PDA

View Full Version : Uheldig/skremmende opplevelse på Vollen 29JUN


LN-KRF
29-06-2010, 23:32
Hei!

Var oppe på vollen i dag jeg og min kjære.

Hadde stått der i ca 1 time da en militærbil kom kjørende bort og opp til meg, å spurte hva jeg tok bilder av, å jeg sa jeg tok bilder av fly..

Så ba han om å se på bildene jeg hadde tatt, å vi gikk igjennom bildene å han ba meg slette en haug, så sa jeg at vi hadde OSL sin tillatelse til å stå på vollen å ta bilder, å at det lå en HAUG av bilder ute på nettet derfra der bygningene vises i bakgrunnen.

Så presiserte denne betjenten at han var ny og visste ikke helt reglene, men at han visste at bilder som viste forsvaret sine bygninger, skulle slettes.

Han andre som satt inne i bilen sa at det brukte ikke være noe problem, MEN at de var ekstra strenge på dette da det skjedde ting inne i bygget...

Så nå kommer spørsmålene

Har de lov til å be oss slette bilder, da de ikke er MilitærPoliti?
Er det flere som har opplevd dette før?
Er dette noe som vil bli ett problem fremover at vi ikke kan stå på vollen fordi forsvarets bygninger vises på bildene?
Er dette noe som kan gjøres noe med at vi slipper slike ubehagelige opplevelser på vollen fremover?

KJØR DEBATT!!

Falcon
29-06-2010, 23:51
Spesielt. Militær overfølsomhet for kameraer ifm. forberedelser til hjemkomsten til de omkomne fra Afghanistan...?

gustavf
30-06-2010, 00:03
Høres spesielt ut, ja. De kan selvfølgelig be deg om å få se kamera og slette bilder. Så kan du si nei.

Det beste er nok å hyggelig, men bestemt, gjøre dem oppmerksom på at du står på OSL sin grunn, noe du har tillatelse til, og be dem kontakte politiet dersom de mener du gjør noe ulovlig. Eventuelt kan du selv ringe politiet og gjøre dem oppmerksom på hva som skjer.

SK917
30-06-2010, 07:40
Her har du nok bare vært uheldig å møtt på en som er ny og litt vel overivrig i tjenesten. Det er ikke forbudt å ta bilder på vollen, ei heller ikke mot flystasjonen, det er IKKE innført restriksjoner på dette og folk fra forsvaret har ingen myndighet over hva du gjør på vollen. De kan IKKE be deg slette eller se på bildene du har tatt, de kan ikke be deg om å forlate vollen og de kan ikke ta fra deg utstyr. Som nevnt over her er det politiet som gjør det i såfall. Jeg har tatt kontakt med Flystasjonen og OSL i dag og dette skal det nok bli en slutt på snarlig. Informer foreningen hvis dette skjer igjen! Det er ikke første gangen jeg hører om det siste ukene.

Fellowship
30-06-2010, 08:47
Hei!

Var oppe på vollen i dag jeg og min kjære.

Hadde stått der i ca 1 time da en militærbil kom kjørende bort og opp til meg, å spurte hva jeg tok bilder av, å jeg sa jeg tok bilder av fly..

Så ba han om å se på bildene jeg hadde tatt, å vi gikk igjennom bildene å han ba meg slette en haug, så sa jeg at vi hadde OSL sin tillatelse til å stå på vollen å ta bilder, å at det lå en HAUG av bilder ute på nettet derfra der bygningene vises i bakgrunnen.

Så presiserte denne betjenten at han var ny og visste ikke helt reglene, men at han visste at bilder som viste forsvaret sine bygninger, skulle slettes.

Han andre som satt inne i bilen sa at det brukte ikke være noe problem, MEN at de var ekstra strenge på dette da det skjedde ting inne i bygget...

Så nå kommer spørsmålene

Har de lov til å be oss slette bilder, da de ikke er MilitærPoliti?
Er det flere som har opplevd dette før?
Er dette noe som vil bli ett problem fremover at vi ikke kan stå på vollen fordi forsvarets bygninger vises på bildene?
Er dette noe som kan gjøres noe med at vi slipper slike ubehagelige opplevelser på vollen fremover?

KJØR DEBATT!!

Hei og takk for at du deler denne triste erfaringen.

Han svarte vel selv på hvor problemet ligger når han sa han er nye og ikke kjenner reglene...

Som SK 917 har skrevet:
Han har ingen myndighet til å be om hverken å få se bilder, eller enda mindre at de skal slettes.

Jeg har selv en gang for mange år siden opplevd at militærpoliti stoppet på veien på østsiden av plassen og ville vise en kamerat og meg bort fra vollen som ligger der.
Etter litt diksusjon frem og tilbake sa jeg at vi står på sivil grunn, og at dersom jeg skal bortvises, vil jeg bortvises av sivilt politi.

Da gikk MP tilbake til bilen sin og ringte antakelig til stasjonen. Så satte de seg inn i bilen og kjørte, og vi hørte ingeting mer.

NSFF vil kontakte OSL og gjøre oppmerksom på at spottere har blitt trakassert av militært personell. Så får vi håpe de militære kan konsentrere seg om det de har ansvar for innenfor militært område.

For orden skyld: jorvollen i nordvest, der denne hendelsen fant sted, er ikke militær grunn. Den er heller ikke OSL sin grunn, men eies av en privat grunneier som ikke har noe i mot at vi benytter jordvollen til å se og fotografere fly.

Mvh Ole Johan Beck
sekretær og nestleder i NSFF

SK917
30-06-2010, 10:29
Til de som siste ukene har opplevd dette med forsvaret og blitt oppsøkt, jeg er på jakt etter hvorvidt dette er fra Flystasjonen eller Sessvolmoen og hva slags kjøretøy det er snakk om....all informasjon mottas med takk slik at vi får en slutt på dette...sende meg gjerne PM...

For sikkerhets skyld; Forsvaret har IKKE noe håndhevelses rett utenfor millitært område så dette skal dere bare høfflig avvise og ikke gjøre som de ber om. Be dem ta kontakt med Gardermoen Politistasjon hvis de har et problem emd at du befinner deg på flyplassens område og tar bilder mot flystasjonen på Vollen. Du tar bilder av flyene og det kan de ikke nekte deg!



Hans

SK917
30-06-2010, 12:02
Gardermoen Politistasjon er på saken fikk jeg beskjed om så dette ordner seg....

SAS-Steward
30-06-2010, 15:59
Det som er viktig i denne saken, og lignende saker er å få vite om OSL, er definert som miliært område.
At det er det rundt flystasjonen er åpenbart, men ved vollen er en helt annen sak.
MEN, dersom dette er definert som militært område er de desverre i sin fulle rett til å kreve de tingene der. Da militært vaktpersonell har politimyndighet på, og i umiddelbar nærhet av militært område. Men som sagt, da må området være definert som militært område, enten permanent eller midlertidig.

Jeg for min del har veldig vondt for å set dette skal være det, da dette er hovedsaklig en sivil flyplass, men man vet aldri. Dette er noe OSL skal vite.

LN-MOW
30-06-2010, 16:10
Dette er allerede avklart av NSFF .. se post 6.

SK917
30-06-2010, 16:11
Etter å ha snakket med både OSL, Politiet og forsvaret i dag er det helt klart at noen har gått langt ut over sine fullmakter her og OSL er ikke definert som millitært område. Det er kun fotoforbud inne på flystasjonen, men som forsvaret sier det er IKKE noe problem å stå på vollen å fotografere inn mot hagaren de har der.

Altså for å klare opp og unngå mer i denne saken: Det er IKKE noe problem å spotte, fotografere eller se på fly ved OSL, det ER forsvaret som har gått på en smell med noen som IKKE har myndigighet eller fullmakter til å påtale eller sjekke opp sivile ved flyplassen.

Hvis noen opplever dette igjen bes det gis beskjed til foreningen, alt. politiet på OSL som vil ta affere.

Det har vært mange spørsmål om dette i dag og mange som er bekymret, men det er det ingen grunn til.

Foreningen sender trolig ut noe informasjon også om dette.

OSL og Politiet ser alvorlig på at noen fra forsvaret har "lekt eget politi". Forsvaret skal ta dette internt hos seg for å få en slutt på det.

La oss nyte sommeren og spotting til det fulle :)

sail4fun
30-06-2010, 16:21
Og igjen godt arbeide utført av foreningen !

B767
30-06-2010, 16:29
Hm... eg har for noe år siden sett forbudtskilt av foto hengende på gjerdet rund Sola flyplass... så det virker som det var en regel før i tiden.


Men en annet spørsmål forbindelse med det, er hva med Mossad agenter?? hva har de lov å gjøre mot sivile mennesker som tar bilder av fly rund flyplassen når israelske fly er på norsk jord ????

Eg har opplevd å bli møtt av en mossad agent da en israelsk charterfly va på Sola. Han spurte hva eg gjorte der,og hvorfor eg tar bilder og hva eg ska bruke bildene til. Og eg svarte spørsmålene, så han sa skeptisk greit og gikk av sted.

Tom McNikon
30-06-2010, 16:29
Foreningen som er der for medlemmene sine :) :cheers:
Godt jobba

gustavf
30-06-2010, 18:13
Men en annet spørsmål forbindelse med det, er hva med Mossad agenter?? hva har de lov å gjøre mot sivile mennesker som tar bilder av fly rund flyplassen når israelske fly er på norsk jord ????

De har, selvfølgelig, ingen myndighet i Norge utover det en hver annen turist har.

Fellowship
30-06-2010, 18:38
Hm... eg har for noe år siden sett forbudtskilt av foto hengende på gjerdet rund Sola flyplass... så det virker som det var en regel før i tiden.


Men en annet spørsmål forbindelse med det, er hva med Mossad agenter?? hva har de lov å gjøre mot sivile mennesker som tar bilder av fly rund flyplassen når israelske fly er på norsk jord ????

Eg har opplevd å bli møtt av en mossad agent da en israelsk charterfly va på Sola. Han spurte hva eg gjorte der,og hvorfor eg tar bilder og hva eg ska bruke bildene til. Og eg svarte spørsmålene, så han sa skeptisk greit og gikk av sted.
Ja, som BSSW skriver, de har ingen myndighet, det er det bare norsk politi som har.

Og det stemmer at det var fotoforbud både på Sola og Gardemoen og alle andre militære flyplasser i Norge, men dette generelle fotoforbudet ble opphevet våren 1992! Så jeg har med glede fotografert både på Sola og Gardermoen f.o.m. 1992.

