PDA

View Full Version : Til ball i Paris med LH: OSL - MUC - CDG

LNv22
25-05-2010, 18:02
Her følger min debut på Trip Report forumet. Får håpe det er godt for noe.. :)

OSL – MUC - CDG (LH 3145 og LH 4256)

Heisann!

Da jeg føler jeg aldri får tid til å skrive tripreports i ettertid av en tur får jeg prøve å gjøre det underveis denne gangen…
Ulempen er at det hele naturligvis blir mye kortere og at det ikke blir de beste (og mange) bildene heller (iphonekamera).
Men for de som skulle finne det spennende; her er min første skildring av en flytur på internett.

Det er ball i Paris og når man blir invitert kan man vel ikke gjøre annet enn å stille opp! Utenom ball er det planlagt et par hyggelige restaurantbesøk med venners venner, samt noen fuktige kvelder på byen..

Reisefølget (en god gammel venn) hadde bestilt sin tur med Norwegian.
Jeg gikk for LH da jeg verdsetter et mer helhetlig reisekonsept.
At reisefølget ankom Orly og jeg CDG (på forskjellige tider) fikk heller være.

Lite møter på jobben denne torsdagen og etter halvintens hamring på keyboardet for å unnagjøre det aller viktigste kunne jeg konstatere at tiden var inne for å ta helg 15:45 (på en torsdag!).
Slettes ikke verst!

Det er ca. fem minutter å spasere fra kontoret og ned til Nationaltheatret. Neste flytog gikk 15:59 og var innen rekkevidde. Ingen tid til å skifte, så dressen fikk forbli på. Kastet på meg jakken og trillet en ferdigpakket koffert med meg.

Turen med flytoget var hendelsesøls, bortsett fra at jeg aldri har opplevd det så fullt før. Tett med folk i midtgangen og dårlig luft. Tåler likevel 20 minutter med dette.

Vel fremme på OSL bar det rett av gårde til baggage drop.
Innsjekk hadde jeg gjort på SK og LH sine hjemmesider kvelden i forveien og jeg hadde fått valgt mine foretrukne seter helt frem til CDG.
Svært vennlig betjening ved SK sin baggage drop og med så å si ingen kø gikk alt smidig og greit for seg. Heller ingen kø ved security og flere sluser sto klare til å ta i mot passasjerer.

De tollfrie varene fikk vente til hjemturen så dutyfree fikk lite oppmerksomhet.
Vel forbi Kontiki ble det klart at terminalen var svært tett befolket denne ettermiddagen. Lenge siden jeg har sett et så stappet Gardermoen etter security.
Reisefølget meddelte imidlertid via SMS hvor han befant seg og vi fikk tid til en kjapp konversasjon utenfor Upper Crust før han måtte rusle til gaten for boarding.
Selv gikk jeg til Seafood Bar, men uten verken sushi eller ledig sitteplasser bestemte jeg meg for å finne et ledig ventesete i nærheten av gaten min (48).

Tid for boarding. Godt oppmøte ved gaten når dørene ble åpnet, som vanlig.
Inntrykket var at det bare var tyskere rundt meg, men plutselig hørtes en norsk stemme og sekunder senere hørte jeg mitt navn.
En søt pike som var trainee ved kontoret for to år siden! Svært så hyggelig gjensyn. Snakket litt med henne og hennes venninne og det kom for dagen at de var på vei til filmfestivalen i Cannes. Absolutt godkjent tidsfordriv etter min mening!

--

LH3145 OSL - MUC

LH rute 3145 var satt opp med en A321 denne ettermiddagen, og jeg fant raskt frem til mitt sete, 8A. 8C var opptatt av en romslig tysker men midtsetet ble heldigvis stående ledig.

Boarding completed, men så; kapteinen kom til ordet og meddelte at noen hadde kastet noe uegnet i toalettet bak i maskinen. Skulle toalettet brukes måtte det fikses før avgang. Få minutter etterpå kom det imidlertid en kontra; det hele ville ta flere timer og siden vi var 110 i en maskin med kapasitet til 190 besluttet han å stenge toalettet med den virkning at eco kabinen kun fikk ett toalett til disp. på den 1:50 t lange turen.
En helt riktig prioritering etter min mening.

Pushback var noe over et kvarter på overtid. Taxi og takeoff gikk som normalt.

Ca. 25 minutter ut i flighten kom tre tyske flyvertinner rundt og delte ut grove sandwich med enten ost eller skinke. Selv gikk jeg for ost. Måltidet var absolutt godkjent selv om brødet kunne vært en anelse ferskere. Like etter fulgte drikketrallen og en Warsteiner var selvfølgelig det naturlige valget.

Warsteiner
http://www.vendio.no/Re/Warsteiner.JPG

Godt og vel ferdig med nevnte måltid fant jeg frem laptopen og påbegynte arbeidet med denne korte rapporten. Armbåndsuret viste at det var godt med tid igjen av turen og jeg bestilte nok en Warsteiner.. mmm!

Laptop
http://www.vendio.no/Re/Laptop.JPG

Trivelig utsikt
http://www.vendio.no/Re/Cruise.JPG

Kapteinen kom etter en liten stund på karaokeanlegget og meddelte at det var ca. tyve minutter igjen til landing. Med ca. 20 minutters forsinket avgang fra OSL håpte han likevel på at vi skulle klare å lande on time.
Like etterpå kom beskjeden at ATC hadde bedt oss om å redusere hastigheten med den virkning at vi antakelig ikke ble on time likevel.

