PDA

View Full Version : Emirates: +$1.1 milliard i 2009


Someone
13-05-2010, 09:58
Finanskrise og kollaps i Dubai eller ikke, Emirates hadde i 2009 et imponerende overskudd på 1.1 milliard $. En kraftig forbedring fra året før

http://www.arabianbusiness.com/588006-emirates-profits-story-to-come
Emirates Group on Wednesday announced full-year net profits of $1.1bn, an increase of 278 percent on the previous year.

....nå varsler de også om nye flybestillinger i nær fremtid!

Discus
13-05-2010, 11:36
Imponerende resultat, så får man håpe det ikke er kreativitet en plass som gjør at tallene ser pene ut. Spennende å se om de skal "teppebombe" flere steder i Europa med ruter.

barca
13-05-2010, 13:23
Jaja, lurer på om Emirates noen gang kommer til Osl, Svg eller Bgo. Ser at Thai og Turkish gjør det bra til/fra Oslo siden mange av deres passasjerer skal videre til andre verdensdeler. Nå får vi bare håpe på at Emirates kommer til Norge og. De kunne ha lykkes i dette landet her.

Chaos Controller
13-05-2010, 14:29
Imponerende resultat, ja, men med bare 3 ukers bonus til de ansatte er det mange som ikke er spesielt fornoeyde i selskapet for tiden...

Emirates tror jeg ikke kommer til Norge med det foerste, men er rimelig sikker paa at dere faar see baade Etihad og Qatar der foer utgangen av 2012...

basejumper
13-05-2010, 17:59
Litt rart at ikke Emirates har noen flyvninger til Skandinavia, da de har 11 daglige flyvninger til UK.
(5 x London, 2 til Manchester, 2 x Birmingham, 1 x Newcastle, 1 x Glasgow.)
Og de starter til og med opp med A380 til Manchester, som er en nr.2 by i et land.
Så ut i fra folketallet i UK, kontra Skandinavia burdet det vært minst 3 daglige til Skandinavia.
Mulig England har et spesielt godt forholdt til Dubai ?

Discus
13-05-2010, 18:05
L
Mulig England har et spesielt godt forholdt til Dubai ?

England har veldig mye trafikk til østen. bl.a. India

LN-MOW
13-05-2010, 18:08
Mulig England har et spesielt godt forholdt til Dubai ?

Det er nok minimalt med lokaltrafikk ... det de frakter er i veldig stor grad etnisk trafikk til Asia (alle de gamle koloniene) og til Australia. Og det i et volum man ikke engang kan drømme om i Skandinavia.

Emirates var forøvrig i ferd med å starte på CPH men en viss avistegning satte en stopper for det ...

basejumper
13-05-2010, 18:19
Emirates var forøvrig i ferd med å starte på CPH men en viss avistegning satte en stopper for det ...

Mulig det ligger noe i dette, men ikke glem at Dubai også er en stor turist destinasjon med daglige avganger med SAS og Norwegian.
Ellers fly jo Emirates til en del byer i Pakistan, Samt trafikk videre til Asia og Australia.
Så de hadde nok hatt grunnlag for oppstart i minst en by i Skandinavia, og da tipper jeg CHP.

Så jeg kjøper den avistegningårsaken.

PP
13-05-2010, 18:26
Emirates var forøvrig i ferd med å starte på CPH men en viss avistegning satte en stopper for det ...

...og mon der ikke stadig er dialog om opstart på CPH ;) Det ville forundre mig meget hvis ikke Emirates er at finde på CPH fra 2011.

LN-MOW
13-05-2010, 18:37
Så jeg kjøper den avistegningårsaken.

:rolleyes:

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=11251

Chaos Controller
13-05-2010, 18:41
Det er nok minimalt med lokaltrafikk ... det de frakter er i veldig stor grad etnisk trafikk til Asia (alle de gamle koloniene) og til Australia. Og det i et volum man ikke engang kan drømme om i Skandinavia.