B767
30-06-2010, 19:00
hmm..hva gjør en mossad agent hvis finner ut noe som er truende mot israelsk sikkerhet ? kontakte politiet ?

Someone
30-06-2010, 19:00
Men en annet spørsmål forbindelse med det, er hva med Mossad agenter?? hva har de lov å gjøre mot sivile mennesker som tar bilder av fly rund flyplassen når israelske fly er på norsk jord ????

Eg har opplevd å bli møtt av en mossad agent da en israelsk charterfly va på Sola. Han spurte hva eg gjorte der,og hvorfor eg tar bilder og hva eg ska bruke bildene til. Og eg svarte spørsmålene, så han sa skeptisk greit og gikk av sted.

Mens vi allikevel er off-topic:

Det var neppe en Mossad agent som spurte deg, da de primært driver med etteretning pluss litt "oppryddning av uønskede elementer" i ny og ne, derimot kan han ha vært fra Shin Bet eller en annen organisasjon som driver med sikkerhet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Shin_Bet

Mossad kan vel best sammenlignes med CIA, og driver liten med vakthold av fly ;)

BSSW
30-06-2010, 19:25
Ja, som BSSW skriver, de har ingen myndighet, det er det bare norsk politi som har.
*Sitter en forvirret Egersunder foran skjermen og lurer litt på hvordan han ble blandet inn i dette...* :8:

sail4fun
30-06-2010, 19:27
hmm..hva gjør en mossad agent hvis finner ut noe som er truende mot israelsk sikkerhet ? kontakte politiet ?

Det samme de gjorde på Lillehammer vil jeg tro....

ENGM 911
30-06-2010, 19:30
Det eneste fotoforbudet jeg kjenner til på OSL er sikkerhetskontrollen, tollvesenets kontrollpost er vel heller ikke et sted man bør fyre løs. Meget godt jobbet av NSFF som tok tak i hendelsen på vollen. Minner om skiltene som er hengt opp langs OSL`s flyplassgjerder. Bare ring om det er noe spesielt langs flyplassgjerdene.

Discus
30-06-2010, 22:35
En grei huskeregel hvis man kommer ut for "myndighetspersoner" som krever ditt og datt, om det er politi, toll, "Mossad", MP eller andre be om legitimasjon (dersom vedkommende ikke er uniformert) og noter tjenestenummer (uansett) eller navn. Gjelder både rundt flyplassen og andre steder dersom man synes det er en snodig/lite godt begrunnet kontroll.

oddi
30-06-2010, 22:39
er det en rettighet vi har ??

Discus
30-06-2010, 22:58
er det en rettighet vi har ??

Det får juristene svare på. Poenget mitt var at man (på offentlig sted) ikke bare må ta en eller annen på ordet som påberoper seg å være "myndighetsperson" eller "ansatt i vaktselskap ABC" på ordet. Vil de ikke legitimere seg er det ugler i mosen - særlig hvis de forsøker å komme inn hjemme hos deg, i bilen din, vil sjekke PCen din, kamera o.l.

SAS-Steward
30-06-2010, 23:01
er det en rettighet vi har ??

Definitvt ja.
Du kan alltid be om enten navn, og/eller tjenestenummer.
Politiet vil alltid gi deg det også, hvis ikke de gjør det, da burde man heller ikke svare på spørsmål eller rette seg etter det de sier.
Men det er klart at er det en uniformert politi, ( eller MP på militært område ) så skjønner man jo at det er reelle personer, men man kan uansett be om tjeneste id f.eks.

LN-JAV
30-06-2010, 23:06
Hei og takk for at du deler denne triste erfaringen.

Han svarte vel selv på hvor problemet ligger når han sa han er nye og ikke kjenner reglene...

Som SK 917 har skrevet:
Han har ingen myndighet til å be om hverken å få se bilder, eller enda mindre at de skal slettes.

Jeg har selv en gang for mange år siden opplevd at militærpoliti stoppet på veien på østsiden av plassen og ville vise en kamerat og meg bort fra vollen som ligger der.
Etter litt diksusjon frem og tilbake sa jeg at vi står på sivil grunn, og at dersom jeg skal bortvises, vil jeg bortvises av sivilt politi.

Da gikk MP tilbake til bilen sin og ringte antakelig til stasjonen. Så satte de seg inn i bilen og kjørte, og vi hørte ingeting mer.

NSFF vil kontakte OSL og gjøre oppmerksom på at spottere har blitt trakassert av militært personell. Så får vi håpe de militære kan konsentrere seg om det de har ansvar for innenfor militært område.

For orden skyld: jorvollen i nordvest, der denne hendelsen fant sted, er ikke militær grunn. Den er heller ikke OSL sin grunn, men eies av en privat grunneier som ikke har noe i mot at vi benytter jordvollen til å se og fotografere fly.

Mvh Ole Johan Beck
sekretær og nestleder i NSFF

Så spotterne føler seg trakassert av militært personell?

Fellowship
30-06-2010, 23:11
Så spotterne føler seg trakassert av militært personell?
Ok, jeg brukte et sterkt ord.
Men les første post, og jeg kan bekrefte at dette ikke er eneste gang noen har blitt bedt om å fjerne seg, eller slette bilder eller annet slikt tøys som de ikke har myndighet eller rett til.

LN-MOW
30-06-2010, 23:35
Så spotterne føler seg trakassert av militært personell?

Når noen misbruker sin myndighet på denne måten, bevistt eller ubevisst, er det trakassering. Vedkommende har ingen myndighet på vollen - det er fastslått av både politi og lufthavnmyndigheter. I tillegg er de på privat grunn, med tillatelse fra grunneier.

gustavf
30-06-2010, 23:44
Ok, jeg brukte et sterkt ord.

Nei, det synes jeg ikke. Når militært, uniformert personell uten grunnlag forsøker å skremme personer fra å utøve en lovlig hobby, så synes er "trakassering" et nærliggende ord å bruke. LN-KRF ga vel også uttrykk for at han oppfattet situasjonen som ubehagelig.

Jeg regner egentlig med at noen både i politiet og litt høyere opp i forsvaret på Gardermoen skjønner det her er noen som har begått en grov feil, og sørger for at det blir tatt skikkelig tak i.

Egenes
01-07-2010, 01:29
*Sitter en forvirret Egersunder foran skjermen og lurer litt på hvordan han ble blandet inn i dette...* :8:

+1 ryfylking.

-----

Bra jobbet av NSFF! Nå snakker vi om å jobbe for medlemmene sine!

LN-KOG
01-07-2010, 15:03
Næringskjeden er:
På offentlig sted er det politiet (https://www.politi.no/)som har myndighet over alt og alle
Militærpolitet (http://www.mil.no/felles/fkl/start/avdelinger/fmpa/) har i det offentlige rom myndighet overfor militært personell.
Tyttebærpolitiet har i utgangspunktet ingen myndighet i det offentlige rom. De har myndighet på privat grunn som grunneiers leide vaktstyrke, men alt utenfor gjerdet på en flyplass er per definisjon offentlig område eller privat grunn der andre er grunneiere enn de som leier dem inn (med noen få unntak).

Det er veldig god grunn til ikke å la noen andre enn politiet undersøke kamera, utstyr, biler o.l. Be dem tilkalle politiet og vent høflig til politiet kommer hvis de tilkaller dem - noe de i 99,99 % av tilfellene ikke vil gjøre.

PerJen
01-07-2010, 17:18
Ang fotoforbud, hvilke flyplasser i Norge er det fortsatt fotoforbud på? Vet at det er det i Bodø, men kunne vært interesangt å se hvor det er fotoforbud ellers.

Er det fotoforbud på f.eks Rygge, Ørland eller Bardufoss?

SK917
01-07-2010, 18:39
Ang fotoforbud, hvilke flyplasser i Norge er det fortsatt fotoforbud på? Vet at det er det i Bodø, men kunne vært interesangt å se hvor det er fotoforbud ellers.

Er det fotoforbud på f.eks Rygge, Ørland eller Bardufoss?


Rygge: Fotoforbud gjelder i og i retning mot sikkerhetskontrollene og i retning mot militært område på flyplassen. Dersom havari eller annen ekstraordinær hendelse, kan flyplassen stenges for journalister. Disse vil da bli henvist til egen plassering

ATC-flyradar
01-07-2010, 20:23
Jeg synes den tråden kunne vært satt til Sticky: en stund freomver, slik at flere OSL spottere for dette med seg. Kjempejobba fra SK917 og resten av foreningen.

Airbus 330
01-07-2010, 20:45
Jeg synes den tråden kunne vært satt til Sticky: en stund freomver, slik at flere OSL spottere for dette med seg. Kjempejobba fra SK917 og resten av foreningen.

Det har jeg herved gjort Jan :up:

LN-DAG
01-07-2010, 20:54
Ang fotoforbud, hvilke flyplasser i Norge er det fortsatt fotoforbud på? Vet at det er det i Bodø, men kunne vært interesangt å se hvor det er fotoforbud ellers.

Er det fotoforbud på f.eks Rygge, Ørland eller Bardufoss?

Fotoforbud Militære Flyplasser - Bardufoss:
(Min erfaring fra BDU)

Ved gjerdet rundt hovedinngangen til den militære delen henger de gule skiltene med Foto forbudt (sånt som en av medlemmene her har på sitt profilbilde :) ) tett.

Som den helikopter interesserte karen jeg er stoppet jeg en gang for å spørre om lov til å ta bilde av UH-1B der. Etter mange telefoner helt opp til øverste leder ble det avslag, med beskjed om at jeg kunne "google" det. Har bilder av det fra da det har vært flystevner, men ønsket vinterbilder.

Neste gang jeg var i området spurte jeg på nytt. Vakta i porten sa at det ikke var lov å ta bilder innover området, men han hadde et snartenkt hode, og sa at hvis jeg gikk innenfor porten og tok bildet utover + han fikk se gjennom bildene gikk det bra.

Dessverre var det ikke nedsnødd, men nedfrosset.
http://lh3.ggpht.com/_ORELsxyrigc/S13yM9ACIpI/AAAAAAAALUw/scTfvR-lkOw/s720/DSCF1538-2x3.jpg

Så Bardufoss har deler av flyplassområdet der fotoapparat absolutt er uønsket.

