View Full Version : TOS, med kjentfolk bak spakene.
Har hatt en fantastisk morsom dag med to artigkara nede på flyplassen i dag. Takk for laget, maten og alt! Hva som begynte med to konkrete mål ble en hel del interessant.
Først et par bilder i ære for forumets beste Norwegianpilot. Tusen takk for hyggelig prat og ivrig vinking. 10 plusspoeng til deg! Vinkebilde kommer fra en annen kar litt senere, men her er avgangen ;)
http://farm5.static.flickr.com/4035/4697768900_b22b12059e.jpg
http://farm5.static.flickr.com/4071/4697765906_d5b43bc5e4.jpg
----
Deretter litt varierende fra flyplassen;
http://farm5.static.flickr.com/4015/4697129233_a359ac7da3.jpg
Air Balticen på tur inn ;)
Så et lite oversiktsbilde over flyplassen. Legg merke til wortexen i himmelen bak det bakerste flyet ;) Bildet kan trykkes på og fås i stor versjon.
http://farm5.static.flickr.com/4038/4697132229_cdabecc46b.jpg (http://farm5.static.flickr.com/4038/4697132229_cdabecc46b_b.jpg)
B733, B738, B738, DHC 8-300, ATP....something øverst på himmeln.
http://farm5.static.flickr.com/4054/4697145031_1817faff9a.jpg
En noget sliten (i lakken) ATP.
http://farm5.static.flickr.com/4057/4697304431_5debfb88a8.jpg
NESTEN helt sentrert ;) Hva er dealen med å ha haleroret så sidelengs?
http://farm5.static.flickr.com/4051/4697932882_eeaefa8d82.jpg
Denne kom sprettende bortover som en kenguru, og endte i teorien opp med å ta en vanvittig lowpass. Artig å se en go around så nært. Årsaken var nok at de satte flyet for hardt i bakken, for deretter å ha god motvind så de "flakset opp igjen".
http://farm5.static.flickr.com/4012/4698033796_429cb88917.jpg
Akk ja disse dresskledde menn.... De sniker seg nå med på bilder her og der. Jeg hadde jo tenkt å ta bilde av han i gul refleksdrakt. Helt sant.
http://farm5.static.flickr.com/4071/4697903082_1ca019180b.jpg
OO-LVT - liten belger? :)
Stay put for part 2, heftige sydenmaskiner coming right up!
Scandinavian
14-06-2010, 01:23
Mye fint. :) Likte spesielt bakfra bildet av Widerøemaskinen.^_^
Dresskledde menn med noen striper! Alltids ett fint syn for damer som liker piloter! ;)
Fantastiske bilder..;)
ENGM 911
14-06-2010, 01:27
Bilder fra TOS er alltid hyggelig å se på.
First out, Balkan Holidays med en Airbus 320.
http://farm5.static.flickr.com/4003/4697923394_8d6ae72c17_b.jpg
Jeg er rett og slett litt sjarmert av denne rundsnuten...
http://farm5.static.flickr.com/4012/4697160293_f52a91c805.jpg
Minner litt om en hund (om noen husker Dug fra Pixars "up!" så ser dere den referansen!)
http://farm5.static.flickr.com/4032/4697788946_e626cf3275.jpg
Igjen - what up med haleroret?
Ble et lite cockpitbesøk, men zoomlinser funker dårlig til sånt. Anbefaler Turtles bildetråder om du vil ha en morsom og interessant vinkling inn mot Airbuscockpits ;)
http://farm5.static.flickr.com/4057/4697284285_c072b4c9e1.jpg
Time to leave, makan til eksos på de herre Airbusene. Kanskje dette var prototypen...?!?! ;) ;) :p
http://farm2.static.flickr.com/1307/4697290399_65cd062bf0.jpg
Fint livery har de også, en liten fargeklatt i vårt kalde klima.
