PDA

View Full Version : Sydney-tråden


Someone
13-05-2010, 09:10
Noen her som har noen tips og erfaringer angående Sydney i starten av juli?

Og har noen et rimelig hotell å anbefale som ligger nogenlunde sentralt?

A-380
13-05-2010, 12:54
Reiser du alene vil jeg anbefale å bo på hostell. En fin måte å komme i kontakt med andre på. Wake Up ligger rett ved togstasjonen, og er sikkert et av verdens fineste hostell. Trodde aldri at jeg skulle like å sove på rom med andre, men etter å ha bodd der ønsker jeg meg bare ned dit igjen.

LN-AØR
13-05-2010, 13:24
Heisann Someone. Burde klare å gi noen tips med tanke på at jeg bodde i Sydney i fire måneder. Vær obs på at det kan være veldig surt og kaldt i juli, så ta med godt med klær. Temperaturen vintertids er rundt en 16 grader, men det blir kaldt om natten og kvelden.

Sydney er en helt fantastisk by, og etter min mening verdens vakreste. Det bor 4,5 mill mennesker i byen, men selv om innbyggertallet er høyt, er den på ingen måte en trang, tettbebygd by. Byen er stor i utstrekning, har mange hyggelige områder. Sentrum av byen er vakker, ren og oser av laidbackhet.

Typiske ting man må besøke og ta bilde av er Operaen, Skylinen, Harbour Bridge, ta en båttur "rundt" skylinen og Sydney Tower. Anbefaler å bo i sentrum, gjerne i området rundt Pitt Street og George Street som er de to største shoppinggatene. Herfra er det kort vei til Circular Quay, hvor fergene går fra, kollektivtransport og den store botaniske hagen. Anbefaler også å ta fergen over til Manly.

The Rocks ligger også i nærheten. Et område som kan by på hyggelige restauranter og hyggelig uteliv, og Löwenbräu's heftige restaurant med god øl, bra stemning og tysk mat. Det beste nattlivet finnes i "Kings Cross" og Darlin Harbour.

Hvis været er bra er ikke en tur i Centennial Park å forakte. En nydelig, gigantisk park midt i byen. En gåtur fra Bondi Beach til Coogee Beach er også verdt å få med seg.

Fyller på med litt til: Husk å få med deg en rugbykamp. Rugby League-kampene er de artigste.

SQ 777
13-05-2010, 15:16
Ta en titt paa : Travelodge Sydney Hotel
27 Wentworth Avenue, Sydney NSW 2010

Bra plassering, kort vei Chinatown ( god billig mat ) og kort vei til Darling harbour. Gode priser. Var der jl og nyttaar

Paa veien til og fra disse stedene en skikkelig scruffy irsk pub med billig oel, joda den heter "Scruffy Murphy"

LN-AØR
13-05-2010, 17:02
Ta en titt paa : Travelodge Sydney Hotel
27 Wentworth Avenue, Sydney NSW 2010

Bra plassering, kort vei Chinatown ( god billig mat ) og kort vei til Darling harbour. Gode priser. Var der jl og nyttaar

Paa veien til og fra disse stedene en skikkelig scruffy irsk pub med billig oel, joda den heter "Scruffy Murphy"

Travelodge er et bra forslag. Puben kan også anbefales. Den er forresten døgnåpen, såvidt jeg husker.

SQ 777
13-05-2010, 23:19
Saa vidt jeg husker er den doegnaapen...:colgate:

Bizflyer
13-05-2010, 23:40
Hvordan skal du komme deg til Sydney?
First Class med SQ? ;)

BF:cool2

Someone
13-05-2010, 23:58
Y med SQ. 77W til og 380 fra

Basse-HAU
14-05-2010, 09:24
Reiser du alene vil jeg anbefale å bo på hostell. En fin måte å komme i kontakt med andre på. Wake Up ligger rett ved togstasjonen, og er sikkert et av verdens fineste hostell. Trodde aldri at jeg skulle like å sove på rom med andre, men etter å ha bodd der ønsker jeg meg bare ned dit igjen.

