PDA

View Full Version : SAS - Business til Singapore


SudCaravelle
04-06-2010, 20:50
Jeg har fremdeles ikke trykket bestill på wideore.no på min SAS tur til Singapore, jeg har dog fått det godkjent med et smil fra kona ;)

Hva har man å forvente av denne turen? Er det verdt pengene (fra egen lommebok, ikke jobb denne gangen selv om det blir en tur på kontoret)

Hvilke sete valger man på A340 til SAS?

Hvor lang er flighten BKK-SIN? Hvordan er TG business på denne biten?
(330 til og 777 tilbake)

Loungene underveis?

Noen som har noen linker til bra report?

Og til slutt - antall poeng?

Takker..

Utflyttet
04-06-2010, 21:03
Sjekk vårt eget forum for rapporter, bruk søkefunksjonen. ;)

Hvis du overser at crew er hit-n-miss og at du får mat med folie og plast på, så er det en god tur. TG sin regional-biz er som oftest flydd med relativt avdankede seter, men turen er 2:30 eller noe, så noe nød lider du ikke. :)

På SAS sine 340 nå i sesongen hvor det er fullt er rad 7 og 8 en egen kabin, uten risiko for å bli sparket ut av setene, og selv foretrekker jeg GH-seter når jeg reiser alene eller AB/HK-seter når vi er to.

Ulempen med å sitte så langt bak er at mat-service om kvelden ned fra Køben kommer treigt og man ikker er ferdig ryddet opp og til køys før 2:30-3:00 uti turen.

Unngå rad 1 AB/HK da det er sålangt frem at veggen kurver nok inn til å gjøre setnee litt trangere på plassen. Generelt er også den første raden eller to hvor du får med mest lyd fra crew-området fremme.

Poeng i biz på CPH-SIN er vel 12.500 pluss evt EB-bonus.

-A

SudCaravelle
04-06-2010, 21:08
Takker..



På SAS sine 340 nå i sesongen hvor det er fullt er rad 7 og 8 en egen kabin, uten risiko for å bli sparket ut av setene, og selv foretrekker jeg GH-seter når jeg reiser alene eller AB/HK-seter når vi er to.


Den skjønte jeg ikke, vil det si at hvis man har valgt 2A og mr.Bizflyer himself kommer ombord så kan jeg "miste" setet?

Og hvorfor GH - er ikke det uten vindu?

Takker igjen?

Fnate
04-06-2010, 21:10
Er jaggu ikke enig med deg på setevalg ph-ndr. Jeg synes 1A er suveren. Etter å ha lest div trip-rapporter har jeg fått med meg at SudCaravelle ikke er enormt diger.

1A er veldig privat. Og gir alltid en god følelse å sitte helt der foran. Alternativt har man 1B så slipper du å trampe over noen.

Utflyttet
04-06-2010, 21:15
Takker..
Den skjønte jeg ikke, vil det si at hvis man har valgt 2A og mr.Bizflyer himself kommer ombord så kan jeg "miste" setet?


Nei, bare rad 7 og 8 er risiko-rader. Dette er den tingen jeg hater mest med å fly A340 med SAS. Er det lite nok pax ombord så flytter de alle ut av rad 7-8 og gjør dette til "crew lounge", på toppen av plassen de har forran rad 1. Intet er som å kaste betalende pax ut av husets beste seter for å ha plass til de ansatte.


Og hvorfor GH - er ikke det uten vindu?


Når jeg reiser alene er det DE som gjelder, det betyr alltid midtgang og ingen som skal forbi meg. 7E er favoritten, midtgang, masse plass til bein.


Takker igjen?


Bare hyggelig. :)

-A

(korrigert for defekt sete-tenking, det er DE som er bra når man er alene, ikke GH).

FlyHi
04-06-2010, 21:17
Unngå rad 1 AB/HK da det er sålangt frem at veggen kurver nok inn til å gjøre setnee litt trangere på plassen. Generelt er også den første raden eller to hvor du får med mest lyd fra crew-området fremme.



-A

Synes nu ikke der er meget lyd fra det forreste crew-område. Det er vel primært i det bagerste galley, der arbejdes og der er larm.

Har selv rejst på række 1 - midtersæderne et par gange - og må sige de hører til mine favoritter. Jeg har oplevet langt mere ro og følelse af privatkabine der fremme end ved at sidde længere bagude. Men korrekt at vinduessæderne på række 1 har en smule mindre plads, da kabinen kurver - men synes nu ikke det er noget der betyder noget...

Forreste galley bruges vel primært til hvileområde for crew...

Fik række 6 sidst - og den vil jeg ikke anbefale - ihvertfald ikke AB, hvor der var rigtig meget larm fra galley og buffetområde.

Vil nu også give dig ret i at række 7-8 kan give en dejlig følelse af ro, da denne kabine er meget lille, men der er også en tendens til at blive overset lidt af crew - ligesom der jævnlig er pax fra Y+ der forsøger at gå denne vej til toilettet.

Utflyttet
04-06-2010, 21:21
Synes nu ikke der er meget lyd fra det forreste crew-område. Det er vel primært i det bagerste galley, der arbejdes og der er larm.


Dette er en av de tingene som er veldig hit-n-miss med crewet. Noen crew er veldig stille av seg generelt, andre legger man mye merke til.

-A

Bizflyer
04-06-2010, 22:13
, vil det si at hvis man har valgt 2A og mr.Bizflyer himself kommer ombord så kan jeg "miste" setet?


Hrmf! Hva er det De antyder?? :rolleyes: Må jeg utfordre Dem til en aldri så liten Champagnedrikkingsduell??:stir

Det han mente er vel at hvis bare biz er 2/3 full, pleier de å stenge av den bakerste seksjonen på 2 rader. Er du da booket bak der, blir du plassert på et ledig sete foran. Det er vel det som er risikosporten. Slik jeg ser det er det mye mer trafikk på de 2 bakerste radene. Toalettene er rett foran, og der står det gjerne mange folk i kø. Spesielt om morgenen. Og da sitter du lett på utstilling der bak.

Er enig med andre her som mener at rad 1 er konge! Rad 1 og 3 blir servert først, så ev er rad 3 et godt alternativ. Sist jeg reiste satt jeg på bakerste raden på venstre side (sett bakfra og forover). Der hadde vi skapseksjonen for jakker osv i midtgangen, så det føltes også ganske privat. Ingen bak som så på deg, og ingen på siden. Det var jo ikke så langt fra buffeten, det da, men jeg følte aldri at det var noe bråk eller forstyrrelser der. Nesten tvert imot.

Thai sine 333 har regionale seter. De er noe kjedeligere enn de har på 772 maskinene som er langdistanse setene. Men som det blir sagt her, så er det jo bare et par timers flight, så det store problemet er det ikke.

Skal selv prøve TG sin 333 fra BKK til MNL om et par uker. Litt spendt på det, for etter en lang natt fra Europa kunne jeg godt tenke meg å sove videre der i noen seter som kunne legges helt ned. Men det kan jo tenkes jeg blir overrasket??

BF:cool2

SAS-Steward
04-06-2010, 22:40
Nei, bare rad 7 og 8 er risiko-rader. Dette er den tingen jeg hater mest med å fly A340 med SAS. Er det lite nok pax ombord så flytter de alle ut av rad 7-8 og gjør dette til "crew lounge", på toppen av plassen de har forran rad 1. Intet er som å kaste betalende pax ut av husets beste seter for å ha plass til de ansatte.


Det er jo litt feil da.
Har du hatt sete der, å det er god plass foran vil vi spørre om du ønsker å flytte frem i den fremre kabin. Mange ønsker ikke å sitte der, på grunn av mere støy, og temperatur. Den delen blir veldig kald ved lite pax.
Ofte opplever jeg at mange ønsker å sitte der alikevel, ingen skal bli flyttet av crew. Har noen opplevd dette, så anbefaler jeg en kraftig klage til SAS.
Det SKAL ikke forekomme.
Blir flau på vegne av kolleger dersom dette skjer.
Frivillig flytte, fint. Hvis ikke, flott.

Discus
04-06-2010, 22:53
... ingen skal bli flyttet av crew. Har noen opplevd dette, så anbefaler jeg en kraftig klage til SAS.
Det SKAL ikke forekomme.
Blir flau på vegne av kolleger dersom dette skjer.
Frivillig flytte, fint. Hvis ikke, flott.

Dette er nok en av turene han sikter til: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=38809

SudCaravelle
04-06-2010, 22:55
Hrmf! Hva er det De antyder?? :rolleyes: Må jeg utfordre Dem til en aldri så liten Champagnedrikkingsduell??:stir



Ja det høres ut som et hyggelig lite stunt for leveren ;)

Takker for fin informasjon..

Utflyttet
04-06-2010, 22:58
Har du hatt sete der, å det er god plass foran vil vi spørre om du ønsker å flytte frem i den fremre kabin. Mange ønsker ikke å sitte der, på grunn av mere støy, og temperatur. Den delen blir veldig kald ved lite pax.


Jeg har hatt forhåndsbooket sete der på 4 av 4 turer med SAS IC i 09. Jeg har i 3 av tilfellene blitt møtt i gaten med beskjed om at jeg er flyttet, og i alle tre tilfellene har jeg gløttet bak på vei til do og sett det som ikke var annet enn "crew lounge" (samt noen i sivil, mulig ID eller familie?).

At den delen er kald er en bonus, jeg foretrekker å sove så kaldt som mulig.


Ofte opplever jeg at mange ønsker å sitte der alikevel, ingen skal bli flyttet av crew. Har noen opplevd dette, så anbefaler jeg en kraftig klage til SAS.
Det SKAL ikke forekomme.
Blir flau på vegne av kolleger dersom dette skjer.
Frivillig flytte, fint. Hvis ikke, flott.


Det er mulig du ikke praktiserer dette selv, men det finnes ihvertfall en del kolleger av deg som ikke deler ditt syn.

Jeg har ved to av anledningene klaget og ble møtt med en relativt likegyldig respons.

Men for å holde oss til saken og å opplyse om hva man kan forvente på en SAS-tur nedover i varmen, så er essense:

- Mange liker denne kabinen med bare to rader.
- Er det mye ledige seter så kan man risikere tvangsflytting.
- SAS-IC er enten veldig bra, eller veldig dårlig, crew er hit-n-miss.
- Produktet ellers er helt OK, stolene er grei nok og bevertningen er helt OK.

Mine opplevelser har hatt preg av at jeg har bommet mer enn jeg har truffet hva angår bra crew på de turene fra siste halvdel av 08 og frem til jul som var. De turene jeg kan huske sånn i farten før det har bare vært bra.

-A

SudCaravelle
04-06-2010, 23:29
En liten ting til....

Er det mye ledige plasser på en slik flight så langt frem i tid (27 okt) så det er lett å velge seg et bra sete?

Discus
04-06-2010, 23:37
Tja...kan være både og. Du kan jo signe opp for fem gratisdager på http://www.expertflyer.com - tror de har SAS. (Og alle fleste setene er jo bra, da, IMHO)

To tilfeldige dager i okt 26869 26870

ex_trd
04-06-2010, 23:41
En liten ting til....

Er det mye ledige plasser på en slik flight så langt frem i tid (27 okt) så det er lett å velge seg et bra sete?

Finner følgende på ExpertFlyer, hvor blanke ruter skulle tilsi velgbart sete

Bizflyer
04-06-2010, 23:44
En liten ting til....

Er det mye ledige plasser på en slik flight så langt frem i tid (27 okt) så det er lett å velge seg et bra sete?

Det vil jeg tro! Du reserverer jo sete når du bestiller. Så da er det jo bare å ta det du helst vil ha. Bestiller du nå er det nok sikkert mye å velge i.

Så et spørsmål til SAS Stewarden: En ting er at dere ikke flytter folk ufrivillig etter de er kommet ombord. Men hvem er det som tar initiativet til å omrokkere setene i bookingsystemet slik som PH'en beskriver? Gatemanageren eller crewet ombord?

BF:cool2

Utflyttet
05-06-2010, 05:12
Så et spørsmål til SAS Stewarden: En ting er at dere ikke flytter folk ufrivillig etter de er kommet ombord. Men hvem er det som tar initiativet til å omrokkere setene i bookingsystemet slik som PH'en beskriver? Gatemanageren eller crewet ombord?

BF:cool2

De gangene jeg har fått beskjed om at ting er flyttet på så har det vært gjort etter at innsjekk begynner, og vært en overrraskelse i gate.

-A

SudCaravelle
05-06-2010, 11:06
Sorry, maser litt til..

Mener ikke å være gjerrig, men samme billetten ligger til 1000 kroner lavere pris på Ebookers.no 15.000 !?!?

Er det noe muffens med å bestille her?

Kan man velge sete her også?

Fnate
05-06-2010, 12:14
Ikke noe muffens med å bestille på ebookers. Har gjort det flere ganger, men aldri med SK. Har fått velge sete når jeg har booket amerikanske selskaper der ihvertfall.

Tror også du får opplyst SK sin booking kode der.

view
05-06-2010, 12:15
Ebookers fungerer fint det, brukt det før. Da med SQ billetter, kunne ikke velge sete online, men det er bare å ringe SAS med din referanse så fikser de det på telefonen.

LN-AØR
05-06-2010, 12:34
Hvilke datoer er det du skal reise, SudCaravelle? Bare tenker om det kan være andre selskap som har bedre tilbud.

SudCaravelle
05-06-2010, 12:47
Ehh.. da er den bestilt og betalt.. :8:

Ebookers valgte sete 3H på vei til og 2A på vei tilbake på 340 maskinen.

På 330en til Thai ble det 12A på vi til og 777 maskinen på vei hjem er ikke bekreftet.

(2A på både OSL-CPH og CPH-OSL)

Regner med dette er OK plasser? Det er ikke ut som det er noen mulighet til å forandre på nettet.

Dette blir morro og prøve. Har ikke reist SAS Biz på langdistanse siden Janne Carlzon med 747 og DC10.

15044,- må jo være fryktelig billig??

Bizflyer
05-06-2010, 13:54
Hvilke datoer er det du skal reise, SudCaravelle? Bare tenker om det kan være andre selskap som har bedre tilbud.

Billigere enn 15 laken til SIN i biz i oktober? Ja da skal du sandelig være flink til å lete!!;)

Ehh.. da er den bestilt og betalt.. :8:

Ebookers valgte sete 3H på vei til og 2A på vei tilbake på 340 maskinen.

På 330en til Thai ble det 12A på vi til og 777 maskinen på vei hjem er ikke bekreftet.

(2A på både OSL-CPH og CPH-OSL)

Regner med dette er OK plasser? Det er ikke ut som det er noen mulighet til å forandre på nettet.

Dette blir morro og prøve. Har ikke reist SAS Biz på langdistanse siden Janne Carlzon med 747 og DC10.

15044,- må jo være fryktelig billig??

Høres veldig bra ut! Og det er jo en kjempepris!! Bedre blir det ikke!:old

BF:fly

FlightDeck
05-06-2010, 17:37
Veldig, veldig bra pris! Til den prisen tror jeg nok du uansett vil bli fornøyd med SAS og Thai i Business Class. Flyr selv til Auckland med SAS og Thai i oktober og november, og jeg betalte bare 15.000 kr. t/r i Economy Extra hos SAS og Business Class hos Thai. SAS-avgangene kan jeg få oppgradert for ca. 2000 kr. med Optiontown eller med EuroBonus-poeng.

SudCaravelle
14-06-2010, 10:19
Huff da... nå blir det glad-tur gitt..

Da har to av mine barndomsvenner (hvorav en er kollega) kastet seg på. Der også fikk han ene samme latterlige lave prisen (15.000) mens han siste gir f.. og bestiller direkte dra SAS per telefon (+ 2000 kroner tenker jeg)

Da blir det nok en liten fest foran der og ikke umulig at det kommer et lite "tre tullinger satt av i DXB på grunn av fly-fyll" på vg.no :D

Da blir det fire gladgutter og barndomsvenner på en oval langhelg i deilige SIN, og to av oss får en dag på kontoret vårt der nede (hvor vi har ca 400 kollegaer)

Nå har jeg reisefeber nå... :colgate:

Rapport skal bli..

SAS-Steward
14-06-2010, 10:43
De gangene jeg har fått beskjed om at ting er flyttet på så har det vært gjort etter at innsjekk begynner, og vært en overrraskelse i gate.

-A

Crew i SAS har ikke lov å oppgradere ombord, vi har derimot lov til å flytte på pax dersom det er nødvendig av ulike årsaker ( ødelagt sete, IFE, berusede pax etc, men da helst innen samme klasse. )
Vi har ikke lov å tømme delen med 2 rader.
Alt slikt skal gjøres av gate manager.
Så å håpe på at crew vil oppgradere er ( i følge boka ) ikke mulig.
Derimot er det desverre endel kolleger som innimellom gjør som de vil, det er derfor jeg tidligere også har sagt at man må skrive en klage/rapport. Dette være seg om man er fult betalende eller id.

SAS-Steward
14-06-2010, 10:58
Dette er nok en av turene han sikter til: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=38809

Leste hele tråden.
Det er dette som er problemet for mange selskaper, ikke bare flyselskaper.
Mange opplever elendig service og rent oppgulp fra ansatte.
Men istede for å sende et brev til selskapet så man kan rydde opp, så går man enten på nettet å skriver om det, eller til avisen.
Hvorfor ikke gjøre begge deler?
Opplevd mye rart selv rundt omkring, både på reise og i mange andre bransjer.
Synes det er greit å sende en mail til firmaet når dritt skjer.

Men når det gjelder saken.
Etter min mening er de beste setene ombord på SAS 340/330, enten 1 DE, eller 5 DE. Eventuelt 1 A eller H, dette er de to setene med absolutt minst støy og forstyrrelser. Men blir litt smalere ved beina da dette er stedet hvor kabine snevrer litt inn.

ex_trd
14-06-2010, 11:01
...."tre tullinger satt av i DXB på grunn av fly-fyll" på vg.no :D


Det ville i så fall vært litt av en divert fra ruten til BKK! :)

SAS-Steward
14-06-2010, 12:01
Det ville i så fall vært litt av en divert fra ruten til BKK! :)

Hørte no rykter om at Kabul er flott sted å droppe innom å sette av fulle business pax :-)

SudCaravelle
14-06-2010, 18:40
Det ville i så fall vært litt av en divert fra ruten til BKK! :)

Har da ikke peiling på hvilken rute vi tar jeg :)

Kabul er sikkert hyggelig for en uke eller to.

Bizflyer
14-06-2010, 22:37
Hørte no rykter om at Kabul er flott sted å droppe innom å sette av fulle business pax :-)

Ja, det er der eller Bagdad har jeg hørt!:colgate:

BF:fly

SAS-Steward
15-06-2010, 22:47
Du får sende en note om du flyr CPH-BKK onsdag 7 juli. Da er jeg på jobb. :-)

SudCaravelle
24-07-2010, 19:32
Nå så jeg at SIN-BKK etappen har blitt satt opp med 747 (istedenfor 777) og da med plasser på upper deck (12A,B og F). Hvordan er disse maskinene på intraasiatisk business?

Så også at prisene på billettene nå har hoppet opp til over 22.000 hvis man bestiller i dag.

SudCaravelle
11-10-2010, 16:02
Som en ekte flynerd skal, så sjekker jeg checkmytrip.com med jevne mellomrom (Nå er det to uker til avreise)

Ser at vi er satt opp med MD 80 fra CPH til OSL på hjemveien..

Hvilke plasser er best på disse maskinene? (jeg er satt opp på 2A)

Er det business på disse flyene, eller vil vi får economy extra "behandling" på business billetten?

Martin
11-10-2010, 16:10
Er det business på disse flyene, eller vil vi får economy extra "behandling" på business billetten?

Det er ingen egen business-kabin på ruter innen Skandinavia, så man sitter på Economy Extra, ja..

FT99
11-10-2010, 21:32
Ser at vi er satt opp med MD 80 fra CPH til OSL på hjemveien..

Hvilke plasser er best på disse maskinene? (jeg er satt opp på 2A)

Jeg velger alltid C-plass så langt fram som mulig.

På A330/340 er min personlige favorittplass 1D.

737-405
11-10-2010, 22:31
På MD - 80 er det kjekt å velge en to - seter. A - setet blir fort en favoritt. Om dere reiser tre sammen kan kanskje en D-E-F være tingen, ville tatt 2 DEF fremfor 1 DEF da det kan bli litt trangt inntil veggen ;)