PDA

View Full Version : Air Berlin eller Norwegian til Berlin

kristian
05-06-2010, 18:22
Hvilket av de to selskapene er best til Berlin? Synd hverken SK eller LH flyr direkte OSL-Berlin

FlyHi
05-06-2010, 18:48
Uden tvivl AirBerlin. Bagage inkluderet i prisen, sandwich og softdrinks ombord og mulighed for at købe varm mad at god kvalitet og online check-in med frit sædevalg 30 timer før afgang. AirBerlin er, efter min mening, på korte ruter et af bedste selskaber i Europa.

AirbusTrond
05-06-2010, 19:23
Jepp, AirBerlin er klart å foretrekke. I tillegg flyr AB til Tegel, som ligger mer sentralt enn Schönefeld. Fra Tegel kan man ta en rimelig drosje eller bussen til sentrum, mens man fra Schönefeld er avhengig av bane/tog, som tar minst 30 min. Det er også et stykke å gå fra terminalen til togstasjonen.

Men det er vel prisen som ofte avgjør. Jeg ville nok ikke betalt mange hundrelappene mer for å fly med AB.

Les gjerne min TR her:

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=45312&highlight=Air+Berlin

Øivind
06-06-2010, 01:37
På en så kort tur ville jeg nok kun sett på pris. Selv om man får gratis baggasje og en tørr bagel hos AB er min erfaring at DY nesten alltid slår de på pris.
Schønefeldt er heller ikke noen ubekvem flyplass å lande på med togforbindelse direkte til sentrum. Jeg ser ikke de store fordelene med Tegel fremfor Schønefeldt, snarere tvert imot.
Eneste grunnen for meg til å velge AB hadde vært dersom de fløy Airbus, men det ser ut til at de stort sett bruker 737 på OSL nå. Så den fordelen er også borte.

Bizflyer
06-06-2010, 03:01
Eneste grunnen for meg til å velge AB hadde vært dersom de fløy Airbus, men det ser ut til at de stort sett bruker 737 på OSL nå. Så den fordelen er også borte.

Hva er fordelen med Airbus fremfor Boeing hos AB? Noe vi har gått glipp av?
Det er vel lik seteavstand på deres Boeing og Airbus fly??

BF:cool2

Edricson
06-06-2010, 10:51
Slutter meg til dem som sier AB. Prisforskjellen var i mitt tilfelle ikke så stort, og TXL er en mindre dårlig flyplass enn SXF. (Men har ingenting å si om benplass, da de setter dem med infants i rad 1 :))

baselutvann
06-06-2010, 11:40
benplassen hos air berlin er 68 cm, usikker på norwegian

baselutvann
06-06-2010, 11:46
http://eavis.aftenposten.no/aftenposten/103/archive/demo/?page=42&query=19+september+2009

Aftenpostens mening om de to nevnte lavprisselskapene.

AirbusTrond
06-06-2010, 19:27
Tegel er ikke vanvittig mye bedre, men som sagt synes jeg taxi er rimelig nok fra og til, men blir vel dyrt til Schönefeld? Det er jo et spørsmål om prioriteringer, men hadde vel betalt en hundrelapp mer for å få følelsen av å fly med et selskap hakket over Norwegian, og ikke minst støtte selskapets rute til Norge. AB byr på en meget god "reiseopplevelse", som jeg også skriver i min TR. DY er ikke på helt det samme nivå, i alle fall ikke om man får et gammelt fly. For folk flest er det likevel ett fett. Men flyforumfolk er ikke "folk flest". :D

LN-AØR
06-06-2010, 20:13
Hvilket av de to selskapene er best til Berlin? Synd hverken SK eller LH flyr direkte OSL-Berlin

Air Berlin!

SQ 777
06-06-2010, 20:32
Selvfølgelig Air Berlin...

Øivind
07-06-2010, 07:58
Hva er fordelen med Airbus fremfor Boeing hos AB? Noe vi har gått glipp av?
Det er vel lik seteavstand på deres Boeing og Airbus fly??

