PDA

View Full Version : Trønderlagstur - en midtnorsk flyåpenbaring

Halvorsn
30-06-2010, 00:58
Ja her sitter jeg på Røros Hotell og har fått redigert dagens ankomst med DOT LT. Fint å titte på final approach her fra rommet, eller man kan også ta turen helt ned til parkeringsplassen 30 meter fra, og få en flott oversikt! Morgendagen byr på Værnes, så litt lokal trønderspotting er nytt og spennende for en fra Oslo vest, hehe. Jeg har faktisk (skammelig nok) aldri vært så langt nord som dette før, så å se lyset slik er en artig ting!

Dag 1 - Oslo-Røros (Volvo V70)

Vi hadde avreise hjemmefra kl 11.15, og hadde stopp på Elverum før vi fant oss tid til å besøke Aukrust-museet i Alvdal. Deretter kjørte vi videre opp mot "fjellet" og Røros, og litt over 7 timer senere enn avreise var vi nådd vår første overnattingsdestinasjon. Dette var en lykkedag for oss ettersom at dette var den varmeste dagen hittil i år i trønderlag (visstnok) med hele 22 grader nettopp her i røros! Med et nydelig kveldslys beveget vi oss etter middag ned mot byen og hadde en flott kvelds/nattevandring der (bilder kommer)

Dag 2 - Røros og Nøra (Beina og Volvo V70)

Dagen startet med frokost kl 09 nede i spisesalen på hotellet, hvor siste endringer av planer for dagen ble gjort. Vi tok oss en tur ned i byen, denne gang med sola rett i trynet og klokken var henimot 11 nu, faktisk. Etter en fin byvandring ble det fisketur på oss gutta (også kjent som min far og jeg). Turen bar ned til Os, for å skaffe fiskekort og beskue Glomma - som var tom for vak. Vi besluttet derfor å finne tilbake til et sted som min far kunne huske å ha meget gode fiskemuligheter og uten fiskekø. Dette var kun et par dager før jeg ble konstatert i magen til min mor - og hvor mine foreldre hadde kampet og fisket 18 år tidligere. Resultatet? At sønnen som dette ble kommer og fluefisker der nesten to tiår senere og med to ca 300 grams harrer på kroken. Dette var en dag med ganske så bra vær, og ca 18-20 grader og fullt av mygg, knott og rart nok fluer. -Som dette stedet også hadde hatt sist gang det ble sjekket av familien. Jeg fikk forøvrig spottet litt rundt 10-11 tiden da DOT LT skulle komme med sin eminente Saab 340, og jaggu fikk jeg ikke LY-RUN på brikka oppe fra park plassen, gitt! Morro, morro :D

Hadde håpet å få linket til bildene mine her, men Flickr (muligens det flotte trådløse nettverket her som likte min Spotify heller dårlig tidligere) vil ikke gi meg mulighet til å vise dere direkte i denne posten, så før jeg får "reparert" dette så får jeg vel bare gi dere en link, da :(

http://www.flickr.com/photos/26306805@N04/sets/72157624262857451/

Dag 3 vil komme når den kommer ;) -ha en fin dag - så TRes vi senere!

EB
30-06-2010, 06:08
Kjempefin rapport... Røros er også en av mine absolutte favoritter i Norge. Hvor spiste dere?

Halvorsn
30-06-2010, 09:17
Vi fikk dessverre ikke reservert bord på Vertshuset, så det ble én dag med koltbord og én dag med a la carte her på hotellet. Men det fungerte jo greit, egentlig!

baselutvann
30-06-2010, 11:13
snasen rapport halvor :)

Halvorsn
30-06-2010, 19:13
Fortsetter litt nå siden vi nettopp sjekket inn her på Radisson Blu Royal Garden Hotel i Trondheim.

