PDA

View Full Version : Alt elektronisk utstyr skal nå være slått av...

enml
28-06-2005, 20:09
I det en går inn for landing eller skal ta av blir det opplyst at alt elektronisk utstyr skal være avslått. gjelder det også batteridrevne foto apparat? Video kamera? Om så, hvorfor det? Noen med et saklig svar på dette...? For jeg nekter å tro at det kann ha innvirkning på flyets utstyr....

LCH
28-06-2005, 20:32
Antageligvis omfattes alt av elektronisk utstyr, rett og slett av den grunn at kabinpersonalet ikke skal være nødt til å vurdere om hvert enkelt apparat kan brukes eller ikke. (Majoriteten av kabinansatte er kvinner, og majoriteten av dem igjen er utstyrt med minimal teknisk innsikt :p bortsett fra mobiltelefoner da, der er de noen racere...)

enml
28-06-2005, 21:24
:lol :D Ja....SELVFØLGELIG! Where is my thinking?!?!?!?:p BESTE REPLY NOEN SINNE LCH!!!:thumbup

LCH
28-06-2005, 23:26
Nå utlyser vel OTTAR en fatwa over meg! :D Men jeg tror ikke jeg er HEEEELT på jordet!:p
(Snakker tross alt av erfaring fra dippedutt-bransjen her!)

Ace
28-06-2005, 23:35
Mp3 spiller og slikt skal vel være slått av slik at man får med seg viktige beskjeder tilfelle det skjer noe? Tror det har noe med at man skal være oppmerksom i tilfelle noe skulle skje

ANX
28-06-2005, 23:55
I utgangspunktet skulle det gjelde for alt som sender ut radiosignaler som kan forstyrre de elektroniske navigasjonsystemene i nyere typer fly.
Altså er en radiostyrt lekebil like ille som en mobiltelefon som kontinuerlig prøver å kontakte alle de basestasjoner som blir tilgjengelig fra stor høyde (laget for bakkenivå). Batteriene på et kamera sender ikke ut signaler. Er det så vanskelig, da?
Ikke alle flyselskaper gidder å la kompetente personer lage prosedyrer for kabinpersonalet. Derfor har noen valgt å "skyte spurv med kanoner". Hvorfor mobbe de stakkars flyvertinnene som pent er nødt til å følge det de blir pålagt "fra oven"?
GET REAL! :smokin

LCH
29-06-2005, 00:54
Første delen av innlegget mitt var faktisk seriøst ment, det ville jo vært håpløst om man skulle differensiere mellom alle forskjellige typer av elektroniske dingsbomser.

Nei, batteriet på kameraet stråler ikke, man tenk om kameraet har en innebygd Bluetooth sender for å kommunisere med andre gadgets? Ta min mor for eksempel, hun hadde ikke skjønt at det satt en radiosender i kameraet om det så sto "BLUETOOTH" med store blå bokstaver på det, rett og slett fordi hun ikke aner hva BT er!
I utgangspunktet harmløse iPods kan være utbygd med iTrip (FM-sender, ulovlig å bruke i Norge) selv om dette riktignok er upraktisk ombord i et fly. Poenget er at det i vår digitale hverdag er håpløst å vite hvilke apparater som inneholder sendere og hvilke som ikke gjør det. Jeg jobber selv med alle mulig rare forbrukergadgets, og regner meg som rimelig oppegående på de nye teknologiene på dette området, men har langt i fra oversikt over alle produktene på markedet.

enml
29-06-2005, 01:07
Noen tar en fleip... andre ikke...:lol Noen lar seg provosere... andre ikke...:thumbup

DY Tech
29-06-2005, 07:38
På nettet ligger det mange filmer som er tatt opp under take-off og landing.

Har faktisk endel sånne jeg har tatt opp selv med videokamera. :sarc

LN-SSL
29-06-2005, 08:44
Hvis problemet er så himla stort, er det ikke snart på tide at flyprodusentene begynner å sette sammen flyet/elektronikken på en sånn måte at vitale deler på en eller annen måte blir skjermet fra "dupeditter og dingsebomser" i kabinen??

Superhai
29-06-2005, 08:56
Alt av elektronisk utstyr stråler, og det gjelder særlig digitalt utstyr. Om det er farlig når den er umodifisert og uskadet tviler jeg på, men man har lagt seg på en linje som er særdeles forsiktig.

Stone
29-06-2005, 08:58
Problemet er jo at slike "dingsbomser og duppeditter" har en så "grisete" og uryddig utstråling på et utrolig bredt frekvensbånd at full skjerming er svært vanskelig, også pga av strålingen også er innenfor frekvensområder flyets systemer SKAL motta. Ikke umulig altså, mye er allerede gjort, men altså svært vanskelig. Det har jo også vist deg at siste generasjon fly faktisk er mindre sårbare enn de "middelaldrende".
Så ting skjer, om enn sent.... så inntil videre velger man å skjære alle over en kam og forby alt.