PDA

View Full Version : DY med tilbud som ikke findes

FlyHi
06-07-2010, 08:29
Pyh man skal holde tungen lige i munden hvis man skal gennemskue flyselskabernes meget "lokkende" tilbud - det ved vi alle efterhånden.

Jeg har netop modtaget en email fra Norwegian med "gode" tirsdagstilbud. Faktisk så gode at de åbenbart ikke mener de vil sælge billetterne til de annoncerede priser alligevel.

CPH-ATH 199,-
AAL-ORY 199,-

Lokkende og billigt. Men nej - det er ikke så godt som det ser ud.

Ikke en eneste afgang er tilgængelig til den pris - og jeg har endda tjekket præcis 1 minut efter jeg har modtaget mailen i min indbakke.

Billigste udrejse på disse destinationer er 299,- og hjemrejserne er jo traditionenen tro betydeligt dyrere end den annoncerede pris, så det reelt er et noget dyrere tilbud end annonceret.

Fair nok at man vil gøre totalprisen uigennemsigtig for kunden med alle mulige gebyrer og dyrere hjemrejser end udrejser, men at man ligefrem opgiver falske priser i annoncerne, som ikke er tilgængelige allerede på tidspunktet for udsendelse af nyhedsbrevet synes jeg er at stramme den.

Discus
06-07-2010, 09:31
Har ikke sett annonsen, men det du skriver er 199 DKK for utreise, og det finner jeg på DYs danske sider nå kl. 0835.

Det at hjemreisen er dyrere har jo ingen ting med de annonserte prisene å gjøre. Du står fritt til å velge transportør til hjemreisen.

Tipper at DY nå kjører ut billige seter til ATH fordi de har god kapasitet nedover, men ikke hjem. De slutter å fly dit i august og naturlig nok går strømmen av pax andre veien på slutten av sommeren. Har sett det samme OSL-NCE tidligere.

FlyHi
06-07-2010, 09:39
Har ikke sett annonsen, men det du skriver er 199 DKK for utreise, og det finner jeg på DYs danske sider nå kl. 0835.

Så har de uploadet disse priserne efterfølgende. De var ikke tilgængelige da jeg tjekkede 7.30 (3 minutter efter jeg modtog nyhedsmailen) og igen 8.20 - hverken til ATH eller ORY. Nu har de så efterfølgende fået priserne op på begge.

Forøvrigt sjovt så meget dyrere det er at flyve et fra ATH til CPH end fra CPH til ATH. Udrejse 199,- - hjemrejse: 1.078,-

LN-FHU
06-07-2010, 10:50
Slike priser finner du overalt - ikke spesifikt for DY. De som selger enveisbilletter kjører samme prising. Ikke noe nytt fenomen.

FlightDeck
06-07-2010, 10:53
Prisene legges i utgangspunktet først ut kl. 09.00, så ingenting å klage over.

Strategien til Norwegian er å selge superbillige utreisebilletter og superdyre hjemreisebilletter. Denne tirsdagen finner vi f.eks. Oslo-Santorini til 199 kr. i august, mens billigste billett på Santorini-Oslo er 1979 kr.

http://norwegian.no/kampanje

FlyHi
06-07-2010, 11:08
Slike priser finner du overalt - ikke spesifikt for DY. De som selger enveisbilletter kjører samme prising. Ikke noe nytt fenomen.

Nej det er jeg klar over - desværre er det jo blevet accepteret i branchen at man kan bruge disse lokkepriser, som reelt er langt fra hvad kunden ender med at skulle betale. De fleste skal jo altså også hjem igen.

Personligt synes jeg faktisk vi trænger en lovgivning på dette område, der kræver at man har samme antal kampagne-billetter i begge retninger, så det faktisk er muligt at få den opgivne pris på returrejsen også. Der er jo ikke meget tilbud over at betale 199,- ud og 1.999,- hjem.

Det havde jo været langt mere reelt at annoncere med f.eks. 699,- pr. vej og så have dem tilgængelig i begge retninger. Den anden prissætning har reelt ikke andet formål end at snyde kunden til at tro det er billigere end det reelt er.

