View Full Version : LN-KKP ut av flåten
LN-KKP fløy idag sin siste pax-flight for Norwegian som DY935 CPH-OSL.
Planen er at den skal en tur innom teknisk på Sola før den blir tilbakelevert til lessor...
Så gjenstår det bare å se da, med KKF friskt i minne... :rolleyes:
Ser ut som -KKP er på vei til Sola nå, som NAX8733
Er LN-KKP på vei tilbake til Norwegian, tro?
Følgende dukket opp i Luftfartstilsynets postjournal i dag:
Dok.dato: 12082010
Fra: Asgeir Nyseth
Sak: LN-KKP - innleieavtale
Dok: Leieavtale
Kanskje den skal inn å vikariere for LN-NOW som ikke kommer i trafikk med det første?
Hva er feil med NOW? Var det ikke bare winglet'en som ble skadet?
KKP star i QLA hel-hvit og venter sitt hand-over til eier...
Jeg vil ikke anta fra dette dokumentering at KKP kommer tilbake. Ingenting i QLA tyder på dette i disse timer.
Dersom NOW virkelig ikke kommer i traffik i nærmeste tida (noko som jeg tviler på) så er det litt mer liv for en annen -300er som faktisk også flyr PBH alrede...
sail4fun
18-08-2010, 16:11
LN-NOW, hva traff den ?
ENGM RAMP
18-08-2010, 16:47
Jo så vidt meg bekjent var det bare winglet'en som ble skadet. Men, den traff en gravemaskin visstnok, og jeg lurer på om den ikke skal sjekkes for både strukturelle skader etc også før den settes i trafikk igjen, og en ny winglet får man vel ikke akkurat tak i på null komma niks? Er det ikke LANG leveringstid på disse?
I utgangspunktet er det nok ventetid - men DY har jo noen sett på bestilling til sine neste leveringer. Men det er jo mulig at disse ikke er produsert ennå.
Men jeg skulle tro at det ikke er allverden å få lånt/leid/byttet en enkelt winglet med en annen operatør... de fleste selskaper hjelper hverandre med spares når slike ting skjer.
Kan man i praksis ta av den andre wingleten og fly uten noen av dem?
I praksis kan man det, men da må man ha de gamle lokkene/deksler/lysarmaturer/osv. for å dekke til endene - og en må fjerne wingletene på begge sider. Problemet med LN-NOW er at det kom uten slikt ekstrautstyr fra fabrikken, så der går det ikke å fjerne wingslets.
Du må ikke fjerne WL begge sider, men du mister en god del performance når man gjører dette på den ene side. Missing WL finner man på CDL...
Normalt ligger en WL i AMS hos Boeing sitt Part shop. Dersom de ikke har en WL der, så finnes det seg 4 eller 5 Distribution Centers over kloden som har alle mulige Spare Parts, blant annet WL. Det tar litt tid før denne WL er ved OSL. Så må dette monteres og testflys...
Du må ikke fjerne WL begge sider, men du mister en god del performance når man gjører dette på den ene side. Missing WL finner man på CDL...
Normalt ligger en WL i AMS hos Boeing sitt Part shop. Dersom de ikke har en WL der, så finnes det seg 4 eller 5 Distribution Centers over kloden som har alle mulige Spare Parts, blant annet WL. Det tar litt tid før denne WL er ved OSL. Så må dette monteres og testflys...
... og lakkeres...
Tilbake til LN-KKP igjen. I dag er den igjen nevnt i Luftfartstilsynets postjournal i et brev sendt fra Luftfartstilsynet:
Dok.dato: 16082010
Til: Norwegian Air Shuttle ASA
Sak: LN-KKP - innleieavtale
Dok: LN-KKP - Forlenget innleie
stistens
20-08-2010, 13:26
Nå er nå LN NOW satt opp med flights i dag så da er det vel ikke erstatting for denne LN-KKP kommer inn for ?.
Tor Air som skal ut, kanskje?
seatsniffer
20-08-2010, 15:19
Jo så vidt meg bekjent var det bare winglet'en som ble skadet. Men, den traff en gravemaskin visstnok, og jeg lurer på om den ikke skal sjekkes for både strukturelle skader etc også før den settes i trafikk igjen, og en ny winglet får man vel ikke akkurat tak i på null komma niks? Er det ikke LANG leveringstid på disse?
