View Full Version : Take your Mama out...
I sangtitteltradisjonens tegn, ble det denne denne gangen. Utgitt 29. Mars 2004, av bandet Scissor Sisters fra New York. Og siden både "Mama", "Sisters" og "New York" er stikkord her, så passet den jo bra ;)
Praten begynte så tidlig som i fjor sommer. Min mor og hennes søster begynte å bli ganske så bereiste, med bl.a. Dublin, Edinburgh og København på listen. Så, i et eller annet familieselskap, begynte noen å snakke om New York. Helt i detaljnivå husker jeg ikke, men siden jeg hadde vært i USA før, tror jeg det var ganske logisk at jeg skulle være med. Jeg kan ikke huske at jeg ble spurt, eller om jeg spurte om å få være med - det bare ble sånn. Min søster ble også blandet inn i dette her, og så var det bestemt: Min søster, min tante, min mor og jeg skulle til USA.
Det ble bestemt at man skulle være der en uke, at man skulle ta 5 dager i New York, og et par dager i Washington. Jeg ble selvsagt utpekt som reisebyråagent, men med ganske så strikse retningslinjer: Vi skulle fly direkte, og mellom NYC og WAS var det ålreit å ta tog, for da "fikk man se litt mer" (Et utsagn jeg for så vidt er litt enig i).
Jeg var derfor forholdsvis låst til Continental og Amtrak, men det var for så vidt greit.
Datoer ble også bestemt ganske kjapt, og det ble bestemt avreise lørdag 15. Mai, med retur en uke etterpå, som betød at man skulle feire 17. Mai i New York. en liten bonus, var at det også var himmelspretthelg uka før, og jeg kunne ta ut en fridag den fredag, men fortsatt klare meg med bare fem fridager ;). Og jaggumeg var det ikke pinsehelgen vi skulle reise hjem, med frimandag dagen etter hjemkomst.
Fly ble som sagt bestilt hos Continental. CO39 ut, og CO38 hjem igjen, samt CO8774 fra IAD til EWR, som ville gi en ca.5 timers connection på EWR på returen. Siden det var siste dagen, var vi enige om at man ikke kom til å bruke den dagen på noe fornuftig allikevel, og kunne like gjerne stikke tidlig fra WAS og heller sitte og vente på EWR. Opprinnelig ble den booket som CO8640, med avgang fra IAD klokken 13. Det ble midlertid endret, og flighten heter nå CO8774, og opereres av Commutair dba. Continental Connecion, med en Q200.
Togbilletter ble bestilt med samme filosofi som flybilletten hjem; Stå opp og komme seg avgårde. To avganger ble sett på som aktuelle: 10:35, og 11:35, og etter at jeg plutselig fant ut at 11:35-avgangen starter i New York (i motsetning til 10:35-avgangen som kommer fra Boston), booket jeg den, mtp. at det sikkert er lettere å finne fire plasser noenlunde samlet på et tomt tog, enn på et som er fullt av folk fra Boston.
Jeg var også selvdelegert hotellbooker, og forholdsvis kjapt bestilte jeg et par rom på et Hilton Garden Inn-hotell i New York, til en passe pris, bare for “å ha noe”. Det dukket midlertid opp et tilbud fra The Roosevelt Hotel via Facebook, med priser fra 99 USD per natt. Alternativene var Cozy, Superior og Deluxe-rom, og siden Deluxe var dyrest, antok at jeg det var best, og det ble bestilt to slike rom, til 139 USD per natt per rom. For å sammenligne, betaler vi, per rom for fem netter, inkludert taxes, 815 USD per rom. Uten rabattkoden fra Facebook kostet de samme rommene over 2000 dollar da jeg bestilte.
I WAS måtte man også ha hotell, og det ble først bestilt et Hyatt, så Residence Inn, som jeg fant til en veldig grei pris, før jeg syntes det lå usentralt, og booket to rom på et Marriott-hotell til en pris på 189 USD per natt, inkludert frokost. Det funker sikkert ;)
Det har også blitt forsøkt OLCI (OnLine Check In), men etter å ha kommet seg gjennom hele prosessen (som inkluderte at min tante måtte stikke fra jobb for å finne ut utløpsdatoen på passet sitt), fikk jeg vite at “This is not a boarding pass”, og da jeg senere var på telefon med en bekjent i CO, fikk jeg vite at jeg ikke var sjekket inn.
Dette var visstnok ikke noe “farlig” (som at man f.eks. er nektet innreise eller noe), men helt vanlig, fordi man ikke hadde reist før, eller noe sånt. Heldigvis har man ok seter, og skranken jeg evt. kunne brukt som bag drop, kan jeg allikevel bruke som Silver Elite, da samme skranke brukes til både innsjekk for OnePass Elite, *G, og bag drop.
Sølvstatusen ble anskaffet da jeg fant ut at det var kjekt å ha. En kjapp mail til CO, med kopi av kort og statement fra BA, og etter et par dager fikk man svar, og statusen var oppdatert ;). Ble så lovt at kortet skulle være meg i hende innen slutten av februar, men fikk det først - i en konvolutt med poststempel fra New Zealand - i slutten av April, sammen med fire drikkebonger ;)
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/DSC_0959.jpg
Kofferten er så godt som pakket, og nå gjenstår det bare å glede seg resten av dagen, og forhåpentligvis køye litt tidligere enn jeg peier, før det blir tidlig oppstandelse og avreise fra Maura med 07:50ish-bussen i morgen tidlig.
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/DSC_0960.jpg
Kan også legge til, at flybilletten som kostet 19.340 kroner for alle fire da den ble booket i august, ville kostet 19.060 om den hadde blitt booket nå, dagen før avreise. :rolleyes:. Ingen voldsom forskjell, men jeg var faktisk litt overrasket å se det såpass billig så tett opptill.
Og da var man i gang.
Dagen startet i syvtiden, etter ca. fire timers søvn. Man kom seg opp, fikk i seg et par brødskiver, og etterhvert var man klar til å ta bussen som skulle gå rett før åtte.
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/6eaec7bf.jpg
Med kofferter, tanter og mødre, var man snart avvgårde, og etter en drøy halvtime,var man på OSL, og rett etter ankom lillesøster fra Oslo med flytoget, og man tok heisen opp, og fant CO-skranken i andre enden. Der fikk jeg hilst kjapt på en bekjent, før vi prøvde oss på Elite-køen. Ble så stoppet for å fylle ut adressen på en liten lapp, før vi slapp fram til damen med "atomkofferten", som tok passene våre, og kikket litt på dem. Da dukket plutselig en hyggelig dame opp fra venstre, og lurte på om vi var familien Foss, noe som stemte. Hun kom med fire slike:
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/dade587f.jpg
Stilig :).
Så var det å svare på spørsmålene om hvem som eide hva, hadde pakket hva, hvor bagasjen hadde vært, etc.etc,og vi fikk så med oss noen grønne og blå skjemaer, og ble sendt videre. Elite-skranken var nå opptatt, men den hyggelige svenske damen fra i stad, vinket oss hyggelig fram til BF-skranken, hvor en trivelig kar sjekket oss inn. Alt i alt,veldig hyggelig service hos CO. Min tante uttalte tom. at det var "den hyggeligste innsjekkingen hun hadde vært med på" - og hun har flydd et par ganger før.
Security gikk kjapt. Ikke så mange åpne sluser, men ikke så mye folk heller. Deretter fant vi kjapt vegen hit:
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/51efb852.jpg
Sitter nå og koser meg med denne:
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/7cab2780.jpg
CO39 har en delay på ca halvtimen, som vil si avgang om ca. et par timer fra nå, så en blir vel sittende her hvertfall en time til, tenker jeg.