---
Deretter var det tid for .... *trommesolo* 757'en!!! :colgate: Dessverre landet den rett før Airbusen tok av, så vi fikk ikke tatt fancy bilder av landingen - men det endte opp med å bli en interessant opplevelse uansett ;)
http://farm5.static.flickr.com/4054/4697911904_2effff89e9.jpg
Takser inn. Høyt, tynt og litt stelkete. Omtrent som meg, med andre ord :lol:
http://farm5.static.flickr.com/4009/4697908368_d92fc6075e.jpg
Hyggelig styrmann jeg kom til å møte igjen.
http://farm5.static.flickr.com/4072/4697293113_47c5ea9bc9.jpg
Sexy sexy dependable engines! ;)
http://farm5.static.flickr.com/4047/4697927368_a65c742105.jpg
To glade tyrkere og en tysker i midten. Makan til entusiastisk crew, stilte seg opp for bildetaking på eget initiativ og praiet oss inn i flyet etterpå.
Aldri har jeg gått opp så mange trappetrinn til et fly, som på 757'en. Når jeg vel kom inn ble jeg fascinert over lengden på flyet, og jeg kom med gullkommentaren "is it different classes, with those walls?". Nei, det var jo toaletter! Snakk om å være bortkommen på store fly, ante ikke at det gikk an å ha toaletter andre steder enn foran og bak i flyet :lol:
Deretter ble jeg sittende i kapteinsetet og pratet litt for lenge med styrmannen. De kom visst fra 35 varmegrader, til våre herlige 10. Cockpitbilder ble det igjen dårlig med, men 757-200 cockpiter er romslige og i den fine beige fargen ;) Denne var litt sliten også, viser seg at TC-SNB er bygget i 1994 og var i trafikk for Aeromexico fram til 2006. Meget "godt" brukt fly vil jeg påstå, og det var interessant for meg å se både sprekker og dritt i cockpit uten at jeg følte det var noe umiddelbar trussel. Den var jo bare slitt. ++++ i flyskrekkboka :colgate:
brudeferden.no
14-06-2010, 01:51
Hoi hoi kjapt levert :) Du fikk jo med dæ mye enda du satt så rolig å avslappa i bilen hele tia... nesten.. Bra levert !
Takker og bukker. Går kjapt når det lastes opp direkte fra minnekortet vettu.... JPEG-skyting über alles! :lol: :love
Scanorama
14-06-2010, 02:01
Flott med litt "annerledes" bilder også. Artig fortelling også. Ser dere har litt vinter igjen på fjellene også der oppe.
brudeferden.no
14-06-2010, 02:07
JPEG-skyting über alles! :lol: :love
FYSJH:naughty: :D
Igjen - what up med haleroret?
Ble et lite cockpitbesøk, men zoomlinser funker dårlig til sånt. Anbefaler Turtles bildetråder om du vil ha en morsom og interessant vinkling inn mot Airbuscockpits ;)
Rorene har kun hydraulisk kontroll og når motorne er av dumpes trykket i systemene og dermed "henger og slenger" de i vinden. Du ser at høyderor (elevator) og balanseror (aileron) også henger, noe som skjer relativt kjapt etter at motorne er avslått. Haleroret (rudder) holder seg normalt i midten siden der ikke er noe tyngdekraft som virker inn...bortsett fra når det blåser, og det ser ut som du står på lesiden av flyet ;)
Fine bilder var det nå også, ja!! :)
Takker for hyggelig reklame...man prøver nå å gjøre ting interessant/annerledes!!
Fine Bilder Polaris:)
Ser ut som du/dere har hadd en spennende kveld på flygemaskinplassen:p
Helt fantastisk, dette er et av de beste bildene jeg har sett. Crew kommer ut å hilser, cockpit hilsing, invitert ombord, sist men ikke minst meget pene bilder! :wow:
Morsom serie, ja .. :up:
Hvem var det som tok go-around? KTHY?
Akk ja disse dresskledde menn.... De sniker seg nå med på bilder her og der. Jeg hadde jo tenkt å ta bilde av han i gul refleksdrakt. Helt sant.
OO-LVT - liten belger? :)
Jadda, jeg tror nå sånn passe på den påstanden der... ;)
Den lille belgeren, tro hva man skal kalle den hvis det landet blir delt i to?
http://farm5.static.flickr.com/4057/4697284285_c072b4c9e1.jpg
Time to leave, makan til eksos på de herre Airbusene. Kanskje dette var prototypen...?!?! ;) ;) :p
Takser inn. Høyt, tynt og litt stelkete. Omtrent som meg, med andre ord :lol:
Støvskyen kommer vel av dårlig kostejobb langs runway'en...;)
Høy og med 20 år skrevet på snuten på både tyrkisk, tysk og engelsk...:D
Morsom serie, ja .. :up:
Hvem var det som tok go-around? KTHY?
