PDA

View Full Version : Stygg hendelse på OSL!


iceman
24-06-2010, 00:00
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10002020

Da 30-åringen ble nektet ombordstigning fordi han var full, slo han ned og sparket en ansatt på flyplassen i hodet.

Øivind
24-06-2010, 00:06
Håper vedkommende får en skikkelig reaksjon, og nektes adgang til fly i fremtiden.

ENGM 911
24-06-2010, 00:13
Tenk om denne skapningen kom seg ombord i flyet og gjorde tilsvarende der! RFS-ansatt er vel helten som stoppet denne voldsmannen. Dessverre bor vi i et land som ikke har strenge nok straffer for slike voldsutøvelser.

Tommy777
24-06-2010, 00:36
Tenk om denne skapningen kom seg ombord i flyet og gjorde tilsvarende der! RFS-ansatt er vel helten som stoppet denne voldsmannen. Dessverre bor vi i et land som ikke har strenge nok straffer for slike voldsutøvelser.

Helt klart. Det er utrolig hvilket rettsystem vi har i Norge. At man blir tatt inn til avhør og umiddelbart løslatt etter noe slikt, burde ikke forekomme.

At folk skal bli angrepet på jobb slik er forkastelig og jeg håper denne karen får noen år i buret samt blir nektet å fly for livet, men det er vel for mye å håpe på :rolleyes:

laurenz
24-06-2010, 00:46
Helt klart. Det er utrolig hvilket rettsystem vi har i Norge. At man blir tatt inn til avhør og umiddelbart løslatt etter noe slikt, burde ikke forekomme.

At folk skal bli angrepet på jobb slik er forkastelig og jeg håper denne karen får noen år i buret samt blir nektet å fly for livet, men det er vel for mye å håpe på :rolleyes:

Det vekker både fortvillese og irritasjon at en god kollega ligger på sykehus mens gjerningsmannen går rundt fritt. Det finnes overhodet ikke noe tvil om skyldspørsmål og gjerningsmannen burde straffes umiddelbart.
Dette bør ingen oppleve bare fordi mann gjør jobben sin! :headbang

PH-BXA
24-06-2010, 00:52
Stakkars svenske! Reiste med SK til SVG, og hadde gate skrått over Norwegian-maskinen til AES.. La merke til han stod alene, men fikk ikke med meg noen agressive passasjerer. Hørte bare "sista utkallelse på norwegians flight ... till ålesund" før jeg selv måtte gått ombord på 4051. Hadde jeg sett det, skulle jeg gått bort og utløst alarmen selv!

Lurer på om den ansatte selv rakk og utløse alarmen som er under bordet på gaten, eller om det var andre pax ved gaten som tilkalte hjelp?

Skyhigh
24-06-2010, 01:18
Fyren løslatt etter avhør.
Utrolig men desverre sant.

Hadde dette skjedd på en fredag eller lørdagsnatt i sentrum av Oslo eller en annen storby hadde han sitter på glattcelle i noen dager til fengslingsmøte kunne avholdes.

Hvorfor er det så enkelt å slippe unna selv om det skjer på en flyplass?
Noen som er eller kjenner til Politiet som kan svare på dette?

TG923
24-06-2010, 01:23
Så lenge det ikke er fare for bevisforspillelse er nok løslatelse etter avhør helt normalt uansett om det skjer på en flyplass eller i Oslo sentrum.

ENGM 911
24-06-2010, 01:26
Fyren løslatt etter avhør.
Utrolig men desverre sant.

Hadde dette skjedd på en fredag eller lørdagsnatt i sentrum av Oslo eller en annen storby hadde han sitter på glattcelle i noen dager til fengslingsmøte kunne avholdes.

Hvorfor er det så enkelt å slippe unna selv om det skjer på en flyplass?
Noen som er eller kjenner til Politiet som kan svare på dette?

Du må nok henvende deg til andre enn politiet, nærmere sagt politikerne. Det er de som faktisk vil ha det slikt.

ENGM 911
24-06-2010, 01:27
Så lenge det ikke er fare for bevisforspillelse er nok løslatelse etter avhør helt normalt uansett om det skjer på en flyplass eller i Oslo sentrum.

Eller fare for gjentakelse.