Har stått i lia over flyplassen (der man kan se hele rullebanen) og ca. 3/4 ganger har det kommet uniformert eller sivile vakter og spurt hvilke presse jeg representerte
og da har jeg prøvd å forklare "syndromet fly-spotting", vist dem fotoalbumet (skrytealbumet) mitt, tilbudt dem å se gjennom minnekortet og de har da ønska meg lykke til.
Og jeg har fått tatt bilder av helikoptre jeg ikke har sett før (på ordentlig) :
http://lh5.ggpht.com/_ORELsxyrigc/S4S5uDnsAgI/AAAAAAAAMfw/fr5qPNJBplQ/s720/IMG_8222-2x3.jpg

De som sikkert kan svare på fotografering og Bardufoss må være de som har tjenestegjort der eller gått på fly-skole (flymekaniker) Vet det er flere her på forumet som også har lagt ut bilder. Har de måtte skrive under på noe, eller blitt forklart hva som var reglene ???

En ting som er sikkert, og det er at det IKKE er som på 70 tallet da MP kom og henta en "forfrossen" tenåring fra samme plass og kjørte meg ned til Andselv (Bardufoss sitt sivile sentrum ;) ) (Det tok sjelden så lang stund før de kom) Et Kodak Instamatic utgjorde ikke en fare for landets sikkerhet på 1 km avstand :)

Så det ville vært interessant å høre hvordan forholdene egentlig er for Bardufoss. Er det ikke en "kombi flyplass" ?
Det må vel finnes ei nettside som gir klar beskjed ....... (selv har jeg kun funnet andre/tredjehåndsopplysning om det på nett)

Så til deg som starta denne tråden, det ER ubehagelig å bli mistenkt, ikke bare som tenåring, og spesielt når du overhodet ikke gjorde noe galt.

Det får bli en annen tråd, men har fått besøk ved noen anledninger av uniformert politi mens jeg ventet på helikopter, og det var IKKE militært/privat område :)

PerFugl
02-07-2010, 07:49
Nevnte episode på Vollen, som er grunnlaget for denne tråden, er i dag toppoppslag i Romerikes Blads papirutgave. Flott bilde på forsiden og solide beklagelser fra alle som bør beklage..:) Saken er i skrivende stund ikke publisert på rb.no. Men det blir den sikkert i løpet av dagen.

gustavf
02-07-2010, 12:09
For den som har tid å bruke i en elendig nettbutikk og 20 kroner til overs kan man få en fin-fin PDF-utgave av avisa.

LN-KRF
02-07-2010, 14:19
Da ligger også saken ute på nettsiden..:)

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5179884.ece

ENGM 911
02-07-2010, 15:12
Folkens, denne saken er vel oppklart nå.

Ønsker alle velkommen

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5179885.ece/

B767
02-07-2010, 15:47
Mens vi allikevel er off-topic:

Det var neppe en Mossad agent som spurte deg, da de primært driver med etteretning pluss litt "oppryddning av uønskede elementer" i ny og ne, derimot kan han ha vært fra Shin Bet eller en annen organisasjon som driver med sikkerhet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Shin_Bet

Mossad kan vel best sammenlignes med CIA, og driver liten med vakthold av fly ;)
JO, han fyren snakket engelsk til meg.. og viste ID kortet. der såg eg "mossad"

grindstein
02-07-2010, 17:34
Dagens papirutgave av Romerikets Blad hadde denne saken som førstesideoppslag, samt neste to helsider inne i avsia.

hurvert
02-07-2010, 23:44
Synes dette blir hausa opp... det som kan sies og menes er vel sagt.
Kommer det noen militærnisser seinere (noe jeg tviler på) så vet vel folk her nå hvordan de skal opptre....

hurvert.

NAX-RAMP
03-07-2010, 14:15
Næringskjeden er:
På offentlig sted er det politiet (https://www.politi.no/)som har myndighet over alt og alle
Militærpolitet (http://www.mil.no/felles/fkl/start/avdelinger/fmpa/) har i det offentlige rom myndighet overfor militært personell.
Tyttebærpolitiet har i utgangspunktet ingen myndighet i det offentlige rom. De har myndighet på privat grunn som grunneiers leide vaktstyrke, men alt utenfor gjerdet på en flyplass er per definisjon offentlig område eller privat grunn der andre er grunneiere enn de som leier dem inn (med noen få unntak).

Det er veldig god grunn til ikke å la noen andre enn politiet undersøke kamera, utstyr, biler o.l. Be dem tilkalle politiet og vent høflig til politiet kommer hvis de tilkaller dem - noe de i 99,99 % av tilfellene ikke vil gjøre.

Militærpolitiet har full politimyndighet ovenfor militært personell uansett hvor de befinner seg, og ovenfor sivile som befinner seg på eller i umiddelbar nærhet av militært område. Hvis noen har vært på konsert på Koengen i Bergen for eksempel, så er det et sted der MP vil ha full politimyndighet over alle som befinner seg der.

Uansett hvordan områdene rundt Gardermoen defineres, så må man bruke skjønn, og det er militærpolitiet flinke til. Det har ikke blitt gjort i dette tilfellet, men dette gjaldt vell Vakt Og Sikring soldater. Når det er sagt så har V&S 7 ukers utdanning, mens MP har så og si 12 måneder, så det er klart det er stor forskjell på kunnskapsnivået og opptreden MP vs. V&S.

Concorde
04-07-2010, 01:10
MP har militær politimyndighet.

Forskriftene er klare:

http://www.mil.no/multimedia/archive/00053/Forskrift_om_ut_vels_53043a.htm

Tarom
04-07-2010, 13:51
Sjelden jeg poster noe her på forumet, og enda sjeldnere at jeg er på Vollen. Men i går var jeg der en tur for å vinke avgårde noen familiemedlemmer som satte kursen for Australia via BKK med TG955. Det var overraskende mye folk på Vollen, og etter en stund kom en militær Gelenderwagen også luskende. Jeg fikk vel et inntrykk av at de registrerte regnumrene på bilene før de kjørte videre. Dette er kanskje relativt vanlig der ute med tanke på nærheten til de militære installasjonene?

LN-HVI
07-07-2010, 15:51
De har holdt på å registrere bilnumre i ganske lang tid nå. De kommer veldig ofte bare noen minutter etter ankomst. Hvis du prøver å skjule ditt eget skilt, blir de ofte stående å klø seg i hodet, uten at de gjør noe mer. Det er iallefall min erfaring.

Martin
26-05-2011, 15:41
Var oppom vollen en tur før jobb i dag, og fikk besøk av to grønnkledde, som kunne informere om at det ikke var lov til å ta bilder av militært område. Jeg fortalte han at jeg kun tok bilder av fly som landet, og det var visstnok helt greit for han.

Vet ikke om han var klar over at flyene jeg tok bilde av landet ca. midt mellom meg og det militære området :rolleyes:

De noterte også numrene på bilene til meg, kollegaen min, og en tredje person som var der. Er det noe de egentlig kan gjøre?

Polaris
26-05-2011, 17:15
Så det var DERFOR de var og luska i buskene? Virket så poengløst å komme kjørende opp på vollen, sitte inne i bilen og klø seg litt i hodet (for reals), for deretter å kjøre ned. De burde fått en lang liste med "jeg er flyspotter og har reint rulleblad" - så slapp de alt merarbeidet med å sjekke om du har tidligere terror-dommer på rullebladet :p

seilfly
26-05-2011, 19:29
Martin: Send et offisielt brev adressert til 135 Luftving og spør hvordan disse dataene lagres og om det er i henhold til datalagringsdirektivet.

Systematisk samling av registreringsnummer, tilknyttet et geografisk sted (Vollen) må kunne gå inn under overvåkning da bilregisteringsnummer er tilknyttet enkeltpersoner.

Videre kan du jo spørre om Forsvaret har lov til å drive overvåkning mot norske statsborgere.

Det kan tross alt, sannsynligvis, dreie seg om tenåringer i førstegangstjeneste som ikke kom inn på vekterlinja, og i så fall passer det godt med en offisiell henvendelse slik at retningslinjer kommer ovenfra og ned ;)

Adressen er
Avdelingsnavn (135 Luftving?)
Postboks 800 Postmottak
2617 Lillehammer

Martin
26-05-2011, 19:38
da bilregisteringsnummer er tilknyttet enkeltpersoner.

Jeg har forøvrig nettopp kjøpt meg en ny bil, og det er den første bilen som noen gang har stått registrert i mitt navn, etter at den forrige stod registrert på min far. Hva om jeg hadde kjørt den bilen da?
Da hadde vel de trodd at det var min far som var og spottet, da.


Takker for tipset. Får se om jeg gidder å bry meg noe mer om det.

TKDahl
26-05-2011, 19:45
Det var det samme i går når jeg var der, de kom og noterte reg.nr på de 4-5 bilene til oss som var der. Og slik har det vært de siste gangene jeg har vært der også. Skulle tro de nå kunne reg.nr på min Excursion den er jo såpass lett å kjenne igjen, har en nabo som jobber litt opp i luftforsvaret skal spørre han litt om dette. det plager ikke meg men rent prinsippielt så er det jo litt betenkelig, jeg vil vil ikke at det registreres alt jeg gjør og når og hvor jeg var til enhver tid.

TK

Airbus 330
26-05-2011, 19:52
Huff og huff, er det nye folk igjen nå da....

Forsvaret vil og har rett til å notere ned bilnummerne våres, men de har IKKE rett til å nekte oss i å ta bilder rundt OSL.

Gjør de dette, så er det bare å ringe Gardermoen Politistasjon har vi fått beskjed om.

NSFF har vært i kontakt med forsvaret på Gardermoen flere ganger, og de har lovet oss at de skulle ta tak i dette her.
Kan tyde på nye folk inn i tjeneste, og informasjonen ikke har nådd frem....:headbang

Martin
26-05-2011, 20:06
Forsvaret vil og har rett til å notere ned bilnummerne våres,

Ok. Jeg skjønner ikke hvorfor, men gidder ikke krangle med dem om det.


men de har IKKE rett til å nekte oss i å ta bilder rundt OSL.

Det fikk jeg også lov til. Han mente jeg ikke kunne ta bilder av militært område, men flyene som landet rett foran, var greit. :rolleyes:

Airbus 330
26-05-2011, 22:57
Ok. Jeg skjønner ikke hvorfor, men gidder ikke krangle med dem om det.



Fleste av oss skjønner ikke det der Martin...