Og der var dere observert på radaren mellom OSL og BGO med N14107, omtrent over Geilo. God tur! :)
God tur.... Fint vaer her naa, i hvertfall i Philly.... Sikkkert nordover ogsaa.^_^
jcnorway
15-05-2010, 14:45
God tur! Gleder meg til å følge dere på turen ;)
Og da var man kommet helskinnet fram til hotellet. Mer kommer senere i kveld.
Flott venter spent.. Forresten har du noen av drikkebongene igjen..:colgate:
MountainDew
15-05-2010, 23:45
Gleder meg til videre rapportering :) Håper tanten din også trives på tur
Etter en tund i loungen (hvor jeg nå forøvrig fant ut at det var dass allikevel), stod det plutselig go to gate. Flighten var i utgangspunktet forsinket, men så skulle de gå på rute, men endte allikevel med en forsinkelse på ca. halvtimen.
Pre-boardet gjennom Elite-køen, og satte seg ned og ventet, og etterhvert ble det boarding. Først BF, og deretter oss med shiny kort, med følge, og vi fant fort rad 16, hvor vi var plassert to på hver side.
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/IMG_0621.jpg
Benplassen på rad 16 slår aldri feil ;)
Pushback ble som sagt utført ca. halvtimen etter skjema, og vi taxet rundt til 01L, og dro avgårde. Brukbart belegg bak, med et par spredte ledige seter rundtomkring. Var vel også en to-tre ledige foran den syltynne gardinen, som hang der for "security reasons" eller noe sånt. :rolleyes:
Drikkebonger ble også tilbudt, men kun min mor tok i mot. Og siden det sterkeste jeg så henne drikke vsr en Cola Light, blir det muligens å kreve å få den tilbake før returen.
Selv ble det en slik ein:
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/IMG_0623.jpg
Maten var - som vanlig - chicken eller beef. Sånn så beefen ut:
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/IMG_0624.jpg
Og chicken:
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/IMG_0626.jpg
Bong nummer to ble byttet mot en rødvin - på boks? :drunk:
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/IMG_0625.jpg
Det ble en sørlig rute i dag. Vet ikke om det skyldtes aske.
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/IMG_0628.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/DSC_0964.jpg
Stemningsbilde
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/DSC_0967.jpg
Wingview
Flighten foregikk ellers uten noen store dramatiske hendelser. Hyppige vannrunder ble utført av et særdeles hyggelig, og proft crew.
Den obligatoriske turkey-sandwichen var også på plass:
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/IMG_0629.jpg
Landet etterhvert fra sørvest, på den høyre banen - skulle vel bli 04R - og taxet inn til Terminal B. CO bruker egentlig terminal C, men enkelte internasjonale ankomster sendes inn til terminal B. Det var en ny terminal for meg :)
Fin immigrasjonshall, hvor det gikk an å kikke på fly mens man stod i kø og ventet. Har aldri tidligere stått i kø på EWR, men denne gangen var køen laaang, men den gikk allikevel radig unna, og det tok ikke så fryktelig lang tid før det ble vår tur. Tante gikk alene, mens vi tre andre gikk sammen, på samme tollskjema. Vi ble bl.a. spurt om det var første gangen vi var i USA, noe som var tilfellet for to av oss, men ikke for meg. Da gikk resten av intervjuet ut på hvorfor jeg hadde vært her flere ganger, og hva jeg jobbet med som hadde råd til det.. Alt med en frekk undertone. Skal ikke påstå at jeg følte meg velkommen, men vi slapp nå inn alle sammen. Ikke klarte fjotten å stifte fast den lille grønne gjenparten av I-94W fast i passet heller, men la den bare løst inni, så nå går jeg rundt og er nervøs for å miste den
Bagasjen lå allerede på båndet, og etter et kjapt dobesøk, og litt køståing for å levere inn tollskjemaet, var vi ute, og inne i USA..
Vel ute, oppdaget vi jaggumeg en kar som stod og holdt opp et ark med etternavnet mitt på (Foss). Tilfeldig var det heller ikke ;). Som en liten overraskelse for de to andre, hadde jeg og min søster rottet oss sammen, og ordnet med transport fra flyplassen til hotellet. Jeg fikk kjapt kontakt med karen, og han fulgte oss ut til denne:
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/DSC_0970.jpg
..og i den var benplassen god også ;)
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/IMG_0630.jpg
Det var en del trafikk, og vi antok at det fort tok et par timer fra vi forlot Newark, til vi var fremme ved The Roosevelt Hotel. Det at jeg hadde gjort to separate bookinger var tydeligvis ikke noe problem - Jeg sa navnet mitt, og hun kunne bekrefte at det var to rom. Nøkkelkort ble delt ut, og i tillegg fikk jeg denne:
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/IMG_0632.jpg
Antageligvis fordi jeg booket via FB ;)
Det ble så en tur ut, for å finne mat, jeg ledet flokken ned til 499 3rd Ave (ca.35th street), til et sted kalt Blockheads, som serverer bla. burritos. Det var her jeg spiste mitt aller første måltid i USA, så litt med bakgrunn i det, ble det førstemåltid på resten av gjengen der også ;).
Nå har man tatt kvelden, og klokken er ikke mer enn 21. Hva morgendagen bringer får vi se...
Jeg skal forresten ikke skryte så voldsomt av hotelet. Til prisen vi har fått, er det helt greit, men uten Facebook-rabatten ville jeg nok ikke booket det. Litt småsjabby rom, bl.a. Men til 139 dollar natten klager man vel ikke så veldig :rolleyes:
Bra rapport til nå og ser fremover til fortsettelen.
Men hva i svarte helvete...rødvin på boks? Amerikanere altså.....noen fortjener å få en kule for den! Hvilken apekatt er det som er ansvarlig for catering på CO?
Likte limmo overaskelsen du hadde ;)
Men hva i svarte helvete...rødvin på boks? Amerikanere altså.....noen fortjener å få en kule for den! Hvilken apekatt er det som er ansvarlig for catering på CO?
Ja, jeg stusset også litt på den. Også at det sa *pssssssth* når du åpnet den, sånn som det gjør når det er kullsyre med i bildet. Men jeg skal innrømme at mine amatør-rødvin-smaksløker karakteiserte den som "ok", og det smakte rødvin..
Likte limmo overaskelsen du hadde ;)
Det gjorde de som ble overrasket også ;)
Med tanke på bagasjemengden vi hadde, hadde man i verste fall måtte hatt mer enn en taxi, så da ble det sikkert billigere. De oppgav 153 dollar som pris i bestillingsmailen, med liten skrift om venting, trafikk, etc. etc. og vi endte opp på 173 dollar, eller noe sånt. Og siden min søster skyldte meg ca. halvparten av det dette kostet, så trengte ikke jeg bekymre meg for det allikevel :cool:. Uansett en grei pris, om man vil slippe å sitte tre stykker i et trangt baksete og fjerdemann i forsetet. Bestilte via www.nyclimousine.com, som har en veldig grei nettside, og enkel bestilling online. Så behøver man ikke tenke på noe, før man skal se etter navnet sitt etter å ha kommet ut fra tollen ;). I tillegg følger de med på flighten din, og møter opp først når du lander, evt. et gitt antall minutter etter ankomst (vi bestilte 30 minutters delayed pickup). Så om man f.eks. blir fem timer forsinket, så har det ingenting å si - de møter opp til den angitte tiden i forhold til når flyet lander.