Brandal
24-06-2010, 01:35
Du må nok henvende deg til andre enn politiet, nærmere sagt politikerne. Det er de som faktisk vil ha det slikt.
Og det er det norske folk som har valgt politikerne, ergo vil det norske folk ha det slik.
Selv er jeg glad for at vi lever i et samfunn som ikke bruker straff som hevn.
Hvorfor noen skal sitte i varetekt når det vurderes at de ikke er fare for bevisforspillelse eller gjentagelse kan jeg ikke se.
Vi lever heldigvis i et samfunn der det er retten som avgjør skyldspørsmål og dommere som utmåler straff.
Ikke slik som i enkelte andre land der man riskikere straff uten rettsak.

Polaris
24-06-2010, 01:38
Med fare for å gjøre dette politisk; hva stopper han fyren fra å gjøre det igjen da? Han får et lett rapp over fingrene og ubetinget fengsel - hva har han lært av det? Hvor er den faktoren som gjør at folk sier "nei farskern, jeg burde kanskje ikke gjøre dette"? Lovene slik de er i dag oppfordrer heller til å tenke: "hvorfor i det hele tatt oppføre seg, når man ikke risikerer noe ved dårlig oppførsel"?

Brandal
24-06-2010, 01:45
Med fare for å gjøre dette politisk; hva stopper han fyren fra å gjøre det igjen da? Han får et lett rapp over fingrene og ubetinget fengsel - hva har han lært av det? Hvor er den faktoren som gjør at folk sier "nei farskern, jeg burde kanskje ikke gjøre dette"? Lovene slik de er i dag oppfordrer heller til å tenke: "hvorfor i det hele tatt oppføre seg, når man ikke risikerer noe ved dårlig oppførsel"?
Nå er han jo ikke dømt enda, så det er vel litt tidlig å konkludere med at han ikke risikerer noe?

mo
24-06-2010, 01:49
Håper politiet kom raskt, de er ikke akkurat kjent på Gardermoen for å reagere fort.

Lignende skjedde med en SGS ansatt på Gardermoen for noen uker siden, men heldigvis kunne vedkommende komme seg selv til legevakten og trengte ikke ambulanse.

ENGM 911
24-06-2010, 01:57
Man skal liksom skåne voldsutøvere for unødig varetekt mens skadelidte ligger inne på helseforetak til behandling, det er jo noe rusk i systemet. Mulig jeg tar helt feil?

Brandal
24-06-2010, 02:02
Man skal liksom skåne voldsutøvere for unødig varetekt mens skadelidte ligger inne på helseforetak til behandling, det er jo noe rusk i systemet. Mulig jeg tar helt feil?

Nå er jo varetekt noe som bare skal brukes i tilfeller der det er fare for bevisforspillelse eller stor fare for gjentagelse.
Man skal da ikke ha anledning til å kaste folk i fengsel før saken deres har gått gjennom rettsapparatet?
Da blir det jo slik som det var for noen hundre år siden, da øye for øye-prinsippet rådet.
Vi er heldigvis kommet lenger enn det.

ENGM 911
24-06-2010, 02:36
Nå er jo varetekt noe som bare skal brukes i tilfeller der det er fare for bevisforspillelse eller stor fare for gjentagelse.
Man skal da ikke ha anledning til å kaste folk i fengsel før saken deres har gått gjennom rettsapparatet?
Da blir det jo slik som det var for noen hundre år siden, da øye for øye-prinsippet rådet.
Vi er heldigvis kommet lenger enn det.

Har da ikke ment eller sagt at folk skal kastes i fengsel uten dom.

Brandal
24-06-2010, 02:49
Har da ikke ment eller sagt at folk skal kastes i fengsel uten dom.

Neivel? Hva er det du mener da?
Din uttalelse kunne lett tolkes som at du mente at denne personen burde sitte i varetekt.

Tommy777
24-06-2010, 06:18
Neivel? Hva er det du mener da?
Din uttalelse kunne lett tolkes som at du mente at denne personen burde sitte i varetekt.

Ja, denne personen boer sitte bak laas og slaa. Han faar jo fratrekk for det uansett naar han soner. Det er jo ingen som sier at mannen ikke faar sin dag i retten, men aa kalle ett system med rask avgjoerelse og reaksjoner gammeldags synes jeg blir helt feil.

At mannen her avhoeres og deretter loeslates, faar ihvertfall meg til aa miste all foelelse av rettssikkerhet. Det vil si at mens karen som ble grovt angrepet ligger paa sykehuset, mens denne karen sitter paa toget hjem til sunnmoere. Helt feil.