Vi tok den klissvåte bakken i Munchen med et stort brak og etter en relativt kort taxetur kom vi til vår tildelte gate ved siden av en A340-600. Et flott syn som alltid!

A340-600
http://www.vendio.no/Re/A340-600.JPG

--

LH4256 MUC - CDG

Som tidligere nevnt var vi litt bak skjema og med en noe tight connection gikk jeg rett til gaten for den neste flyvningen som skulle ta meg til CDG.
Denne flighten var satt opp med en Embraer 195, en flight jeg med vitende vilje hadde plukket for å få meg en tur med nettopp denne flytypen.

Ved gaten var boarding så å si ferdig og jeg var den siste som kom meg om bord i bussen som tok oss til en remote stand.
Det hadde blitt mørkt i Munchen og med tillegg av et kraftig regnvær var det ikke mye å se ut av den klamme og duggete bussen.
Fremme ved den ventende Embraer 195 maskinen ble det imidlertid klart at rengjøringspersonellet var langt fra ferdig med sine plikter og vi ble stående i bussen ca. 10 – 12 minutter før vi fikk gå om bord.
Boarding gikk forholdsvis smidig, selv om det naturligvis er trangt i en såpass smal kabin. Jeg fant raskt frem til mitt sete 12F og knyttnevetesten ble bestått.
Denne flyvningen viste seg å være helt full i økonomiklasse, med bare et par ledige seter i biz. Så langt jeg kunne se og høre var jeg den eneste personen fra Norge om bord.

Motorene ble startet og vi forlot vår remote stand litt etter oppsatt tid.
Taxi og takeoff som normalt.

Underveis fikk vi servert et nytt rundstykke – også denne gangen med valget mellom ost og skinke.
Drikketrallen kom som vanlig og jeg var ikke snau med å be pent om en Warsteiner og et glass hvitvin.

Resten av flighten gikk med til å lese litt aviser samt å konversere med en tysk dame i setet ved siden av. Hyggelig nok.

Vi landet i et overskyet – men varmt – Paris litt etter rutetid. Hard og puljevis nedbremsing.

Bagasjen ble plukket opp fra båndet etter ca. 15 minutters venting og jeg satte kursen ut mot sortie 10 for å finne meg en lovlig taxi.
Som vanlig en drøss med ledige taxier og ingen kø på denne tiden av døgnet en torsdag.
Klokken ble 23:15 før vi rullet mot byen.

35 minutter og 45 euro senere var jeg på plass utenfor restauranten hvor reisefølget ventet sammen med en lokal venn – Rafael – som er advokat i Paris.
De hadde sittet der siden kl. 21 og var nå svært sultne. Restauranten tok siste bestilling kl. 23:30 slik at alle bestillinger hadde blitt gjort mens jeg var i transitt fra flyplassen.
Trillekofferten ble kastet i garderoben og ti minutter senere kom maten på bordet!

Etter maten bar det av gårde til "La Palette" og "Montana" i 6 distrikt.

Klokken slo 06:00 før vi ankom vi hotellet og man kunne ikke annet enn å konstatere at dette hadde vært en knallbra natt og en svært lovende start på den kommende helgen!

Pros & Cons, kort oppsummering:
+
*Svært vennlig betjening hele veien (fra innsjekk til gate og fly).
*Bra servering. Flere runder med drikke.
*Behagelige seter.

÷
*Rett og slett for trangt å bruke laptop i economy. Fullstendig umulig dersom personen foran recliner setet.
*Dårlig poengopptjening med EB

--

Det var alt! Får håpe det står til godkjent :)

Someone
25-05-2010, 18:27
Flott første rapport! Håper på flere :)

Discus
25-05-2010, 20:53
Ja, helt klart en godkjent rapport, og enda en gang dokumentasjon av flaskeøl hos LH :drink

FlightDeck
26-05-2010, 09:17
Takk for flott første rapport her på forumet! Lufthansa er et veldig profft og hyggelig selskap å reise med!

SudCaravelle
26-05-2010, 09:57
Takk for fin rapport.. Jeg kom hjem fra Paris på søndag med SAS og må si jeg syntes SAS ikke rekker LH til knærne en gang på slike ruter..

Selv kona påpekte uoppfordret at neste gang tar vi heller en mellomlanding for å få LH.

pgaa
29-05-2010, 10:00
Flott rapport fra LH dette.. :)

LNv22
02-08-2010, 10:59
Takker for hyggelige tilbakemeldinger :) Får prøve å skrive ferdig en annen som har ligget på vent en liten stund!

EB
02-08-2010, 11:05
Flott rapport...og LH leverer - men neste gang kan du kanskje prøve lillebror Swiss - de "ruler" himmelen!

LNv22
02-08-2010, 11:23
Flott rapport...og LH leverer - men neste gang kan du kanskje prøve lillebror Swiss - de "ruler" himmelen!

Veldig fornøyd med Swiss innen Europa, men har til gode å prøve de interkontinentalt. Håper på noen gode C priser til NYC til våren med de; da er booking bænkers.