Han fjotten i immigration, hadde han fikset en underlig haarsveis , selvlagde kroeller paa toppen av fjottlokket ? Traff en slik i mars... :headbang
FlightDeck
16-05-2010, 14:42
Norwegian har også rødvin på boks, faktisk akkurat den samme som Continental.
AirbusTrond
16-05-2010, 14:43
Takk så langt, artig å være med, som vanlig! Herlig "stunt" med limosinen. Immigration - vel, historiene om dette og policyen bak er en av grunnene til at landet fortsatt ikke står øverst på ønskelista mi... Sikkert dumt av meg, men jeg liker å føle meg velkommen.
Rødvin på boks - ser faktisk ikke noe galt i det om bord i fly. Kvalitet og mengde er avgjørende!
Vel, flesteparten av immigration e rmeget hyggelige... Til dels veldig...;)
Fin TR som vanlig Martin ;)
Men har det blitt shopping på deg enda? ;) ;)
Immigration - vel, historiene om dette og policyen bak er en av grunnene til at landet fortsatt ikke står øverst på ønskelista mi...!
Selve policyen plager meg ikke. Innbiller meg at det finnes land som er "verre" å reise til i så måte. Men humøret på fyren som intervjuer deg har mye å si.
Tittet selv paa iPad i dag.. Kanskje du har kjoept ??
Selve policyen plager meg ikke. Innbiller meg at det finnes land som er "verre" å reise til i så måte. Men humøret på fyren som intervjuer deg har mye å si.
Etter hva jeg har hørt kan enkelte av de som jobber i passkontrollen i Norge være minst like jævlige og gretne ssom de verste i US Immigration. Og det skal ogå sies jeg har mødt de i Immigration som er svært hyggelige også
Etter hva jeg har hørt kan enkelte av de som jobber i passkontrollen i Norge være minst like jævlige og gretne ssom de verste i US Immigration. Og det skal ogå sies jeg har mødt de i Immigration som er svært hyggelige også
Ja visst. Har selv også møtt hyggelige folk i immigrasjonen her i USA.
Bizflyer
17-05-2010, 00:31
Takk for rapporten Martin!
Jeg må si at den maten dere fikk ikke var særlig imponerende! Tror ikke Hellstrøm hadde satt tenna sine i den for å si det slik!
Og så rødvin på boks da! Milde makrell!! Fysj og pføy!
Jeg var ikke klar over at CO tok betalt for drikkevarene bak gardinet. Trodde fortsatt SAS var alene på det "markedet".
Håper dere får noen fine dager der over! Hvor mye koster en Ipad der over da?
BF:cool2
Vi starte dagen med frokost på hotellet i en overpriset buffet, men sånn er det når man reiser på tur med noen som synes det "er så greit å spise på hotellet" ^_^
Turen gikk etterhvert ut, og vi skulle kjøre t-bane. Fant Grand Central Station som ligger praktisk talt rett utenfor her, og kjøpte billetter, en type som gir deg fire turer for 8 dollar (sånn at man sparer litt i forhold til de 2.25 de egentlig koster). Min mor slet litt med å "swipe" kortet gjennom turnstilen, men fikk hjelp av en lokal.. Vi spekulerte etterpå i om det kunne være årsaken til at hun fikk melding om at kortet hennes var tomt neste gang hun skulle bruke det (at han hadde byttet om kortet hennes med et tomt, eller noe sånt). Vi kom oss via Times Square ned til Penn Station, hvor vi beveget oss opp på gsteplan, og fant en butikk, som på skiltet tilsa at de solgte noe som var mer rettet mot mine tre kvinnelige reisekamerater enn meg, som egentlig hadde planer om å handle der - helt til man så den lille &'en mellom de to bokstavene. (Jeg snakker altså om B&H Photo ;))
Turet så inn, og prøvde å finne fra. Butikken var forøvrig utvidet siden sist jeg var der, med bl.a. en etasje til, i forhold til hva jeg kan huske. Klarte å lokalisere "disken" for hva jeg skulle ha,og stilte meg i kø. Det ble min tur, og jeg fikk fortelle mannen hva jeg skulle ha, og han utbrøt først et "Jesus Christ!!" da han så at de var tomme for den ene pakkeløsningen de hadde, noe som ikke gjorde noe, da jeg kun var ute etter "grunnpakken". Slang også på et 8GB minnekort. Artig system de har der forresten: Han forsvant først, men kom så tilbake, satte seg på stolen sin bak disken, snøyt seg litt, og vips, så kom det en liten grønnn kasse på et bånd under disken, med det jeg skulle ha ;). Så fikk jeg en lapp, og han sendte den samme grønne boksen avgårde igjen. Flott! Fant kassen, og fikk betale. Det ble bedt om "Credit Card & ID". Eneste av ID jeg hadde på meg, var et vanlig VISA-kort fra DNBNor. Damen lot det passere, men jeg måtte love å bruke "passport or drivers licence" neste gang. Ok. Hentet så varene mine, og gikk fornøyd ut.
Tilbake til Penn Station for en kjapp stopp på Starbucks, før man tok t-banen videre, ned til sørspissen av Manhattan, hvor man tok ferga over til Staten Island - og tilbake igjen. Grei måte og få sett Frihetsgudinnen på ;)
Tilbake igjen, begynte man å føle for lunch, og moren min hadde sett et sted fra fergen hvor det "så fint ut", så da gikk vi dit. Battery Garden Restaurant het det, og jeg spiste en helt nydelig kyllingsalat til. Alle spiste den, utenom min søster som gikk for laks. En helt nydelig hvitvin (Ifra flaske :p) ble brukt til å skylle ned salaten.
Gikk så en runde rundt Battery Park, og her ble jeg lurt.. Jeg trodde jeg hadde lært etter den gangen jeg donerte penger til de "hyggelige" rapperne som gav meg CD'ene sine på Times Square den gangen. Ne kar kom bort, og bablet i veg om et veldedig formål til et eller annet college i New Jersey for fattige eller noe sånt, også hadde han noen poser med noenj slags sukkertøy man kunne få kjøpe. Jeg skal ikke påstå om den han snakket om var sant eller ikke - det kan det godt hende det var, og prisen - 4,5 USD for en av disse posene (eller: 9 USD for to), var greit nok, mtp. at det sikkert var et godt formål. Siden jeg ikke hadde mindre, skulle jeg spørre om han kunne veksle, men da fikk jeg et "spesialtilbud" om 4 for 20.. Først litt etterpå, husket jeg at 9 x 2 = 18 :headbang:headbang
Nuvel..:rolleyes:
Man fant så ut at man var slitne, og bestemte seg for å finne vegen til hotellet. Prøvde først å lokalisere en t-banestasjon som hadde en direktelinje til Grand Central, men siden alle inngangene ned til den var stengt, ble det taxi. Nå slapper man av litt,og snart er det middag.
Litt bilder fra oppholdet underveis, kommer etterhvert.
Jeg må si at den maten dere fikk ikke var særlig imponerende! Tror ikke Hellstrøm hadde satt tenna sine i den for å si det slik!
Nå ligger vel ikke flymat innen hans nivå uansett? Kyllingen smakte faktisk helt greit.
Jeg var ikke klar over at CO tok betalt for drikkevarene bak ardinet. Trodde fortsatt SAS var alene på det "markedet".
Betaling er vel såvidt jeg vet vanlig hos amerikanske selskaper. Men er det noe problem for deg da? Du sitter vel ikke bak uansett?
Håper dere får noen fine dager der over! Hvor mye koster en Ipad der over da?