Er det en open and shut case, burde rettssystemet legges til rette slik at mannen faar sin straff umiddelbart.

amatør
24-06-2010, 07:15
Og det er det norske folk som har valgt politikerne, ergo vil det norske folk ha det slik.
Selv er jeg glad for at vi lever i et samfunn som ikke bruker straff som hevn.
Hvorfor noen skal sitte i varetekt når det vurderes at de ikke er fare for bevisforspillelse eller gjentagelse kan jeg ikke se.
Vi lever heldigvis i et samfunn der det er retten som avgjør skyldspørsmål og dommere som utmåler straff.
Ikke slik som i enkelte andre land der man riskikere straff uten rettsak.
Og hvis samfunnet ikke straffer nok, får man ta saken i egne hender.
En som får kraftig juling, kan risikere å få varige skader, mens voldsutøveren maks får 2-4 års fengsel, det henger ikke på greip, skader man noen for livet med vilje, bør det føre til 10-15 års fengsel minst.

Twin Otter
24-06-2010, 07:18
Triste nyheter dette her. Synd at noen personer kan gå så langt i sin frustrasjon og fylletåke. Håper inderlig at gjerningsmannen får en passende straff og at han må ta buss og tog en god stund framover.

Godt at det ser ut til å gå godt med voldsofferet.

imm
24-06-2010, 07:53
Trist sak! Har selv blitt truet med på livet av en illsint marrokaner en gang. Og det kun fordi jeg hadde snakket med hans kone...

Håper denne mannen blir bannlyst både hos Norwegian og andre flyselskap.
Og håper han får en solid straff, men tror vel neppe det vil skje.

Jeg er ikke politisk korrekt akkurat på det området. Ønsker meg et samfunn tilsvarende det man har i Singapore, hvor det er så alvorlige konsekvenser om man gjør noe galt, at man rett og slett ikke gjør noe galt. Og da er det bare å oppføre seg, så går alt bra for alle.

wilhelm
24-06-2010, 08:37
Ja, Singapore har et godt rettssystem med svært lite kriminalitet, noe som trolig skyldes strenge straffer og rask reaksjon fra politi/rettsvesen. Det er trygt å gå i gatene der. Kun i Norge det lønner seg å være kriminell. Håper det går bra med offeret i denne saken.

w

AirbusTrond
24-06-2010, 09:07
Etter en såpass alvorlig voldsepisode mener jeg nok at en natt i varetekt (vedkommende var jo også beruset) burde vært passende. Ellers skulle det ikke være noen grunn til å holde vedkommende. Det er relativt sett lite kriminalitet også i Norge, og noe singaporsk kadaverdisiplin tror jeg er svært lite egnet for frie og selvgående mennesker. Det er da langt bedre at folk oppfører seg fordi de selv har nytte og glede av det, enn om de oppfører seg fordi de er redde for å bli straffet.

Stian
24-06-2010, 09:41
Norge har et mye mer fornuftig og rettferdig rettsystem enn Singapore.
Ellers synes jeg det er greit å ha et system der straffeutmålingen ikke styres av følelser, men av rettferdighetsprinsippet og at straffen skal være målrettet.

sail4fun
24-06-2010, 09:54
, men man kan jo sp;rre seg , rettferdig for hvem , og hvor skal lista ligge ?

Stian
24-06-2010, 09:59
Hvor lista ligger har vi lover til å fortelle oss, og dommere til å dømme utifra.

sail4fun
24-06-2010, 10:32
Og vi får de lovene vi ønsker utifra hvilke politikere vi velger.... sa noen snillisme ?

sukram
24-06-2010, 10:37
Jeg er ikke politisk korrekt akkurat på det området. Ønsker meg et samfunn tilsvarende det man har i Singapore, hvor det er så alvorlige konsekvenser om man gjør noe galt, at man rett og slett ikke gjør noe galt. Og da er det bare å oppføre seg, så går alt bra for alle.

Kriminologi og strafferettsforskning er spennende felt.

Normalt snakker man om den allmennpreventive og individualpreventive effekten av straff. Det er forsket en god del på korrelasjonen mellom strengere straffer og den preventive effekten av straff. Det er IKKE slik at strengere straffer automatisk sikrer mot lovbrudd, det finnes uttallige forsøk, både teoretiske og praktiske, som viser det motsatte.