Skjedde dette på OSL?
Skjedde dette på OSL?
Jepp.. Like ved taxeway A3
LN-KKP flyr fortsatt fly med den for knappe to uker siden + Sett den etter senest i går.
LN-KKP flyr fortsatt fly med den for knappe to uker siden + Sett den etter senest i går.
Da har du nok sett feil... KKP gikk SVG-QLA 7.juli, den har etter det flydd en test flight QLA-QLA i august. Beskjeden til LT var vel bare for at DY tok på seg vedlikeholdsansvaret (for lagring, utført av ATC Lasham) for en periode deretter. Hva den har gjort siden vet jeg ikke, men den har i hvert fall ikke vært i trafikk for DY!
Beklager! ;D
Tenkte LN-KKR nå jeg :)
Hva med KKU? Når skal den gamle kjerra ut? Venstre side foran bakre passasjerinngang har 2 usymmetriske plater naglet til skroget. Avgang Arlanda sto en mann klar til å hjelpe flyvertinnen med å lukke passasjerdøren foran. De gjorde 4 forsøk. Han sto der og ventet, og det var ikke en fra bakkemannskapet, han hadde ikke synlighetsvest. Etterat flymaskinen startet sin take-off, ble motorene plutselig slått av, og maskinen svingte tilbake, og startet på nytt. Kapteinen sa han hadde fått en melding om teknisk feil, men som ikke var korrekt. Synes ikke noe om de gamle maskinene til Norwegian, som er utrangerte fra maskiner fra selskaper i Øst-Europa, Afrika og stillehavet. Merkelig at LH sine 737-300 ser så mye bedre ut.
Hva med KKU? Når skal den gamle kjerra ut? Venstre side foran bakre passasjerinngang har 2 usymmetriske plater naglet til skroget. Avgang Arlanda sto en mann klar til å hjelpe flyvertinnen med å lukke passasjerdøren foran. De gjorde 4 forsøk. Han sto der og ventet, og det var ikke en fra bakkemannskapet, han hadde ikke synlighetsvest. Etterat flymaskinen startet sin take-off, ble motorene plutselig slått av, og maskinen svingte tilbake, og startet på nytt. Kapteinen sa han hadde fått en melding om teknisk feil, men som ikke var korrekt. Synes ikke noe om de gamle maskinene til Norwegian, som er utrangerte fra maskiner fra selskaper i Øst-Europa, Afrika og stillehavet. Merkelig at LH sine 737-300 ser så mye bedre ut.
Motorene ble slått av etter at "flymaskinen startet sin take-off"?
Det høres veldig lite sannsynlig ut.
DY sine 737-300 er i veldig god stand. Hvilke selskaper som har operert de før er helt irrelevant.
RampSnake
14-10-2010, 13:55
Motorene ble slått av etter at "flymaskinen startet sin take-off"?
Det høres veldig lite sannsynlig ut.
DY sine 737-300 er i veldig god stand. Hvilke selskaper som har operert de før er helt irrelevant.
Korrekt! DY tar sikkerheten på alvor, og flyr ikke med skrap. Flere av 300'ene er gamle og godt brukte, men de er fortsatt flydyktige og vel så det :) Hva du mener med at platene er usymmetriske vet jeg ikke, men KKU hadde aldri fått ta av hvis det var noe gale med platene. For hvermannsen kan enkelte fly se ut som bulkete gamle skraphauger, men sannheten er en annen. Norwegian har gode og sikre fly, og flåten blir bare bedre og bedre :)
Og i dag er LN-KKH på vei ut av landet (og ut av Norwegians flåte) som NAX8733.
Trist!
Passerte akkurat over Skien kl.14:06
Og i dag er LN-KKH på vei ut av landet (og ut av Norwegians flåte) som NAX8733.
Trist!
Passerte akkurat over Skien kl.14:06
Noen som eventuellt vet til hvilket selskap den skal? Har hatt mange fine turer med KKH:D
Er vel bare å venne seg til dette fremover. Det skal vel nesten 1 maskin ut i måneden fremover i snitt, og en del av disse gamle -300'ene er ikke noe tap for passasjerene i hvert fall!