View Full Version : Signatur / Vannmerke
jeg ønsker å finne en metode for å kunne legge min personlige signatur på bilder jeg skal publisere, siden jeg har mitt eget nettsted på skibrek.com, som for tiden er under utvikling til å bli ett showroom. :headbang
Kanskje noen av dere sitter med mer erfaring på dette enn meg og har lyst til å hjelpe meg og lage og lære meg og benytte det tilfredsstillende.
Er vel noe ala ett layer hvor man legger ett bilde oppå ett annet jeg har i tankene...
Det er en funksjon i Picasa som heter vannmerke.. ;)
Om jeg ikke husker feil, så kan du vertfall legge det inn når du klikker på Eksporter :)
Hm... Nei... Det var ikke det jeg hadde i tankene.... Picasa var mer tungvint enn hva jeg mener skal være nødvendig.....
Hei!
Bruker et program som heter "Photographer`s Power Toy" fra www.justrightclick.com der jeg bare marker de bildende som skal vannmerkes, skriver teksten, velger plassering og på noen sek./min. avhengig av bildestørrelse og antall.
Men det er et problem, jeg klarer ikke lenger å finne det på nett. Det ble utviklet for noen år siden og var gratis. (ca. 1-2mb)
Legger ut tipset, da det nok er de som er flinkere å søke på nettet enn meg og at det muligens er å få tak i fortsatt. Kan garantere at det fungerer opp til MS Vista.
Har totalt 13 funksjoner
http://lh4.ggpht.com/_ORELsxyrigc/TDIbnyECzFI/AAAAAAAASjc/HYO5ewW3WKc/Ta%20inn%20hele%20skjermen%2005.07.2010%20194403.j pg
viking1965
05-07-2010, 19:58
Hvis du planlegger å legge ut bilder i stor størrelse (filstørrelse) som vil være kommersielt attraktivt for nedlastning og print, bør du vurdere å bruke Digimarc (synlig/usynlig). Ulempen er at du må registrere deg og dette koster monetas.
Ønsker du derimot kun å lage enkle vannmerker i form av "Copyright" og/eller navn på fotograf osv, kan de fleste redigeringsprogrammer hjelpe deg.
Aner ikke om du har eller kjenner til Photoshop, men siden du nevner Layers er en enkel tekst plassert hvor som helst, veldig greit å få til i Photoshop.
Har du ikke Photoshop kan jeg anbefale Faststone Image Viewer. Personlig benytter jeg dette programmet for kun å se på bildene, men programmet har også en del andre finesser i form av bilderedigering og sist, men ikke minst, mulighet for å legge inn vannmerke. En knøttliten ulempe dog..Programmet trenger en fix ferdig fil med vannmerke som det benytter for å merge bildene :(
viking1965
05-07-2010, 20:36
@tekstene i bildet under er kjapt laget i Photoshop.
Poenget er å benytte layers (flere) for deretter å avslutte med "flatten image" før det blir lagret som .jpg for skjermvisning.
Noe sånt du hadde i tankene?
http://i860.photobucket.com/albums/ab169/viking1965_bucket/Test_album/DSC_0585_watermark.jpg
Slik som ola dunk i bunn, ja....Jeg fikk dettili Picasa, men det var for mange trinn, når man jobber med 30-40 frames av gangen av ett motivfor å få ett blinkskudd, så ble det tungvint... Syntes jeg da, vel og merke....
ACDSee Pro Photo Manager 3 funker bra for merking av bilder, man kan lage ferdige presets med vannmerke, tekst eller bildesignatur, og vil man merke 300 bilder på en gang så kan man det :)
Gratis 30dagers trial her: http://download.cnet.com/ACDSee-Pro/3000-2192_4-10490489.html?part=dl-82535&subj=dl&tag=button
Takker masse meliiis :D DET var mye mer selvforklarende å arbeide med :) men er kun 7dagers trial da ;)
Bare hyggelig :) trodde det stod 30dager trial på nettsiden da, men men, det ordner seg vel ;)
Bare hyggelig :) trodde det stod 30dager trial på nettsiden da, men men, det ordner seg vel ;)
Trur det blir 30 dager hvis man registrerer seg........
Faktisk.... LN-DAG og meliiis...... Dere hadde rett.. :D Jeg bøyer meg ærbødigst i støvet o vise menn.... :D