Vidar
27-05-2011, 11:10
Hehe,jeg har hatt en del problemer med dem i vinter,og nå ser jeg at de har
blitt mere ivrige igjen.I går kjørte de på østre bane og skrev bilnummer også.
Ikke at jeg bryr meg så mye,men det blir litt for dumt når de har bakgården
full av russere selv.Regner med at det henger igjen fra gammelt av,og at det
er dem de er redde for.Tok et bilde nå på mandag hvor en kan telle 24 stk.
av dem.Samtidig kom det to stk og sjekket oss på vollen..........

http://i450.photobucket.com/albums/qq228/Vidar_photo/RussereIlyushinIl-76TD-90VD.jpg

Vidar

ENGM 911
27-05-2011, 14:26
Litt OT, men kunne ikke la være. Komisk? Ja!

http://www.youtube.com/watch?v=icPKg1BYNB8&feature=related

LN-JAV
28-05-2011, 10:23
Hvis Forsvaret har retningslinjer at de skal notere ned bevegelser og regnr, så hvorfor lage et stort nummer ut av det. Stabsjefen tok tak i det forrige gang, og som jeg skjønner har ikke de hendelsene skjedd etter det. (?) Nå noterer de regnr.

ATC-flyradar
03-06-2011, 19:57
I dag var jeg en tur på vollen på 19 R og hadde rigget opp både videokamera og min Canon med 100 -400 objektiv. Det ankom det en:

http://i235.photobucket.com/albums/ee132/Freelance-photo/myhet-143.jpg

og så kom denne bilen i full Olsenbanden stil:


http://i235.photobucket.com/albums/ee132/Freelance-photo/myhet-131.jpg

Militærbilen ankom opp på sanddyna - stoppet - sitter en jente i full uniform å skriver mitt bilnr og legger blokka inn i dashbordet og jeg går bort til det militære kjøretøyet for å forespørre dem hvorfor de noter hvem som ankommer en sivilt privat område. Og svaret var - det kunne skje noe, da hadde vi i allefall noen bilnr å holde seg til

Jeg surte etter hvilken rettighet eller lovverk til kunne refere til - Nei - de hadde fått beskjed av sin overordne til å kjøre mange turer for å notere pr dag.

Jeg tillot mneg å spørre om det forbudt å fotografere eller ta opptak med et videokamera og svaret var NEI - det var ikke
- de brydde seg om jeg filmet eller tok bilder. Hyggelige rekrutter :)
Så gikk turen til Gardermoen Politistasjon for å rådføre meg litt om hendelsen og selve registreringen av mitt kjøretøy - jeg fikk noen tips og tipse blir å sende en formel klage til Flystasjonen og ber om å få oppgitt hvilken lov eller rettighet de har å registrere kjennemerker på biler som oppholder seg på et sivilt privat område som eies av en bonde !! Vi fpr se på svaret i løpet av sommeren. Poliet var også i tvil om de har noen rettigheter på et sivilt område - dette var ikke Militærpoliet - 2 rekrutter som stakkersli virket helt uskyldig -- beklager vi er i Norgw.

Er svaret bare bla bla - så går jeg videre ned saken - slik trakasering gidder jeg ikke å være med på en privat eiendom.

Men folkens ikke slutt å besøk vollen - de er ikke farlige i det hele tatt - bare lat som ingen ting .

Jan

--------------------------------------------------------------------------------

sail4fun
03-06-2011, 20:01
Men det bør vel heller ikke legges ut bilder som kan identifisere disse rekruttene....

LN-MOW
03-06-2011, 20:03
Men det bør vel heller ikke legges ut bilder som kan identifisere disse rekruttene....

1-1 ... man kan jo revurdere det i løpet av sommeren ... ? ;)

Inviter dem heller på grillings neste gang - det er jo bare et par hyggelige ungdommer som har fått oppdrag av sjefen sin.

sail4fun
03-06-2011, 20:04
1-1 ... man kan jo revurdere det i løpet av sommeren ... ? ;)

Inviter dem heller på grillings neste gang - det er jo bare et par hyggelige ungdommer som har fått oppdrag av sjefen sin.

Tja, 1:1 er det ikke ,da får man legge ut bilde av stasjonsjefen på GEN ikke ungdommene

ATC-flyradar
03-06-2011, 20:15
1-1 ... man kan jo revurdere det i løpet av sommeren ... ? ;)

Inviter dem heller på grillings neste gang - det er jo bare et par hyggelige ungdommer som har fått oppdrag av sjefen sin.

Helt sant Andreas - de var hyggelige å prate med - som sagt var i begynnelsen av 20 årene - nye rekrutter som fikk dette oppdraget uten å være viten av hvorfor - hehe.

Jan

putzmeister
03-06-2011, 21:19
NSFF venter en avklaring fra forsvaret i disse dager ang. notering av reg.nr. om hvorfor de gjør det. Forøvrig så er vel ikke det verre enn at vi fotograferer og noterer reg. på fly.... er det vel...

ATC-flyradar
03-06-2011, 22:44
Jeg sender en skriftlig klage til stasjonssjefen på 135 Ving på Gardermoen Flystasjon og vil vite hvilken regelverk og/eller lover som gir denne flystasjon registrering av mine kjennetegn - selv de som utførte registereringen stussa litt på hvorfor når alt er tillatt - de bekeftet ovenfor meg at det var tillatt å ta foto - ta opp video osv og dette ikke var militær eiendom - men plikltoppfyldene ovenfor sin stabsjef. I tillegg vil Datatilsynet bli koblet inn i det at Forsvaret utfører slik registerering.

Jeg avventer et svar som skal bli offentlig - jeg ber om de av dere som jobber i RB.NO som tidligerere har fulgt opp denne saken i avisenigjen belyser de overtredelser som den siste mnd vi har opplevd.

Det som er synd er at 135 Vings personell setter flypsottere på kartet - de som virkerlig er der alt skjer - og samtidig ville vi spottere varsle riktige avdelinger på " OSL eller MIL " om noe mistenskelige skulle dukke opp - vi trenger hverandre på Gardermoen :)

Håper at svaret fra MIL gir mere roe på sanddyna på 19 R - denne registreringen har ingen mening. Så jeg avventer et svar :)

limanovember
05-06-2011, 22:50
Registrering av aktivitet nær militære baser og stasjoner kan være viktigere enn det du faktisk forstår. Er ikke alltid at det bare er personer som er interesserte i fly som dukker opp med kamera.

LN-KGL
06-06-2011, 10:26
limanovember, det ser ut til du er blitt godt indoktrinert under oppholdet over there.

limanovember
06-06-2011, 14:00
Ja, her brukes det ost på alt..

Hpkris
06-06-2011, 14:39
Hva med å dekke over nr skiltet når man står der?
Hadde vært litt morro å sett hva de hadde gjort da :P

jameson82
06-06-2011, 20:02
Hva med å dekke over nr skiltet når man står der?
Hadde vært litt morro å sett hva de hadde gjort da :P

Hva om alle kjøper en sånn : http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Biltilbehor/Presenning/Helpresenning-SUV/ :p:p

Fellowship
06-06-2011, 21:37
Det er ingn grunn til å overdramatisere dette..
Vi har ingenting å skjule mht flyspotting

LN-MOW
06-06-2011, 21:44
Det er nok litt 'kald krig' over dette - men man vet jo at det er vanlig med rekognosering hvis noen vil begå litt ugagn. Så med mindre noe faktisk skjer, vil neppe de nummerlistene noen gang forlate kontorskuffen til befalshavende.

Hvor attraktiv er Galemoen som terrormål? Ikke så veldig, men vi vet også at rasjonell tankegang ikke alltid er det mest fremtredende hos disse bandittene.

LN-JAV
06-06-2011, 21:49
Registrering av aktivitet nær militære baser og stasjoner kan være viktigere enn det du faktisk forstår. Er ikke alltid at det bare er personer som er interesserte i fly som dukker opp med kamera.

Er det ingen som er enige med han over?
Hvorfor kan ikke Forsvaret få lov til og notere seg regnr til dere som står og tar bilder av fly? Jeg skjønner at enkelte har laget en veldig stor sak ut av dette. Hva hvis dette er et lite steg ifm nasjonal sikkerhet?

ATC flyradar : Hvorfor tar du deg så nær av dette? :)

meliiis
06-06-2011, 22:10
Det er kanskje flere sider av denne saken, ang. hvorfor de registrerer skilt, om det trengs osv? En side av saken er jo det at det sikkert ikke er et reelt trusselbilde, men at de som utfører denne kontrollen faktisk er under utdannelse/opplæring i vakthold, rekognosering og alt som følger med det. Hvordan kan de ellers få best mulig opplæring, enn og utføre "ekte" oppdrag?

LN-EBA
06-06-2011, 22:13
Enig med LN-JAV, hvorfor lage så mye styr rundt det?. Gardermoen er vel ganske fleksibel i utgangspunktet, da synes jeg det er helt greit at Forsvaret merker seg aktiviteten rundt flyplassen. La de bare ta regnr å ikke lag noen sak ut av det, det vil garantert ikke gjøre saken noe bedre. Svaret vil av all sannsynlighet bli referert til sikkerhet. De av dere som er "bekymret" for hva som vil skje med registreringsnummeret deres kan nok ta det med knusende ro. Spill heller på lag med dem!

ATC-flyradar
07-06-2011, 18:51
Er det ingen som er enige med han over?
Hvorfor kan ikke Forsvaret få lov til og notere seg regnr til dere som står og tar bilder av fly? Jeg skjønner at enkelte har laget en veldig stor sak ut av dette. Hva hvis dette er et lite steg ifm nasjonal sikkerhet?

ATC flyradar : Hvorfor tar du deg så nær av dette? :)

Jeg føler med krenket av de av personell på 135 Wings som helt åpent reiser bort til din bil - sitter å håner deg ved å vise at de nedskriver ditt kjennemerke på slik måte, dog å si helt alvorlig at dette gjøres mange dager om dagen ( sikkert tomturer). Dette er et fritt land - vi har tillatelse til å benytte denne sandvollen av grunneier - så hvorfor skal de folkene krenket deg når du er der lovlig for å nyte din hobby. Alt dette med fotografering kunne de ha gjort uten at noen for vite dette - dette er helt lattelig.

For orden skyld så har jeg klaget offisielt til 135 Wings - Gardermoen Flystasjon som Politiet ment jeg hadde rett til så lenge jeg var på en privat sivil eiendom og som ikke er skiltet med " foto forbudt" - så for vi se hva skjer.

Det er flere enn 135 Wings som har mottat klagen - så jeg er spent på hva som er tillatt og ikke tillatt av uniformert militært personel å utføre.

Jan

Fellowship
07-06-2011, 21:46
Hvis du hadde lest oppslaget i RB i fjor, så uttaler sjefen på flystasjonen der at de vil fortsette å notere registreringsnumre.

De unge soldatene utførere bare ordre, og det er dårlig nettvett å henge de ut på et bilde der ansiktet deres synes.

limanovember
07-06-2011, 23:17
Soldatene har retten på sin side, selvom du står på sivil grunn er dette i umiddelbar nærhet av militært område, dermed har de politimyndighet. Klage derimot har du lov til og jeg håper at du deler svaret på klagen når du får det.

