PDA

View Full Version : Flybilder fra: RHO/OSL/ARN/CPH/AAL:


Blackhawk
25-06-2010, 15:13
En liten "samleserie" her, med flybilder fra:

Rhodos: Diagoras (RHO)
Oslo Lufthavn: Gardermoen (OSL)
Stockholm: Arlanda (ARN)
København: Kastrup (CPH)
Aalborg Lufthavn (AAL)



De fleste bilder er tatt i tidsrommet: April til Juni 2010,
la oss begynne med de "ferskeste" bildene først -
fra Hellas og de greske øyer, nærmere bestemt Rhodos
(RHO - Diagoras):




http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_1246.jpg
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_1247.jpg
Charterflyvning utført av SAS (til/fra Stockholm), her med
MD-82 m/ reg: "LN-ROX" - levert ny til SK: 26. April 1988 -
ca. 22 år gammel traver.




http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_1248.jpg
Thomas Cook Airlines Scandinavia med A321-200 m/ reg: "OY-VKC", levert ny
til selskapet 28. Mars 2003, maskinen er: ca. 7 år gammel. Og denne
maskinen ser man igjen - ikke lenge etterpå i Aalborg, bilder
nesten nederst i bildeserien.




http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_1433.jpg
Finnair med charterflyvning fra Helsinki (HEL), med B757-200
og reg: "OH-LBR". Leaset ny fra: 16. Okt. 1997, ca. 12.5 år gammel.

Foran ser vi biltypen (Yikes, my eyes!!): Fiat Multipla (grøss), som
etter min mening er noe av det styggeste produsert på fire hjul! Og
dersom du evt. synes den er grusom utvendig, så sjekk innvendig
(f.eks. via Finn.no) - interiør/dashbord er en skrekkopplevelse.
Til bilens forsvar, fikk den (heldigvis) en helt ny design fra 2005
eller deromkring.




http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_1451.jpg
Thomas Cook Airlines (Belgia) med A320-200 foran oss i køen for
take-off, m/ reg: "OO-TCO" - levert ny opprinnelig til Air 2000
(som: "G-OOAP"): 23. Okt. 2000. Så tok First Choice Airways
over: 7. Okt. 2003, før den Belgiske divisjonen av Thomas Cook
Airlines tok over: 27. Nov. 2007. Maskinen har forøvrig
navnet: "Sensation", og er ca. 9.5 år.






Så ett par bilder fra OSL, Oslo Lufthavn Gardermoen:






http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_0977.jpg
OSL: Icelandair med B757-200 m/ reg:" TF-FIA" opprinnelig levert
ny til Iberia: 14. August 2000 m/ reg: "EC-HIT", før den 6 år
senere gikk til selskapet "Audeli" (i kun 10 mnd. m/ samme reg).
Så til Icelandair, hvor maskinen har vært siden 1. Mai 2007 -
bortsett fra leasing til Ghana International Airlines i knappe
2 mnd. (Sept-Nov 07). Maskinen er snart 10 år gammel.



http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_0932.jpg
OSL: Icelandair med B757-200 m/ reg:" TF-FIV" levert ny
til selskapet 12. Mars 2001, ca. 9 år gammel.






Så fra København: Kastrup:






http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_0207.jpg
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_0208.jpg
CPH: en av SAS sine flotte CRJ900 klar for nye oppdrag.
Reg: "OY-KFK" levert ny til SAS 4. Okt. 2009, ca 6 mnd. gammel.



http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_0950.jpg
CPH: Spanair med A320-200 m/ reg: "EC-IZK", levert ny
til selskapet: 17. Juni 2004 - dermed ca. 6 år gammel.



http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_0952.jpg
CPH: SAS med B737-800 m/ reg: "LN-RCZ", levert ny
til selskapet: 23. Mars 2001, ca. 9 år gammel (Glitne Viking) -
her klar for returen opp til Stockholm: Arlanda.



http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_0955.jpg
CPH: SAS med A321-200 m/ reg: "OY-KBK", levert ny
til selskapet: 12. Nov. 2001 - ca. 8.5 år (Arne Viking) - samme
maskin jeg fløy ned til CPH fra ARN ca. to uker tidligere.
Velger alltid A321/A319 når mulig med SAS, evt. MD-8x serien -
mer behagelig, bedre plass, og mere støysvakt enn B737.



http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_0956.jpg
CPH: SAS med MD-81 m/ reg: "SE-DIR", levert ny
til selskapet: 30. April 1991 - ca. 19 år gammel (Nora Viking).



http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_0958.jpg
CPH: Norwegian med B737-800 m/ reg: "LN-NOU", levert
ny til DY: 13. Jan. 2010 - under 6 mnd. gammelt (Carl Von Linne).



http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_1482.jpg
CPH: SAS med MD-82 m/ reg: "LN-RLE", levert ny
til selskapet: 26. Okt. 1985. Maskinen er dermed
ca. 24.5 år, som nettopp hadde fraktet meg fra
OSL og ned til CPH. Returen om noen dager gikk med
A321-200 og den knapt 8 år gamle "LN-RKI" til stor
kontrast fra denne eldre sliteren som dog fortsatt
holder seg godt (selv om man selvsagt merker at
interiøret er "classic" så det holder).



http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_1484.jpg
CPH: Finnair med A319 m/ reg: "OH-LVC" levert ny
til selskapet: 31. August 2000, snart 10 år gammel.



http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_1488.jpg
AirFrance-KLM som opereres av BritAir med CRJ100(ER)
m/ reg: "F-GRJT", levert ny til BritAir: 19. April 2000 -
litt over 10 år gammel maskin.



http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_1490.jpg
Så er man på vei til Aalborg fra København, og skal stige
inn i en av SAS sine flotte CRJ900-maskiner. Denne gangen
med reg: "OY-KFB", som ble levert til SAS: 11. Jan. 2009 -
altså ca. 1.5 år gammel (Alfhild Viking).

Blackhawk
25-06-2010, 15:13
Så til Aalborg: Lufthavn (Jylland):






http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_1504.jpg
AAL: Oversikt over ankomster på AAL for: Onsdag 9. Juni 2010 fra kl: 12:20 til 17:50.
Legg merke til Iceland Express sin rute (B757) som også er noe forsinket.



http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_1496.jpg
AAL: Etter ca. 35 min. i luften, var flyturen fra København til Aalborg
unnagjort. På Aalborg kan man fritt forsyne seg med gratis juice og
vann, og man kan ta med seg tom topp som kan brukes til å få gratis
kaffe/juice ombord (de har dog også kopper ombord). Maskinen er
fortsatt "OY-KFB" selvsagt, info om denne - to bilder opp (fra CPH).



http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_1502.jpg
AAL: CimberSterling med ATR72-200 m/ reg: "OY-CIN", levert
ny til Cimber Air (som de het da): 18. Mars 1999 - ca. 11 år gammel.



http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_1516.jpg
AAL: CimberSterling med nok en ATR72-200, denne gang med
reg.: "OY-RTF" med en litt mer "spennende historikk" enn maskinen
ovenfor. Denne ble levert ny opprinnelig til KLM uk: 4. Juni 1998,
m/ reg: "G-UKTN" - så utleid til "British Regional Airlines"
fra 16. Des. 1999 til 1. Feb. 2002 (med samme reg). Den ble
værende hos KLM uk frem til 2003 da den ble lagret på TLS, før
daværende Cimber Air overtok maskinen. Maskinen er ca. 12 år.



http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_1512.jpg
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_1514.jpg
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_1522.jpg
AAL: Så kom den forsinkede Iceland Express-maskinen frem, en
B757-200 som jeg faktisk ikke er sikker på - om tilhører
Iceland Express eller kun er leaset. Den står oppført med
EasyJet som eier (som igjen er leaset av Astraeus). Så muligens
er det Iceland Express som nå leaser denne av Astraeus, uansett
har maskinen en "fargerik" historie - hvor den stort sett har
gått spissrotgang mellom selskapene: Air2000 og Canada 3000
fra den var ny i 1989 og frem til 2000. Opprinnelig levert
ny til Air 2000: 29. Mars 1989 som "G-OOOG", og ca.
annenhvert år (når den har vært hos Canada 3000) har den
hatt reg.: "C-FOOG". Så tok First Choice Airways over
maskinen: 7. Okt. 2003, men ble lagret fra: 16. Feb. 2004.
Så var det SkyService sin tur til å ha maskinen, fra 16. Feb.
2004, før First Choice Airways tok over igjen: 31. Mars 2004 -
som hadde den - inntil Astraeus overtok fra: 1. April 2006.
Så har EasyJet leaset denne fra Astraeus, fra 14. Juni 2010.
Uansett er maskinen: 21 år gammel, og teksten "Saudi xxx"
kan sees på babord side på maskinen.



http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_1528.jpg
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_1531.jpg
AAL: så en charter-ankomst fra Rhodos, Thomas Cook Airlines
Scandinavia med A321-200 m/ reg: "OY-VKC" som opprinnelig
ble levert ny til daværende My Travel Airways AS: 28. Mars 2003,
maskinen er: ca. 7 år gammel. Kom fra RHO til AAL som
"DK558", og skulle nok en rundtur ned til Rhodos etter bakkestopp -
denne gangen som "DK557".






Videre til Stockholm: Arlanda:






http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_0934.jpg
ARN: SAS med en av sine mange B737-600 på Arlanda, her
med "LN-RRX" som ble levert ny til SAS: 7. Januar 1999 -
altså ca. 11.5 år (Ragnfast Viking).



http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_0960.jpg
ARN: Ethiopian Airlines med B757-200ER m/ reg: "ET-AKE",
levert ny til selskapet: 22. April 1992 - ca. 18 år gammel.



http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_0966.jpg
ARN: AirFrance-KLM med A321-200 m/ reg: "F-GTAU",
levert ny til AF: 27. Feb. 2009 - ca. 1 år gammel.



http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_0970.jpg
ARN-OSL: underveis fra Stockholm til Oslo med SAS
og en av de nyere B737-800 m/ winglets.





Alle bilder er tatt med et kompaktkamera,
Canon Digital IXUS990is - som har spec.
på 12.1 megapixler og 5x zoom.

Bildene er redigert på LCD-skjerm, som kan medføre
at brukere av visse eldre CRT-skjermer - kan oppleve
bildene som noe mørke.

Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen
kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!

sk931
25-06-2010, 15:30
Det gjorde de, det gjorde de,,,især dem fra AAL, når jeg nu er deroppe ind i mellem
hilsen
Ole

Islending
25-06-2010, 20:13
Så til Aalborg: Lufthavn (Jylland):


http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_1522.jpg
AAL: Så kom den forsinkede Iceland Express-maskinen frem, en
B757-200 som jeg faktisk ikke er sikker på - om tilhører
Iceland Express eller kun er leaset. Den står oppført med
EasyJet som eier (som igjen er leaset av Astraeus). Så muligens
er det Iceland Express som nå leaser denne av Astraeus



Astraeus og IcelandExpress har samme eiere, og er da søsterselskaper. Alle IceEx avganger er operert av Astraeus! :)

Masse fine bilder!

Madman
25-06-2010, 20:44
Meget bra serie. Liker informasjonen under bildene. :)

737-405
26-06-2010, 11:47
For en flott serie !! Kom gjerne med med flere slike :) Kjekt med opplysninger om alder, innvendig standard og tidligere selskaper.

Blackhawk
27-06-2010, 14:49
Takker så mye for kommentarer og tilbakemeldinger,
meget hyggelig at også denne falt i smak!

(Islending: takk for info, det oppklarer litt ja!)