De seneste gange jeg har været i London synes jeg dog ikke jeg har oplevet samme skæve prissætningen hos hverken BA eller SK - ej heller på de seneste kampagner jeg har set fra QI. Her har der faktisk være ganske god sammenhæng mellem priserne på ud- og hjemrejsen, men de kører jo heller ikke helt samme strategi med at lokke kunderne ind med kunstigt lave udrejsepriser, som de fleste LCC's gør.

Personligt kunne jeg godt ønske lidt mere fairness fra visse flyselskaber i deres markedsføring - men det er nok for meget at forlænge ;)

Prisene legges i utgangspunktet først ut kl. 09.00, så ingenting å klage over.

Ikke bortset fra at det hverken er angivet i nyhedsbrevet eller på hjemmesiden at tilbuddet først starter kl. 9. Begge steder står der blot at tilbuddet gælder tirsdag og onsdag. Og da jeg modtager første mail fra dem kl. 7.33 burde man gå ud fra at de også havde tilbuddet tilgængeligt på det tidspunkt.

Nå men fred være med det - nu er de jo tilgængelige - selvom det alligevel er uinteressant med de meget dyre hjemrejser. Vigtigere er det jo heller ikke - undrede mig bare over at de annoncerede priser var anderledes end de faktisk tilgængelige.

Molinari
06-07-2010, 11:10
Men nå er det engang CPH-ATH som det vel er annonsert for - og ikke ATH-CPH??
Nuvel - Slik er det dog med enveispriser.

FlyHi
06-07-2010, 11:19
Men nå er det engang CPH-ATH som det vel er annonsert for - og ikke ATH-CPH??
Nuvel - Slik er det dog med enveispriser.

Det er korrekt, men det ændrer ikke på at det efterlader modtageren af reklamen med en opfattelse af at en returbillet sikkert koster det dobbelt af en enkeltbillet. Hele denne prissætning er designet til at lure folk til at tro totalprisen er billigere end den reelt er. Langt hovedparten skal jo altså også hjem igen og på mange destinationer er der ikke noget reelt alternativ til hjemrejse end den 5-10 gange dyrere billet - og så er tilbuddet jo pludseligt ikke så godt mere.

Jeg er udemærket klar over at markedsføringen overholder de gældende regler og der ikke er noget ulovligt i det, men det ændrer ikke på de reelle hensigter bag og at der er noget moralsk forkert i at forsøge at narre folk til at tro tilbuddet er bedre end det i realiteten er.

Nu havde jeg ikke til hensigt at starte en længere diskussion om dette - jeg undrede mig i første omgang blot over at de tilbudte priser ikke var tilgængelige da jeg modtog mailen. Men derfor kan man jo godt ønske sig at nogle aktører hæver niveauet for god og ærlig kommunikation - og det gælder ikke bare DY men mange andre selskaber også. Personligt er jeg møg træt at de mange gange man bliver lokket med et eller andet tilbud som i sidste ende er langt fra så godt som de ser ud til - og jo fler jeg modtager af dem - jo mindre har jeg lyst til at blive kunde.

Men det virker jo tydeligvis - for ellers blev de selskaber som benytter sig at strategien jo ikke ved med at gøre det - og økonomisk er det jo ofte disse selskaber som det går godt for. Men blot fordi det virker - kommer jeg altså ikke til at synes om det af den grund ;)

Discus
06-07-2010, 16:55
Strategien til Norwegian er å selge superbillige utreisebilletter og superdyre hjemreisebilletter. Denne tirsdagen finner vi f.eks. Oslo-Santorini til 199 kr. i august, mens billigste billett på Santorini-Oslo er 1979 kr.

Eller omvendt - er ofte ganske billige billetter å finne på de første flightene fra feriedestinasjonene og nordover om våren. Dessuten synes jeg ikke DKK 293 eller 373 for ORY-AAL er "superdyre hjemreisebilletter".

Det er korrekt, men det ændrer ikke på at det efterlader modtageren af reklamen med en opfattelse af at en returbillet sikkert koster det dobbelt af en enkeltbillet. Hele denne prissætning er designet til at lure folk til at tro totalprisen er billigere end den reelt er.