Det bor og jobber anslagsvis 700.000 britter i Emiratene, saa det er mer enn minimalt med lokaltrafikk de utgjoer... Om alle drar hjem en gang i aaret, utgjoer dette ca 1500 seter om dager...
Men ja, mye av trafikken er ogsaa transittpassasjerer, og om vi tar med BA og EY sine ruter er vi vel oppe i 16 daglige mellom UK og Emiratene? (EK 11, BA 1 til AUH og en til DXB, EY tre om dagen til LHR)

Robin882
15-05-2010, 01:23
Litt rart at ikke Emirates har noen flyvninger til Skandinavia, da de har 11 daglige flyvninger til UK.
(5 x London, 2 til Manchester, 2 x Birmingham, 1 x Newcastle, 1 x Glasgow.)
Og de starter til og med opp med A380 til Manchester, som er en nr.2 by i et land.
Så ut i fra folketallet i UK, kontra Skandinavia burdet det vært minst 3 daglige til Skandinavia.
Mulig England har et spesielt godt forholdt til Dubai ?

Du finner vell ikke flere Arabere, Indere og Pakistanere utenfor hjemmelandet sitt i verden enn det du gjør i England. For alt jeg vet (jeg er halvt Pakistaner) og har sett så er London proppet med Indere, Pakistanere og Arabere. Manchester stiller heller ikke så svakt (sikkert flere enn hva du vil finne i Norge tilsammen). I Birmingham er det også mange av dem (har Pakistansk familie der btw :))
Mener jeg leste på Wikipedia en gang at det var ca. 1 million Desi (Sør-Asia - India, Pakistan, Sri Lanka og Bangladesh) mennesker i UK. Det er drøyt :p Det er fler enn hva USA har... hehe

TC-JGY
15-05-2010, 01:35
Du finner vell ikke flere Arabere, Indere og Pakistanere utenfor hjemmelandet sitt i verden enn det du gjør i England. For alt jeg vet (jeg er halvt Pakistaner) og har sett så er London proppet med Indere, Pakistanere og Arabere. Manchester stiller heller ikke så svakt (sikkert flere enn hva du vil finne i Norge tilsammen). I Birmingham er det også mange av dem (har Pakistansk familie der btw :))
Mener jeg leste på Wikipedia en gang at det var ca. 1 million Desi (Sør-Asia (India, Pakistan, Sri Lanka og Bangladesh)) mennesker i UK. Det er drøyt :p Det er fler enn hva USA har... hehe

Liten rettelse, det bor godt over 1 mill pakistanere i uk.

Robin882
15-05-2010, 01:43
Bare Pakistanere eller tenker du på Indere også nå? Det er jo en god del flere Indere i England enn Pakistanere. Jeg trodde aldri det var så mange hehe :p

LN-MOW
15-05-2010, 02:02
Her er tallene fra 2001, som er den siste offisielle census.

http://www.statistics.gov.uk/images/charts/273.gif

basejumper
15-05-2010, 09:04
De tallene endrer jo ingenting, 7,9 % med minerotets bakgrunn er ca det samme som det er i Skandinavia.
Så tror også at ekstremt mange Engelskmenn jobber der nede, og at Emirates har sattest tungt på turisme i UK.
Rent objektivt sett kunne Emirates hatt 3 daglige flyvinger til OSL, CPH, ARN.

Tally-Ho
15-05-2010, 09:51
De tallene endrer jo ingenting, 7,9 % med minerotets bakgrunn er ca det samme som det er i Skandinavia.
Så tror også at ekstremt mange Engelskmenn jobber der nede, og at Emirates har sattest tungt på turisme i UK.
Rent objektivt sett kunne Emirates hatt 3 daglige flyvinger til OSL, CPH, ARN.

----
7,9 % med minoritetsbakgrunn i Dubai???
Det skal ingen få meg til å tro, etter å periodevis å ha bodd der i 14 år! Jeg vil nesten snu tallet (litt overdrevet), og si at 7,9 % er innfødte.
Mange hundre tusenere (kanskje millioner for det jeg vet) er folk fra Bangladesh, Pakistan og India som jobber som slaver under byggeboomen (som enda ikke er helt over, finanskrise eller ei) - der nede.
Mye av Emirates trafikk går da også til disse landene, med arbeidere som er hjemme en gang i året. Det er riktig at det er mange briter der nede, men disse "arbeiderne fra Østen" er i det absolutte flertall.

Tviler på at vi vil se Emirates i Norge, men kanskje Etihad eller Qatar, ja kanskje også Air Arabia, som er ganske agressive om dagen.

Tally-Ho

sail4fun
15-05-2010, 10:03
De tallene endrer jo ingenting, 7,9 % med minerotets bakgrunn er ca det samme som det er i Skandinavia.
Så tror også at ekstremt mange Engelskmenn jobber der nede, og at Emirates har sattest tungt på turisme i UK.
Rent objektivt sett kunne Emirates hatt 3 daglige flyvinger til OSL, CPH, ARN.


9 daglige mot Scandinavia, den må du vel nesten forklare.

basejumper
15-05-2010, 10:12
----
7,9 % med minoritetsbakgrunn i Dubai???
Det skal ingen få meg til å tro, etter å periodevis å ha bodd der i 14 år! Jeg vil nesten snu tallet (litt overdrevet), og si at 7,9 % er innfødte.
Mange hundre tusenere (kanskje millioner for det jeg vet) er folk fra Bangladesh, Pakistan og India som jobber som slaver under byggeboomen (som enda ikke er helt over, finanskrise eller ei) - der nede.
Mye av Emirates trafikk går da også til disse landene, med arbeidere som er hjemme en gang i året. Det er riktig at det er mange briter der nede, men disse "arbeiderne fra Østen" er i det absolutte flertall.

Tviler på at vi vil se Emirates i Norge, men kanskje Etihad eller Qatar, ja kanskje også Air Arabia, som er ganske agressive om dagen.

Tally-Ho

Nei, 7,9% i UK, og i Skandinavia, ca det samme.
Hva det er i Dubai aner jeg ikke.
Jeg mener totalt 3 daglige til Skandinavia, fordelt på de 3 flyplassene.
Men glem det, Emirates har ikke satset på Skandinavia, og gudene må vite hvorfor.

Henshaw
15-05-2010, 12:19
Nei, 7,9% i UK, og i Skandinavia, ca det samme.
Hva det er i Dubai aner jeg ikke.
Jeg mener totalt 3 daglige til Skandinavia, fordelt på de 3 flyplassene.
Men glem det, Emirates har ikke satset på Skandinavia, og gudene må vite hvorfor.

Nå bor det ca. 20 mill mennesker i Skandinavia, mot 60 mill i UK. Det er en forskjell på 8% av de to befolkningene. Det bor også langt flere briter i UAE enn det gjør skandinaver.

PP
15-05-2010, 13:47
De tallene endrer jo ingenting, 7,9 % med minerotets bakgrunn er ca det samme som det er i Skandinavia.
Så tror også at ekstremt mange Engelskmenn jobber der nede, og at Emirates har sattest tungt på turisme i UK.
Rent objektivt sett kunne Emirates hatt 3 daglige flyvinger til OSL, CPH, ARN.

Man bør måske (eventuelt, muligvis) tage med i betragtningen at 7,9% i dette tilfælde modsvarer 4.635.296 personer - hvilket jo mere eller mindre er lig den samlede norske befolkning.

Emirates kommer til Skandinavien og selvom de måske i første omgang satser på CPH, så vil jeg næsten tror at de på sigt ser muligheder for yderligere ekspansion i det Skandinaviske marked, hvor ARN nok er et godt bud på destination nr. 2.

Someone
15-05-2010, 13:57
De tallene endrer jo ingenting, 7,9 % med minerotets bakgrunn er ca det samme som det er i Skandinavia.

Og hva så? Tallene sier ingenting om hvor disse minoritetene kommer fra. UK har en stor innvandrer befolkning med røtter fra India og Pakistan pga historiske grunner. Itillegg kommer den naturlige linken mellom UK og land som f.eks Australia og Sør Afrika (EK har 3 daglige fly til Jo'burg). Dette, itillegg til at det er langt flere briter enn skandinaver er en av mange grunner til at Emirates har mange daglige avganger til UK, men ingen til Skandinavia

Ser man på Norge så vil jeg tro vi har en større andel fra f.eks eks-Jugoslavia og Polen, og dette er ikke potensielle VFR-trafikk for Emirates.



Og da har man ikke engang nevnt svenskene :p :SWE

Dag Viking
15-05-2010, 14:22
Ser man på Norge så vil jeg tro vi har en større andel fra f.eks eks-Jugoslavia og Polen, og dette er ikke potensielle VFR-trafikk for Emirates.


Nei, det er nok større sjanse for IFR-trafikk for EK.

Discus
17-05-2010, 23:24
Så blir EK A380 å se oftere og flere steder, bl.a. i FRA:

Richard Vaughan, divisional senior vice-president for commercial operations worldwide at Emirates, told Business Traveller that the carrier would take delivery of four more superjumbos in the next couple of months, taking the total A380 fleet to 12.
...
boosting A380 services to double-daily to London Heathrow on July 1, daily to Beijing from August 1 and daily to Manchester from September 1. It is also increasing its A380 Jeddah operation to daily on June 1.
...
As to future A380 destinations, he said: “Singapore and Frankfurt will come....!

Det er også snakk om å øke ytterligere i Tyskland, bla. Berlin og Tyskland.

There were no plans at this point to restart services to Copenhagen, he said – the airline’s original plans to launch a service in 2006 was abandoned following the furore caused by cartoons depicting the prophet Muhammad being published in a Danish newspaper.

http://www.businesstraveller.com/news/more-chances-to-fly-the-a380-with-emirates

Discus
17-05-2010, 23:28
Også utvidelser over Atlanteren:

Emirates Airline is planning to add up to seven destinations in the Americas over the next five years as it looks to the developed and developing economics there for growth.
....
“In our planning in the next five years, we would expect to fly to at least two to three more US destinations, such as Washington DC, and either into [Los Angeles] or San Francisco. And also on the drawing board is South America.”


Seattle er også nevnt for forretningsreisende og Miami ifht. fritidsresier, og A380 er tilbake i New York senere i år.

http://www.thenational.ae/apps/pbcs.dll/article?AID=/20100504/BUSINESS/705049888/1005

sail4fun
17-05-2010, 23:29
Tilbake til "+$1.1 milliard" , har ikke Emirates og andre selskaper fra sandkassa noe gunstigere pris på suppe ?

Discus
17-05-2010, 23:48
Tilbake til "+$1.1 milliard" , har ikke Emirates og andre selskaper fra sandkassa noe gunstigere pris på suppe ?

Denne har vi hatt tidligere, og man kan jo evt. sjekke regnskapstallene hvis man har detaljer derfra.

Fra tidligere tråder:
Dette er en god artikkel som jeg tror tar livet av en del av mytene om Emirates.

http://www.thetravelinsider.info/airlinemismanagement/emirates.htm

To confirm Nigel's comments, I went and looked at their most recent annual report for the year ended 31 March 2008 (prepared to international accounting standards and audited by PricewaterhouseCoopers). Page 2 of this section showed their fuel cost to be 30.6% of their income, and the same section of the report showed they spend 10.6% of their income on plane leases.

Eter hva jeg leser andre plasser, må Dubai kjøpe mesteparten av sin olje fra Abu Dhabi til 'internasjonal markedspris' .. så de forskjellige emiratene hjelper tydeligvis ikke hverandre prismessig .. Bilbensinprisene fastsettes av myndighetene - uavhengig av denne prisen - så det å eie en bensinstasjon i Dubai høres ut som et risikabelt foretagende ..

Vi har vel en og annen kaptein her på forumet som er innom Dubai som kanskje kan si noe om prisnivået på JetA1 generelt der nede?

barca
18-05-2010, 00:11
Jaja, virker som at Emirates ekspanderer noe voldsomt. Tipper at hele Europa får Emirates og Norge kommer til slutt på deres ekspansjonsplaner. Men velkomne til Norge skal de være. Spørsmålet er bare når.

Fatter ikke hvorfor folk er så vill etter Emirates. Er folk ikke fornøyd med Lufthansa, BA, Turkish, Thai, KLM for å komme seg ut av Europa?

LN-MOW
18-05-2010, 02:19
Også utvidelser over Atlanteren:



Seattle er også nevnt for forretningsreisende og Miami ifht. fritidsresier, og A380 er tilbake i New York senere i år.

http://www.thenational.ae/apps/pbcs.dll/article?AID=/20100504/BUSINESS/705049888/1005

Nå blander du litt ... den andre quoten i innlegget ditt er av Ethiads CEO .. Emirates flyr allerede på både LAX og SFO ....