Log in

View Full Version : Tower Air 747 på FBU

SK917
29-06-2010, 12:57
For de som ikke husker det, etter at den hadde landet på FBU ble det bråk . Tårnet hadde gitt den lov men det var vist ikke så stuerent nei...Fra Aftenpostens arkiv 21. april 1988

SK917
29-06-2010, 13:02
26. januar 1988 sto dette på trykk i Aftenposten:

LN-MOW
29-06-2010, 13:54
Hehe .. morsomt ... og slik gikk det til slutt. For ordens skyld - Orion-maskinen opererte for Tower.

http://www.enfb.net/Flybilder/FBU_new/tower.jpg

L1011-500
29-06-2010, 16:47
"Flyet tok av efter 900 meter, og der er mer enn DC-9-maskinene vanligvis bruker."

Viste ikke at 747 og DC-9 var STOL fly :D hehe

ENGM 911
29-06-2010, 16:52
Husker det som det var i går. Heftig og begeistret så jeg disse. Mange som valfartet fra den "sivile" delen av FBU for å ta disse maskinene i øyensyn.

Trent600
29-06-2010, 22:22
Noen som husker hvor mye Tower Air tok for en tur-retur USA fra Oslo?

LN-MOW
29-06-2010, 22:35
"Flyet tok av efter 900 meter, og der er mer enn DC-9-maskinene vanligvis bruker."

Viste ikke at 747 og DC-9 var STOL fly :D hehe

Grunnen til at Tower kunne operere på FBU var at de hadde high rating på motorene sine. De opererte mye militærchartere og de opererte ut av mange korte flystriper med sine 747'er. De hadde imidlertid kraftige vektrestriksjoner og måtte gå via ARN eller SNN før de krysset dammen.

Falcon
30-06-2010, 00:02
Forøvrig et knall bilde, Andreas. Det buldret nok bra på Gamle Fornebu akkurat da.

K

Wig-wag
30-06-2010, 00:20
Det var vel sommeren Gardemoen var stengt (asfaltering?)

Cargolux fløy jo også 747 fra Fornebu den sommeren. Husker overskriften i Budstikka: "Griseflyging på Fornebu". Cargolux var og hentet grisunger, (norske, magre, uten smak) og fløy dem et eller annet sted, fjerne østen tror jeg.

Årsaken til Budstikkas interesse var at Cargolux-kapteinen var en norsk nordmann fra Asker eller Bærum.

LN-MOW
30-06-2010, 01:55
Og Fellowship var selvfølgelig på plass.

http://www.airliners.net/photo/Cargolux/Boeing-747-271C-SCD/0919094/L/

Fellowship
30-06-2010, 08:56
Ja sommeren 1989 var fin :)

I fjor på ettersommeren ringte en glad og hyggelig pensjonist til meg og spurte om han kunne få lov til å bruke bildet mitt i sitt private album. Det var han som hentet grisene, med jumboen :)

RWY 24
30-06-2010, 16:03
Den sommeren var mitt absolutte høydepunkt som flyentusiast! For meg som var vant til lass med DC-9 og 737, litt F-27 og litt færre F-28, en og annen slenger av en 727 fra Pan Am og LH og en daglig 757 fra BA, var denne sommeren som å være i flyhimmelen. Jeg husker da den første 747en landet. På rwy 24, selvsagt ;) Det var nesten vanskelig å se for seg at den skulle treffe rullebanen, så stor virket den. Jeg husker det var fullt av folk som hang rundt på Fornebu Nord, med korte og lange linser (jeg hadde bare et bittelite kompaktkamere) og svære videokameraer, det ene med ekstern mikrofon i et tre. Mitt første møte med 747 og DC 10 (Scanair). Sukk! :)

T J Johansen
01-07-2010, 10:46
Årsaken til Budstikkas interesse var at Cargolux-kapteinen var en norsk nordmann fra Asker eller Bærum.

Kan det ha vært Bjørn Bostad?