Ca. tre norske lapper for den billigste (16GB uten 3G). Har ikke vært i noen Apple Store og prøvd eller sett den enda, og tror vel heller ikke jeg kommer til å kjøpe..
Roedvinen paa boks.. undrer paa om den var bunkret paa OSL siden DY hadde den samme ?? Vanligvis har de et annet merke som gjenganger paa flaske...
Var det "Fish Eye" ??
Tja, jeg vet om flere land som er langt på immigration enn USA, ja. Jeg driver og reiser til et av disse nå for tiden, Russland.
AirbusTrond
17-05-2010, 15:41
Ikke så rart at våre tidligere fiender og kommunistland er vanskelig i immigration, men det oppleves kanskje litt rart når en av våre nærmeste allierte og "frihetens hjemland" opptrer slik. Det blir litt paradoksalt. Nok om det, var ikke meningen å lage Martins TR til en diskusjon om dette.
Er det håp om noen matbilder? :colgate:
MountainDew
18-05-2010, 00:07
Vi fikk samme mat på turen med Continental i Januar. Ikke mye kreativitet når de holder på med samme mat i 5 måneder. Er det ikke normalt med en endring hver måned?
Jeg valgte beef og "sosekjøttet" med tilbehør var ikke godt. Speedbird spiste den panerte kyllingen og likte det veldig godt.
Maten virker ikke veldig spennende nei. At Speedbird likte den sier vel ikke så mye, spiser ikke han alt? :rolleyes:
At Speedbird likte den sier vel ikke så mye, spiser ikke han alt? :rolleyes:
Jo, strengt tatt :rolleyes:. Men for å være ærlig, så smakte ikke kyllingen så hakkendes galt - men jeg er kanskje ikke så kresen jeg heller.
Stikkord for dagen: T-banen til Empire State Building, heisen opp og ned igjen, Starbucks, t-banen til 53rd, hvor vi lokaliserte sjømannskirken (som ligger på 52nd). Kom midt i gudstjenesten, og siden vi ikke synes sånt er noe spennende, fant vi et lite sted i nærheten kalt "traffic", hvor undertegnede spiste en meget god Asian Steak Salad. Tilbake til kirken, hvor det krydde av folk i bunader, samt et politikorps fra Bergen. Kikket innom, men siden køene til både pølsene og vaflene var lange, gikk vi derfra igjen. Det ble noen timer på hotellet, før vi fant vegen til Times Square, plukket opp noen teaterbilletter, tok en sightseeing-tur med buss - en såkalt "Night Loop". Tilbake på Times Square i 21:30-tiden, før vi fant vegen tilbake i retning Grand Central, tok en italiensk middag før vi tok kvelden.
I morgen snakkes det om at damene skal shoppe. Jeg vet fortsatt ikke hva jeg skal finne på i morgen.
AirCanada
18-05-2010, 15:21
BF:cool2
Hva er i grunn så galt med rødvin på boks? Ser det er mange som rynker på nesa her av det. Kan da ikke tro vinen har tilbragt så veldig lang tid på boksen? Er det metallsmak eller hva er det som skiller den så sterkt fra flaske? Jeg har ikke smakt det før, men er litt nysgjerrig på årsaken til fordømmelsen.
Er ny her så benytter samtidig anledningen til å hilse på alle sammen. Et flott forum med mange fine rapporter. Denne er intet unntak.
Hva er i grunn så galt med rødvin på boks? Ser det er mange som rynker på nesa her av det. Kan da ikke tro vinen har tilbragt så veldig lang tid på boksen? Er det metallsmak eller hva er det som skiller den så sterkt fra flaske? Jeg har ikke smakt det før, men er litt nysgjerrig på årsaken til fordømmelsen.
Er ny her så benytter samtidig anledningen til å hilse på alle sammen. Et flott forum med mange fine rapporter. Denne er intet unntak.
Velkommen skal du være :)
Nei, annet enn at jeg syntes det "så litt feil ut", så syntes jeg fortsatt det smakte rødvin. Men jeg er strengt tatt ikke den største vinkjenneren her.
Jeg har også bestemt meg for hva jeg skal i dag. I likhet med damene, skal jeg også på shopping. Men mens de lar kredittkortene gå varme hos Macys, stikker jeg til Guitar Center ;)
Vanligvis parkert paa en av de tre irske pubene paa 33th ( tvers over hotel Penn ) hver gang fruen handler paa Macy..:drink
En roelpepub en medium og en elegant Stout...
Jeg har også bestemt meg for hva jeg skal i dag. I likhet med damene, skal jeg også på shopping. Men mens de lar kredittkortene gå varme hos Macys, stikker jeg til Guitar Center ;)
Husk at du får international coupon med 10 % off hvis du viser pass i guest services hos både Macy's og Bloomingdales. :-)
Husk at du får international coupon med 10 % off hvis du viser pass i guest services hos både Macy's og Bloomingdales. :-)
Det var vi visst ikke klar over.
Fulgte damene på t-banen via Times Square ned til 34th/Herald Square, før jeg dro videre ned til 14th/6th, og fant Guitar Center, som ligger mellom 5th og 6th på 14th. Var på utkikk etter en Stratocaster, og i utgangspunktet en mexikansk-bygd en, som ligger på rett under 3 norske lapper, før taxes (ca. 5 lapper hjemme). Valgte allikevel å prøve en Highway 1, som produseres i USA, en koster en del mindre enn American Standard, Samt en American Special, som igjen lå i mellom Highway 1 og Standard i prisleie. Jeg valgte så til slutt å gå for American Special. Litt mer enn jeg hadde tenkt, men pytt sann ^_^
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Guitars/DSC_0055.jpg
Bjuuutifull!
Ble så t-banen tilbake, samme veg, med tre foskjellige tog. At jeg kunne gått et kvartal andre vegen, og tatt et tog direkte opp til Grand Central fant jeg visst ut litt for sent :rolleyes:
Nå er jeg litt usikker på planene videre. Damene er fortsatt på shopping, og det skjer egentlig ikke så mye mer før vi har billetter til Lion King klokken 19. Siden det også regner ute, tror jeg at jeg blir her litt til.
Jeg trodde ikke jeg skulle la meg imponere, men det gjorde jeg jaggumeg. Mest over hvordan alle danserne på scene klarte å løpe rundt uten å treffe hverandre.
Så over til "the city that never sleeps": Etter endt forestilling, fant vi ut at det var lurt å ta t-banen tilbake til Grand Central, og finne noe mat der.. Klokken har da passert 22:00, og når vi endelig finner en reastaurant som ikke har stengt, må vi skynde oss å bestille fordi kjøkkenet er i ferd med å stenge :rolleyes:. God kamskjell-risotto, hvertfall.
Siste dag her i morgen, og en får se hva som skjer da.
siste dagen i NYC er alltid like "trist". Flott rapport by the way :-)
Concorde
19-05-2010, 10:07
Du rekker litt mat her Martin: http://www.trailerparklounge.com/
Fantastisk morsom restaurant :)
VoiceCom
19-05-2010, 12:34
Jeg trodde ikke jeg skulle la meg imponere, men det gjorde jeg jaggumeg. Mest over hvordan alle danserne på scene klarte å løpe rundt uten å treffe hverandre.
Jeg så Lion King i London for et par uker siden og ble mektig imponert - både over musikken, kostymer, scene og koreografi. Antar det er samme opplegget i NY. Barna var spesielt imponert over de som gikk med stylter på ben og armer og var giraffer :).
Giraffene, ja.. Imponerende at de ikke gikk på trynet.
