View Full Version : Oslo-Cape Town
Hei, til vinteren drar jeg til Cape Town med fruen og et barn på 1 1/2 år(ved avreise). Var nede der for 2 år siden (uten barn) og fløy da BA. Gruer litt til reisen nå, er det noen som har råd/anbefalinger for reiserute/flyselskap/seter etc når man reiser dit med et såpass lite barn?
KrisFlyer
12-06-2010, 22:40
Hei, til vinteren drar jeg til Cape Town med fruen og et barn på 1 1/2 år(ved avreise). Var nede der for 2 år siden (uten barn) og fløy da BA. Gruer litt til reisen nå, er det noen som har råd/anbefalinger for reiserute/flyselskap/seter etc når man reiser dit med et såpass lite barn?
Uten å ha personlig erfaring med å reise med barn, så har jeg inntrykk av at Emirates tar godt vare på de yngre passasjerene. Kan jo kanskje være greit å bryte opp turen litt også med et par dager i Dubai med en liten tass med på lasset. Vil anbefale å styre unna flyplasser i UK. Zürich og München er veldig greie å fly via.
- Ligg unna sukkeret så lenge du kan.
- Ha med masse småsaker som kan lekes med.
- sjekk med selskapet om de har bassinet eller sovepose for små barn.
- husk favorittbamsen, en uvurdelig reisekompis.
- Last opp noen tegnefilmer på laptopen/Ipaden/Ipoden.
Vedr EK eller andre selskaper kan det kanskje være kjekt å tenke ut om man vil ha natt eller dagflyging. BA og LH har vel bare nattflyging nedover. KL flyr på dagtid ned, natt opp. SA flyr også direkte til CPT (fra flere EU-steder?)- husker ikke rutetidene der.
Vedr. det å dele opp reisen via Dubai, så blir det mer en forlengelse/omvei enn en oppdeling hvis man drar via sandkassen:
FRA-CPT = 11h (LH A340-600)
DXB-CPT = 9h40m ! (EK 777-300)
Et kjapt søk på pappa-perm m.m. her inne vil også gi deg noen tråder, er er et par treff:
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=41568&highlight=pappaperm
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=61716&highlight=pappaperm
Takker for gode tips - nå er billettene booket, ble (dessverre) kun billigste seter med BA i januar. Ser ut til at det blir med 777 denne gang. Noen tips om hvilke plasser som egner seg best når man har med en liten "halvannetåring"? Ser BA reklamerer med "carrycots" - noen erfaringer? Og ikke minst - noen gode råd om hvordan man kan klare å snakke seg til en ørliten oppgradering ved check in:)
Chriscross
09-07-2010, 07:56
Og ikke minst - noen gode råd om hvordan man kan klare å snakke seg til en ørliten oppgradering ved check in:)
Det klarer du ikke. Du kan prøve å kjøpe BA-poeng, av og til får de litt mer poeng enn det du betaler for. Mulig det bare koster 12500 poeng å oppgradere en vei fra Y til Y+.
Molinari
09-07-2010, 09:15
http://forum.scanair.no/showthread.p...ight=pappaperm - Som Discus refererer til - Merk spesielt pkt rundt bleier og myggpledd.... det siste du ønsker er et 18mnd gammelt barn som må lide seg gjennom myggstikk med sår rumpe i tillegg pga dårlig bleiekvalitet. Blir i så fall ikke mye ferie på far og mor.
Når barnet er 18 mnd så kjøp eget sete til det. Til alles glede. Jeg har en datter på 22mnd, og det ville blitt "turen fra helvete" å ha henne på fanget i mer enn 4 minutter. Alt annet enn eget sete er selvpining!
Om dere klarer å fange interessen utover høsten for PC med DVD og høretelefoner, så er det også et bra tips. Husk lav lyd pga sarte ører på de små. Finn noen favoritt DVD`s (Fifi, Elias, Tomas Toget, Drømmehagen) og du er igang.,,,
Reis på nattflight! Da sover barnet mer enn halve turen!!
Tja - det var vel noe....
BA har også tilbud om å kjøpe seg opp til WT+. Ser det henger lapper på innsjekksautomatene på OSL, og jeg mener det er et eller annet sted rundt 1500 NOK de skal ha.
Et annet tips, er å melde seg inn i BAEC (British Airways Executive Club).
Om en kabin er overbooket, må BA flytte folk framover, og selv om det sikkert finnes folk med både gull- og sølvstatus som "forsvinner" først, så har jeg lest på Flyertalk at BAEC-medlemmer uten status, prioriteres foran de som ikke er medlem i det hele tatt. Jeg sier ikke at det garanterer oppgradering, men det gir hvertfall en litt større mikroskopisk sjanse enn om man ikke er medlem.