Ja, det er deilig å gripe etter ideen om at alt man behøver er å straffe noe infernalsk for slik å fjerne kriminalitet. Hadde det bare virket slik...

Stian
24-06-2010, 11:05
Og vi får de lovene vi ønsker utifra hvilke politikere vi velger.... sa noen snillisme ?

Noen mener nok at å få kappet av hånden om man nasker er rettferdig, eller at dødsstraff er fornuftig.
Det er delte meninger om hva som er rettferdig straff.

Jeg tror ikke på at strenge straffer fører til mindre kriminalitet, eller at kummerlige fengselsforhold får de straffedømte til å avstå fra å begå nye kriminelle handlinger når de kommer ut. Så kan man jo også spørre seg hva som bør være formålet med straff, å tilfredsstille et hevnbehov, eller å forhindre at den dømte begår nye lovbrudd etter endt straff, gjennom f.eks rehabilitering, hjelp til utdannelse eller andre ting som kan få personen på rett kjøl? Ellers blir jo fengsel bare en oppholdsantalt der man oppbevarer uønsekde elementer for en periode, relativt meningsløst etter min mening.

Men dette blir litt vel mye politikk/OT, så det er kanskje greit å stoppe diskusjonen.

sail4fun
24-06-2010, 11:20
Det er vel muligens en mellomting.
Styrket Psykisk helsevern kan man sikkert også peke på , mange skjebner,mange svar.

litt-amatør
24-06-2010, 11:20
Og hvis samfunnet ikke straffer nok, får man ta saken i egne hender.
En som får kraftig juling, kan risikere å få varige skader, mens voldsutøveren maks får 2-4 års fengsel, det henger ikke på greip, skader man noen for livet med vilje, bør det føre til 10-15 års fengsel minst.

2-4 år i fengsel for vold er uhyre sjelden, det skjer nesten aldri. Da må skadene være særdeles omfattende og alvorlige samt i stor grad varige. I tillegg må skylden være grov. Straffenivået for vold i Norge tror jeg få egentlig er klar over hvor lavt er. Varetekt for voldsutøvelse er også uhyre sjelden. Og for legemsbeskadigelse er fengselsstraff sjelden, og i så fall er det vanlige tre måneder, hvor man slipper minst å sone en tredjedel. Uansett flyplass eller ikke flyplass.

Noe av poenget er jo at dette er en hendelse som det er meningsløst at kommer opp i rettssystemet om kanskje 6-8 måneder. For det er det som skjer. I slike saker burde saken kommet opp i løpet av noen dager og fengselstraff påbegynt umiddelbart.

Den alt overveiende normale straffen for slike lovbrudd er dog samfunsstraff og/eller bot.:rolleyes: Men det er altså ingen grunn til å klage; lovene og strafferammene er bestemt av oss selv gjennom våre folkevalgte representanter som lager lovene og bestemmer strafferammene.

AirbusTrond
24-06-2010, 11:22
Men loven er nettopp skjerpet:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/pressesenter/pressemeldinger/2010/Skjerpet-straff-for-drap-grov-vold-og-seksuallovbrudd.html?id=599488

Stian
24-06-2010, 11:28
Og det synes jeg er fornuftig.
Jeg tror mange reagerer på at økonomisk kriminaltet ofte gir lengre straffer enn grov vold, voldtekter og til og med drap.

AirbusTrond
24-06-2010, 11:38
Interessant diskusjon, men er såpass OT at jeg gir meg her. :)

laurenz
24-06-2010, 13:58
Og det er det norske folk som har valgt politikerne, ergo vil det norske folk ha det slik.
Selv er jeg glad for at vi lever i et samfunn som ikke bruker straff som hevn.
Hvorfor noen skal sitte i varetekt når det vurderes at de ikke er fare for bevisforspillelse eller gjentagelse kan jeg ikke se.
Vi lever heldigvis i et samfunn der det er retten som avgjør skyldspørsmål og dommere som utmåler straff.
Ikke slik som i enkelte andre land der man riskikere straff uten rettsak.