Dagen i dag: De "voksne" ville på Macys igjen (:rolleyes:). Uten andre nevneverdige planer, ble jeg med. Mor og tante gikk for seg, mens jeg diltet etter søsteren, som skulle finne igjen noen solbriller hun hadde sett dagen før, men som var litt dyrere enn hun trodde. Da ble vi enige om å "ta en SQ 777", siden det var halvannen time til vi skulle møte de andre. Vi stakk like gjerne opp til HRC, hvor vi drakk noe lokal iste fra Long Island, som var fryyyyyktelig god :drink
Tuslet ned igjen, møtte de andre, og fant vegen tilbake retning hotellet, for lunsj på en lokal restaurant. Deretter slappet man av, før man skulle ned å kikke på Ground Zero. Etter tre t-baner var man der, og der vare det inngjerdet. Så skulle man gå litt for å finne middag, men det var flere taxier enn restauranter, så vi hoppet inn i en "guling" og dro tilbake til hotellet, og spiste middag - på samme sted som lunsjen :rolleyes:
God mat og god vin: Filet Mignon og en vin som var rød.
Nå er det straks kveld, og i morgen går turen med Amtrak til WAS.
Man våknet i New York, dusjet, spiste frokost, fikk pakket ferdig, og kom seg ned i resepsjonen. En doorman hadde allerede samlet det meste av bagasjen på en slik gulltralle, og forsvunnet inn i heisen med denne da vi stod i kø for å sjekke ut. Da vi var ferdige med det, gikk vi ut, og bagasjen lå allerede plassert inni en gul taxi, og det var bare å sette seg inn, og be om å bli kjørt til Penn Station.
Forøvrig vil jeg faktisk anbefale Roosevelt Hotel, om man får det til en brukbar pris. Veldig hyggelig betjening. Jeg leste en anmeldelse på Tripadvisor, hvor vedkommende følte at consiergene forsøkte å "presse" folk til å bestille bil via slike limo-selskaper, men jeg fikk et helt motsatt inntrykk. Den ene gangen, da vi skulle på teater, ble vi anbefalt å ta t-banen, og da vi skulle til Penn Station, anbefalte de taxi.
Etter litt køståing bortover 45h st, gjennom Times Square, og nedover 6th Ave (samt bespisning av et hardkokt egg - det var det sjåføren som stod for) ble vi satt av utenfor Penn Station. Vi kom oss inn, og en utprintet strekkode ble scannet på en Quicktrack-kiosk, og fire papirbilletter kom ut, for Amtraks rute 125 til Washington DC, med avgang 11:35. Klokken var da litt over 11, og siden sporet (eller gate om man vil) ble offentliggjort først 15 minutter før, var det bare å stå og vente. Det ble så offentliggjort at vi skulle dra fra spor 13, og ca. alle de andre som skulle være med det toget, stod klar rett før oss. Taktikken vår var egentlig og være kjapt ute, for å evt. kunne sikre oss to to-setere, men vi var visst ikke de eneste. Det å reise uten mulighet til å sjekke inn bagasje er forresten noe dritt, når en har en vanlig koffert, en gitarkasse, laptopveske samt kameraveske.
Men, vi kom oss nå ned på sporet, og inn i en vogn, hvor alle muligheter for to "hele" tosetere var long gone, og ikke fristet det så veldig å prøve å gå gjennom resten av toget heller, så vi fikk lempet bagsjen opp i noen hyller, og fant seter sånn at vi hvertfall satt noenlunde samlet. "Oss tre" satt etterhverandre på hvert vårt midtgangsete, mens tante satt på motsatt side, ovenfor min mor, som satt i midten av oss tre.
Ikke stort skjedde underveis, annet enn at mor og tante plutselig forsvant, og kom tilbake med brus og cheeseburger til meg :)
Vi rullet etterhvert inn til Washingtons Union Station etter tre timer og førti minutter, klokken 15 lokal tid, akkurat på rute. Kom oss av, og fant en taxi, stor nok til alle fire med bagasje, og ba om å bli kjørt til "Marriot at the Metro Center", noe han gjorde kjapt og effektivt.
Nok en doorman kom med gulltralle og fikk samlet bagasjen på den, mens vi tok oss av innsjekking. Da vi var ferdige med det, kom mannens kollega, og tok med seg gultralla etter oss - eller, jeg og dørmannen forsvant inn i en heis, mens de andre syntes de ville ta en annen heis, så jeg og dørmannen ble stående og prate om hvor jeg var fra, hvor mange ganger jeg hadde vært i USA, og etterhvert var vi nesten bestekamerater. Han bar sågar koffertene helt inn på de respektive rommene, og vi var fornøyd med det.
En ting som jeg forøvrig glemte å nevne tidligere i tråden, var at når vi satt og spiste middag i går kveld, kom det plutselig et helt brannvesen inn i bygningen, med røykdykkerutstyr og slanger og greier. Det skulle ikke bli det siste møtet vi hadde med et lokalt brannvesen under middagsspisninge på denne turen.
Vi hadde sett HRC fra taxien på veg til hotellet, og vi ble faktisk enige om å ta middagen der. Vi fant ut at det var to kvartaler den vegen, og så to kvartaler den vegen. Forøvrig ligger HRC på E street, noe en Springsteen-fan som meg selvsagt la merke til ;). Jaggumeg dukket ikke Sjefen sjøl også opp på video-skjermen hele to ganger under middagen.
Så som så førsteinntrykk. Først ble vi vist til bordet, med beskjed om at "your waiter will be here shortly". Sure, det er standard prosedyre. Så kom det en annen dame, og fortalta at nå, nå var det like før waiteren vår skulle komme, og så lurte hun på om hun kunne ta opp drikkebestilling så lenge. Damene gikk for Diet Pepsi, mens jeg tenkte å kline til med en Long Island Iced Tea. Da ville damen se leg, og det eneste jeg hadde på meg, var bankkortet dfra DnbNor. Det funket visst ikke, og etter en beklagelse fra både damen, og restaurantsjefen, gikk jeg for Pepsi. Han var selvsagt klar over at jeg så ut som om jeg var langt over 21, men om det ble kontroll, så hadde han et problem, men han hadde visstnok satt i gang en såkalt "petition" for å fjerne det kravet om at man måtte ha leg om man så voksen ut -eller noe sånt.
Så dukket en-eller-anne dame opp igjen, men en kar som het Thomas, som skulle være vår waiter, og hun forklarte han så at det skulle være tre Diet, og en Regular Pepsi på bordet - flott! Du tok altså opp bestilling, bare for å fortelle det videre til han når han allikevel stod foran bordet vårt, istedenfor å faktisk hente den selv? :rolleyes:
Drikke kom uansett etterhvert, og mat ble også bestilt - selv gikk jeg for en burgervariant med eple (!) på. Hadde aldri sett noe sånt før, men ble positivt overrasket. Det stod også en "local" variant på menyen, som sa skulle inneholde lokale ingredienser. Jeg tok meg da i å lure på hvordan den ville vært i Oslo:kjøttkake med geitost?
Innimellom bestilling og mottaking av mat, fikk vi også beskjed om at vi bare måtte gå rundt og kikke på all "pynten" på veggene - var det et hint om at maten ville ta lang tid?