Prissettingen er nok designet for å fylle flyene og tjene mest mulig. Det er jo bare å finne en alternativ vei hjem, SK har også enveispriser.

Jeg er udemærket klar over at markedsføringen overholder de gældende regler og der ikke er noget ulovligt i det, men det ændrer ikke på de reelle hensigter bag og at der er noget moralsk forkert i at forsøge at narre folk til at tro tilbuddet er bedre end det i realiteten er.
Tilbudet er jo akkurat det det er - en billett en vei til DKK 199 - det er faktisk en del som resier en vei, eller skal hjem til Athen eller Paris.

Med regel om t/r-totalprising faller jo hensikten med enkeltpriser bort, og da kommer det nok ny reklame: "reis med trekkfuglene - kr. 199 sydover nå, reis hjem første uke i april til samme pris" :lol:

Mye rart kan sies om prising av flybilletter og tilleggstjenester, men denne reklamen og de prisene som presenteres her er vel noe av det mer renslige som finnes.

FlightDeck
06-07-2010, 17:35
Eller omvendt - er ofte ganske billige billetter å finne på de første flightene fra feriedestinasjonene og nordover om våren. Dessuten synes jeg ikke DKK 293 eller 373 for ORY-AAL er "superdyre hjemreisebilletter".

Ja, nå snakket jo ikke jeg om våren da - men om august. Sjekk Syden-destinasjonene. Det er masse rimelige billetter på utreise på august - og tilsvarende dyre på returen. For så vidt ganske villedende, med tanke på at det gjerne er ti ganger så dyrt å returnere som å reise ut. Men sikkert en strategi som virker hos Norwegian - Ryanair har samme opplegg.

Discus
06-07-2010, 19:02
Ja, nå snakket jo ikke jeg om våren da - men om august. Sjekk Syden-destinasjonene. Det er masse rimelige billetter på utreise på august - og tilsvarende dyre på returen. For så vidt ganske villedende, med tanke på at det gjerne er ti ganger så dyrt å returnere som å reise ut.

Villedende synes jeg er feil ord her så lenge man annonserer prisen en vei, da er det heller forbrukeren som er lat og ikke gidder å sjekke prisene andre steder. Men det er vel bare DY og FR som finner på skitne knep igjen, som vanlig...

FlightDeck
06-07-2010, 19:12
Villedende synes jeg er feil ord her så lenge man annonserer prisen en vei, da er det heller forbrukeren som er lat og ikke gidder å sjekke prisene andre steder. Men det er vel bare DY og FR som finner på skitne knep igjen, som vanlig...

De får holde på som de vil - men jeg regner med at en del stusser over at man får utreisebilletter til 149/199 kr. mens hjemreisebillettene gjerne starter på 2-3000 kr. Slik har de jo holdt på lenge før denne kampanjen - bare sjekk andre destinasjoner også.

SudCaravelle
06-07-2010, 19:16
Godt disse to "sleipe" selskapene går bedre og bedre for hvert år da.. Forbrukerene er vel ikke så dumme tross alt.

FlyHi
06-07-2010, 19:29
Villedende synes jeg er feil ord her så lenge man annonserer prisen en vei, da er det heller forbrukeren som er lat og ikke gidder å sjekke prisene andre steder.

Juridisk er der jo ingen tvivl om at det ikke er vildledende markedsføring, men i praksis synes jeg nu det er det - eller i hvertfald meget tæt på.

Hvis man får opgivet en pris på 199,- for udrejsen, så ligger det de fleste meget fjernt at hjemrejsen skal koste 5-10 gange så meget. Folk flest vil automatisk have en opfattelse af at prisniveauet er nogenlunde det samme i begge retninger. Det er alle vant til igennem mange år fra tog, bus, færge o.lign. Og den generelle opfattelse (mis)bruger flyselskaber til at lokke kunderne indenfor med lave udrejsepriser.

Med regel om t/r-totalprising faller jo hensikten med enkeltpriser bort, og da kommer det nok ny reklame: "reis med trekkfuglene - kr. 199 sydover nå, reis hjem første uke i april til samme pris"

Jeg synes ikke der skal være en regel om t/r prisersættelse, men jeg synes sagtens man kan stille krav til at der skal være det samme antal billetter til den annoncerede pris i begge retninger, så det i praksis er muligt at få en billig returrejse - akkurat som der også er regler om at der skal være et rimeligt antal pladser pr. afgang for at man kan annoncere en pris. På mange destinationer er det i praksis umuligt at vælge billige alternativer hjem - og det er sjovt nok også på disse destinationer at hjemrejsen er dyrest (Santorini, Kreta m.v.). På de destinationer hvor der er andre selskaber med one-way priser, så er det faktisk sjældent at man ser de meget dyre priser på 2-3000 kroner for hjemrejsen.

Men igen - der er ingen der gør noget ulovligt her - alt er efter bogen - men derfor synes jeg nu stadig det er på grænsen af god marketingsskik og lødig kommunikation.

Det står naturligvis også kunden frit om de vil købe produktet til den angivne pris, men i vores samfund hvor der på alle områder er så meget fokus på forbrugerbeskyttelse, så undrer det mig faktisk at der ikke er nogen myndigheder der skrider ind overfor dette og fastsætter nogle retningslinier, der giver forbrugeren en reel mulighed for at få tilbuddet begge veje. Naturligvis er der nogen der flyver one-way, men langt hovedparten skal altså flyve begge veje.

Men det er vel bare DY og FR som finner på skitne knep igjen, som vanlig...

...og det mener jeg forøvrigt uanset hvilket flyselskab det er. Lad nu være med igen at skulle gøre en diskussion til en kamp mellem forskellige flyselskaber - det bliver useriøst og det er unødvendigt når vi faktisk prøver at føre en saglig debat. Her taler vi en helt aktuel og specific DY-kampagne som er udsendt idag, som intet har med andre flyselskaber at gøre. Debatten drejer sig om det er fair kun at have de annoncerede lave priser i en retning og så have 5-10 gange dyrere priser i den anden retning - ikke om hvilket flyselskab der gør det. Alt på dette forum behøver ikke ende med en DY vs SK kamp :cry:

FlyHi
06-07-2010, 19:33
Godt disse to "sleipe" selskapene går bedre og bedre for hvert år da.. Forbrukerene er vel ikke så dumme tross alt.

Sorry to say - men jo det er der faktisk mange der er.

Disse lave one-way priser er med til at lade folk flest tro at DY altid er billigst - hvilket ender med at der er mange mennesker som ikke engang tjekker alternativerne - fordi de er overbevist om at der ikke er noget billigere. Det ser jeg dagligt eksempler på.

Naturligvis er det folks eget ansvar at tjekke alternativerne, men det er en marketingform der virker - det ses der mange eksempler på. Om det så er god marketingskik er en anden ting - men man kan jo tydeligt se på indtægterne at det virker.

Discus
06-07-2010, 19:34
På mange destinationer er det i praksis umuligt at vælge billige alternativer hjem - og det er sjovt nok også på disse destinationer at hjemrejsen er dyrest (Santorini, Kreta m.v.).

Det finnes også priser som er motsatt: Utreise OSL 14. august for kr. 299 - 14 dager på Sardinia og hjem 28/8 for kr. 330. I hele september er det billigere å reise nordover enn sydover. Denne uken kan man få billetter Kreta-OSL for kr 329 og oppover, reise sydover koster 1199 og oppover. OSL-Korfu i september, omtrent samme priser begge veier.

God tur :EU

DYflyer
07-07-2010, 14:36
Man må huske på at det er mange som tilbringer sommerhalvåret i andre deler av Europa. Etterspørselen er dermed større etter reiser sydover om våren, og nordover igjen om høsten. Jeg kjenner selv mange som "flytter" til Hellas i sommerhalvåret. Dette påvirker naturligvis prisene. At så selskapene kjører kampanjer for å prøve å fylle opp flightene som går "feil vei" er vel ikke så underlig?

Hvis selskapene skulle tvinges til å tilby billetter til samme pris begge veier, så vil nok det medføre at selskapene setter prisene på de billettene som nå er billige opp fremfor å sette ned prisene på de flightene som allerede er relativt fulle. Med andre ord vil prisene totalt sett gå opp.