View Full Version : SAS MD-80 TOS!
Da får jeg vel klaske ut noen av de bildene som ble tatt :) Takk til et fantastisk crew som svarte på alt av spørsmål :D
Jeg digger spottiphånen din! *fnis*
Har du løst å sende bildet du tok av mæ på PM? :colgate:
Se her ja! Vakkert!:up:
Ja, LN-MEH, er så enig at jeg gjerne gjentar meg sjøl i alle bildetråder om DC-9 til MD-80/90 ;)
Finnes det noen "forening" for oss som er fortapt i dette vakre flyet ?
Fine bilder LN-FAB.
Mvh.
Dag
Hur var beläggningen ombord?
Pretty good, uten at jeg klarte å finne noe pax-tall på de papirene vi fikk se. Plutselig skjønner jeg hvordan integralregning og russisk kanskje ser ut for andre. Men på gitte ark stod det noe om vekta på flyet, og den var nær maxvekt. Altså må det jo ha vært godt med folk :)
Det var bra belegg, men hvis den var nær maksvekt, må det ha vært kraftig reduksjon av maks startvekt ... ;)
Den var nær maksvekt på returen til ARN, sa de iallefall. Tror den veide noe med 49 på tur opp, høres det logisk ut?
EDIT: eller var det 43...? Nei den hjernen min :rolleyes: Det var noe med førti og tre-gangen.
Tørrvekta (DOW=Dry Operating Weight - vekt før passasjerer og annen last) er 38.800, hvis jeg husker rett ... og det kan stemme med i overkant av 10 tonn payload (pax/last) .. 49-etteellerannet (ZFW=Zero Fuel Weight - totalvekt før fuel) stemmer nok, max er rundt 55 tonn. Men hvis fuelen er billigere i TOS enn på ARN kan de godt ha tanket ekstra. Maks startvekt (MTOW - Max Takeoff Weight) er vel 67-68 tonn for MD82, men de trakk sikkert fra en 5-6 tonn for den korte banen. Så med MTOW 62 tonn og 12 tonn fuel er du ganske nære maks tillatte ZFW (Maks TOW minus Take Off Fuel = Max Allowed ZFW).
Håper ikke det ble for forvirrende.
Han hadde en ZFW på 49-ish tonn oppover til TOS og 59-ish tonn nedover til ARN :) Var vel rundt 120 pax med tilbake til ARN ;)
Fun fact: I flysimmen her i huset har jeg problemer med å komme av bakken med MD'n med de noenlunde samme vektene som de hadde :S
59 tonn sørover? Aldri i livet ... Det var den 5. - right? Jeg sjekket LDM og det var omtrent som du sa med pax, hvorav 14 var barn. 1400 kg bag og null frakt/post .... Det skulle gi drøye 10 tonn payload ..
Mener å huske at cæptn sa at de var nesten ti tonn tyngre på vei ned enn opp... men kanskje det bare var ett tonn? :D
Jeg for min del lurer på når SAS skal klaske til med direkterute, om så sommerrute, til CPH. Nå når de endelig får litt sving på IC, hva venter de på?