Jeg vil ikke si det handler så mye om hevn men om at slike handlinger bør ha en konsekvens for den som utfører de. Det er veldig alvorlig å mishandle en annen person så til de grader at de havner på sykehus. At den eneste umiddelbare reaksjonen på det er en samtale med politiet føles veldig urimelig. Det er svært viktig at det er retten som avgjør skyldspørsmål og straff men at retten trenger flere måneder på det er et alvorlig problem for rettsfølelsen til mange.

C172
24-06-2010, 14:03
Det er alltid lynsje stemning bak en slik sak. Det er blir fengsel straff, og en alvorlig plett på rullebladet. Erstatnings krav opp mot 500 000 lyder rimelig.

Stian
24-06-2010, 14:11
Det er veldig alvorlig å mishandle en annen person så til de grader at de havner på sykehus. At den eneste umiddelbare reaksjonen på det er en samtale med politiet føles veldig urimelig. Det er svært viktig at det er retten som avgjør skyldspørsmål og straff men at retten trenger flere måneder på det er et alvorlig problem for rettsfølelsen til mange.
Jeg skjønner at det kan føles urimelig, men hva er alternativet? At vedkommende skal sitte inne til saken kommer opp?
Det er frihetsberøvelse, og om retten finner vedkommende uskyldig, gir det grunnlag for saftige erstaningssummer.
At det tar for lang til før saken kommer opp er en annen diskusjon, og det er vel få eller ingen som er uenig i at det er et problem.

laurenz
24-06-2010, 14:18
Jeg skjønner at det kan føles urimelig, men hva er alternativet? At vedkommende skal sitte inne til saken kommer opp?
Det er frihetsberøvelse, og om retten finner vedkommende uskyldig, gir det grunnlag for saftige erstaningssummer.
At det tar for lang til før saken kommer opp er en annen diskusjon, og det er vel få eller ingen som er uenig i at det er et problem.

Det er vel i grunn samme diskusjon. Enkle saker burde kunne løses veldig raskt.

ENGM 911
24-06-2010, 14:22
Trekker meg ut av diskusjonen for jeg blir så jævlig frustrert over strafferammene i Norge. Med ønske om god bedring til RFS-ansatte.

Stian
24-06-2010, 14:26
Hvor enkel saken er har vel hverken du eller jeg grunnlag for å si.
Saken må jo uansett inn i rettsapparatet, og havner i køen for saker som skal opp for retten.
I en ideell verden hadde saken kommer opp umiddelbart, men sånn er det ikke.

B767
24-06-2010, 16:36
Eg vet ikke om SAS og Norwegian har det slik som Southwest har som eg har sett på TVprogrammet "airlines" Der blir fulle og ustabile passasjer merket allrede fra innsjekkingskranken, og passasjeren blir tilsnakket og spurt ut om alkoholforbruk og antall glass og eventuelt må ta neste fly eller dagen etter... flyplassvakt får også vite og passe på at pasasjeren holder unna alkohol på flyplassens områd før avgangen.

Denne saken som er snakket om her i den tråden har eg inntrykk at den fulle passasjeren har Norwegian ikke merket til helt rett før ombordstigning.
Kanskje det ikke hadde skjedd noe vold hvis Norwegians ansatte på flyplassen hadde merket til han tidligere før avgang.

( eg tar forbehold om feilaktige info)

Stian
24-06-2010, 16:40
Han kan jo ha drukket seg full etter innsjekking. Det er nok av muligheter til det på OSL.

B767
24-06-2010, 16:44
hmm joda.. men synes da at det burde finnes vektere rund terminalområdet der barene er.

Det finnes jo ikke noe vektere ved barene på flyplassene, kun bare i bysentrum....

Stian
24-06-2010, 16:51
Men det er vel sikkerhetsvakter som personalet som jobber i barene kan tilkalle dersom de ser at en person begynner å bråke.
Ellers gjelder vel samme reglene der om at det ikke er lov å skjenke berusede personer.
Dessverre er det noen ganger vanskelig å se på en person om han er full eller ikke før han begynner å lage bråk, og da er det litt sent.

Spantax
24-06-2010, 16:51
Forferdelig sak! Føler med den ansatte og kollegene hans her. Bra at han nå er ute av sykehuset igjen. Håper han kommer seg på jobb igjen snart!

Jeg er i samfunnsdebatt-humør i dag: "Fare for bevisforspillelse" eller ei: Har man utvist særdeles voldelig adferd, bør man sitte innelåst til saken kommer opp. Det som må veie tyngst er hensynet til alle andre mennesker slike brutalle neanderthalere kan gi seg på.