Der bodde vi også, når vi var innom for 5-6 år siden. Da var det ikke gammelt heller, topp plass, gode priser i tillegg til fin plass. Du kan også få sengeplass i oppussede togvogner, som står på stasjonen, rett på utsiden av hostellet.
Kan trygt anbefale plassen :)

Someone
14-05-2010, 17:14
Hva er greieste måten å skaffe visum til Australia? Har de en slag "ESTA-sak" de også?

Basse-HAU
14-05-2010, 17:30
Hva er greieste måten å skaffe visum til Australia? Har de en slag "ESTA-sak" de også?

Jeg faxet kopi av passene til reisesbyrået (kilroy), og de la de inn elektronisk. Når vi skulle reise ifra OSL, så fant de ikke visumet ved innsjekk, men forsto at det skjedde ofte. BA fikset opp uten ekstra kostnader, selv om dette kostet noen hundringser.
Kjerringa bodde 2 år i Perth, og det var bare tull med elektronisk visum ved innsjekk i Norge, men ved imigration i Autralia gikk det rett igjennom, hun måtte skrive under på at hun evt. måtte betale hjemreise selv ved denied entrance imigration. Men gikk jo greit:)
Så det er sannsynligvis en sånn lign. ESTA som du beskriver. turistvisum gjelder vel for 3mnd.
hvordan dette fikses ved evt kjøp av reise på nett vet jeg ikke.... Australia har vel ambasade i Tyskland som behandler visum om jeg ikke husker feil: Sjekk ut: http://www.denmark.embassy.gov.au/cpgndansk/Visas_and_Migration.html eller www.germany.embassy.gov.au

God tur :-D

LN-AØR
14-05-2010, 17:32
Hva er greieste måten å skaffe visum til Australia? Har de en slag "ESTA-sak" de også?

Du må ha visum. Se her: http://www.immi.gov.au/visawizard/

Du skal nok ha eVisitor (subclass 651) visa. Det er gratis.

Discus
14-05-2010, 18:54
Hva er greieste måten å skaffe visum til Australia? Har de en slag "ESTA-sak" de også?

Husk:


It is a condition of holding an eVisitor that you are in good health and of good character


Så pass på karakteren :old

Someone
14-05-2010, 19:01
Du må ha visum. Se her: http://www.immi.gov.au/visawizard/

Du skal nok ha eVisitor (subclass 651) visa. Det er gratis.

Da har jeg sendt avgårde en søknad på det :)



Så pass på karakteren :old

Vel på visa waiveren inn til USA spør de jo også om man har tenkt å drive med umoralske aktiviteter......men jeg slipper inn hver gang for det:p

Someone
14-05-2010, 19:36
De er kjappe Down Under.........visa søknaden ble godkjent på en halvtime

Someone
20-05-2010, 17:42
Hvordan er prisnivået på taxi og annen transport i Sydney?

LN-AØR
20-05-2010, 18:14
Hvordan er prisnivået på taxi og annen transport i Sydney?

Taxi er billig. Offentlig transport er er ganske billig avhengig av hvilke soner i byen du skal til/fra, men systemet er litt komplisert. Kjøp klippekort, TravelTen, så blir det billigere.

Someone
20-05-2010, 20:47
Endte med Travelodde Hotel Sydney. 4 netter for 1739kr totalt er det ikke noe å si på :)

SQ 777
20-05-2010, 21:10
Pitstop, til høyre ut av døra, 3-4 min på vei til Chinatown først og så Darling Harbour.. :drunk::drunk: På venstre siden av veien...

http://www.sydneypubguide.net/pubs/Scruffy_Murphys.aspx

erikhb
24-05-2010, 08:31
Skal du ta noe spotting når du er her nede, eller blir det heller vanlig sightseeing?

GFL
24-05-2010, 09:26
Mildt sagt misunnerlig på en slik tur. Må nok ta meg entur down under iløpet av året :)

Someone
24-05-2010, 12:31
Skal du ta noe spotting når du er her nede, eller blir det heller vanlig sightseeing?

Er ingen spotter, unntatt at jeg kikker på fly når jeg er på flyplasser ;)

Fnate
25-01-2011, 19:48
Småbumper denne tråden jeg. Kastet meg på BA-salget og skal en uke til Sydney i April. Enten først eller sist, så blir det noen dager i Sydney. Der er det jo en del tips å hente her.

