PDA

View Full Version : Airbus vs. Boeing og litt annet...


Turtle
07-06-2010, 12:26
Siden en "konkurrent" har dukket opp på horisonten må en ty til de triksene som er for å holde posisjonen! ;)

Hvorvidt denne rødnesen har en viss "fisk" ombord vet ikke jeg, men han har nå vært i Alicante i den senere tiden ser det ut til...
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1DSC02384.jpg

Og han flyr jo et fly en nesten må krype på knærne for å gå under vinge/kropp, og det slipper en jo med europeisk kvalitet.
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1DSC02370.jpg

Og når en kommer på innsiden er der jo et hav av plass samt at der ikke er noen styrepinne-ting i veien slik at setet er et ordentlig sete uten hakk i fronten og trukket i eksklusivt fransk stoff i stedet for amerikansk syntetisk lammeull.
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1DSC02504.jpg

Og når en først har funnet seg til rette er det bare å slå ut bordet og finne fram litt kvalitetslektyre mens en nyter den frie utsikten til skjermene.
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1DSC02465.jpg

Det er jo også alment kjent sportsfly bråker langt mindre enn traktorer samt at eventuell lyd kan karakteriseres som musikk så her kan headset henges bort...og en skal ikke glemme rullegardin som er kjekke å ha når en nyter livet på solsiden.
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1DSC02464.jpg

Ser man mot midtkonsollen er den bredere samt der er ingen forstyrrende bevegelser, kun trimhjulene som sakte roterer når det er nødvendig og ikke med industriell kraft som kan knekke fingrene på alle og enhver.
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1DSC02462.jpg

Så flyttes blikket mot taket og her er det trykknapper som gjelder og siden de ligger flatt med taket slipper enn å dunke hodet i dem med påfølgende arbeidsskade! :old
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1DSC02472.jpg

Nok av det, her kommer et annet litt mindre sportsfly og parkerer ved siden av oss i Malaga.
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1DSC02435.jpg

Apropos Malaga, rullebane nr. 2 begynner å komme seg men ikke brukbar for sportsfly enda men den er sikkert god nok for en traktor.
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1DSC02473.jpg

Og på vei til Malaga går veien via Lands End som her er badet i ettermiddagssol med the Isles of Scilly ute i havet. Scilly Skybus bruker jo Twin Otter på det lille hoppet og det er vel kanskje den siste ruten med Twin Otter i Europa (som ikke er på fottører)? Hvis KGL dukker innom her kan han sikker utdype det og det skulle sannelig ikke forundre meg om han har fløyet den ruten...
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1DSC02432.jpg

Værradaren kan brukes til å vise vær eller hva slags landområder som finnes foran flyet...her er sørvest England, Severn Estuary og sørlige Wales med vår rute (fra Alicante) som gikk Berry Head til Strumble (Wales).
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1DSC02386.jpg

En tur til Tenerife har det også blitt og her er ruten langt til havs hvor vi kom over disse to waypoints med fine navn...
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1DSC02441.jpg

Belfast City Airport badet i sol, og det skjer så absolutt ikke hver dag!
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1DSC02406.jpg

Der vil en definitivt aldri se en av disse...
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1DSC02497.jpg

Så er det på tide å komme seg hjem etter endt arbeid...
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1DSC02511.jpg

...og tilbake til Heathrow og sivilisasjonen.
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1DSC02517.jpg

Hvor to av disse monstrene har parkert ved siden av hverandre.
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1DSC02519.jpg

Så, traktor eller sportsfly...der er da ikke noen tvil hva som er å foretrekke om en vil ha et bedagelig liv!! :p

AleksanderM
07-06-2010, 12:37
Dette var bra for øynene :D Bra dokumentert! :)

Polaris
07-06-2010, 12:52
LOL - herlig! Litt competition er bare bra for tilskuerene, bra skrevet :lol:

"Som bare roterer når det er nødvendig" - roterer trimhjulene UNØDVENDIG hos Boeing?! :p ( - og er det et annet system for trimmingen på airbus som gjør at den er "roligere" enn hos boeing?)

Og hva er den røde knappen på joysticken til?

LN-KGL
07-06-2010, 13:06
Og på vei til Malaga går veien via Lands End som her er badet i ettermiddagssol med the Isles of Scilly ute i havet. Scilly Skybus bruker jo Twin Otter på det lille hoppet og det er vel kanskje den siste ruten med Twin Otter i Europa (som ikke er på fottører)? Hvis KGL dukker innom her kan han sikker utdype det og det skulle sannelig ikke forundre meg om han har fløyet den ruten...
http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1DSC02432.jpg

Turtle, Land's End til St. Mary's står på programmet, men om det blir Twotter eller Islander vites ikke. Ellers er det også en mulig kombinasjon med Penzance - Tresco i Sikorsky S-61N til British International Helicopters. I denne ligningen blir vel også Newquay og kanskje også Plymouth og Exeter inkludert. Med alle disse er også The Lizard Peninsula komplett :)

http://www.islesofscilly-travel.co.uk/timetable_skybus.asp
http://www.islesofscillyhelicopter.com/getting-there/timetables

Og hva er den røde knappen på joysticken til?
Har ikke du spilt PC-spill Polaris? :lol:

Så til slutt Turtle, jeg ser du har lest en tråd på Flyteknisk Forum - stå på!!!