ENGM 911
08-06-2011, 00:13
Soldatene har retten på sin side, selvom du står på sivil grunn er dette i umiddelbar nærhet av militært område, dermed har de politimyndighet. Klage derimot har du lov til og jeg håper at du deler svaret på klagen når du får det.

Politimyndighet har de definitivt ikke på vollen, det er direkte feil.

LN-KGL
08-06-2011, 00:35
Igjen, det er ikke de samme regler her i Norge som i USA - den eneste politimydighet militære har er knyttet til grensekontroll mot Russland. Her er litt fra Lov om politiet som omhandler militære:

§ 20. Politimyndighet, legitimasjon og grader
Kongen kan bestemme at militært personell fra Forsvaret kan tildeles begrenset politimyndighet ved utøvelse av grenseoppsyn på landegrensen mellom Norge og Russland. Kongen gir nærmere bestemmelser om politimyndigheten.

Den som har politimyndighet, skal under utøvelse av myndigheten ha politilegitimasjon med seg. Begrensninger i politimyndigheten skal fremgå av legitimasjonen. Tjenestemannen plikter, så langt tjenesteforholdene på stedet tillater, å oppgi navn eller tjenestenummer og grad eller stilling når dette forlanges av den som tjenestehandlingen direkte angår. Den som ikke er i politiuniform, skal på forlangende fremvise politilegitimasjon såfremt han ikke er kjent av den som forlanger det.

Den militære sjefen på Jan Mayen har begrenset politimyndighet og er beskrevet i "Instruks for sjefen for den militære stasjon på Jan Mayen for så vidt angår fremmedkontroll og fiskerioppsyn."

Så var det kystvakta da:
§ 21. Politimyndighet og etterforskning
Kystvaktens tjenestemenn har begrenset politimyndighet når det gjelder kontroll med overholdelsen av bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov eller de lovene som det er vist til i §§ 9 til 12.

Kystvaktens tjenestemenn kan foreta etterforskning ved mistanke om overtredelse av bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov eller de lovene som det er vist til i §§ 9 til 12, ved andre straffbare handlinger som er begått innenfor Kystvaktens jurisdiksjonsområde, jf. § 3, og ellers etter begjæring av vedkommende påtalemyndighet.

Kongen kan gi nærmere bestemmelser om Kystvaktens politimyndighet.

Med andre ord har ikke noen militær på Gardermoen noen politimyndighet overfor sivile.

limanovember
08-06-2011, 01:01
LN-KGL, du henviser til feil lov. http://lovdata.no/all/tl-19880520-033-0.html

LN-MOW
08-06-2011, 07:47
Utifra hva Jan skriver, tolkerjeg det til at de to var menige sendt av et befal, og da gjelder ikke denne loven. Det blir som at politiet sender en tilfeldig forbipasserende over for å utføre oppdraget. Vedkommende har jo selvfølgelig null politimyndighet.

§ 1. Militært befal med sersjants grad eller tilsvarende eller høyere, militærpoliti og militære vakter har politimyndighet overfor alle som er på militært område eller i umiddelbar nærhet av det. Militært område omfatter også militært fartøy eller transportmiddel.

'Umiddelbar nærhet' kan vel kanskje også diskuteres ...

ATC-flyradar
08-06-2011, 08:18
Vi for vente på svar fra klagen av leder av 135 Wings og hva Datatilsynet mener om denne registreringen. Ingen vits å diskutere Politimyndighet eller ei - her var det ikke skjult registrering - det ble gjort i all offentlighet og bekreftet av personel som utførte dette.

La dette ligge inntil svaret kommer på klagen. Hvis andre personer opplever det samme - så la oss få høre dette.

Fellowship Re: Uheldig/skremmende opplevelse på Vollen 29JUN

--------------------------------------------------------------------------------
Hvis du hadde lest oppslaget i RB i fjor, så uttaler sjefen på flystasjonen der at de vil fortsette å notere registreringsnumre.

De unge soldatene utførere bare ordre, og det er dårlig nettvett å henge de ut på et bilde der ansiktet deres synes.

Dette er et bildebevis at det militæret kjøretøyet befant seg langt utenfor Militært område og hvem av befalet som utførte registreringsoppdraget.

LN-MOW
08-06-2011, 08:44
Var det et befal som registrerte? I såfall, innenfor synsvidde av militært område, har de en ganske god case etter lovutskriften over.

ATC-flyradar
08-06-2011, 08:52
Var det et befal som registrerte? I såfall, innenfor synsvidde av militært område, har de en ganske god case etter lovutskriften over.

Sorry - feil begrep av meg - selvsagt ikke befal - stakkars 2 menige ( 1.gangs rekrutter) som utførte oppdraget. Jeg hadde en samtale med dem og de opptrådde helt høflige og svarte på mine spørsmål på en meget høflig måte - før de satte kursen hjemover til Flystasjonen.

Men jeg lar dette ligge til jeg får et offiselt svar fra 135 Wings og Datatilsynet.

Jan

LN-KGL
08-06-2011, 14:31
LN-KGL, du henviser til feil lov. http://lovdata.no/all/tl-19880520-033-0.html

Det er veldig sentralt ord i mitt innlegg, og det er det obsolutt siste ordet "sivile". I den loven du viser til henvises det til "Lov om militær disiplinærmyndighet " Kapittel I for virkningsområdet, og der sies det:
§ 1. Den som overtrer eller forsømmer militære tjenesteplikter som følger av lov, reglement, instruks, direktiv, forskrift eller rettmessig ordre, kan refses disiplinært.

Det samme gjelder den som overtrer eller forsømmer seg mot militær skikk og orden.

Refselse kan også ilegges den som gjør seg skyldig i borgerlig straffbare forhold

1) på militært område

2) overfor militært personell

eller

3) mot eller ved bruk av militært materiell.

Med andre ord så har militære og militærpoliti like mye "politimyndighet" overfor sivile som et hvert annet vaktselskap hvis de er utenfor et militært område.

Discus
08-06-2011, 14:39
NSFF venter en avklaring fra forsvaret i disse dager ang. notering av reg.nr. om hvorfor de gjør det. Forøvrig så er vel ikke det verre enn at vi fotograferer og noterer reg. på fly.... er det vel...

Sikkert noen i forsvaret som er bilspottere :lol:

Martin
08-06-2011, 14:46
Hva gjør de om man kommer dit uten bil?

limanovember
08-06-2011, 14:54
Med andre ord så har militære og militærpoliti like mye "politimyndighet" overfor sivile som et hvert annet vaktselskap hvis de er utenfor et militært område.Dette gjelder vel bare for befal og militærpoliti utenfor militært område. § 2. Befal som nevnt i § 1 har også utenfor militært område politimyndighet overfor enhver undergitt som omfattes av kapittel I i lov om den militære disiplinærmyndighet. Militærpolitiet kan utøve politimyndighet overfor enhver som omfattes av kapittel I i samme lov utenfor militært område. Paragraf 1. gir befal, militærpoliti og militærvakt(feks. menige vaktsoldater på vakt) politimyndighet ovenfor alle på eller i umiddelbar nærhet av militært område. Definisjonen på umiddelbar nærhet skal jeg ikke prøve å si at jeg har fasiten på, men forstyrrende elementer så nær leir at det kan påvirke virksomhet/aktivitet på det militære området er umiddelbar nærhet.

LN-KGL
08-06-2011, 15:56
Er ting kan vi slå fast - militære områder er igjerdet og merket som det. Da er den avgrensningen gjort. Så er det å definere hva umiddelbar nærhet betyr, og normal forståelse umiddelbar nærhet er innkjøring og blokkering av disse. Det er ikke uten grunn at gjerdene er plassert der de er plassert.

ATC-flyradar
08-06-2011, 19:17
Har alerede fått en telefon i saken fra en overordnet fra Sesvollmoen grunnet at en dame var oppgitt som kontaktperson under 135 wings Gardermoen og det var feil person på ikke riktig sted - men en hyggelig samtale ble det alikvel med denne herremannen.

Svar kommer nok fra øverste leder på 135 Wings innen svarfristen - men gjør dere oppmeksom på at denne tråden er henvist til i det at den startet i 2010 med samme problem med registrering av kjennemerke. Derfor kan det være at de personer, andre offentlige instanser, samt aviser leser våre innlegg - bare så det er sagt.

Jan :old

RWY 24
08-06-2011, 21:42
Her var det mye rar lovtolking! ;) Det framgår klokkeklart av loven at befal kan utøve politimyndighet overfor sivile på eller i umiddelbar nærhet av militært område, fartøy eller transportmiddel (f.eks. bil).

Politimyndighet er definert i loven § 3. Der er ikke registrering av bilnummer nevnt. Registrering av bilnummer er derfor ikke utøvelse av politimyndighet. Så denne loven gjelder ikke i det hele tatt på slike tilfeller.

Å registrere bilnummer er en faktisk handling. Faktiske handlinger er bare forbudt hvis de er veldig inngripende eller hvis de strider mot lov. Å registrere bilnummer er verken inngripende eller gjort ulovlig. Derfor er det nok lov.

Skal du derimot lagre bilnumre for å knytte dem opp mot personopplysninger, f.eks. eier, må du ha hjemmel i lov. Så hvis Forsvaret skal ha lov til å registrere bilnumre for å oppbevare (lagre) dem (noe som vel er tilfellet her), må de altså ha hjemmel i lov. Finnes ingen slik hjemmel, er det forbudt. Jeg vet ikke om slik hjemmel finnes, men det kan godt hende. Å henvende seg til Forsvaret selv og til Datatilsynet for å få svar på det, virker fornuftig.

RWY 24
08-06-2011, 21:50
"Umiddelbar nærhet" er selvsagt rett utenfor porten, langs med gjerdet, rett utenfor bilen eller flyet osv. Ikke noe annet. Dvs at hvis området på andre sida av gjerdet er militært, er du i "umiddelbar nærhet". Er det derimot sivilt, er du ikke i "umiddelbar nærhet". Men uansett er det irrelevant for denne situasjonen, siden det ikke er snakk om utøvelse av politimyndighet.

Jens W
08-06-2011, 22:21
Som seilfly never så er dette systematisk overvåking på offentlig plass uten grunnlag.
Ta det med datatilsynet og/eller forsvaret. At det er forsvaret har ingenting å si, så lenge det ikke er på militær grunn.
Er ei heller ikke utenkelig at man kan trekke inn EMK og retten til å ferdes fritt også.
(Og EMK gjelder om det er motstridigheter med andre lover)

Siden, som nevnt, det bare er et par stakkarslige rekrutter som har fått i oppdrag av sin overordnede, så kan man spørre pent og pyntlig om å få kontakt av vedkommende, som kanskje kan gi litt bedre svar.

