View Full Version : Valuta på Island
Den islandske kronen er jo fortsatt ikke i normal handel, og bankene oppgir stort sett ikke kurser. Noen som har vært på Island i det siste, og vet hvilken kurs man typisk får om man bruker kort? Er det lurt å ha med kontanter? (euro?)
Islending
25-06-2010, 18:57
Det beste er vel å ta ut penger i minibankene. Da jeg var der sist i mai tok jeg ut 10000 ISK på KEF, og ifølge bankutskriften min ble det 514 NOK. Valutakurs var da: 0,0514.
:)
Og hvor mange ISK for en halvliter, for å få dette i perspektiv?
Islending
25-06-2010, 19:22
Koster vel rundt 500 - 800 ISK for en halvliter mener jeg å huske...
Islending
25-06-2010, 19:26
Dyreste halvliteren jeg hadde der var 1300. (Husker ikke hvor)
Takk, stemmer bra med det jeg trodde det lå på da. Sist jeg var der (midt i verste kaoset i oktober 2008) svingte kursen mellom 0,038 og 0,065. Den gangen tror jeg en halvliter koster rundt 600-700 ISK. Sikkert stor forskjell på lokalt og importert øl nå? :-)
Islending
25-06-2010, 20:02
Vet ikke hva prisforskjellen er på lokal om import, men hvorfor vil du ha import når du kan kjøpe Viking?! :-)
Men Baldur Karason bruker mais i tillegg til de riktig ingrediensene :cry:
Hvorfor i all verden vil du veksle til euro? Det er da mye bedre å ta med seg norske kroner å veksle til islandske kroner så slipper du to sett valutagebyrer med mindre du er så dum at du synes det er greit å subsidere banker da... Man vet jo aldri.
Så lenge det er snakk om normal veksling er det uansett bedre å ta ut med kort på Island. Lurte bare på om det hadde utviklet seg en situasjon der det er utbredt at man betaler med euro (fordi noen ønsker seg hard valuta). Den blå lagune operer med prisliste i euro nå ser jeg.
Men det er ingenting som tyder på det ut fra det folk sier her, så da blir det kort som vanlig, og forventet kurs på ca. 5 NOK for 100 ISK.
Turbomeca
26-06-2010, 23:55
Jeg oppholder meg på Island nå og alt går i ISK. Kursen finner du for eksempel her: http://www.xe.com/ucc/convert.cgi?Amount=1&From=ISK&To=NOK
Altså deler man på 20 for å få ca pris i NOK.
Så lenge det er snakk om normal veksling er det uansett bedre å ta ut med kort på Island. Lurte bare på om det hadde utviklet seg en situasjon der det er utbredt at man betaler med euro (fordi noen ønsker seg hard valuta). Den blå lagune operer med prisliste i euro nå ser jeg.
Da jeg var der i april, var Blå Lagune eneste stedet jeg så priser i euro. Bortsett fra problemer med å skaffe islandske kroner i Norge, merket man fint lite til valutauroen som turist. Minibanker fungerte og kredittkort fungerte fint, med forutsigbare kurser.
Kursen fra Google var rimelig korrekt da vi var der:
http://www.google.com/search?q=100+ISK+in+NOK