Turtle
07-06-2010, 13:24
"Som bare roterer når det er nødvendig" - roterer trimhjulene UNØDVENDIG hos Boeing?! :p ( - og er det et annet system for trimmingen på airbus som gjør at den er "roligere" enn hos boeing?)

Og hva er den røde knappen på joysticken til?

Litt klumsete skrevet siden trimmen kun går når det trengs i hvilketsomhelst fly. :p Jeg vet ikke hvorfor trimmen på Boeingen spinner så fort i forhold men det har sikkert noe med overføringen/giringen å gjøre. De har samme funksjon i begge fly...

Ingen skyting dessverre, men den røde knappen er autopilt disconnect og sidestick override, m.a.o. hvis en holder knappen nede vil den andre stikken blir koblet bort. Kjekt hvis den ene stikken får en feil eller noe slikt, ikke så mye om den ene vil fly til venstre mens den andre vil til høyre. ;)

Turtle, Land's End til St. Mary's står på programmet, men om det blir Twotter eller Islander vites ikke. Ellers er det også en mulig kombinasjon med Penzance - Tresco i Sikorsky S-61N til British International Helicopters. I denne ligningen blir vel også Newquay og kanskje også Plymouth og Exeter inkludert. Med alle disse er også The Lizard Peninsula komplett :)

Så til slutt Turtle, jeg ser du har lest en tråd på Flyteknisk Forum - stå på!!!

Du verden, så du har ikke vært i den delen enda! Du får vel bestemt deg til slutt ;)

Jeg hadde ikke sett den diskusjonen i flyteknisk før du nevnte den nå og jeg tok en titt (noe ironisk da)!! Startet denne etter en liten kommentar om vindusviskerne i en av salmon sine tråder...

Henshaw
07-06-2010, 13:28
Takk for flotte bilder som vanlig, artig med konkurranse!

Salmon, du ser hva du har å leve opp til. :p

putzmeister
07-06-2010, 13:59
Knall fin serie. Litt overasker over at de ikke har Ford Transit på Belfast City Airport.... Eller var det den 380en du mente?? :lol:

LN-KGL
07-06-2010, 14:00
Du verden, så du har ikke vært i den delen enda! Du får vel bestemt deg til slutt ;)

Det er noen ekstremiteter i UK som er spart til andre halvdel, som Inner/Outer Hebrides, Inverness, Oban, Wick, Campbeltown, Orkenøyene, Fair Isle og Shetland. I tillegg er det noen etterlatenskaper hist og her som Oxford, Norwich, Bournemouth, kanskje også Coventry/Bovington kommer online igjen og det kan også bli noe fra Hawarden? Neste ut for min del er Kent International, Manston/nr. 32 og Newcastle/nr. 33 i september.

Discus
07-06-2010, 14:02
Kjempebra tråd - det viser at konkurranse er til for å bringe frem det beste for oss andre.

Blackhawk
07-06-2010, 14:18
He he, herlig! Flotte bilder, med artig tekst - slikt ser man
gjerne mer til. Go Airbus!

meliiis
07-06-2010, 14:32
Hehe, flott tråd :)

Kristiansen
07-06-2010, 18:07
Humor det har du.. Flott eventyrserie for oss flygale kara :)

Bronzee
07-06-2010, 19:54
Meget vakre bilder! :)

ENGM 911
07-06-2010, 20:25
He he, mer av dette.

Halvorsn
07-06-2010, 20:56
Grove antydninger på HØYT nivå.. heh-heh...Veldig flotte bilder :D slik konkurranse kan bli interessant å se!

Madman
07-06-2010, 21:14
Fantastisk! :D Flotte bilder og artig tekst. Håper du får "svar". ;)

grindstein
07-06-2010, 21:22
Og hva med og ta med kvalitetsbilder av sjekklista, sånn at jeg kan bruke den når jeg en skjelden gang flyr Airbus i FS?

Flotte bilder, og en topp serie. Men det jeg skal si nå vil nok slå litt tungt i et Airbushjerte. Pr dags dato har jeg ikke sett en penere cocpitt en det man har i B777...

Harald Oanes
07-06-2010, 23:16
Genialt! Og så glemte man en særdeles viktig ting; Man flyr "trekløver" - og det er mye, mye bedre enn "en norsk en"... Det har jeg faktisk erfart, den ene gjorde meg glad, den annen, eh - I`ll say no more... :-)

hei å hå

H

Turtle
08-06-2010, 00:50
Knall fin serie. Litt overasker over at de ikke har Ford Transit på Belfast City Airport.... Eller var det den 380en du mente?? :lol:

Du la merke til Transiten ja!

Genialt! Og så glemte man en særdeles viktig ting; Man flyr "trekløver" - og det er mye, mye bedre enn "en norsk en"... Det har jeg faktisk erfart, den ene gjorde meg glad, den annen, eh - I`ll say no more... :-)

hei å hå

H

Det var nå ikke dårlig da...

Hyggelig at bildene falt i smak hos folket!!

Ollie
09-06-2010, 10:09
Er det Dommer i denne konkurransen? hihi.

Bra dokumentert! Bare håper Boeing delen ikke bler fornærma nå da;-)

Lennart
09-06-2010, 10:24
Detox og Erpes, kanonbra
Finnes det andre rare navn der ute ?
Finnes det en nettside ovefr disse forskjellige ?