KHTY kommer hit annenhver mandag, det var en eller annen DY sak som tok go-around i går. Hvis man skal ta det etter bildet til Polaris da, for jeg var ikke der nede. Flott serie det der Polaris!:fly
svgspotter
14-06-2010, 14:14
Noen var litt skjeve polaris men ellers bra..
Morsom serie, ja .. :up:
Hvem var det som tok go-around? KTHY?
Var LN-NOS, Kjetil har et bedre bilde her http://forum.scanair.no/showpost.php?p=520611&postcount=55. På andre forsøket satt landinga som støpt :)
Rorene har kun hydraulisk kontroll og når motorne er av dumpes trykket i systemene og dermed "henger og slenger" de i vinden. Du ser at høyderor (elevator) og balanseror (aileron) også henger, noe som skjer relativt kjapt etter at motorne er avslått. Haleroret (rudder) holder seg normalt i midten siden der ikke er noe tyngdekraft som virker inn...bortsett fra når det blåser, og det ser ut som du står på lesiden av flyet ;)
Fine bilder var det nå også, ja!! :)
Takker for hyggelig reklame...man prøver nå å gjøre ting interessant/annerledes!!
Jammen DET var jo litt logisk - rett og slett! Makes completely sense siden alle stod med halerorene samme veien. De må forresten være relativt lett å bevege de, for vi hadde jo ikke SÅ mye vind.... (Eller har jeg blitt for godt vant med den nordavinden montro :drunk: )
Takk sjøl!
Noen var litt skjeve polaris men ellers bra..
Nei nu må du kom å førtell mæ korr dem e skeiv, så ska æ rett dem opp førr skjeivhetspolitiet! ;)
Om du ikke har lagt merke til det enda så tar jeg kun bilder for min egen interesses del. Fordi det "e arti!". Deler bildene da jeg tenker at andre her inne finner de interessante/morsomme etc. og at det på den måten er "givende" for forumets aktivitet. Jeg vet jeg selv synes det er artig med litt skråblikk på tingene. Det er altså ikke fordi jeg har lyst å legge bildene mine ut på airliners.net eller ta det fineste / beste / retteste bildet av alle at jeg hverken tar bilder eller legger de ut her på forumet.
------
Takker for alle kommentarer, flott at det er av interesse! :)
svgspotter
14-06-2010, 17:08
Var LN-NOS, Kjetil har et bedre bilde her http://forum.scanair.no/showpost.php?p=520611&postcount=55. På andre forsøket satt landinga som støpt :)
Jammen DET var jo litt logisk - rett og slett! Makes completely sense siden alle stod med halerorene samme veien. De må forresten være relativt lett å bevege de, for vi hadde jo ikke SÅ mye vind.... (Eller har jeg blitt for godt vant med den nordavinden montro :drunk: )
Takk sjøl!
Nei nu må du kom å førtell mæ korr dem e skeiv, så ska æ rett dem opp førr skjeivhetspolitiet! ;)
Om du ikke har lagt merke til det enda så tar jeg kun bilder for min egen interesses del. Fordi det "e arti!". Deler bildene da jeg tenker at andre her inne finner de interessante/morsomme etc. og at det på den måten er "givende" for forumets aktivitet. Jeg vet jeg selv synes det er artig med litt skråblikk på tingene. Det er altså ikke fordi jeg har lyst å legge bildene mine ut på airliners.net eller ta det fineste / beste / retteste bildet av alle at jeg hverken tar bilder eller legger de ut her på forumet.
------
Takker for alle kommentarer, flott at det er av interesse! :)
FKS av BH air a320 fra lang avstand + endel av de første helt opperst men bildene var ganske skarpe! ;)
brudeferden.no
14-06-2010, 19:49
Støvskyen kommer vel av dårlig kostejobb langs runway'en...;)
HER trengs det nok en arrestering ! Det er IKKE dårlig kostejobb langs runway´en i Tromsø, det er et
anleggsområde bak en innflyttet teskellinje som er grunnen.
HER trengs det nok en arrestering ! Det er IKKE dårlig kostejobb langs runway´en i Tromsø, det er et
anleggsområde bak en innflyttet teskellinje som er grunnen.