Trygve

Eirik
01-07-2010, 13:06
Husker ennå opplevelsen av å se et stoort, for meg ukjent fly komme inn for landing en nydelig sommerdag, jeg var nettopp kommet ut av en DC-9 da dette imponerende flyet nærmet seg, så etter hvert og etter landing at det hadde 3 store motorer og tilhørte det amerikanske selskapet TWA.
Måtte rett inn til twa´s skranke på FBU etterpå og forhøre meg hva dette vidunderet var for noe, fikk da fortalt at dette var en L-1011, Tristar :)
Min kanskje mest ´religiøse´ opplevelse på FBU ever, og i alle fall sommeren -89, det var et eller annet med lyset den dagen, fikk hakeslipp av dette ukjente, flotte flyet som gradvis materialiserte seg under innflyvningen over fjorden, og alt opplevdes i en slags sakte film :devot:

RWY 24
01-07-2010, 13:47
Hehe, jeg hadde også religiøse møter med Tristar den sommeren. Jeg husker jeg så TWA sin fra Uranienborg. BA satt vel også inn en Tristar en gang den sommeren som jeg få vidt fikk øye på da den fløy over Frogner. Ikke rart bane 24 var min favorittrullebane ;)

Var det samme sommeren BA i mangel på noe annet satt inn en Concorde til FBU? Eller var det til Sola? Jeg så den ikke, men leste om det i avisen.

LN-MOW
01-07-2010, 14:39
Concorde trengte litt mer bane enn FBU kunne tilby, men taarnet lokket dem til aa ta en approach en gang de floey charter til GEN (som det het den gangen). Det er nok det du husker - det raslet i kaffekopper i halve Oslo og Baerum da den dro paa etter passering.

Falcon
02-07-2010, 15:52
Kan det ha vært Bjørn Bostad?

Trygve

Jepps.

..................

LarspetterENFB
02-07-2010, 22:31
Men jeg er helt sikker på at jeg har sett et bilde av concorde nede på FBU, ved "småstandene" N/Ø for Koksa hangarene. (husker ikke om det var i en eller annen bok, eller på nettet et sted, men referer til bilde hvis jeg skulle finne det). Kan dette stemme? BA sin concorde altså. Den har visst forøvrig vært en tur på OSL også, mener jeg å ha lest. Beklager for litt off topic her...

LN-MOW
02-07-2010, 23:07
Da har bildet vært 'fikset' .. Concorde har aldri landet på FBU.

Imidlertid har den vært på GEN/OSL flere ganger.

LarspetterENFB
02-07-2010, 23:31
Hmm, du har nok rett ;) Men en morsom historie med Approachen hvertfall, må ha buldret bra nede på FBU, (og forsåvidt Oslo/Bærum/Asker) :P

Concorde
03-07-2010, 14:15
Den hørte vi helt fra Asker og inn :) Husker Concorden godt for da lekte jeg med Isak i tårnet og jeg stod ute på terrassen. Den lå på ett par-tre tusen fot over FBU og dro innover mot Grefsenkollen og til Gardermoen.

Tower Air var det største jeg hadde sett på FBU og jeg var livredd for at de ikke klarte å ta av!

Den råeste opplevelsen derimot mener jeg var en KC 135 som tok av fra Øst. Den blåste ned gjerdet mot Torvøya og var airborne like før det var slutt. Da stod jeg i 3 etasje på Fornebu Hovedgård som familien hadde den gang med telefonkontakt med Falcon fra OPS'en på FBU som anbefalte meg å titte ut av vinduet litt. Maken til takeoff har jeg aldri sett!

WF-380
03-07-2010, 18:45
Husker ennå opplevelsen av å se et stoort, for meg ukjent fly komme inn for landing en nydelig sommerdag, jeg var nettopp kommet ut av en DC-9 da dette imponerende flyet nærmet seg, så etter hvert og etter landing at det hadde 3 store motorer og tilhørte det amerikanske selskapet TWA.

Den reiste jeg til New York med sommeren etter. Det må ha vært i august 1990. Mellomlanding på Arlanda, så mulig den hadde vektbegrensninger?

LN-MOW
03-07-2010, 19:16
Den gikk såvidt jeg husker alltid i trekant, så det var nok årsaken. Ingen vektproblemer fra GEN.