View Full Version : Et lite tips for de som skal til MOW/SVO snart
Edricson
01-07-2010, 15:30
Hvs det er noen som skal til Moskva via SVO de nærmeste dagene, så pass på dette. Det er nå oppstått en viss skandale fordi Moskvas myndigheter har nærmest stengt hovedveien til flyplassen (anleggsarbeid, mon tro): svingen fra SVO D og F (der de aller fleste utenlandsflyvninger ankommer) til veien er helt stengt, og andre veien er det bare ett felt som er åpent. Det er snakk om opptil 6 timer fra sentrum til flyplassen. SVOs lederskap har klaget dette inn for justismyndighetene, og de hevder at de ikke hadde fått beskjed om arbeidsoppstart og at det er forbundet med at den nye terminalen på VKO (som eies av Moskva by) åpner om få dager. Altså snakk om foul play. Men hvis ikke dette blir stanset, sies det at arbeidet skal vare ut sommeren i det minste.
Men uansett, skal en til/fra SVO er det lurt å unngå bil og taxi. Flytoget vil sikkert være stappfullt også, da må vel DME (evt VKO) vurderes.
Håper det hjelper noen :)
Dette hjelper i hvert fall meg. Jeg skal gjennom SVO på torsdag om en uke, og skal fra den nasjonale terminalen til den internasjonale. Det er med andre ord kanskje på tide å finne ut hvordan gangmulighetene er mellom disse terminalene. Er tross alt ikke mange hundre meterne.
Edricson
02-07-2010, 11:06
Nå har de åpnet litt på veien til flyplassen (to felt i hver retning), men kø blir det jo (flyplassledelsen anbefaler å regne med opptil 4 timer bare fra ringveien til SVO!). Jeg tror du må regne med å måtte stå i kø, fordi veien mellom terminalene er også en av omveiene som "alle" bruker nå som hovedveien er sperret. Lykke til!
Snakket med noen som kom over her i går, og de hadde i hvert fall ingen problemer å komme seg fra den ene terminalen til den andre. Det var faktisk enklere enn før, siden det nå gikk busser hvert 10. minutt i stedet for hver halvtime som tidligere. Jeg satser derfor på at det vil gå bra i neste uke også... :)
Edricson
04-07-2010, 15:05
Det ser ut som Aeroflot har stilt opp med bussene som går på innsiden av gjerdet og unngår dermed den alminnelige veien. Bra for deg, men lett idiotisk at noe såpass vondt skulle skje før de kom med denne lysende ide...
Jeg reiser fra byen i morgen, men tar ingen sjanser, og da et taxi til flytogterminalen bestilt med store marginer.