PDA

View Full Version : Norwegian øker gebyrene


FlightDeck
30-05-2010, 13:32
Norwegian har satt opp gebyrene for bagasje og setereservasjon. For norsk innenriks innebærer dette en økning fra 40 til 50 kr. per bagasjeenhet/setereservasjon, mens gebyret for Europa blir henholdsvis 60 og 80 kr. avhengig av distanse.

Da Norwegian innførte gebyrer for bagasje/setereservasjon var satsene 25 kr. for utenlandsreiser og 27 kr. for innenlandsreiser.

DCHalvorsen
30-05-2010, 14:33
Er denne økningen et lite steg i retning økte priser og gebyrer i luftfarten for å tjene inn alle tapene etter askeskyene?

Leste en artikkel om dette i The Economist nylig. Der regnet man med at i løpet av et års tid ville prisene på transatlantiske flyvninger, f.ek., stige med i snitt 600 kroner.

Dag Viking
30-05-2010, 15:08
Norwegian har satt opp gebyrene for bagasje og setereservasjon. For norsk innenriks innebærer dette en økning fra 40 til 50 kr. per bagasjeenhet/setereservasjon, mens gebyret for Europa blir henholdsvis 60 og 80 kr. avhengig av distanse.

Da Norwegian innførte gebyrer for bagasje/setereservasjon var satsene 25 kr. for utenlandsreiser og 27 kr. for innenlandsreiser.

Det er opp 25% og 33%, de slår på stortromma når de øker. Ingen museskritt der i gården!

TOS
30-05-2010, 19:11
Det er opp 25% og 33%, de slår på stortromma når de øker. Ingen museskritt der i gården!

Det er nå bare småpenger det er snakk om. Fokus på prosenter gir ikke alltid en fornuftig referanse. Økningen tilsvarer servicegebyrene enkelte andre selskaper har på internettbooking, og er neppe det som gjør at folk velger anderledes. Det er vel uansett totalprisen for den reisende som betyr noe.

LN-MOW
30-05-2010, 19:23
Skal du og jeg reise sammen fra f.eks. Tromsø til Paris t/r med ett kolli bagasje , blir økningen på 180 kroner. Totalen blir 780. For en familie blir det enda verre ....

TOS
30-05-2010, 19:41
Skal du og jeg reise sammen fra f.eks. Tromsø til Paris t/r med ett kolli bagasje , blir økningen på 180 kroner. Totalen blir 780. For en familie blir det enda verre ....

Kostnaden ved setereservasjon ser ut til å gå opp med et sted mellom 10 og 30 kroner. Det samme gjelder vel for bag, eller misforstår jeg? I beste fall en økning per pers på 30 kroner hver vei, eller 60 kr t/r. I verste fall kanskje en økning på 120 kr t/r. I motsetning til min forrige post så er jeg vel enig i at det ikke nødvendigvis er småpenger, men det er uansett totalprisen som er av betydning.:) Nå vet vi vel ikke hva totaleffekten vil være, for det kan jo hende at DY vil ha interesse av å markedsføre seg med en lav basispris.

Dag Viking
30-05-2010, 22:00
Det er nå bare småpenger det er snakk om. Fokus på prosenter gir ikke alltid en fornuftig referanse. Økningen tilsvarer servicegebyrene enkelte andre selskaper har på internettbooking, og er neppe det som gjør at folk velger anderledes. Det er vel uansett totalprisen for den reisende som betyr noe.

Poenget var ikke at det er småpenger eller ikke. Hva som er småpenger for deg trenger ikke være småpenger for en annen person. Poenget er at dette er en klar melkeku for DY og gebyrene øker vesentlig mer enn kostnadene kan øke;)

TOS
30-05-2010, 22:10
Poenget var ikke at det er småpenger eller ikke. Hva som er småpenger for deg trenger ikke være småpenger for en annen person. Poenget er at dette er en klar melkeku for DY og gebyrene øker vesentlig mer enn kostnadene kan øke;)

Nå korrigerte jeg meg riktignok og sa at dette ikke nødvendigvis er småpenger. Nå vil jeg likevel hevde at 10 kroner er småpenger for alle, og det er også 30 kroner, men det er klart at mange slike 10-20-30 kroners tillegg innebærer at det kan balle på seg med ekstra elementer i prisen. Jeg er helt klart enig i at dette er en måte for DY å hente inn penger på, og at denne økningen kanskje ikke er basert på økte kostnader (alternativt, at prisnivået på disse tjenestene ikke i utgangspunktet var tilpasset kostnadsnivået).

Mitt poeng er nå likevel fortsatt at det er totalprisen som betyr noe, og om du må betale 80 kroner hver vei for baggasje så betyr ikke det isolert sett noe som helst. Om billetten koster 299,- en vei for en reise til sørlige Europa så er det fortsatt billig totalt sett.;)

RYKogREIS
31-05-2010, 10:08
Irriterende at man ikke fikk noen e-post etc. som varslet kundene om dette med en forklaring på hvorfor de ser det nødvendig å øke disse prisene etc.

Jeg skulle legge til en ekstra koffert hjem fra Antalya og irriterende at er det kr 80,-, mens da jeg bestilte var det 60,-. Norwegian nærmer seg SAS i pris og Ryanair i gebyrer, noe som fort kan bare kan bli det værste fra begge verdner..

FlightDeck
02-06-2010, 17:11
I løpet av de tre årene som har gått siden selskapet begynte å ta betalt for disse tjenestene, er nivået nå doblet.

Som vanlig blir gebyrøkninger forbigått i stillhet av selskapet, i skarp motsetning til når selskapet for eksempel lanserer nye ruter.

http://www.aftenposten.no/reise/article3675983.ece

Kleppan
02-06-2010, 19:33
Ja...Ikke imponerende av Norwegian..blir et lite gebyrhelvete hos Norwegian også, men med så mange forsvarerer her, så forbigås det vel også i stillhet her inne.

TOS
02-06-2010, 20:58
Ja...Ikke imponerende av Norwegian..blir et lite gebyrhelvete hos Norwegian også, men med så mange forsvarerer her, så forbigås det vel også i stillhet her inne.

Som flere av oss her har nevnt så er nok vi her inne kjent med gebyrene. I tillegg tror jeg faktisk veldig mange andre "vanlige" reisende er fullstendig klar over dette, og evner å summere sammen 2-3 forskjellige tall for å se hva sluttprisen faktisk blir. Uansett hvordan man snur og vender på det så er det totalprisen som betyr noe (uansett om det er høye gebyrer, lave gebyrer, ingen gebyrer osv.).

SAS-Steward
02-06-2010, 21:53
Jeg har utfordret venner å kjente til å se på totalprisen, helt frem til man er hjemme.
Noen ganger er Norwegian billigst, andre ganger SAS. 50/50 ifølge mange av mine venner.

STARSHIP 2
02-06-2010, 22:06
folkens, jeg har vet løsningen! Kjøp "full flex" så slipper dere disse gebyrene :)

Men fra spøk til revolver.. Jeg syntes det er fint at prisen settes der kostnaden er(les gebyrer), så håper jeg at den totale billettprisen er såpass at selskapet tjener penger..