ATC-flyradar
08-06-2011, 22:25
Nå synes jeg at dette blir årets "Tråd" med start for mange år siden, Nå har jeg lest at vår spotterforening har vært i samtale eller gjordt henvendelse om denne sakentil 135 Wings og har registrert at noe svar i saken foreligger ikke her på forumet i alle fall, :headbang eller ??

Hei og takk for at du deler denne triste erfaringen.

Han svarte vel selv på hvor problemet ligger når han sa han er nye og ikke kjenner reglene...

Som SK 917 har skrevet:
Han har ingen myndighet til å be om hverken å få se bilder, eller enda mindre at de skal slettes.

Jeg har selv en gang for mange år siden opplevd at militærpoliti stoppet på veien på østsiden av plassen og ville vise en kamerat og meg bort fra vollen som ligger der.
Etter litt diksusjon frem og tilbake sa jeg at vi står på sivil grunn, og at dersom jeg skal bortvises, vil jeg bortvises av sivilt politi.

Da gikk MP tilbake til bilen sin og ringte antakelig til stasjonen. Så satte de seg inn i bilen og kjørte, og vi hørte ingeting mer.

NSFF vil kontakte OSL og gjøre oppmerksom på at spottere har blitt trakassert av militært personell. Så får vi håpe de militære kan konsentrere seg om det de har ansvar for innenfor militært område.

For orden skyld: jorvollen i nordvest, der denne hendelsen fant sted, er ikke militær grunn. Den er heller ikke OSL sin grunn, men eies av en privat grunneier som ikke har noe i mot at vi benytter jordvollen til å se og fotografere fly.

Mvh Ole
sekretær og nestleder i NSFF

30-06-2010, 10:29


Som man ser så er dette vel 11 mnd siden og mitt spørsmål er om det foreligger noe svar eller noe mer oppfølging av denne viktig saken i denne 11 mnd perioden ??

Kanskje på tide m noe mee oppfølging og å be om svar i sakens anledning Fellowship ?? :fly

Jan

sail4fun
08-06-2011, 22:38
Fortsatt tullete å legge ut bilder som identifiserer de menige.
Dette er en "ikke" sak i mine øyne....

Dekk til skiltene, ta bussen om dere er paranoide

ATC-flyradar
08-06-2011, 22:59
Som seilfly never så er dette systematisk overvåking på offentlig plass uten grunnlag.
Ta det med datatilsynet og/eller forsvaret. At det er forsvaret har ingenting å si, så lenge det ikke er på militær grunn.
Er ei heller ikke utenkelig at man kan trekke inn EMK og retten til å ferdes fritt også.
(Og EMK gjelder om det er motstridigheter med andre lover)

Siden, som nevnt, det bare er et par stakkarslige rekrutter som har fått i oppdrag av sin overordnede, så kan man spørre pent og pyntlig om å få kontakt av vedkommende, som kanskje kan gi litt bedre svar.

Min offisielle klage er sendt 135 Wings med kopi til Datatilsynet for uttalelse om har konsesjon for det de gjør på privat eiendom.

jan

starvin_marvin
09-06-2011, 01:10
Fortsatt tullete å legge ut bilder som identifiserer de menige.
Dette er en "ikke" sak i mine øyne....

Dekk til skiltene, ta bussen om dere er paranoide

Dette er ikke en "ikke-sak" og det handler ikke om paranoia.

Jeg synes folk idag tar for lett på dette med personvern. Vi vet ikke hva forsvaret gjør med opplysningene de innhenter og da har vi all grunn til å være skeptiske.
Jeg synes det er flott at dette er tatt opp og håper på en avklaring fra luftving.

S. Holberg
09-06-2011, 01:13
Dette er ikke en "ikke-sak" og det handler ikke om paranoia.

Jeg synes folk idag tar for lett på dette med personvern. Vi vet ikke hva forsvaret gjør med opplysningene de innhenter og da har vi all grunn til å være skeptiske.
Jeg synes det er flott at dette er tatt opp og håper på en avklaring fra luftving.

Nei det gjør vi ikke, men mest sannsynlig ingenting. Og hva kan man egentlig gjøre med et reg.nummer?
Men for alt du vet så kan jo jeg ha skrevet ned reg.nummer på bilen din jeg, du kjører jo tross alt rundt på den til daglig(nå kjenner jeg ikke deg, men går ut ifra at du har bil ;) )

Synes dette blir litt storm i et vannglass..

LN-AØR
09-06-2011, 01:30
Soldatene har retten på sin side, selvom du står på sivil grunn er dette i umiddelbar nærhet av militært område, dermed har de politimyndighet. Klage derimot har du lov til og jeg håper at du deler svaret på klagen når du får det.
Jeg er enig i din tolkning av Lov om politimyndighet i det militære forsvar § 1. Naturlig forståelse av bestemmelsens første setning tilsier at det er snakk om politimyndighet på steder/omgivelser i umiddelbar nærhet av det militære området. Vollen må sies å være i umiddelbar nærhet til Gardermoen flystasjon, og jeg vil tro at soldatene dermed har sitt på det rene.

Del gjerne svaret på klagen!

starvin_marvin
09-06-2011, 01:53
Det er jo ikke privatpersoner som registrerer skiltnummer til personlig bruk. Hvem som helst kan sende registreringsnummeret til 2282 for å vite hvem som eier bilen.

Uansett, om skiltnummer er regnet som personopplysninger(mener og vite at dette er en gråsone?) skal behandlingen av mitt skiltnummer skje etter personopplysningsloven når det er det offentlige som innhenter det. Enkelt og greit.

Og igjen, her er det viktig å få svar på om forsvaret lagrer dette på notatblokken tilfelle rottefelle eller om skiltnummer blir lagret i en database over hvem som har besøkt vollen. Stooor forskjell, men hva vet vi.

RWY 24
09-06-2011, 07:31
Jeg er enig i din tolkning av Lov om politimyndighet i det militære forsvar § 1. Naturlig forståelse av bestemmelsens første setning tilsier at det er snakk om politimyndighet på steder/omgivelser i umiddelbar nærhet av det militære området. Vollen må sies å være i umiddelbar nærhet til Gardermoen flystasjon, og jeg vil tro at soldatene dermed har sitt på det rene.


Helt irrelevant! Den loven gjelder ikke registrering av bilnummer!

Registrering av bilnummer er ikke utøvelse av politimyndighet! § 3 regulerer helt uttømmende hva som menes med politimyndighet. Her er ikke registrering av bilnummer eller lignende aktviteter nevnt. Utøvelse av politimyndighet er noe helt annet!

Likevel må man ha lovhjemmel for å lagre slike opplysninger. Derfor er det fint at det blir sjekket ut pm Forsvaret har lov til å gjøre det de gjør! Men slutt å komme trekkende med loven om militær politimyndighet, folkens! Det er et blindspor.

Someone
09-06-2011, 07:49
Synes det er litt merkelig at enkelte tar det så alvorlig at noen rekrutter noterer bilnummeret, da akurat samme nummer fanges opp og registreres opptil flere ganger av forskjellige grupper på kjøreturen til og fra Gardermoen.

Selv synes jeg det er bra at militæret passer på hva som skjer utenfor basene deres!

RWY 24
09-06-2011, 08:17
Synes det er litt merkelig at enkelte tar det så alvorlig at noen rekrutter noterer bilnummeret, da akurat samme nummer fanges opp og registreres opptil flere ganger av forskjellige grupper på kjøreturen til og fra Gardermoen.

Selv synes jeg det er bra at militæret passer på hva som skjer utenfor basene deres!

Det er vel først og fremst et spørsmål om prinsipper, altså demokrati, rettsstat, tilliten til det offentlige, forutberegnelighet og personvern. Det at man allerede registreres et utall steder er vel dessuten et atgument MOT enda mer overvåkning. Men det er selvsagt fint at de passer på. Og nå får vi vel snart avklart om de har lov eller ikke også. For det kan det godt tenkes at de har. Eller ikke...

The Ticketor
09-06-2011, 10:41
Det er veldig sentralt ord i mitt innlegg, og det er det obsolutt siste ordet "sivile". I den loven du viser til henvises det til "Lov om militær disiplinærmyndighet " Kapittel I for virkningsområdet, og der sies det:


Med andre ord så har militære og militærpoliti like mye "politimyndighet" overfor sivile som et hvert annet vaktselskap hvis de er utenfor et militært område.

Dette er bokstavlig korrekt, en vekter har ikke politimyndighet. En vekter har dog noen flere rettigheter på sitt objekt enn de militære har som besøker objektet. Vekteren har, i tillegg til hver manns rett, også eiers rett (med noen begrensninger, vekteren kan f eks ikke bestemme seg for å selge kjøpesenteret).

Litt besides the point kanskje...

ATC-flyradar
03-07-2011, 22:46
Jeg sender en skriftlig klage til stasjonssjefen på 135 Ving på Gardermoen Flystasjon og vil vite hvilken regelverk og/eller lover som gir denne flystasjon registrering av mine kjennetegn - selv de som utførte registereringen stussa litt på hvorfor når alt er tillatt - de bekeftet ovenfor meg at det var tillatt å ta foto - ta opp video osv og dette ikke var militær eiendom - men plikltoppfyldene ovenfor sin stabsjef. I tillegg vil Datatilsynet bli koblet inn i det at Forsvaret utfører slik registerering.

Jeg avventer et svar som skal bli offentlig - jeg ber om de av dere som jobber i RB.NO som tidligerere har fulgt opp denne saken i avisenigjen belyser de overtredelser som den siste mnd vi har opplevd.

Det som er synd er at 135 Vings personell setter flypsottere på kartet - de som virkerlig er der alt skjer - og samtidig ville vi spottere varsle riktige avdelinger på " OSL eller MIL " om noe mistenskelige skulle dukke opp - vi trenger hverandre på Gardermoen :)

Håper at svaret fra MIL gir mere roe på sanddyna på 19 R - denne registreringen har ingen mening. Så jeg avventer et svar :)

Jeg har i dag ikke fått noe svar på min offentlige klage av 7.juni noe som jeg fikk email på fra Stasjonsjefen på Gardermoen Flystasjon på at svar kommer, dog innen 30.juni.då - Skal tro at de vil tie dette i stillet - så tar de feil :drunk:

Er det noen som har sett Militært personell og bil på Sanddyna på 19R eller andre sanddyner på det private område siden 7,juni då ??? Lurer bare på om de avventer til Datatilsynet og andre berørte parter har sagt sitt :headbang

Jeg leser i Romeriket Blad ( takk for at dere dekker dette) at OSL ønsker oss velkomne og er skuffet over hendelsene mellom oss spottere og det militæret - dette var tross i 2010 og leser samtidig at en etterrettningsoffiser sier at dette kommer de til å fortsette med :stir - dette kalles lapskaus - bare vås alt sammen.