Maten kom uansett etterhvert, og det var vel omtrent midt i et forsøk på å gi ketchupflasken til enten min mor eller min søster - begge insisterte på at den andre skulle få den først - at det ble action: En mann et par bord unna fikk plutselig en form for anfall, og det hele så ganske dramatisk ut. Vi satt da akkurat så langt unna at vi ikke satt "i veien" når de begynte å dytte unna bord når de skulle få lagt mannen ned på gulvet i stabilt sideleie. Etterhvert kom så det lokale brannvesenet - i ambulanseform -og tok seg av mannen, med oksygenmasker og det som var, og mannen ble til slutt trillet ut på båre. Litt i overkant dramatisk, men det så heldigvis ut til å gå bra med fyren.
Vi fikk heldigvis spist opp, og Thomas tok seg opp, med hyppige re-fills av drikke. Det ble dog bestemt at vi skulle ta desserten et annet sted, da stedet tydeligvis ikke falt helt i smak hos de "voksne", mtp. støynivå og (mangel på) avlsapningsfaktor. Regningen ble betalt, jeg fikk med meg et par t-skjorter, før vi gikk en liten runde og bl.a. fikk kikket på Det Hvite Hus, før vi endte opp i hotellrestauranten for litt is. Deretter ble den nok en liten traskerunde, før det ble tatt kvelden. Klarte også å få "two for the prize of one" på brusautomaten i gangen - antageligvis fordi forrige mann hadde glemt å ta med brusen sin, eller noe.
Nå er det kveld i WAS, morgendagen bringer mest sannsynlig sightseeing, og forhpåpentligvis litt OLCI'ing.
Twin Otter
21-05-2010, 10:39
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Guitars/DSC_0055.jpg
Bjuuutifull!
Fin gitar det der. Siden jeg ikke er helt A4 hadde jeg nått gått for en annen finish, men flott er den uansett!
Er flere som ikke er helt A4 her inne har jeg skjønt, deriblant meg men herregud! Why not! Stilige bilder og flott report! ;)
Concorde
21-05-2010, 14:50
Du får gjøre sånn som noen argentinere jeg satt sammen med på en BA 777 ett eller annet sted på jorden; stråhatt og ukulele hele turen :)
Du får gjøre sånn som noen argentinere jeg satt sammen med på en BA 777 ett eller annet sted på jorden; stråhatt og ukulele hele turen :)
Sikkert populært med ukulelespill på en nattflight.
Skal vi se, jeg har elgitar, kanskje jeg skulle skaffet en sånn liten betteridrevet forsterker?
Forøvrig har CO satt opp Ship #120 på flighten hjem fra Newark :)
Blir den full i morgen, kan du tenke deg å sende resten av familien hjem og ta en natt på Holiday Inn, Edison og $ 600 i bonger ? Det er jo pinse...:colgate:
Blir den full i morgen, kan du tenke deg å sende resten av familien hjem og ta en natt på Holiday Inn, Edison og $ 600 i bonger ? Det er jo pinse...:colgate:
En ekstra natt vet jeg ikke om jeg føler for, men vet at både DUB og MAN har avgang etter CO38, så om det skulle bli fullt, har jeg ikke noe i mot en liten omvei, Er nesten så jeg hadde gjort det uten noen kompensasjon i det hele tatt (Jada, jeg sa nesten ;)). Mener også at både DUB og MAN har god connectiontid til SK videre til OSL.
Men foreløpig ser det ikke så veldig fullt ut. Har nettopp foretatt OLCI, og vi har nok en gang klart å breie oss utover rad 16, med rad 15 helt åpen. Så får vi se, om midtsetene forblir ledige.
Etter å ha tilbragt de to siste dagene i NYC på Macys, kan dere gjette hva dagen har gått med til så langt her i DC. Hint: Macys ligger rett over gaten for hotellet :rolleyes:. Jeg og søsteren min tok dog en tur ned til noen souvenirbutikker, før vi møttes til lunch. Nå er tante tilbake hos Macys igjen, mens lillesøster følger mor til souvenirbutikken, mens jeg tar det med ro på hotellet, før vi skal møtes om en halvannen times tid, og dra ut og kjøre sightseeingbuss. Satser så på at man kommer seg herfra etter frokost i morgen, og ut til IAD, for å rekke 13:50-avgangen til EWR, og CO38 videre til OSL.
Liker forresten hotellet og byen mer og mer. Til min type reising (ankomme,overnatte og dra videre) passer WAS perfekt til :D
Har dere fått med dere Smithsonian museet da? Litt fly må jo være lov for en stakkars hane i høneflokken!
Natta på HI , neste dag tilbake til NYC ... Aleene ;)
Da vi ble kasta av i fjor fikk vi valget, AF til CDG sent på kvelden.. Nei takk, HI og NYC...
Sightseeingbussen vi skulle ta, hadde selvsagt sluttet å gå da vi kom dit den gikk fra :rolleyes:
Istedenfor gikk vi da ned til The Mall, tuslet bort til Washington Monument, og deretter opp mot The White House etter en pust i bakken pga, voldsom varme. Det ble så en kjapp tur innom hotellet, før det ble middag på "Legal Sea Food", hvor jeg gikk for e Surf'n'turf. Veldig god mat. Nå har vi tatt kvelden, og litt pakking gjenstår, før det blir avreise herfra i ti-tiden i morgen.
Siste frokost i WAS er spist, og vi er klare for avreise i løpet av en halvtime - først med en liten Q200 operert av CommutAir dba. Continental Connection opp til EWR, og deretter med Stjerne-757'ern over til OSL - hvis jeg ikke havner i DUB eller MAN, da :p
Jeg gjorde også et forsøk på å relokalisere den siste drikkebongen, som ble gitt til min mor på flyet over, men den kunne hun ikke finne. Mest sannsynlig hadde hun kastet den fordi "hun trodde den bare gjaldt den dagen" :rolleyes:
Jaja, er ikke helt i form i dag, så det er mulig jeg ikke føler helt for alkohol uansett.
Du kan jo kjøpe en 7 pakning på EWR for prisen av 6 in any machine i terminalen. :colgate: Eller var det 6 pakning for prisen av 5 ?
Jaja, er ikke helt i form i dag, så det er mulig jeg ikke føler helt for alkohol uansett.
Nå ja, litt brennvin kurerer det meste :drink
Sikkert populært med ukulelespill på en nattflight.
Skal vi se, jeg har elgitar, kanskje jeg skulle skaffet en sånn liten betteridrevet forsterker?
Det fine med el.gitar (uten forsterker) er at man faktisk KAN spille seg gjennom en nattflight :)
Gøy rapport !
jcnorway
22-05-2010, 17:37
God tur hjem! :)
God tur , Martin+ Family ( elsker Willie N + Family ). Se hvilke vinflasker de har.. Tviler på boks...;). Og takk for fabelaktig LIVe....:up:
Så var man på EWR. Taxi stod klar allerede førvi var sjekket ut, etter at vi ble best buddies med et par av dørmennene i går kveld. Dog var det en helt "vanlig" taxi som stod der, så det måtte litt stropper til for å holde bagasjelokket på plass. Kom oss ut til IAD for ca. 60 USD, men modern (som vi alle vet er glad i å kaste vekk 6-dollars-bonger) gav han likegodt 100 :rolleyes:. Han ble nok fornøyd.
Vi fikk kommet oss inn, og fant CO sin Elite-skranke. Gikk bort, dyttet inn kortet, og alt som var blitt gjort på nettet dagen før ble bekreftet. En dame kom så etterhvert og ordnet bagasjekvitteringer, og fikk tag'et bagasjen hele vegen til OSL.
Fant så nvegen ned til Security, hvor vi som de erfarne elite-passasjerene vi er, måtte spørre om vi kunne gå der det stod "Premium Passengers", noe vi kunne.