BF:cool2
Romsligere kabin og mindre støy er nok årsaken til at A320 serien oppleves som mer behagelig enn grisene til Boeing.

Blackhawk
07-06-2010, 14:21
Jeg velger definitivt alltid Airbus fremfor Boeing, dersom man
har mulighet. I tiden som CC, foretrakk jeg også å jobbe
på A320-serien fremfor B737NG - Airbus all the way her i
gården ja (så langt det lar seg gjøre)..

LN-KGL
07-06-2010, 16:23
Air Berlin er helt klart bedre i luften og på bakken i Berlin (på Tegel), men det som jeg ser som et problem er forbindelsen mellom flyplassen og den øvrige byen. Man må på en buss for ta noe kollektivt, og overgangene til det utrolig bra S-/U-Bahn-nettet i Berlin var i hvert fall på Jakob-Kaiser-Platz utrolig dårlig merket for noen år siden.

Edricson
07-06-2010, 17:48
Overgangene til det utrolig bra S-/U-Bahn-nettet i Berlin var i hvert fall på Jakob-Kaiser-Platz utrolig dårlig merket for noen år siden.

Tja, TXL-bussen går via både Berlin Zoo, Berlin Hauptbahnhof og Alexanderplatz, der er det umulig å ikke komme seg frem :)

TG923
07-06-2010, 22:10
Vel, TXL-bussen går ikke til Zoo, da må du ta X9 eller 109.

Kollektivtilbudet er godt i Berlin, men det er klart det er lettere å finne fram når man er litt kjent i utgangspunktet.

Jeg vil også anbefale Air Berlin, men det er klart at pris og avgangstider også spiller inn (og kanskje også hvor i Berlin man har tenkt seg, men normalt er Tegel nærmest)

Edricson
07-06-2010, 23:35
Takk for korrigeringen. Jeg har brukt begge to, men hukommelsen feiler iblant :).

VC-10
07-06-2010, 23:44
Er den ene betydelig billigere enn den andre, tar du selvfølgelig den billigste på en så kort flight. Er prisene forholdsvis like ville AB være mitt klare førstevalg :)

WF-380
08-06-2010, 09:28
Sist jeg brukte Air Berlin til Oslo stilte de med et eldre Germania-fly (733) som ikke var like tiltalende innvendig som Air Berlins egne. Vet ikke hvor ofte det skjer, men når det skjer har de ikke en komfort-fordel overfor Norwegian, etter min mening.

pingo
08-06-2010, 09:55
Nu er det et par år siden jeg sidst fløj med Air Berlin, så jeg ved ikke om det har ændret sig, men da havde de i alt fald nogle meget fornuftige priser på salg af øl, vand snacks etc.

TG923
08-06-2010, 13:31
Meget fornuftige priser i og med at kaffe, te, vand (brus) og snacks er gratis.

kristian
11-06-2010, 19:07
Bestilte Air Berlin til EUR1 per strekning - men du verden for noen tillegg i form av skatter, gebyrer og brenseltillegg. Endte glatt på NOK750 per person (riktignok inkludert setereservasjon)....

Men - 750 t/r per pers er :lol:

Tina C
12-06-2010, 08:41
Jeg kom nettopp hjem fra Berlin, reiste med AB nedover og Norwegian hjem.
Jeg syntes ikke Tegel var noen bra lufthavn, det er jo forsåvidt ikke Schönefelt heller, men selv om det var lengre unna var det faktisk greiere å komme seg dit med tog iallefall.
Når det gjelder produktet ombord, synes jeg Norwegian sitt kabinpersonal ofte er veldig hyggelige, det går an å ta en prat med de (de fleste iallefall).
AB var mer robotaktige. Men dette har sannsynligvis med språk å gjøre. Fikk et slags rundstykke hos AB, men spiste det ikke, da salatbladet som lå inni virket gammelt.
Egentlig vil jeg si at stillingen ble 1-1 mellom de to selskapene.