PDA

View Full Version : Første flybilder

Faldo68
19-05-2010, 14:38
Hei.

Har gjort mine første forsøk på flybilder på Gardermoen.
Ingen spennende fly, men jeg legger ut for konstruktive tilbakemeldinger:)

PC

ENGM 911
19-05-2010, 15:02
Rett opp bildene, picasa er et fint gratisverktøy på nett.

LN-GBM
19-05-2010, 15:06
Godt utganspunkt, men noen av dem kunne trengt en oppretting. Spesielt det første bildet, og de to siste er merkbart skjeive. Se for eksempel på tårnet på nest siste bildet. Du kan bruke tårnet og lysmastene som et utgangspunkt for å rette opp dette. Min favoritt her er WF - Bildet er rett og eksponeringen er fin. Keep on going, så blir det bare bedre etter hvert.

Hermann SF
19-05-2010, 15:10
Jeg synes du har fått et godt førsteresultat! Men som sagt før, rett opp bildene så blir de enda bedre. Et ekstra tips er å behandle bildene er lite hakk, ja, i for eksempel gratisprogrammet Picasa.

Velkommen til Scanair!:)

Faldo68
19-05-2010, 15:18
Takker for tilbakemeldinger!

Bilde 1 og 3 er tatt slik med vilje for å bryte opp litt, men det funker kanskje ikke så godt?
Bilde 6 er jeg enig i at bør rettes opp, ser det nå :)

Bildene er etterbehandlet i Aperture/PS forøvrig.

Hvordan får jeg lagt bildene direkte i meldingen, ikke kun som thumbnail?

PC

LN-MOW
19-05-2010, 15:55
Å lese gjennom sticky-trådene øverst i bildeforumet er alltid en bra begynnelse .. ;)

Eirik
19-05-2010, 15:58
Synes dette virker lovende jeg, stå på :)
Og digger første bildet, der flyet er i vater, men ikke rullebanen !

ENGM 911
19-05-2010, 16:00
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=13523

Faldo68
19-05-2010, 17:08
Takk for tips!

Prøver med et nytt bilde.

http://farm5.static.flickr.com/4035/4621840970_a5e1c47134_b.jpg

LN-HVI
19-05-2010, 17:24
Det siste var så meget bedre :)

baselutvann
19-05-2010, 18:48
Hei, fine bilder, spesielt det siste! Var det deg jeg møtte ved Forsvarest føysamling den 23 april eller en dato rundt det! en fredag? :)

viking1965
19-05-2010, 18:59
Det var da en voldsom forbedring fra første serie til ditt siste bilde :lol:
Det siste er etter min mening veldig bra eksponert med fin panorering og det står heller ikke noe tilbake for andre bilder presentert på forumet.
Men i tilfelle du skulle oppleve tilbakefall :D : (kommenterer ikke skjev horisont..)
Ditt første og tildels fjerde bilde er kraftig overeksponert (utbrent høylys,mangler tegning). Du bør sjekke histogrammet umiddelbart hvis du er usikker.
Ditt femte bilde synes jeg personlig har litt rotete/forstyrrende bakgrunn.
Bilde nr 3,4 samt det siste synes jeg lider litt under det litt triste flate lyset(selv om fargene fremstår som fine og bildene er skarpe).
Lykke til. Jeg er overbevist om at det kommer mange flotte bilder fra deg i tiden som kommer. vb-:)

LN-KFW
19-05-2010, 19:09
Jeg syns det første bilde var veldig stilig, gav en ganske bra effekt! :)
Også veldig bra start, but there's allways room for improvement. :D

Faldo68
19-05-2010, 19:53
Det var da en voldsom forbedring fra første serie til ditt siste bilde :lol:
Det siste er etter min mening veldig bra eksponert med fin panorering og det står heller ikke noe tilbake for andre bilder presentert på forumet.
Men i tilfelle du skulle oppleve tilbakefall :D : (kommenterer ikke skjev horisont..)
Ditt første og tildels fjerde bilde er kraftig overeksponert (utbrent høylys,mangler tegning). Du bør sjekke histogrammet umiddelbart hvis du er usikker.
Ditt femte bilde synes jeg personlig har litt rotete/forstyrrende bakgrunn.
Bilde nr 3,4 samt det siste synes jeg lider litt under det litt triste flate lyset(selv om fargene fremstår som fine og bildene er skarpe).
Lykke til. Jeg er overbevist om at det kommer mange flotte bilder fra deg i tiden som kommer. vb-:)

Hei!

Takker for konstruktiv og hyggelig tilbakemelding:)

Ja, det første bildet er 2/3 overeksponert ser jeg. Glemte å sjekke det i etterbehandlingen. Men det kommer seg fint ved å justere kurven/recovery.

Det femte er jeg enig. Tanken var å få noen bilder i det de fløy forbi tårnet, men men...:)

PC

Faldo68
19-05-2010, 19:56
Hei, fine bilder, spesielt det siste! Var det deg jeg møtte ved Forsvarest føysamling den 23 april eller en dato rundt det! en fredag? :)

Hei!

Takk for hyggelig tilbakemelding!
Det var nok meg du pratet med fredag 23. april ja:)

PC

viking1965
19-05-2010, 20:10
Hei!

Takker for konstruktiv og hyggelig tilbakemelding:)

Ja, det første bildet er 2/3 overeksponert ser jeg. Glemte å sjekke det i etterbehandlingen. Men det kommer seg fint ved å justere kurven/recovery.

Det femte er jeg enig. Tanken var å få noen bilder i det de fløy forbi tårnet, men men...:)

PC

Bare hyggelig. Forøvrig ser jeg saftig tellefeil fra min side. Mente å si at bilde 5 og ikke 4 var til dels overeksponert... :drunk: . Bra du ikke kommenterte det :lol:
I tillegg, mente jeg, som du også kommenterer, at tårnbildet kanskje hadde en litt forstyrrende bakgrunn..
Beklager, må skjerpe meg i tellinga :lol:

Madman
19-05-2010, 21:20
Meget bra start. Sikker på at dette blir serier med høy kvalitet fra deg etterhvert. :)

putzmeister
19-05-2010, 22:11
Dette var bra det. WF bildet var veldig fint, og det siste var jo virkelig knall. Velkommen hit:D