PDA

View Full Version : Sterling øker fortsatt


DY
14-07-2005, 15:36
Fremgang hos Sterling i juni

Europa til lavpris: Sterling økte passasjerantallet med nesten 13 % i juni. Den samlede veksten for første halvår 2005 er dermed rett i underkant av 20 %.

Lavprisselskapet Sterling kan nok en gang notere seg et passasjerantall som ligger vesentlig høyere enn i tilsvarende måned i fjor. I juni hadde Sterling 209 819 passasjerer på sine ruter. Det tilsvarer en økning på 12,9 % i forhold til juni 2004.

”Slik det ser ut nå, er vi godt tilfredse med antallet solgte plasser i sommerkvartalet,” sier Sterlings kommersielle direktør Stefan Vilner. ”Vi er spesielt fornøyde med salget av reiser i juli, som for øyeblikket går svært bra. Og etterspørselen etter reiser i august beveger seg også i positiv retning. Det er helt tydelig at folk i Skandinavia ikke vil risikere nok en sommer uten sol slik vi opplevde i fjor, og derfor bestiller de reiser til sydligere strøk som aldri før.”

Totalt har Sterling hatt 935 435 passasjerer om bord i sine fly i perioden januar–juni, noe som tilsvarer en økning i passasjerantall på 19,3 % i forhold til samme periode i 2004.

”Det er absolutt en utvikling vi kan være stolte av,” sier Stefan Vilner. ”En god belegningsgrad og nesten 1 million passasjerer i løpet av årets seks første måneder, viser at Sterling har en sterk posisjon i markedet.”

I juni var belegget på Sterlings fly 81,4 %, noe som gir en gjennomsnittlig kabinfaktor på nesten 80 % for årets seks første måneder.

Med vennlig hilsen
Sterling
sterling.dk
http://www.sterlingticket.com/no/om_sterling_no/nyheder_no/pressemeddelelser_no.htm

EB
14-07-2005, 15:57
Men når man "gir bort" billettene bør bellegget bli høyt... Pengene rener jo ikke akkurat inn på bankkontoen til Sterling. Eller gjør de?

DY
14-07-2005, 16:34
Originally posted by EB
Men når man "gir bort" billettene bør bellegget bli høyt... Pengene rener jo ikke akkurat inn på bankkontoen til Sterling. Eller gjør de?

Men hvorfor tror mange at Sterling "gir bort" billetter....sjekker en litt og søker så er faktisk sjelden en finner så veldig billige billetter hos dem. Er i allefall min erfaring.

EB
14-07-2005, 17:41
Nei kanskje reklamen deres ikke er helt sann....

HMWK
14-07-2005, 18:24
Originally posted by EB
Men når man "gir bort" billettene bør bellegget bli høyt... Pengene rener jo ikke akkurat inn på bankkontoen til Sterling. Eller gjør de?


Jeg satt og funderte på det samme. Tjener Sterling penger på dagens drift. De har mesteparten "langruter" og det er ikke den beste utnyttelsen det. Tatt i betrakning de "billige" billettene de selger.

DY
14-07-2005, 21:12
Originally posted by EB
Nei kanskje reklamen deres ikke er helt sann....

Mulig de reklamerer for billige billetter, men ikke lett å finne dem. Ser forresten at OSL-CPH ofte ligger høyere enn Norwegian sine avganger (som jo er de "samme avgangene"). Men så spørs det hvor mange billetter som legges ut til lokkepris.

EB
14-07-2005, 21:32
Kanskje en sak for Forbrukerombudet og media???

DY
14-07-2005, 21:46
Helt klart....bare å tipse VG og tjene seg en 1000-lapp til is og brus:D

EB
14-07-2005, 21:47
Feil... Sterling bruker mange penger på å fylle sidene til VG med reklame så der blir det nok ingen sak...

DY
14-07-2005, 21:54
Men back to topic - Sterling klarer å fylle flyene sine godt og øker antall avganger/destiansjoner. Da gjenstår det samme som hos Norwegian...øke billettprisene med 100,-kr minst i hver retning..

EB
15-07-2005, 07:53
Gleder meg til overskriftene sier noe om positive regnskap!!!

Klippe
15-07-2005, 10:52
Dette kan ikke være et spesielt godt resultat!

Ut i fra hva jeg vet har Sterling og Norwegian omtrent samme setekapasitet samt en forholdsvis lik kabinfaktor i juni. Den gjennomsnittelige flytiden er vel også omtrent den samme da Norwegian i juni hadde hovedvekten av trafikken på sine utenlandsruter. Til tross for dette flyr Sterling med ca. 100.000 mindre passasjerer i juni enn Norwegian. Dette betyr vel at Sterling har en dårlig flyutnyttelse? Jeg tror ikke Sterling tjente penger i juni, men at de gikk omtrent i +/- 0


:(

DY
15-07-2005, 14:25
Vet ikke om setekapasiteten er sånn noenlunde lik. Norwegian flyr nok likevel kortere strekninger i snitt enn hva Sterling gjør. Blir spennende å se framover. Om Norwegian ikke klarer å komme over streken de neste 2 kvartalene så begynner det vel å se mørkt ut ja....

EB
15-07-2005, 14:55
Norwegian tjener penger NÅ!!!

CK
15-07-2005, 15:12
mine estimater ligger på et overskudd i juni for Norwegian på 12-14 mill. Blir spennende å se enhetskostnadene når de legger ut Q2-resultatene 18AUG. Jeg tror ikke de klarer å nå målet om 50øre/ASK - ikke med dagens (uhegdede) fuelpriser...

DY
15-07-2005, 15:20
Blir spennende ja....Norwegian setter jo inn flere avganger til Bodø, Tromsø og noen strekninger i Sør-Norge. Spørs hvordan markedet reagerer på dette.
Tror Norwegian gjør lurt i gi flere avganger på allerede eksisterende ruter som f.eks til Bodø som nå får 3 avganger, og Tromsø som øker til 4 avganger t/r. Blir et bedre alternativ til SAS Braathens med slike endringer og muligheter for morgen og kveldsavgnger enn f.eks til Harstad/Narvik og Alta med 1 midt-på-dagen avgang.

Sterling sitt samarbeid med Norwegian skal vel også begynne å slå ut positivt for begge selskaper i disse dager vil jeg tro.

OJB
15-07-2005, 22:37
Det er vel ikke helt uten grunn til at eieren av Sterling gir seg. Fred Olsen har vel ikke hentet ut mye gevinst opp gjennom årene fra sitt tidligere fraktselskap og nå Sterling.
Tidligere adm. dir. i Fred Olsen opplyste i en samtale vi hadde tidlig på 90-tallet at han ikke helt skjønte hva Fred Olsen ville med Fred Olsen's flyselskap der de strevde vettet av seg med å gå i balanse.
De seneste årene har Fred Olsen måttet spytte inn adskillige millioner for å holde Sterling flytende. Vi har jo sett i media at det har vært store tap. Jeg er forundret over at han ikke gav seg tidligere.
Islendingene er jo definitivt i støtet nå med kjøpet av både Sterling og Mærsk.
Med de millionene de har i ryggen undrer jeg på hvor lang tid det går før de kjøper Norwegian.
Stordrifts fordelene er jo åpenbare med samme flytype som alle er innleiet. Norwegian har jo ingen fly de eier , kun opparbeidet markedsnavn og andel. Det koster ikke allverden å kjøpe. Bare se på islendingene's kjøp av Sterling.

EB
16-07-2005, 11:12
Ser gjerne FlyMe i samme allianse også...