Dag 3 (Volvo V70 og litt ben)

Frokost litt sent, fra rundt 09.30 og frem til ca 10, før vi fikk en ganske så sen avreise fra et 10 grader varmt og regnfullt Røros ca kl 12. Tok for moro skyld en liten tur innom RRS for å se hvordan det så ut ved "terminalen", og moro var det visst da jeg fikk øye på den utrolige sikkerheten. Et halvmeter høyt gjerde av tre og stål som gikk rundt rullebanen med på det miste sånn ca 10-15 meters klarering til rullebanen (max!). Et par gjerder her og der med store åpninger (sånne anleggsgjerder) var det også å finne. Dumt at DOTen satt og hutra inni hangaren da vi var der - men den skulle jo ikke av gårde før 3 timer etterpå og den hadde kommet for et par timer siden, så slikt var jo forstålig...
Vi tok turen om Tydalsfjella siden vi skulle ende opp ved Værnes så jeg fikk meg en liten tur oppom vollen på TRD :) Med øsende, pøsende regnvær passerte vi i god behold over fjellet i ca 9-10 grader. Dog var det et veldig flott lys :) Vi tok en matpause i Selbu på en Kunst, Keramikk og Kafé-kafé med god mat og UTSØKT kaffe! Videre bar turen til Værnes og er jo heldig å ha en spottervennlig familie, da. De lot meg holde på i en halvtime-times tid i kraftig vind og regn - noe som resulterte i stilige effekter på flybildene og en søkkvåt Halvor :P :D Vel å merke kun fra livet og ned til halvveis ned på legga...

Bildene kan dere følge med på min Flickrprofil som jeg har linket til over, men er ikke ferdig med redigering av noen, men innen 20 min så skal noe være klart ;) :) Cheerio så lenge - det vil komme mer info og bilder i kveld/evt i morgen! så stay tuned...

Vi tok oss en god middag på Frati - en meget bra italiensk restaurant med 2. generasjons italienere på kjöket og i ledelse.

Halvorsn
02-07-2010, 10:10
Skriver dag 4 og dag 5 når dag 5 er unnagjort - aka 55 mil hjem... Hvis du vil, kan du se på de nye bildene som kom på siden min: http://www.flickr.com/photos/26306805@N04/ ;) Vi snakkes!

Halvorsn
07-07-2010, 17:41
Ojsann! Her satt man på hytta i Kragerø uten å ha fullført rapporten?! Skamme seg, Halvor!! Så...

Dag 4 - (beina og bilen)

Man våkner opp til en varm og solrik dag - en STOR kontrast til dagen før. Frokosten var helt grei, men å rydde vekk maten FØR kl 10, som er satt til å være siste frist til å få i seg noe synes jeg er lit irriterende. - Forbedringspotensiale -
Videre så tok vi bilen opp og så litt på Granåsen. Vi fikk også med oss de fleste forstedene til byen, noe som også er en del av byen! Opp i Tyholt-tårnet kom vi da også - en fin utsikt, men noe skrekkslagen for meg, min far og lillesøster med høydeskrekk. Deretter tok vi noen timer med spasering rundt om i trondheim sentrum, og et par timer inn i Nidarosdomen - og FOR en fantastisk katedral :o :) Middag ble på en gjemt men meget god kinarestaurant.

Dag 5 (vandreføtter og gasspedal)

En liten spasertur i morgenlys, og et kvarter shopping før man måtte komme seg ut av hotellrommet.
Med avreise og utsjekk litt etter 12, hadde vi ganske så nøyaktig 55 mil hjem til Skøyen/Hoff.

det ble vel en 9-10 timer før vi kom hjem, og vi kjøre en nydelig tur gjennom Guldbrandsalen. Takk for en fin tur, og jeg har funnet ut hvordan jeg får Flickr tilbake til vanlig form, så dere vil få bilder i posten snart ;) :)

Halvorsn
07-07-2010, 21:43
Tenkte at for dere som ikke orker å klikke dere igjennom et helt album og finne frem til bilder på flickrsiden min, så kan jeg nå som jeg har fått tilbake "gamle" flickr igjen gi dere bilder her i posten :) --bildetekst OVER bildene--

Røros var som tidligere skrevet vårt første stopp på turen, og vi fikk et nydelig og fredlig opphold
http://farm5.static.flickr.com/4143/4746710501_f1645a7a1a_b.jpg

http://farm5.static.flickr.com/4141/4747354012_c52d2e35d9_b.jpg

Morsomt å spotte fra parkeringsplassen på hotellet, ja!

http://farm5.static.flickr.com/4101/4746707217_61ec54a041_b.jpg

flere bilder kommer så snart de er lastet opp ;)

Attityd
08-07-2010, 00:27
Flott at du nyter trøndersommeren. :)

Halvorsn
08-07-2010, 01:16
joda! Den må da også inn i reportoaret - jeg mener tross alt, en skal kunne kjenne ens eget lands sommer, ikke bare hovedstaden ;) :)