Blackhawk
25-06-2010, 15:13
En liten "samleserie" her, med flybilder fra:
Rhodos: Diagoras (RHO)
Oslo Lufthavn: Gardermoen (OSL)
Stockholm: Arlanda (ARN)
København: Kastrup (CPH)
Aalborg Lufthavn (AAL)
De fleste bilder er tatt i tidsrommet: April til Juni 2010,
la oss begynne med de "ferskeste" bildene først -
fra Hellas og de greske øyer, nærmere bestemt Rhodos
(RHO - Diagoras):
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_1246.jpg
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_1247.jpg
Charterflyvning utført av SAS (til/fra Stockholm), her med
MD-82 m/ reg: "LN-ROX" - levert ny til SK: 26. April 1988 -
ca. 22 år gammel traver.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_1248.jpg
Thomas Cook Airlines Scandinavia med A321-200 m/ reg: "OY-VKC", levert ny
til selskapet 28. Mars 2003, maskinen er: ca. 7 år gammel. Og denne
maskinen ser man igjen - ikke lenge etterpå i Aalborg, bilder
nesten nederst i bildeserien.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_1433.jpg
Finnair med charterflyvning fra Helsinki (HEL), med B757-200
og reg: "OH-LBR". Leaset ny fra: 16. Okt. 1997, ca. 12.5 år gammel.
Foran ser vi biltypen (Yikes, my eyes!!): Fiat Multipla (grøss), som
etter min mening er noe av det styggeste produsert på fire hjul! Og
dersom du evt. synes den er grusom utvendig, så sjekk innvendig
(f.eks. via Finn.no) - interiør/dashbord er en skrekkopplevelse.
Til bilens forsvar, fikk den (heldigvis) en helt ny design fra 2005
eller deromkring.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_1451.jpg
Thomas Cook Airlines (Belgia) med A320-200 foran oss i køen for
take-off, m/ reg: "OO-TCO" - levert ny opprinnelig til Air 2000
(som: "G-OOAP"): 23. Okt. 2000. Så tok First Choice Airways
over: 7. Okt. 2003, før den Belgiske divisjonen av Thomas Cook
Airlines tok over: 27. Nov. 2007. Maskinen har forøvrig
navnet: "Sensation", og er ca. 9.5 år.
Så ett par bilder fra OSL, Oslo Lufthavn Gardermoen:
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_0977.jpg
OSL: Icelandair med B757-200 m/ reg:" TF-FIA" opprinnelig levert
ny til Iberia: 14. August 2000 m/ reg: "EC-HIT", før den 6 år
senere gikk til selskapet "Audeli" (i kun 10 mnd. m/ samme reg).
Så til Icelandair, hvor maskinen har vært siden 1. Mai 2007 -
bortsett fra leasing til Ghana International Airlines i knappe
2 mnd. (Sept-Nov 07). Maskinen er snart 10 år gammel.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_0932.jpg
OSL: Icelandair med B757-200 m/ reg:" TF-FIV" levert ny
til selskapet 12. Mars 2001, ca. 9 år gammel.
Så fra København: Kastrup:
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_0207.jpg
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_0208.jpg
CPH: en av SAS sine flotte CRJ900 klar for nye oppdrag.
Reg: "OY-KFK" levert ny til SAS 4. Okt. 2009, ca 6 mnd. gammel.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_0950.jpg
CPH: Spanair med A320-200 m/ reg: "EC-IZK", levert ny
til selskapet: 17. Juni 2004 - dermed ca. 6 år gammel.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_0952.jpg
CPH: SAS med B737-800 m/ reg: "LN-RCZ", levert ny
til selskapet: 23. Mars 2001, ca. 9 år gammel (Glitne Viking) -
her klar for returen opp til Stockholm: Arlanda.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_0955.jpg
CPH: SAS med A321-200 m/ reg: "OY-KBK", levert ny
til selskapet: 12. Nov. 2001 - ca. 8.5 år (Arne Viking) - samme
maskin jeg fløy ned til CPH fra ARN ca. to uker tidligere.
Velger alltid A321/A319 når mulig med SAS, evt. MD-8x serien -
mer behagelig, bedre plass, og mere støysvakt enn B737.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_0956.jpg
CPH: SAS med MD-81 m/ reg: "SE-DIR", levert ny
til selskapet: 30. April 1991 - ca. 19 år gammel (Nora Viking).
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_0958.jpg
CPH: Norwegian med B737-800 m/ reg: "LN-NOU", levert
ny til DY: 13. Jan. 2010 - under 6 mnd. gammelt (Carl Von Linne).
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_1482.jpg
CPH: SAS med MD-82 m/ reg: "LN-RLE", levert ny
til selskapet: 26. Okt. 1985. Maskinen er dermed
ca. 24.5 år, som nettopp hadde fraktet meg fra
OSL og ned til CPH. Returen om noen dager gikk med
A321-200 og den knapt 8 år gamle "LN-RKI" til stor
kontrast fra denne eldre sliteren som dog fortsatt
holder seg godt (selv om man selvsagt merker at
interiøret er "classic" så det holder).
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_1484.jpg
CPH: Finnair med A319 m/ reg: "OH-LVC" levert ny
til selskapet: 31. August 2000, snart 10 år gammel.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_1488.jpg
AirFrance-KLM som opereres av BritAir med CRJ100(ER)
m/ reg: "F-GRJT", levert ny til BritAir: 19. April 2000 -
litt over 10 år gammel maskin.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_1490.jpg
Så er man på vei til Aalborg fra København, og skal stige
inn i en av SAS sine flotte CRJ900-maskiner. Denne gangen
med reg: "OY-KFB", som ble levert til SAS: 11. Jan. 2009 -
altså ca. 1.5 år gammel (Alfhild Viking).
Rhodos: Diagoras (RHO)
Oslo Lufthavn: Gardermoen (OSL)
Stockholm: Arlanda (ARN)
København: Kastrup (CPH)
Aalborg Lufthavn (AAL)
De fleste bilder er tatt i tidsrommet: April til Juni 2010,
la oss begynne med de "ferskeste" bildene først -
fra Hellas og de greske øyer, nærmere bestemt Rhodos
(RHO - Diagoras):
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_1246.jpg
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_1247.jpg
Charterflyvning utført av SAS (til/fra Stockholm), her med
MD-82 m/ reg: "LN-ROX" - levert ny til SK: 26. April 1988 -
ca. 22 år gammel traver.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_1248.jpg
Thomas Cook Airlines Scandinavia med A321-200 m/ reg: "OY-VKC", levert ny
til selskapet 28. Mars 2003, maskinen er: ca. 7 år gammel. Og denne
maskinen ser man igjen - ikke lenge etterpå i Aalborg, bilder
nesten nederst i bildeserien.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_1433.jpg
Finnair med charterflyvning fra Helsinki (HEL), med B757-200
og reg: "OH-LBR". Leaset ny fra: 16. Okt. 1997, ca. 12.5 år gammel.
Foran ser vi biltypen (Yikes, my eyes!!): Fiat Multipla (grøss), som
etter min mening er noe av det styggeste produsert på fire hjul! Og
dersom du evt. synes den er grusom utvendig, så sjekk innvendig
(f.eks. via Finn.no) - interiør/dashbord er en skrekkopplevelse.
Til bilens forsvar, fikk den (heldigvis) en helt ny design fra 2005
eller deromkring.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_1451.jpg
Thomas Cook Airlines (Belgia) med A320-200 foran oss i køen for
take-off, m/ reg: "OO-TCO" - levert ny opprinnelig til Air 2000
(som: "G-OOAP"): 23. Okt. 2000. Så tok First Choice Airways
over: 7. Okt. 2003, før den Belgiske divisjonen av Thomas Cook
Airlines tok over: 27. Nov. 2007. Maskinen har forøvrig
navnet: "Sensation", og er ca. 9.5 år.
Så ett par bilder fra OSL, Oslo Lufthavn Gardermoen:
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_0977.jpg
OSL: Icelandair med B757-200 m/ reg:" TF-FIA" opprinnelig levert
ny til Iberia: 14. August 2000 m/ reg: "EC-HIT", før den 6 år
senere gikk til selskapet "Audeli" (i kun 10 mnd. m/ samme reg).
Så til Icelandair, hvor maskinen har vært siden 1. Mai 2007 -
bortsett fra leasing til Ghana International Airlines i knappe
2 mnd. (Sept-Nov 07). Maskinen er snart 10 år gammel.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_0932.jpg
OSL: Icelandair med B757-200 m/ reg:" TF-FIV" levert ny
til selskapet 12. Mars 2001, ca. 9 år gammel.
Så fra København: Kastrup:
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_0207.jpg
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_0208.jpg
CPH: en av SAS sine flotte CRJ900 klar for nye oppdrag.
Reg: "OY-KFK" levert ny til SAS 4. Okt. 2009, ca 6 mnd. gammel.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_0950.jpg
CPH: Spanair med A320-200 m/ reg: "EC-IZK", levert ny
til selskapet: 17. Juni 2004 - dermed ca. 6 år gammel.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_0952.jpg
CPH: SAS med B737-800 m/ reg: "LN-RCZ", levert ny
til selskapet: 23. Mars 2001, ca. 9 år gammel (Glitne Viking) -
her klar for returen opp til Stockholm: Arlanda.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_0955.jpg
CPH: SAS med A321-200 m/ reg: "OY-KBK", levert ny
til selskapet: 12. Nov. 2001 - ca. 8.5 år (Arne Viking) - samme
maskin jeg fløy ned til CPH fra ARN ca. to uker tidligere.
Velger alltid A321/A319 når mulig med SAS, evt. MD-8x serien -
mer behagelig, bedre plass, og mere støysvakt enn B737.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_0956.jpg
CPH: SAS med MD-81 m/ reg: "SE-DIR", levert ny
til selskapet: 30. April 1991 - ca. 19 år gammel (Nora Viking).
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_0958.jpg
CPH: Norwegian med B737-800 m/ reg: "LN-NOU", levert
ny til DY: 13. Jan. 2010 - under 6 mnd. gammelt (Carl Von Linne).
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_1482.jpg
CPH: SAS med MD-82 m/ reg: "LN-RLE", levert ny
til selskapet: 26. Okt. 1985. Maskinen er dermed
ca. 24.5 år, som nettopp hadde fraktet meg fra
OSL og ned til CPH. Returen om noen dager gikk med
A321-200 og den knapt 8 år gamle "LN-RKI" til stor
kontrast fra denne eldre sliteren som dog fortsatt
holder seg godt (selv om man selvsagt merker at
interiøret er "classic" så det holder).
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_1484.jpg
CPH: Finnair med A319 m/ reg: "OH-LVC" levert ny
til selskapet: 31. August 2000, snart 10 år gammel.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_1488.jpg
AirFrance-KLM som opereres av BritAir med CRJ100(ER)
m/ reg: "F-GRJT", levert ny til BritAir: 19. April 2000 -
litt over 10 år gammel maskin.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Flybilder_prMai2010/IMG_1490.jpg
Så er man på vei til Aalborg fra København, og skal stige
inn i en av SAS sine flotte CRJ900-maskiner. Denne gangen
med reg: "OY-KFB", som ble levert til SAS: 11. Jan. 2009 -
altså ca. 1.5 år gammel (Alfhild Viking).