulig jeg er litt for konservativ, men innrammingen bør etter min mening være enklest mulig og ikke ta fokus vekk fra det du egentlig ønsker å presentere.Logoen blir også, foruten å forsvinne i lyngen/gresset, litt for liten. En løsning kan være å legge logoen i et mørkere felt som du legger til
under selve bildet.

LN-SKI
07-07-2010, 01:41
LN-SSL: Regner med at du brukte det bildet som lå i orginal-posten min? Uansett, så ser jeg hva du har gjort, og takker for at du viser meg det . Tok ca 500-600 bilder på tre timer, så har ett lite utvalg å eksprimentere med.

Viking1965: Ble nok gjort oppmerksom på overeksponeringen av noen herinne på den orginale serien som ligger ute her fra meg,men jeg har lest meg til betydning,mottiltak etc, i tillegg til mange gode tips her inne. Manualen til mitt Canon EOS 1000D ligger faktisk på nattbordet ;) , så jeg lærer før jeg sover :D Innramingen og teksten i bunn var kun ett eksperiment,så det er hyggelig med tilbakemeldinger :) Bare ikke skyt meg ned . Er som sagt newbee in this game ;)

Må også nevnes at editen ble gjort med en gutt på fem og en jente på fire som kranglet som bare søskenkan i min umiddelbare nærhet, med flere avbrudd for fredsmekling, og i tillegg på en latop. Gleder meg til å se resultatet på min stasjonære pc, og kommer til å oppdatere posten etterhvert som jeg jobber mer med dette bildet. Å reversere innramming og div annet er en lek med programmet jeg benytter..