PDA

View Full Version : Kompass Svingskiven på Sola fra krigsårene


OJB
20-05-2010, 11:25
Den gamle kompasssvingskiven som tyskerne bygget på Sola under andre verdenskrig er kommet til syne etter et "arbeidsuhell".

Under opparbeiding av de nye helikopter standplassene for mindre helikoptere nord for Times Square kom gravemaskinene bort i gammel betong.
Det viste seg under grastorva at det var den gamle svingskiven fra krigens dager.
Noen av tallene rundt kompassrosen er borte som et resultat av at slåmaskinene har kjørt over den i åresvis uten å vite hva som var under torva.
Selve turntable er fylt igjen med pukk , men Avinor har fått fjernet torva rundt slik at et verdifullt historisk minnesmerke har kommet frem i dagen.
På sikt håper Avinor at det kan finnes midler til å fjerne pukken og sette i stand turntable slik at dette spesielle minnesmerke fra krigen blir bevart for ettertiden.
Jeg tok noen bilder slik det ser ut nå i går ettermiddag.
Siden kompasssving turntable ligger på innsiden er den ikke tilgjengelig for alle naturligvis.

BSSW
20-05-2010, 17:13
Er den synlig fra utsiden av gjerdet?

Keypoint
20-05-2010, 21:25
Hvis du ser på det første bildet, så er vel det sånn høvelig hva du ser fra bussholdeplassen med flyklubben, hvis jeg ikke tar feil?

OJB
21-05-2010, 09:06
Joda, det stemmer det, den er noe synlig fra veien.

Twin Otter
21-05-2010, 23:00
Hadde dette kompasset noen funskjon? Navigering?

terje t
21-05-2010, 23:11
De tauet flyene inn på skiva, dreide flyene rundt og kontrollerte kompassene ih.t. de faste punktene. I dag løper det en man rundt med "svinge kompass" eller det monteres i flyet og du taxer rundt for kontroll. DEN TYSKE ER VELDIG FIN!

Gandalf
21-05-2010, 23:11
Kompassving brukes for å finne ut av deviasjonen på flyets magnetkompass. De magnetiske påvirkningene i selve flyet på magnetkompasset kalles deviasjon.

Grovt sagt så svinger man hele flyet rundt, og leser av gradene som magnetkompasset i flyet viser for hver 10(?) grad, og sammenligner med hva kompassvingen viser. Forskjellen kalles deviasjon, og man lager en tabell som settes opp ved siden av magnetkompasset i flyet.

På denne måten vet flyger at hvis hun/han skal fly en magnetisk kurs på la oss si 270 grader, og tabellen da sier 266, så flyr man 266 grader på kompasset, og resultatet blir da at man flyr 270 grader magnetisk.

Magnetisk kurs er sann kurs (streken på kartet) korrigert for misvisning. Misvisningen er forskjellen mellom geografisk og magnetisk nordpol.

Mvh,