Jeg avventer svar på de i det heltatt har tillatelse å gjøre dette på privat eiendom - dette blir spennende :fly

STARSHIP 2
03-07-2011, 23:10
For en tråd! Makan hva folk skal engasjere seg i..

Det ender vel med at hele Vollen blir gjerdet inne og problemet er ute av verden.

Jens W
04-07-2011, 00:11
For en tråd! Makan hva folk skal engasjere seg i..

Det ender vel med at hele Vollen blir gjerdet inne og problemet er ute av verden.
Man trenger heller ikke engasjere seg i andres engasjement! ;)

Siden jeg personlig er opptatt av personvern og denslags, så mener jeg saken er prinsipielt viktig.
Bare fordi jeg ikke har noe å skjule, så er det ikke det samme som at jeg vil at det offentlige skal r*vkjøre mine rettigheter...

Twin Otter
04-07-2011, 00:25
Man trenger heller ikke engasjere seg i andres engasjement! ;)

Siden jeg personlig er opptatt av personvern og denslags, så mener jeg saken er prinsipielt viktig.
Bare fordi jeg ikke har noe å skjule, så er det ikke det samme som at jeg vil at det offentlige skal r*vkjøre mine rettigheter...

Støttes. Viktig sak. Stå på dere der borte!

Blackhawk
04-07-2011, 21:49
Støtter dere 100% En må i blant opp på barrikadene,
og kjempe for sine rettigheter - dersom man bare
gir blaffen; vil resultatet være der etter.

Vidar
05-07-2011, 10:53
Jada Jan,Vi har blitt notert flere ganger siden 7 juni,men det ser ut
til at de har sluttet og bruke den privatregistrerte Focusen.De siste
gangene har dem brukt Gelenderwagen igjen.


Vidar

ATC-flyradar
05-07-2011, 19:31
Jada Jan,Vi har blitt notert flere ganger siden 7 juni,men det ser ut
til at de har sluttet og bruke den privatregistrerte Focusen.De siste
gangene har dem brukt Gelenderwagen igjen.


Vidar

Jeg har i dag mottatt et brev fra Overst D. K0lff - sjef for 135 Luftving - som skal være et svar på klage fra meg. Jeg mener at jeg ikke fått noe svar på mine spørsmål i det hele tatt, stort sett bare henvisninger til visse paragrafer . Huff - det er trist at de offentlige ikke kan svare konkret på noen spørsmål, men henviser til bare visse regekverk.

Jeg vil selvsagt følge opp saken noe høyere innenfor ( neste klageinstans - innenfor Luftforvaret), Romerike Politidistrikt, departementer, Datatilsynet og de politiske partiene, da alt fra ytterste høyrefløy, til de ytterste av de røde for å kunne sette dette på dagsorden på at de bryter Norsk lov, sansynlig.

Vidar du skriver sivilregistrert Ford Focus, er du sikker på at den ikke er registrert som et militært kjøretøy ? Har du regnr på kjøetøyet - så ta dette på PM :)

Jan

RWY 24
05-07-2011, 21:04
Greit nok at de viser til paragrafer, for offentlig virksomhet er regulert av paragrafer. Så hvis de har lov til å gjøre det de gjør, så står det også i paragrafer. Men de må da kunne gi et klart svar på om de har lov til å oppbevare nummerne eller ikke! Sier de noe i brevet om hva de gjør med opplysningene? Tar de vare på dem, ev. hvor lenge?

Jeg ser fram til svar fra Datatilsynet.

LN-AØR
05-07-2011, 21:19
Jeg har i dag mottatt et brev fra Overst D. K0lff - sjef for 135 Luftving - som skal være et svar på klage fra meg. Jeg mener at jeg ikke fått noe svar på mine spørsmål i det hele tatt, stort sett bare henvisninger til visse paragrafer . Huff - det er trist at de offentlige ikke kan svare konkret på noen spørsmål, men henviser til bare visse regelverk.

Hvilke lover/forskrifter m.v. er det henvist til?

ATC-flyradar
05-07-2011, 23:12
Hvilke lover/forskrifter m.v. er det henvist til?

For det første er det ikke noe vedlegg som viser hva de visewr til.

1. Sikkerhetstjenesten i Forsvaret paragraf 3 - samt lov om politimyndighet paragraf 1- 3 -

Som sagt har jeg ikke fått oversendt kopi av disse lover :)

Jeg vil ikke legge ut selve svaret før jeg har fått opplyst neste klageinstans :headbang

Jeg har desverre ikke fått et eneste svar på mind spørsmål som er stilt i klagen - derfor skal det påklages til neste instans osv.

Både Politiet og Datatilsynet har fått kopi av klagen og har ikke besvart min klage,

Men jeg oppfordrer at alle som opplever slik kontroll av militært personell - tar kontakt med meg på PM eller legger ut på forumet.

men jeg lar Oberst Kollf på 135 ving få en ny mulighet til å besvare mine spørsmål innen rimelig tid via alle andre instanser :spin

Jan

gustavf
05-07-2011, 23:32
For det første er det ikke noe vedlegg som viser hva de visewr til.

1. Sikkerhetstjenesten i Forsvaret paragraf 3 - samt lov om politimyndighet paragraf 1- 3 -

Som sagt har jeg ikke fått oversendt kopi av disse lover :)


Er du helt sikker på at du har fått disse referansene riktig? «Sikkerhetstjenesten i Forsvaret» er ikke noen lov og det er heller ikke noe som heter «lov om politimyndighet», men derimot «lov om politimyndighet i det militære forsvar».


Jeg vil ikke legge ut selve svaret før jeg har fått opplyst neste klageinstans :headbang


Du kan i utgangspunktet ikke klage på noe som ikke er et enkeltvedtak. Jeg tviler på at svar på en slik forespørsel er enkeltvedtak. Er det et enkeltvedtak vil jeg anta klageinstans er Forsvarets Overkommando, men klagen skal uansett sendes instansen som fattet det opprinnelige vedtaket.

De siste par innleggene dine har vært rotete, fulle av skrivefeil og vanskelige å forstå. Skal du få et skikkelig og seriøst svar, bør brevene du sender til Forsvaret være adskillig ryddigere. Få noen til å lese korrektur, gjerne noen med litt erfaring i offentlig saksbehandling.

RWY 24
05-07-2011, 23:35
Det er ikke truffet noen beslutning, så da er det ingen avgjørelse å påklage, og dermed ingen klageinstans å klage til. Men mener du uttalelsen er feil, et det bare å henvende seg til hvilken som helst annen instans som kan ha ansvar, eller i det minste, peiling, for å få klarhet i om Forsvaret tolker og anvender reglene rett.

ATC-flyradar
06-07-2011, 08:09
Er du helt sikker på at du har fått disse referansene riktig? «Sikkerhetstjenesten i Forsvaret» er ikke noen lov og det er heller ikke noe som heter «lov om politimyndighet», men derimot «lov om politimyndighet i det militære forsvar».



Du kan i utgangspunktet ikke klage på noe som ikke er et enkeltvedtak. Jeg tviler på at svar på en slik forespørsel er enkeltvedtak. Er det et enkeltvedtak vil jeg anta klageinstans er Forsvarets Overkommando, men klagen skal uansett sendes instansen som fattet det opprinnelige vedtaket.

De siste par innleggene dine har vært rotete, fulle av skrivefeil og vanskelige å forstå. Skal du få et skikkelig og seriøst svar, bør brevene du sender til Forsvaret være adskillig ryddigere. Få noen til å lese korrektur, gjerne noen med litt erfaring i offentlig saksbehandling.

Jeg kan skrive av ordrett:

" Jeg refererer til Forsvaretsdepartementet instruks om sikkerhetstjenesten i Forsvaret paragraf 3, samt lov om militærpolitimyndighet paragraf 1 og 3 "

" Formålet og nødvendighet av slik innsamling av informasjon er å vidererapportere og undersøke hvorvidt det har skjedd en sikkerhetstruende hendelse. Opplysninger som viderapporteres til Forvarets Sikkerhtsavdeling slettes av luftving umiddelbart.

Brevet avsluttes med følgende: 135 Luftving bekrefter at du ikke er registrert.

Skulle gjerne ha lagt ut hele brevet - det kommer senere og på anmodning på PM og fra pressen. Da vil folk skjønne at man ikke har fått svar på mine spørsmål.

Jeg lar denne tråden være inntil videre og ønsker kontakt med alle som blir oppsøkt av militært personel på Sanddyna på 19R - gjerne dato/klokkeslett osv, Bruk PM folkens.

Jan

gustavf
06-07-2011, 10:06
"Jeg refererer til Forsvaretsdepartementet instruks om sikkerhetstjenesten i Forsvaret paragraf 3, samt lov om militærpolitimyndighet paragraf 1 og 3 "


Jeg lurer veldig på hvordan vedkommende leser de paragrafene. Politiet (det sivile, altså) har vel for lengst slått fast at militærpolitiet ikke har noen politimyndighet på vollen. Paragrafen fra instruks om sikkerhetstjenesten skjønner jeg heller ikke hvilken relevans skulle ha her.


" Formålet og nødvendighet av slik innsamling av informasjon er å vidererapportere og undersøke hvorvidt det har skjedd en sikkerhetstruende hendelse. Opplysninger som viderapporteres til Forvarets Sikkerhtsavdeling slettes av luftving umiddelbart.


Dette høres jo nærmest ut som Forsvarets Sikkerhetsavdeling har tatt initativ til ei systematisk registrering av hvem som oppholder seg på vollen. Det høres nesten ut som rette instans å ta dette videre med er EOS-utvalget?