OK, det var en spøkefullt ment kommentar, sorry. Vil med dette bare si at dere banemannskaper gjør en kjempejobb sommer som vinter med å holde plassen i drift!:up: Har jo sett disse anleggsarbeiderne jobbe i sørenden komme inn fra stripa tidlig på morgenen. Er jeg benådet nå?:cry:
Oi, for en artig og underholdende fortelling med bilder. :)
Pene bilder og kul tekst til :)
putzmeister
14-06-2010, 21:43
Takk for en knall fin serie med fine bilder og gode tekster. Gleder meg til å spotte på Tos i sommer:D
Halvorsn
14-06-2010, 22:00
Utrolig kvalitet på bildene! Veldig bra :D
Takk for en knall fin serie med fine bilder og gode tekster. Gleder meg til å spotte på Tos i sommer:D
Da må du skyndte deg, for de skal lefse opp gjerdet langs hele østre side og sannsynligheten er stor for at det blir få fine spotteplasser igjen da.... :(
Men takk takk takk til alle som likte det! Og til de som ikke likte innholdet, takk for at dere trykket innom! :p
Da må du skyndte deg, for de skal lefse opp gjerdet langs hele østre side og sannsynligheten er stor for at det blir få fine spotteplasser igjen da.... :(
Det var da som svarte, fordi det er mange fine bilder som er tatt fra den siden av stripa. Tenker først og fremst på "Tromsø-vollen" og omkringliggende steder.:(
Kjempefin bildeserie, håper å se mer :)
....for de skal lefse opp gjerdet...... :p
Trodde jeg behersket dialekten, men der kom jeg til kort...? Sette opp? Reparere? Forhøye?:8:
He he he :lol:
Lefse opp = sette opp i stor stil / høy fart. Skjer vel iallefall innen slutten av Juli...
For å forklare, per dags dato er det et område som er en slags "forhøyning" langs østre side. Denne forhøyningen har ikke gjerde "oppe på forhøyningen", det står nede ved rullebanen eller i bakken ned til rullebanen. Nå pågår det stor utbedring/utvidelse av sikkerhetssonen rundt rullebanen, og forhøyningen skal dermed planeres ut. Gjerdene skal også flyttes ut, helt inntil veien. Dermed vil gjerdet "flyttes opp", parkeringsplassen forsvinner osv.
Så de va'kje gnikkalæfsa?
Nå falt jeg av.... :drunk:
Vet du ikke hva gnikkalæfsa er? Jeg får alltid det servert når jeg besøker gamle slektninger i Tromsø. Veldig godt!
Veldig Off-topic, sorry.
Flotte bilder Polaris! Men enig at det hadde vært bedre om noen av bildene var rette, slik svgspotter påpekte over.Nei nu må du kom å førtell mæ korr dem e skeiv, så ska æ rett dem opp førr skjeivhetspolitiet! ;)
Om du ikke har lagt merke til det enda så tar jeg kun bilder for min egen interesses del. Fordi det "e arti!". Deler bildene da jeg tenker at andre her inne finner de interessante/morsomme etc. og at det på den måten er "givende" for forumets aktivitet. Jeg vet jeg selv synes det er artig med litt skråblikk på tingene. Det er altså ikke fordi jeg har lyst å legge bildene mine ut på airliners.net eller ta det fineste / beste / retteste bildet av alle at jeg hverken tar bilder eller legger de ut her på forumet.
Nå er det jo slik at v1.0 Grunnleggende regler for posting sier at man skal rette opp horisonten, så enig i det svgspotter skiver...
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=21788
Men igjen; bra bilder. :)
LN-AØR, beklager men det finner jeg rett og slett litt latterlig. Den regelen ble så vidt jeg forstår skrevet fordi enkelte individer er så slørvete og lite oppvakt at de ikke ser bildene deres er helt på trynet skjeve - por ejemplo : http://farm5.static.flickr.com/4048/4701362522_6f6068052f.jpg (redigert til å bli skjevt av meg, for illustrative årsaker). Reglene bærer tydelig preg av å forhindre bildetråder man umiddelbart kjenner igjen - og naturlig finner mindre interessante. Hvorfor jeg skal dras inn i noe sånt er for meg uforståelig.
Synes det er ganske frekt og uhøflig og komme med kommentarer om at bilder er 0,3 grader skjeve når man ikke spør om tilbakemelding. Forskjell på å se at et fly tar av i oppover / nedoverbakke mot å sitte og tenke "hmmmm, er nå dette fullstendig i vater? *måle med måleskive*
Hvorfor skal man i det hele tatt gidde å legge ut bilder når alt folk ser etter er vinklingen på de? Prøv å se LITT lengre? Beklager at jeg har et lite utbrudd her, men jeg blir regelrett oppgitt av at det bare skal handle om å være best og mest perfekt. Tolk reglene med litt slakk og "common sense" - istedet for å dra alle over en kam :rolleyes:
Forøvrig fant jeg svgspotters kommentar som en unggutts respons av hva alle andre på forumet har kommentert til han, og jeg tok han ikke seriøst.
brudeferden.no
15-06-2010, 02:34
Flotte bilder Polaris! Men enig at det hadde vært bedre om noen av bildene var rette, slik svgspotter påpekte over.
Nå er det jo slik at v1.0 Grunnleggende regler for posting sier at man skal rette opp horisonten, så enig i det svgspotter skiver...
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=21788
Men igjen; bra bilder. :)
Til litt info så går flystripa i Tromsø over en kul og har derfor helling i begge rettninger og kan derfor ikke brukes som referanspunkt til skjevhet. Slik som jeg kan se det når man kikker på fast monterte ting, lyktestolper, papikasser og skilt lys - er bildene rette. Det blir bare ufint tull å henge seg opp i skjevhet så lenge man ikke gidder å se dypere inn i bildet og det ikke finnes en horisont og vurdere ut fra. :old
Fine bilder, og ser at vi roterte på ett passende sted for dere :)
Har hatt en fantastisk morsom dag med to artigkara nede på flyplassen i dag. Takk for laget, maten og alt! Hva som begynte med to konkrete mål ble en hel del interessant.
Først et par bilder i ære for forumets beste Norwegianpilot. Tusen takk for hyggelig prat og ivrig vinking. 10 plusspoeng til deg! "Vinkebilde kommer fra en annen kar litt senere, men her er avgangen ;)
Stay put for part 2, heftige sydenmaskiner coming right up!
Og her kommer vinke bildene:
Tar med to siden de var så hyggelige ;)
http://lh4.ggpht.com/_ORELsxyrigc/TBe1iuAGx2I/AAAAAAAAR7E/u6Cv_bR8l1g/s720/IMG_5533-vink.jpg
http://lh5.ggpht.com/_ORELsxyrigc/TBe1hCbR72I/AAAAAAAAR68/ZoEfule49ko/s720/IMG_5531-1.jpg
(er vel avslørt som en av "artigkaran" nå ;) Og du hadde rett "Polaris" at det var mange i uniform som vinket til oss, selv om jeg trur det var til deg :up: (du fikk jo "styre" 757`n ;) )
Og vil takke like mye til "Polaris", og den andre "artigkaran" som gjorde at det ble en uforglemmelig ettermiddag.
Det med samholdet, at vi er i "samme båt", kan ha det artig, ingen konkurranser, men en gjensidig respekt og ønske om den andre fikk fylt minnekortene sine med de motiver man ønsket. (det er vel jeg som skal takke for tålmodigheten til de andre mens minnebrikken fyltes opp av helikopterbilder)
Flyfotografering er ikke bare perfeksjonisme der bilder ikke kan være 0,1 -? grader "feil", men handler også om samhold, fellesskap, dele en hobby, lære nye ting. (Som nevnt tidligere vedr. sammenligning til Airliners.net, så er det vel ikke mange bilder som hadde kommet i forumet med de kriterier de har for bildekvalitet)
Så takk til dere begge for en drømmedag som vil gå inn i historieboka mi som den flotteste flydagen på TOS.
(kommer til å legge ut noen bilder som viser min tolkning/opplevelse av denne dagen.)
Mvh.
Dag H
Supert, Dag, visste du hadde fine bilda av han :)
Lefse opp er vel strengt tatt ikke noe tromsø-uttrykk. Hva gnikkalæfsa er, kan jeg bare spekulere i :)
Flotte bilder, likte airbaltic-bildet. Pen livery det der, og fine skyformasjoner var det også!