Men om man skal ta en "utflukt" med en natt eller to, hvor bør man dra? Er ikke særlig gira på sol&bad. Har tenkt så vidt på:

- Darwin (kjenner ingen som har vært der, men det er kanskje ikke tilfeldig)
- Cairns (noe regnskogaktig)

Det blir en sånn "taste of Australia" tur, og alle forslag mottaes med endeløs takk.

SQ 777
25-01-2011, 20:00
Cairns er helt opp. Ikke sol og bad og mye innenfor rekkevidde med leiebil...

Sydney er jo en av d eflotteste byer i verden. Har vært de rnoen ganger nå..

Var der første uka i 2010. Tok Virgin Blue fra SYD begge vier...

Christer
25-01-2011, 20:01
Ja takk, der har jeg bodd. Kommer litt ann på hva du skal, men rundt Hyde Park + begynnelsen av Oxford st. og Williams St. finnes det noen rimelige hoteller. Ellers går jeg utfra at du liker fly, og en natt på Stamford Plaza ved flyplassen (ca 20 min taxi fra cbd) kan anbefalles. Spør om å få et høytliggende rom med utsikt over rullebanen. Vi bodde der den siste natten før vi flyttet hjem og da fikk jeg sett nok widebodies for en stund... ;) ellers anbefaler jeg som han over en tur til manly. et veldig koselig sted litt nord for byen. ønsker deg en flott tur til min gamle hjemby :)

Fnate
25-01-2011, 21:23
Ja takk, der har jeg bodd. Kommer litt ann på hva du skal, men rundt Hyde Park + begynnelsen av Oxford st. og Williams St. finnes det noen rimelige hoteller. Ellers går jeg utfra at du liker fly, og en natt på Stamford Plaza ved flyplassen (ca 20 min taxi fra cbd) kan anbefalles. Spør om å få et høytliggende rom med utsikt over rullebanen. Vi bodde der den siste natten før vi flyttet hjem og da fikk jeg sett nok widebodies for en stund... ;) ellers anbefaler jeg som han over en tur til manly. et veldig koselig sted litt nord for byen. ønsker deg en flott tur til min gamle hjemby :)

Det er nok engang Cairns du snakker om, ikke sant? Du har bodd der?

Cairns er helt opp. Ikke sol og bad og mye innenfor rekkevidde med leiebil...

Sydney er jo en av d eflotteste byer i verden. Har vært de rnoen ganger nå..

Var der første uka i 2010. Tok Virgin Blue fra SYD begge vier...

Jeg er kanskje litt tungforstått, men vi er vel begge Lillestrømlinger såååå. Sier du at Cairns er topp, og at det er mye tilgjengelig med leiebil? Eller motsatt. Mener å ha lest at det er noe regnskogaktig i nærheten med tretopprusling etc. Kan det stemme?

SQ 777
25-01-2011, 21:33
Jada, regnskogen er ikke så langt unna Cairns i flere retninger, men greit med en bil, da får du mer med innen kort tid som du har.. :D

Og dette hotellet er kjempetrivelig og Hertz tvers over gata....

Natt eller helst to-tre trenger du.

http://www.thehotelcairns.com/

Fnate
25-01-2011, 21:44
Dæsken, det hotellet så jo helt genialt ut. Med både regnskog i nærheten og Hertz rett over veien så avgjør nok det saken ja. Takk skal du ha. Blir minst et par netter der.

Jeg har litt brunt belte i dette med ganske korte turer rundt omkring. Men ser jo karer på forumet som får denne turen til å fortone seg som back packing så. :)

A346
25-01-2011, 22:11
Småbumper denne tråden jeg. Kastet meg på BA-salget og skal en uke til Sydney i April. Enten først eller sist, så blir det noen dager i Sydney. Der er det jo en del tips å hente her.

Men om man skal ta en "utflukt" med en natt eller to, hvor bør man dra? Er ikke særlig gira på sol&bad. Har tenkt så vidt på:

- Darwin (kjenner ingen som har vært der, men det er kanskje ikke tilfeldig)
- Cairns (noe regnskogaktig)

Det blir en sånn "taste of Australia" tur, og alle forslag mottaes med endeløs takk.