ENGM 911
06-07-2011, 11:32
Litt OT men måtte bare... :lol:

DK84447 BR77443 LY77366, got it?

http://farm6.static.flickr.com/5226/5680724572_d4696d593d_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/whitehouse/5680724572/)
P050111PS-0210 (http://www.flickr.com/photos/whitehouse/5680724572/) by The White House (http://www.flickr.com/people/whitehouse/), on Flickr

sail4fun
06-07-2011, 14:35
Klarer ikke helt å hisse meg opp over at man kan få notert bilnummeret om man parkerer på Vollen. Hva er en big deal med å hisse seg opp over det ?
Hvor mange ganger på vei mellom heim og Vollen registreres ikke bilnummeret, og posisjonering av Mobil osv , og jaggu poster man ikke med 3G fra vollen også.
La de få gjøre sin jobb, på sin måte så slipper man kanskje gule foto forbudskilt på deler av vollen...

gustavf
06-07-2011, 14:38
La de få gjøre sin jobb

Det er vel ikke noe som tyder på at dette er, eller bør være, jobben deres?

ATC-flyradar
06-07-2011, 19:13
Klarer ikke helt å hisse meg opp over at man kan få notert bilnummeret om man parkerer på Vollen. Hva er en big deal med å hisse seg opp over det ?
Hvor mange ganger på vei mellom heim og Vollen registreres ikke bilnummeret, og posisjonering av Mobil osv , og jaggu poster man ikke med 3G fra vollen også.
La de få gjøre sin jobb, på sin måte så slipper man kanskje gule foto forbudskilt på deler av vollen...

Innenfor sitt gjerdet område, ja da skal de gjøre jobben sin. Men på privat område, NEI.


Jan

putzmeister
06-07-2011, 20:17
Klarer ikke helt å hisse meg opp over at man kan få notert bilnummeret om man parkerer på Vollen. Hva er en big deal med å hisse seg opp over det ?
Hvor mange ganger på vei mellom heim og Vollen registreres ikke bilnummeret, og posisjonering av Mobil osv , og jaggu poster man ikke med 3G fra vollen også.
La de få gjøre sin jobb, på sin måte så slipper man kanskje gule foto forbudskilt på deler av vollen...

Absolut helt enig, hva med alle bommpaseringene langs veiene, bensinstasjonene og lyskryss, bysentrum, tuneller osv. osv. Rett og slett LATTERLIG!!!:headbang

RWY 24
06-07-2011, 21:36
Absolut helt enig, hva med alle bommpaseringene langs veiene, bensinstasjonene og lyskryss, bysentrum, tuneller osv. osv. Rett og slett LATTERLIG!!!:headbang

For det første er dette argumenter mot enda mer overvåking, ikke for. For det andre kommer det an på om opplysninger lagres og om de er personidentifiserbare. For det tredje kommer det an på om opplysninger lagres i registre som er søkbare. For det fjerde kommer det an på om opplysningene kan sammenstilles med opplysninger i andre søkbare registere. For det femte kommer det an på om registreringen er frivillig eller tvungen. For det sjette kommer det an på om registreingen er lovlig eller ulovlig.

Mye av den registreringen du nevner er anonym, frivillig, ikke søkbar og underlagt et strengt regime for innsyn, bruk, oppbevaring og sletting. Da blir det mindre betenkelig enn om myndigheter med potensielt stor makt registrerer og lagrer personidentifiserbare opplysninger i et søkbart register uten samtykke fra den som registreres.

ATC-flyradar
06-07-2011, 22:08
Jeg synes at det er smålig av enkelte å diskutere dette at man blir registrert når man passer Bomstasjonen, tviler på at de sender dette til Forsvarets Sikkerhetsavd for å se om du har gjort noen galt den siste halvtimen. Tviler på om du bruker bankkortet i butikken, tviler på om butikken sender disse opplysninger om din betaling enn til NETS, tvilsom om andre trenger de opplysningene. (Bankenes Betalingssentral). Tviler på om Statens Vegvesen sender til Politiet eller andre instanser at du med kjennemerke +++++ har passert bomringen på Alnabru.

Dette er blir for dumt og smålig når noen mener noe om dette :headbang

Jeg forvemter ikke at noen støtter meg i denne saken, men noen synes dette er ubeghagelig hendelser og at 135 Luftving fortsetter fortsatt enda i svar til meg sier i "god tro" - skal bli spennede å se "virkeligheten" og få en avklaring fra andre innenfor myndighetene som har som fag - Norges Lover -

Jeg vil selvsagt bruke sanddyna på 19R og andre steder rundt på Gardermoen og annet alternativt er jo Spotterplattformen til NSFF på SAS Museet :fly


Jan Støkkebo

Fellowship
06-07-2011, 22:42
Nå defineres nok "sikkerhet" litt ulikt på den og andre siden av vestre rullebane. La oss nå for all del respektere de som har en ordre om å registrere disse bilnumrene, de blir ikke sendt noe annet sted.
NSFF kommer til å komme med en egen uttalelse om dette etter henvendelse fra 135.Luftving, og oppfordrer alle til å innrett seg og være vennlige og samarbeidsvillige.

Det handler nok mest om Forsvarets behov for å ha en viss kontroll av hvem som oppsøker deres umiddelbare nærområder. De er overhodet ikke interessert i å ødelegge spottermuligheten våre. Og de vet nok å skille mellom hvilke kjøretøyer som er ofte å se, og andre som evt kommer i andre hensikter.

ta ikke dette personlig, ATC-Flyradar

ATC-flyradar
06-07-2011, 23:29
Nå defineres nok "sikkerhet" litt ulikt på den og andre siden av vestre rullebane. La oss nå for all del respektere de som har en ordre om å registrere disse bilnumrene, de blir ikke sendt noe annet sted.
NSFF kommer til å komme med en egen uttalelse om dette etter henvendelse fra 135.Luftving, og oppfordrer alle til å innrett seg og være vennlige og samarbeidsvillige.

Det handler nok mest om Forsvarets behov for å ha en viss kontroll av hvem som oppsøker deres umiddelbare nærområder. De er overhodet ikke interessert i å ødelegge spottermuligheten våre. Og de vet nok å skille mellom hvilke kjøretøyer som er ofte å se, og andre som evt kommer i andre hensikter.

ta ikke dette personlig, ATC-Flyradar

Jeg tar det ikke personlig, men har respekt for at vi som vanlige borgere med en hobby som spotter ikke blir registrert på et privat område av militært personell og bli så offentlig trakasert av militært personell som registrerer deg helt offentlig og bekrefter at dette gjøres på oppdrag av odre fra 135 Luftving.

Mange synes dette er ubehagelig at slike militære kjøretøy og sivile kjøretøy sitter å registrerer kjennemerke på alle biler på vollen på 19 R og andre steder.

Men Fellowship - som medlem av NSFF ( jeg også) og du er vel sekretær i NSFF og så vidt jeg husker at du har tatt kontalt med 135 Luftving i 2010 og da sitter du med et svar på din henvendelse som du kan vise oss her på forumet !! ( eller fikk du ikke noe svar på di henvendelse ?)

Ønsker du kopi av det svaret jeg har fått - så kan du sende meg en PM - så skal du få det - gjerne hele korespondansen om du ønsker.

Det må være av stor interesse for NSFF å få slutt på en slik trakasering av deres medlemmer og ikke minst andre spottere som kanskje er mulige medlemmer i fremtiden !

jeg avventer et svar fra deg og eventuel kopi av det svar du har fått skriftlig som dokumentasjon på det du skriver :)

Jan

sail4fun
07-07-2011, 00:38
NSFF kommer til å komme med en egen uttalelse om dette etter henvendelse fra 135.Luftving, og oppfordrer alle til å innrett seg og være vennlige og samarbeidsvillige.




Men Fellowship - som medlem av NSFF ( jeg også) og du er vel sekretær i NSFF og så vidt jeg husker at du har tatt kontalt med 135 Luftving i 2010 og da sitter du med et svar på din henvendelse som du kan vise oss her på forumet !! ( eller fikk du ikke noe svar på di henvendelse ?)

Jan


Leser man hva Fellowship skriver så ser det ut som om NSFF kommer med en uttalelse. Puste rolige.

Trakasering er vel å dra det 'litt' langt ?

Someone
07-07-2011, 01:46
Litt flåsete sagt, men det er en smule ironisk at noen som står å registrerer og fotograferer fly hisser seg såpass opp når noen registrerer dem selv :stir

Jens W
07-07-2011, 08:33
Litt flåsete sagt, men det er en smule ironisk at noen som står å registrerer og fotograferer fly hisser seg såpass opp når noen registrerer dem selv :stir
Ikke bare litt, men veldig, særlig fra en moderator. (imo)

Det blir som å sammenligne epler og pærer. Ja, man registrerer/fotograferer flyene, men det er på ingen måte en unik registrering.
Flyenes bevegelse blir registrert og loggført i såpass mange systemer, både åpne og lukkede, at det blir helt irrelevant.

ATC-flyradar
07-07-2011, 11:39
Nå defineres nok "sikkerhet" litt ulikt på den og andre siden av vestre rullebane. La oss nå for all del respektere de som har en ordre om å registrere disse bilnumrene, de blir ikke sendt noe annet sted.
NSFF kommer til å komme med en egen uttalelse om dette etter henvendelse fra 135.Luftving, og oppfordrer alle til å innrett seg og være vennlige og samarbeidsvillige.

Det handler nok mest om Forsvarets behov for å ha en viss kontroll av hvem som oppsøker deres umiddelbare nærområder. De er overhodet ikke interessert i å ødelegge spottermuligheten våre. Og de vet nok å skille mellom hvilke kjøretøyer som er ofte å se, og andre som evt kommer i andre hensikter.

ta ikke dette personlig, ATC-Flyradar

Noen sier ikke sannheten !

Se her hva Oberts og sjef for 135 Luftving skriver til meg:

" " Formålet og nødvendighet av slik innsamling av informasjon er å vidererapportere og undersøke hvorvidt det har skjedd en sikkerhetstruende hendelse. Opplysninger som viderapporteres til Forvarets Sikkerhtsavdeling slettes av luftving umiddelbart.

Brevet avsluttes med følgende: 135 Luftving bekrefter at du ikke er registrert. **

Dette kan vel ikke misforståes eller ??

Så jeg er spent å se hva NSFF har fått fra 135 Luftving og da regner jeg med at dette har kommet en henvendelse fra NSFF.

Nei folkens la dette ligge i tiden fremover - skal Norske myndigheter få uttale seg om dette er lovlig eller ei og da trenger vi ikke mere synsing fra den ene eller den andre. Beklager alt oppstyret omkring denne saken - så la dette roe seg ned litt, inntil offentligheten får mulighet for å svare på mine spørsmål.

jeg henstiller til alle at denne tråden blir liggende brakk inntil videre - men til deg, Fellowship så anmoder jeg at du legger ut eller sender kopi av brevet du har mottatt fra 135 Luftving i saken anledning, slik alt roer seg :cool: