PDA

View Full Version : Råd & tips om fotografering fra klappsete i cockpit B737

LN-DAG
04-06-2010, 01:24
Hei!

Fikk tilbud om en klappsete tur i en 737 av en kompis som ønsket å ha "kontoret" sitt dokumentert. Det primære blir da innvendig og litt utvendig underveis og når vi nærmer oss bestemmelsesstedet. Turen blir dessverre ikke på den tiden av døgnet der man får mest hjelp at lyset (6500 kelvin) men mere ettermiddags belysning.
Av utstyr har jeg Canon EOS 400D med 18-55 org. linsa + Tamron AF 70-300mm F/4-5.6, samt et Samsung S860; 6.3 - 18.9mm og et Canon PowerShot S2 IS; 6.0 - 72.0 mm med vridbar LCD skjerm og som har god kvalitet på video opptak (synd det tar maks. 2GB SDcard = 14 min film) og kun innebygde blits.

Ønsker jo å levere best kvalitet når jeg får et sånt tilbud. En vidvinkellinse ville ha vært tingen, men alt har skjedd så fort at jeg har ikke fått skaffet det.

Er det noen som har noen ideer på hva jeg skal konsentrere meg om, og hva av utstyret mitt som som egner seg best på det lille "kontoret".
Reisen er på søndag.

(Kan jo ta bilder til bruk for panorama programmet for å prøve å få litt vidvinkel effekt)

På forhånd takk :)

Halvorsn
05-06-2010, 14:00
Vel, visvinkel/vidvikelzoom er gjerne det som er best egnet til en så "liten" cockpit som en 737. Ellers tror jeg en blanding av film på takeoff/landing og bilder litt mer før og etter/underveis er stiligst. Iallefall hvis du får HD-film som ikke fletter, så du kan stoppe ett bilde av de 25 bildene i sekundet :) Ville ha brukt for det meste 18-55 og det beste du har å filme med, ettersom du med filmen vil kunne oppnå noe bedre tele mest sannsynlig. Og det du sier om kameraet med IS er nok veldig lurt på den tiden av døgnet ;)

LN-DAG
05-06-2010, 17:43
Vel, visvinkel/vidvikelzoom er gjerne det som er best egnet til en så "liten" cockpit som en 737. Ellers tror jeg en blanding av film på takeoff/landing og bilder litt mer før og etter/underveis er stiligst. Iallefall hvis du får HD-film som ikke fletter, så du kan stoppe ett bilde av de 25 bildene i sekundet :) Ville ha brukt for det meste 18-55 og det beste du har å filme med, ettersom du med filmen vil kunne oppnå noe bedre tele mest sannsynlig. Og det du sier om kameraet med IS er nok veldig lurt på den tiden av døgnet ;)

Hei!

Tusen takk for gode tips. Man kan aldri lære for mye innen dette feltet.

Mvh.
Dag

Halvorsn
06-06-2010, 15:14
hehe. Har ikke mye erfaring selv fra klapp, men hva jeg kan tenke meg som beste mulighet for å dekke det hele (på den måten jeg ville ha preferert). Håper du får en flott tur :)