Er det noe jeg innbiller meg - eller har vi blitt mer redde for å si fra i dagens samfunn? Man vet jo aldri hva slags galning man har foran seg. Jeg synes jeg oftere enn før ser eksempler på hensynsløse bøller som får ture fram, av redsel for hva de kan finne på om man setter seg opp mot dem. Det er trist hvis dette fører til at vanlige mennesker ikke kan gjøre jobben sin uten redsel for alvorlige konsekvenser. Her tenker jeg f.eks på en artikkel jeg leste om at bussjåfører skal la passasjerer reise gratis hvis de nekter å betale - av redsel for hva de kan finne på om man insisterer.

Stian
24-06-2010, 16:56
Jeg er i samfunnsdebatt-humør i dag: "Fare for bevisforspillelse" eller ei: Har man utvist særdeles voldelig adferd, bør man sitte innelåst til saken kommer opp. Det som må veie tyngst er hensynet til alle andre mennesker slike brutalle neanderthalere kan gi seg på.



Da må lovene forandres, og jeg tviler heldigvis på at noe sånt ville fått flertall på stortinget.
skulle noe slikt gjennomføres måtte vi også ha bygget massevis av nye fengsler som kunne ta imot personer mens de ventet på å få opp saken sin.
Det hadde jo også vært i strid med menneskerettighetene.
Det finnes jo allerede mulighet til å sette personer i varetket, men da må selvsagt gjentaglsesfaren være stor.
Man kan ikke sette folk i varetekt dersom det ikke er grunnlag for det.
Listen for å sette folk i varetekt er vel ganske høy her i landet, og godt er det.

LN-MOW
24-06-2010, 17:08
Men det er vel sikkerhetsvakter som personalet som jobber i barene kan tilkalle dersom de ser at en person begynner å bråke.
Ellers gjelder vel samme reglene der om at det ikke er lov å skjenke berusede personer.
Dessverre er det noen ganger vanskelig å se på en person om han er full eller ikke før han begynner å lage bråk, og da er det litt sent.

Hvordan skal man kunne vite at en som sitter fredelig og drikker skal bli voldelig i gaten? Og hvilke forutsetninger har en vekterspirrevipp til å se dette? nei, dette er tøys - da kan vi like godt ansette en vaktmann til å passe på hver borger .. :rolleyes:

Stian
24-06-2010, 17:13
Hvordan skal man kunne vite at en som sitter fredelig og drikker skal bli voldelig i gaten?
Det er jo det jeg sier. I mitt forrige innlegg sier jeg jo at det ofte kan være vanskelig å se. Som et svar på B767 sitt innlegg der han antydet at innsjekkingspersonalet kunne hjelpe til med å luke ut fulle folk.
Men i de tilfellene der man KAN se det, finnes det vel sikkerhetspersonale som kan tilkalles, håper jeg.

RWY 24
24-06-2010, 20:15
At Norge er et av landene med minst kriminalitet i verden burde tyde på at straffenivået ikke er så galt. Noe som også er interessant er at folk flest roper på høyere straffer, mens når de får prøve seg selv i praksis som meddommere i straffesaker, så er det den eller de juridiske dommerne (som alltid er i mindretall) som vil ha strengest straff. Det er også riktig som andre her at strenge straffer ikke nødvendigvis fører til mindre krim. All forskning viser at jo lengre straffer og tøffere soningsforhold, desto større er faren for tilbakefall, altså gjentakelse.

RWY 24
24-06-2010, 20:19
Det er forresten ingenting som tyder på at det er mer vold eller annen krim nå enn før. Men det virker som om angsten er større...

sukram
24-06-2010, 23:48
At Norge er et av landene med minst kriminalitet i verden burde tyde på at straffenivået ikke er så galt. Noe som også er interessant er at folk flest roper på høyere straffer, mens når de får prøve seg selv i praksis som meddommere i straffesaker, så er det den eller de juridiske dommerne (som alltid er i mindretall) som vil ha strengest straff. Det er også riktig som andre her at strenge straffer ikke nødvendigvis fører til mindre krim. All forskning viser at jo lengre straffer og tøffere soningsforhold, desto større er faren for tilbakefall, altså gjentakelse.

Ja, alle som har arbeidet med eller studert juss kjenner den situasjonen.