Skal du til Cairns ville jeg sterkt ha vurdert å kjøre til Port Douglas litt lenger nord. Da har du Daintree Nat. Park rett i nærheten, gode muligheter for å se krokofanter i elva der og dessuten bør du absolutt ta en tur ut på revet. Flere av turene fra Cairns kjører først til Port Douglas og ut med båt derfra. Selv om du ikke er fan av sol&bad så garanterer jeg at du vil bli imponert bare du får på deg maske og snorkel. Helt utrolig mengde og størrelse på fiskene, dessuten er synet av revet noe du sent vil glemme.

Darwin: Har kun mellomlandet der en gang, men skal dit i juli på en lengre tur. April er helt i slutten av regntiden, noe som vil si at det er masse flotte fossefall og "billabongs". Litchfield og Katherine ligger i grei kjøreavstand fra Darwin, AWD kan være en fordel. Her kommer du skikkelig ut i outbacken.

Et tredje forslag er Uluru (Ayers Rock), alternativt Alice Springs (eller en rundtur mellom disse stedene). Uluru og naboen Kata Tjuta rekker du greit over med 2 overnattinger. Litt turistifisert, men samtididg veldig spesielt, og du er midt i outbacken! Mange flotte turer som arrangeres av aboriginere.

For Cairns og Darwin ville jeg sterkt ha vurdert flere dager enn 2!

Fnate
22-02-2011, 13:40
Takker for alle tips i tråden. Da er det booket 3 netter i Cairns på hotellet anbefalt av SQ777, og deretter de to siste nettene på Four Seasons i Sydney. To nye selskap kommer også på statistikken - JetStar og Quantas.

Digger dette forumet!!! Har nå hatt to "ekspedisjoner" der jeg har gjennomført flere av tipsene jeg har fått her - Jackson (USA) og Washington. Begge har blitt fantastiske turer. Måtte forumet lenge leve.

LN-KEH
27-02-2011, 10:09
Hei,

Jeg hadde nettopp fire dager i Darwin mens syklonen Carlos raserte gjennom området.
Severdighetene i byen dekkes fint i løpet av en dag, og det blir ikke mulig å komme seg til parkene utenfor i flere uker pga skader på veier og andre anlegg.

Hvis du ikke absolutt skal oppleve en mengde krokodillefarmer så anbefaler jeg heller Cairns som utgangspunkt for turer - der er det flere alternativer for opplevelser.

Tro ikke på det de sier om at det er mulig å ta seg fram i "The wet season", her fikk vi 850mm nedbør på de fire dagene.


Eders
Knut Erik

robertaas
27-02-2011, 11:54
Fra Cairns anbefaler jeg en tur opp til Kurunda. Man kan dra opp med veterantog og ned med gondolbane gjennom regnskogen.Siden det ikke er noe skikkelig strand i Cains hadde hotellet mitt sandstrand i bassenget.

I Sydney vil jeg advare mot sightsingbusser av typen hopp on hopp off, de er altfor få, kjører for sjeldent og er helt stappfulle. Folk venter i flere timer for å komme på og vil ikke gå av når de først har kommet på. Svindel hørte jeg flere kalle det.

http://svtplay.se/v/1369409/sydney_och_queensland

Fnate
28-02-2011, 22:17
I Sydney vil jeg advare mot sightsingbusser av typen hopp on hopp off, de er altfor få, kjører for sjeldent og er helt stappfulle. Folk venter i flere timer for å komme på og vil ikke gå av når de først har kommet på. Svindel hørte jeg flere kalle det.

http://svtplay.se/v/1369409/sydney_och_queensland

Takk for linken og ikke minst tipset om hop on/off bussene. Det er faktisk noe jeg bruker en hel del i andre byer. Oftest en grei måte å få oversikt på. Men da bør man altså styre unna her.

Hei,
Hvis du ikke absolutt skal oppleve en mengde krokodillefarmer så anbefaler jeg heller Cairns som utgangspunkt for turer - der er det flere alternativer for opplevelser.