TSA-agentene var - faktisk - hyggelige, og han som sjekket boardingkort og pass for meg, begynte å snakke i vei om John Arne Riise og Ole Gunnar Solskjær..^_^
Vel gjennom med både laptop og gitar, var det å finne seg et sted og sette seg, mens man ventet på boarding. Det skjedde etterhvert, og vi kunne som de første, boarde en Q200 som skulle ta oss til Newark. Fikk en liten tag på gitarkassen av gate-dama, sånn at jeg kunne legge denne på en tralle utenfor flyet. Vi fikk så plassert oss på rad 8 (av 9) i en Q200 mef et belegg på 100%. Virket som det var noen issues med load og balance også, for en del av håndbagasjen som var blitt lagt på trallen, ble båret inn i flyet igjen, og lagt i hyllene.
En enslig kvinnelig FA gjorde jobben greit alene, selv om hun byttet ut Newark med Washington Dulles i et par announcements. Til tross for det, virket hun opplagt, og gjorde jobben greit, inkludert en drikkeservice, som ble båret fra en to-tre av gangen fra galley.
På Newark landet vi fra vest, på tversover-banen, 11\29 (ergo landet vi på 11), og taxet inn til gate 111X, som betydde at man måtte gå over tarmac, og inn i terminalen.
En av bakdelene med opplegget hvor man legger fra seg håndbagasjen på en tralle, er at man må vente på at den samme bagasjen skal legges ut på en tilsvarende tralle før man får forlate flyet. Jeg kunne derfor sitte på 8A, og se at gitaren min kom nedover båndet, mens han som stod i enden og plasserte på trallen var opptatt med en annen koffert, mens gitaren farefullt nærmet seg enden av båndert.. Et par ideer til sangtekster om hvordan CO ødela gitaren min for gjennom hodet, før han snudde seg, plukket den opp, og la den øverst på trallen.
Etterhvert slapp vi ut, og vi fant etterhvert Ruby's Diner, hvor det ble en burger. nå sitter vi her i terminal og venter, og det er et par timer igjen til boarding.
Fortsatt er det Ship #120 som er satt opp, og noen har forøvrig satt seg på de ledige midtsetene vi hadde mellom oss. Det at de valgt midtseter på rad 16 fremfor et hvilket som helst sete på rad 15, tyder på at de har flydd CO før: Både 15 og 16 har samme benplass, men kun 16 kan reclines.
God tur hjem, er det varmt i New York? (Ser det er meldt opp mot 35+ til neste helg)
He, he, er det andre forumister som kan rad 16 som har satt seg på midtsetene ??
Kom oss ut til IAD for ca. 60 USD, men modern (som vi alle vet er glad i å kaste vekk 6-dollars-bonger) gav han likegodt 100 :rolleyes:. Han ble nok fornøyd.
Nå må du begynne passe på at arven ikke sløses bort gutt! :p
Ser at flighten fra West Palm Beach er inne før tiden til C80 ( -26 min ) kl 5.58 PM , så her går det på skinner i kveld...:lol:
God tur hjem, er det varmt i New York? (Ser det er meldt opp mot 35+ til neste helg)
21 celcius her på EWR nå..
He, he, er det andre forumister som kan rad 16 som har satt seg på midtsetene ??
Nei, men de minnet meg faktisk om noen ^_^
Etter litt mer venting der jeg satt i stad, flyttet jeg meg over til gate 80, mens damene skulle ut å "kikke litt". Ship #120 (*A-maskinen) kom inn fra West Palm Beach nesten en halv time før rute, så alt så greit ut så langt. Det ble etterhvert ropt opp at man måtte komme fram og vise fram passet, samt levere inn den grønne lappen, så da gjorde man det. Deretter var det såpass lite tid igjen til boarding, at vi ble stående og vente. Det ble først ropt obb boarding av BusinessFirst, rad 1 til 4, og deretter noe som hørtes ut som *G, uten at jeg skjønte helt hva som foregikk. Etter at en person hadde boardet, begynte de plutselig med "røkla", bakfra og framover. De var da vi prøvde oss på å gå på det blå teppet, litt til høyre for der "røkla" gikk, og slapp inn.
Vel ombord, spurte jeg en mannlig FA om jeg bare skulle slenge gitaren opp i hylla, eller om det var noen andre steder den kunne stå, og han påstod den var tryggest i hylla. Dessverre ligger det en stor gummibåt i hylla over 16ABC, så jeg ble nødt til å legge den litt lenger fram. Heldigvis er det lov med håndbagasje på gulvet når man sitter på nødutgang hos amerikanske selskaper, så resten (pc-veska + kamera) ble med dit. Tilfeldighetene ville ha det til, at min, nye stratocaster, ikke var den eneste gitaren ombord heller ;)
Da jeg kom og skulle sette meg, var det allerede et par som var i ferd med å sette seg på B- og E-setene, så jeg spurte om de reiste sammen, noe de gjorde, og forklarte at vi var fire andre som også gjoirde det samme, som skulle ha resten av setene, så om de helst ville sitte ved siden av hverandre i den ene "enden", måtte de gjerne gjøre det, noe de ble kjempeglad for. De satte seg dermedpå 16E of 16F, mens vi tok ABCD.
Det ble spurt om det var forummedlemmer, og jeg må innrømme at jeg tenkte litt på Reidar, da jeg så de takket nei til flymaten, og satt og smurte sin egen. :colgate:
Push ble foretatt litt etter skjema, og vi kom oss kjapt avgårde, etter en 340-600 fra LH (nydelig maskin, btw). Det gikk greit avgårde, og serveringen kom etterhvert i gang: Den siste bongen ble byttet i en GT, og deretter holdt jeg meg til alkoholfritt, siden jeg ikke gadd å styre med kort.
Skjedde ellers lite annet. Fikk sett et par filmer, og muligens duppet av et par ganger, før det ble frokost: Noe som skulle forestille en croissant, samt et par fruktbiter. Uten å bli noe særlig mettere, kunne man etterhvert skimte Oslo der nede på venstre side, og det ble en venstresving ned mot 01R, hvor vi landet såpass på rute, at blocktiden inn på gate var tre minutter før skjema.
Vi kom oss av, og gjennom passkontrollen. De andre stod og ventet på min søster som benyttet seg av toalettet rett før passkontrollen, mens jeg for gjennom, og kom meg ned til bagasjehallen, hvor våre koffert allerede var begynt å komme. Traff der igjen på samme bekjent som jeg traff på før avreise fra OSL, så det ble å stå og prate litt med han, mens jeg huket tak i det som kom av kofferter - eh, av det som tilhørte oss, altså.
Ble dog litt bekymret, da jeg mente jeg hadde sett min søsters koffert en gang, men at den aldri dukket opp igjen. En kjapp telefon kunne da avsløre at de andre stod i andre enden, og hadde fått tak i de to koffertene jeg manglet :rolleyes:
Vi ble så gjenforent, og mens en hele tiden passet på bagasjen, gikk resten inn og handlet tax-free. Her skulle jeg være lur, og fikk med meg lommeboken og boardingkortet, og duret inn, plukket med meg litt sjokolade, en flaske gin.. Ja, jeg tenkte å kjøpe en flaske Bombay Sapphire, mest fordi flaskene ser litt stilige ut, og siden jeg ikke drikker så voldsomt mye med sprit sånn til hverdags, tenkte jeg bare å kjøpe en liten flaske (halvliter). Men siden den kostet like mye som en hel liter med tanqueray, ble det visst en sånn en :rolleyes:. Kom så til kassen, og en hyggelig svensk blond ekspeditør slo inn varene, og kom med totalen.. Ja, kortet mitt, ja.. Det lå selvfølgelig i kortholderen, som lå mi laptopvesken, som min søster stod og passet på :rolleyes:
Redningen ble da modern, som akkurat var i ferd med å betale i nabokassen. Hun er jo så glad i å kaste bort penger som vi vet, så å låne bort noen ekstra hundrelapper til meg gikk vel alltids an..