Fagdommer blir nedstemt av to meddommere. Det er en klassiker. Det er jævlig lett å synse fra sofaen, men når det kommer til den stykket og man blir presentert med den fulle og hele saken, viser erfaring at det er legmenn som er "snillest".

Fnate
25-06-2010, 00:15
Ja, alle som har arbeidet med eller studert juss kjenner den situasjonen.

Fagdommer blir nedstemt av to meddommere. Det er en klassiker. Det er jævlig lett å synse fra sofaen, men når det kommer til den stykket og man blir presentert med den fulle og hele saken, viser erfaring at det er legmenn som er "snillest".

Har vært meddommer i alt for mange år og har vært i en haug av saker, og det dere skriver kjenner jeg meg overhodet ikke igjen i. Men dere har kanskje statistikk som underbygger det dere sier. Men før jeg ser det kaller jeg det en "urban myth".

sukram
25-06-2010, 00:32
Hehe, du må gjerne kalle det en urban myth. Men det er feil :)

Polaris
25-06-2010, 00:41
At Norge er et av landene med minst kriminalitet i verden burde tyde på at straffenivået ikke er så galt

Hvor er kilden på at kriminaliteten per innbygger er minst i hele verden?

SAMT - hva er kriteriene for statistikken? Tar man til hensyn hva slags politiske forhold det er i landene som sammenliknes? Hva slags utdanning/opplysningsopplegg det er i landene? Hvor stor ut og innvandring det er - og dertil hvilke folkegrupper som utgjør både landets originale innbyggere samt innvandringsgruppene? Alt dette kan i min verden ha mye å si for hvor mye kriminalitet som faktisk utføres - og gjøre "kriminalitet per innbygger" til et skjevt sammenlikningsgrunnlag.

Det er og blir forskjell på geografiske områder, kulturer etc. Hva man kan forvente et sted er jo noe helt annet på andre siden av jorda....

gustavf
25-06-2010, 01:21
Ja, Singapore har et godt rettssystem med svært lite kriminalitet, noe som trolig skyldes strenge straffer og rask reaksjon fra politi/rettsvesen. Det er trygt å gå i gatene der.

Her er Amnesty International sin korte oppsummering av rettssituasjonen i Singapore:


Laws were tightened to limit freedom of expression and assembly, and used to intimidate and punish increasingly outspoken critics and opposition activists. Information about the application of the death penalty was very limited. Criminal offenders were sentenced to caning.

Fra årsrapporten. Høres jo ut som noe av et drømmesamfunn, eller noe.

Ellers ser jeg mange rope på økt bruk av varetekt. Slik fengsling uten dom er jo noe av det Norge oftest kritiseres for i menneskerettssammenheng.

gustavf
25-06-2010, 01:24
Jeg er i samfunnsdebatt-humør i dag: "Fare for bevisforspillelse" eller ei: Har man utvist særdeles voldelig adferd, bør man sitte innelåst til saken kommer opp. Det som må veie tyngst er hensynet til alle andre mennesker slike brutalle neanderthalere kan gi seg på.

Med andre ord, fengsling uten at man er dømt for noe.

Elling
27-06-2010, 12:01
Fryktelig synd at sånne ting må skje. Ser på boarding.no at han er siktet for grov legemsbeskadigelse. Da er betinget dom uten av bildet ihvertfall. Og det er vel ikke mye tvil i skylds spørsmålet i en sak som dette. Han burde blitt bannlyst fra alle flyplasser i norge på livstid. Man kan ikke ha sånne folk ombord i fly..

jeg håper bra at koleagen min som ble utsatt for dette ikke får varige mèn. Min fulle støtte til han.

kops
27-06-2010, 12:46
hmm joda.. men synes da at det burde finnes vektere rund terminalområdet der barene er.

Det finnes jo ikke noe vektere ved barene på flyplassene, kun bare i bysentrum....

Halllooooo. Har du vært på flyplass noen gang?? Mener du det skal gå "luktepoliti" rundt og passe på? Flyselskapene vet nok å merke seg de som er beruset/dopet når de står ved en skranke etc., men det som skjer inne i avgangsområdet er det vanskelig å holde styr på, mange er også flinke til å skjule sin beruselse inntil det "bikker over"... Idioter kan man aldri sikre seg mot. Ønsker alt godt til han som ble utsatt for overgrepet.