Tro ikke på det de sier om at det er mulig å ta seg fram i "The wet season", her fikk vi 850mm nedbør på de fire dagene.
Eders
Knut Erik

Takker for denne. Håper på en tur til Daintree og evt revet. Men er jo spent på hva som fortsatt henger sammen. I værste fall selger de sikkert øl, og da er mye gjort.

Someone
28-02-2011, 22:20
Takk for linken og ikke minst tipset om hop on/off bussene. Det er faktisk noe jeg bruker en hel del i andre byer. Oftest en grei måte å få oversikt på. Men da bør man altså styre unna her.



Jeg brukte disse bussene i fjor (riktignok juli og lavsesong) og kan ikke si jeg kjenner meg igjen. Har riktignok opplevd bedre frekvenser, men når man visste når de gikk var det ikke noe problem og opplevde aldri å vente mer enn 5 minutter

Fnate
28-02-2011, 22:25
Jeg brukte disse bussene i fjor (riktignok juli og lav sesong) og kan ikke si jeg kjenner meg igjen. Har riktignok opplevd bedre frekvenser, men når man visste når de gikk var det ikke noe problem og opplevde aldri å vente mer enn 5 minutter

Ok å gjøre en liten on-site vurdering da. Rimelig praktiske greier når det funker.

robertaas
28-02-2011, 22:30
Jeg var der påsken 2009. Det er mulig de har skjerpet seg.

Eirik
01-03-2011, 09:11
Jeg brukte disse bussene i fjor (riktignok juli og lavsesong) og kan ikke si jeg kjenner meg igjen. Har riktignok opplevd bedre frekvenser, men når man visste når de gikk var det ikke noe problem og opplevde aldri å vente mer enn 5 minutter
Hadde og veldig fin opplevelse med disse bussene for 2-3 uker siden.
Det eneste var den dagen det regnet, folk flest hadde ikke paraply og ville naturlig nok ikke sitte ute, da det ble det stappfullt nede i 1. etg, og folk på holdeplassene (inkl. meg) måtte vente på neste buss.
Enig i at frekvensen kunne vært hakket bedre.

AN0510
14-06-2015, 08:49
Hei, jeg skal oppholde meg tre dager i Sydney før jeg har en flight kl. 09 om morgenen. Det jeg lurer på i den forbindelse er hvordan trafikken i Sydney er på en mandag morgen? Hvor lang tid sånn ca vil en taxitur ta? Jeg vurderer om jeg skal ta den siste natten på et flyplass-hotell, men siden jeg kun har tre dager i Sydney har jeg lyst til å utnytte tiden best mulig. Noen med erfaring og råd ang hvor tidkrevende det å ta seg til flyplassen midt i morgenrushet er?

BSSW
14-06-2015, 09:07
Hei, jeg skal oppholde meg tre dager i Sydney før jeg har en flight kl. 09 om morgenen. Det jeg lurer på i den forbindelse er hvordan trafikken i Sydney er på en mandag morgen? Hvor lang tid sånn ca vil en taxitur ta? Jeg vurderer om jeg skal ta den siste natten på et flyplass-hotell, men siden jeg kun har tre dager i Sydney har jeg lyst til å utnytte tiden best mulig. Noen med erfaring og råd ang hvor tidkrevende det å ta seg til flyplassen midt i morgenrushet er?
Med mindre du skal bo utilgjengelig til, så ville jeg gjerne valgt toget i et slikt tilfelle. Det er billigere og blir ikke forhindret av rushtrafikk. Eneste aberet er at det kan bli trangt om bord.

Et annet alternativ, som du nevner selv, er å ha siste natten ute ved flyplassen, og da gjerne ta et sent tog ut dit på kvelden.

Herlov
14-06-2015, 10:11
Hvis du bor i sentrum av Sydney, vil jeg anbefale deg å ta toget til flyplassen mandag morgen.

darkcho
26-09-2016, 15:28
Bumper denne tråden, skal til Sydney i januar/februar. Trenger tips til hotel. Ikke de billigste, heller ikke de dyreste. Ser for meg å være der i 3-5 netter før jeg reiser videre nordover i Australia. Takker for tips til område og konkrete hoteller :)