Etter ferdig handling, var det å komme seg gjennom tollen (som var veldig dårlig bemannet i dag... jeg sier ikke mer :rolleyes:), og ut til en ventende onkel, som til tross for Passat stasjonsvogn, måtte ta to turer for å få alle - inkl. bagasje - til Maura.
Alle var enige om at det var en fin tur, og jeg sitter nå med enda flere ideer til hva jeg har lyst til å gjøre i september..
Noen bilder kommer også etterhvert..
Takk for flott rapport, Martin. Du er flink med liverapportene og med å få med de små detaljene. Kommer damene med egen TR-rapport fra Macys?
Jeg glemte forresten å legget til: Vinen ble servert på flaske på returen.
sail4fun
23-05-2010, 20:25
Flott rapport, takk for at du tar oss med på tur
Heldigvis er det lov med håndbagasje på gulvet når man sitter på nødutgang hos amerikanske selskaper,
Vet ikke om det egentlig er noen fordel (in case) ?
Ja, ja vin på flaske.. Som jeg sa, det har sikkert vært tørste folk på CO 38 over dagen før du dro.. Derfor bunkring av DY-bokser som noen nevnte her...:drunk:
Hvis CO september, husk at det blir billigere jo lenger du flyr !!! :colgate::colgate: Dersom det fortsatt gjelder...:rolleyes:
Hvis "naboene" deres hadde dratt fram KFC, hadde det vært en maskert Reidar...:lol:
Det var en flott rapport;) Setter stor pris på at du går så grundig tilverks, når du skriver rapporter, istedet for bare ett kort resymé. Dessuten er rapportene dine lettleste med god flyt. :D
AirbusTrond
25-05-2010, 14:13
Takk for flott og artig report. Fint lesestoff på toget mellom dresden og wroclaw :-)
MountainDew
27-05-2010, 23:20
Takk for super live rapport Martin. Dette er du flink til :up:
Morsom lesning også der du funderer over dagliglivets rariteter
Jeg må bare få lov til å takke for hyggelige tilbakemeldinger. Det betyr faktisk litt ;)
jeg har også lovt bilder, så her begynner vi sånn ca. der vi slapp etter de forrige bildene. Evt. kommentarer kommer under bildet.
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/D40/DSC_0977.jpg
Resepsjonen på The Roosevelt Hotel
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/D40/DSC_0975.jpg
Et av rommene.
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/iPhone/IMG_0633.jpg
Frokost.
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/D40/DSC_0991.jpg
Her i nærheten av Penn Station/B&H Photo, etter å ha tatt en pit-stop hos B&H ;)
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/iPhone/IMG_0638.jpg
...og her er resultatet av pit-stopen ;)=
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/D40/DSC_1028.jpg
Manhattan Skyline sett fra Staten Island-ferga.
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/D40/DSC_1020.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/D40/DSC_1032.jpg
Etter en tur ut til Staten Island og tilbake, ble det lunsj her
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/iPhone/IMG_0635.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/iPhone/IMG_0636.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/D40/DSC_1033.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/D40/DSC_1044.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/iPhone/IMG_0640.jpg
Roosevelt Sliders, som ble inntatt da jeg ble ferdig med min handletur leeeeeenge før de andre ble ferdige med sin :rolleyes:
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/D5000/DSC_0004.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/D5000/DSC_0005.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/D5000/DSC_0006.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/D5000/DSC_0007.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/D5000/DSC_0016.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/D5000/DSC_0018.jpg
Asian Steak Salad på et sted kalt "Traffic", like ved sjømannskirken
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/D5000/DSC_0023.jpg
Den norske sjømannskirken. Ikke at noen av oss er noen trofaste kirkegjengere, men det var jo tross alt søttende mai ;)
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/D5000/DSC_0024.jpg
Norsk politi.. :drunk:
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/D5000/DSC_0025.jpg
Norsk sjokolade!
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/D5000/DSC_0028.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/D5000/DSC_0030.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/D5000/DSC_0031.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/D5000/DSC_0032.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/D5000/DSC_0049.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/D5000/DSC_0050.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/D5000/DSC_0053.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/D5000/DSC_0057.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/D5000/DSC_0058.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/D5000/DSC_0059.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/D5000/DSC_0061.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/D5000/DSC_0062.jpg
Videre til WAS:
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/D5000/DSC_0074.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/iPhone/IMG_0641.jpg
Hyggelig velkomst ;)
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/iPhone/IMG_0642.jpg
Egen etasje for de med Star Gold? :8:
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/D5000/DSC_0073.jpg
Resepsjonen
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/D5000/DSC_0072.jpg
Starbucks i andre enden.
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/D5000/DSC_0067.jpg
Disse stod framme i resepsjonen. Greit med kalt vann, med temperaturer i øvre halvdel av tjuetallet
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/D5000/DSC_0075.jpg
Gaten utenfor hotellet
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/D5000/DSC_0142.jpg
Verdens mest berømte firmabolig.
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/D5000/DSC_0138.jpg
En av fordelene med D5000, er vridbart display og liveview, sånn at en f.eks. kan vri displayet til å peke nedover, og man kan holde kameraet litt opp, og ta bilder over slike folkemengder som dette ^_^
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/D5000/DSC_0147.jpg
Bevis! Been there..
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/D5000/DSC_0108.jpg
Her kunne man kjøpe gaver og film
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/D5000/DSC_0111.jpg
Søsteren min er STERK!!
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/D5000/DSC_0136.jpg
Disse krydde det av. Vi hadde diverse teorier om at de var Secret Service-agenter i forkledning. Her har man forresten nok et bevis på at det vridbare displayet og liveview er genialt. Her ligger kameraet nesten nedpå bakken, uten at jeg også behøver å legge meg ned ^_^
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/D5000/DSC_0150.jpg
Det er jo ikke rart Bruce Springsteen engasjerer seg såppass i presidentvalgkampen som han gjør, når denne gata gikk rett ved det Hvite Hus :p
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/iPhone/IMG_0643.jpg
Siste kveld i WAS; Surf & Turf
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/D5000/DSC_0154.jpg
Vi spoler kjapt frem til EWR: CO sin Ship #120 står klar for avgang mot OSL
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/D5000/DSC_0158.jpg
Artig detalj med stjernelogo på winglet'en ;)
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/New%20York%20and%20Washington%20May%202012/D5000/DSC_0157.jpg
Noe de kalte frokost..
Dett var dett. Jeg har en ny tur på gang om en snau måneds tid, og om det er interresse for det, skriver jeg gjerne litt om den også ;)
Det er alltid interesse for dine TR'er Martin. Dette kan du! Keep'em coming, please.
Nok en gang, Martin, tusen takk. Herlig å lese..:up:
He, he, det de kaller kaller frokost, er det eneste jeg spiser på CO på veien hjem.. Nydelig.:up: Et jafs og ferdig med det.. Middagen blir ikke rørt. Men har proviant.. ;)
Kjempebra rapport, en fornøyelse å lese! :)
Teenbird
20-06-2010, 00:01
Flott rapport! Benytter samtidig anledningen til å spørre om hvordan utvalget på Continentals AVOD er når det kommer til filmer og annen underholdning.