View Full Version : Dine drikke-opplevelser i fly
Happyflyer
08-05-2010, 01:14
Siden jeg i kveld har tatt noen gode glass:) passer det vel bra med en slik tråd?
Hvor mye har du klart å helle i deg på en flight?
Min pers er med LH MUC-NRT. Der klarte jeg å helle i meg ca 11 Warsteiner, 4 vodka og 1 cognac.
Du skulle sett ansiktet på flyvertinna når jeg spurte om en vodka til frokosten. hehe.
Det passa også meget bra at de selger iskald pils av trillevogna på flytoget.
Glemte å legge til 1 Bloody Mary og en Baileys
Aner ikke - men jeg har gode minner fra mang en tur på bakerste benk i DC-9-41 (utenlandsversjonen) hvor vertinna ga klar melding om at jeg/vi hadde fri adgeng til å forsyne oss av de trallene vi kunne nå. Sprittralla sto nemlig rett bak 23AB .... ;)
Hehe! Da jeg flydde Frankfurt - Abu Dhabi med Lufthansa i mars hadde jeg drukket en del slik at flyverten nektet meg drikke to ganger. Han begrunnet det med at vi skulle til et muslimsk land og kunne ikke servere meg mer drikke
Happyflyer
08-05-2010, 01:45
Jeg ble også nekta servering på NH NRT-LHR etter 2 øl, 2 vin, 2 sprit. Jeg viste ingen antydning til beruselse, men de bare sa at nok var nok..
Alt dette drikkepratet gjorde meg tørst. Måtte hente meg en pils ;) Hvis man ser på antall enheter ift. flytid, tror jeg nok at ATL-ABQ flighten min nå tidligere i år kommer langt opp på listen. De gikk tom for gin og måtte gå over til vodka som blandevann for å holde følge med tørsten min. I rene mengder stikker nok romjulsflighten min ARN-ORD i 2008 av med seieren. Det svenske juleøl-et gikk ned på høykant, kun avløst av noen G&T.
Unnagjorde også fire pils på BGO-OSL en lørdag ettermiddag på vei til en fest.
Concorde
08-05-2010, 01:56
Våknet over India på vei til Bankok en gang. Skulle bare ha ett par øl på John Bull og den ble litt drøy.
Happyflyer
08-05-2010, 02:04
Unnagjorde også fire pils på BGO-OSL en lørdag ettermiddag på vei til en fest.
Den står det respekt av.
Fly er faktisk et veldig bra sted å kjøpe øl på. Jeg skal ikke nevne selskap, men det har redda en ellers kjedelig kveld.:)
Satt på første rad etter 1st på en NW DC9 sport, fra MSP-RAP en gang. I 1st satt Hulk Hogan og gjengen, på vei til http://www.sturgis.com/. Da endelig drikketrallen kom videre til oss dødelige bak gardinen, var den tom. Må innrømme at jeg var litt snurt da!
ENGM 911
08-05-2010, 05:31
Man spør ikke om slikt til en gammel ex-stuer
Høres nesten ut som en "Trønder-quiz" dette innlegget...;):drink
Utflyttet
08-05-2010, 09:28
Jeg har aldri drukket mye ombord i et fly, men jeg har satt til livs en god del DOm Perignon på NRT-SIN og LHR-SIN, om det teller. Det behøver ikke være mye, bare det er bra. :)
-A
svgspotter
08-05-2010, 10:52
Jeg drakk en appelsin juice på SVG-ENGM! :)
Satt ved siden av vininteressert og pratesyk mann fra BKK-SYD. Han skulle absolutt få meg til å smake på alt som var av alkohol fra drikkevognen og høre hva jeg syntes. Ble endel alkohol da...
Jeg hadden en tur med US PHX-SEA hvor jeg oppgraderte til First. Det var ikke mat på turen den var akkurat for kort etter US standard, men drikkeserveringen var upåklagelig effektiv. Jeg tror jeg fikk 5 gin tonic og et par øl etter hva jeg husker, litt vanskelig å ha full oversikt for jeg måtte aldri be om noe. Ble hele tiden spurt om jeg ville ha en til, og da mister man litt tellingen etterhvert. Dette var en kveldsflyvning, og jeg skulle rett ut på pub-tur i Seattle, så jeg hadde et aldri så lite forsprang på de andre når vi startet.
Jeg drikker sjelden mer enn en vin til maten, men for et par måneder siden var jeg og en kompis i drikkehumør på vei hjem fra fra London. Etter flere single malt scotch i loungen, fortsatte vi med øl og flere whisky ombord.
Dagen derpå var ikke av de beste :lol:
Det meste er vel to champagneflasker (type små) på LHR-OSL en gang.
Tja, på torsdagen OSL-ZRH flight drakk jeg Swiss tom for champis etter ha helt i meg en stor og 2 små flasker itillegg til noe øl og vin i loungen. Skal innrømme jeg var i god form da jeg sjekket inn på hotellet da:p T/r kommer til uken...... Og jeg og Tommy drakk jo nesten UA tom mellom ORD og SEA i januar...se trip report
Det har blitt en del drinker gjennom tidene på flyvningene mine mellom OSL-LPA, men har heldigvis ikke tatt helt av fordi man vet aldri med medpassasjerene ombord. Har jo opplevd sikkert 50% av gangene at det har vært fyllebråk blant medpassasjerer.
AirbusTrond
08-05-2010, 17:29
Trodde ikke det var så mange Harryer her på forumet?! :p Det jeg angret mest på var å bøtte nedpå med rødvin til BKK fra FRA. Sovna vel to timer før landing, og var relativt (....) shabby ved ankomst. Ellers ble det bra med G&T til på "charter business" til Samos en gang. Ditto på en tur til Marokko. Er det ferie, så er det ferie. :)
Så lenge man ikke blir ufin så ser jeg noe problem å være ivrig på flaska
Molinari
08-05-2010, 19:59
På C-klasse JFK-ZRH med Swissair. Jeg og kamerat drakk 3 gt før maten, og mange fler etter. Oppførte oss eksemplarisk, og sang "lavt" til Neil Young frem til vi sovnet... Da vi våknet før frokost hadde cabincrewet lagt en flaske 0,7 med vann på hvert vårt fang.... det er å kjenne sine kunder det!! :o)
Hvis jeg hadde vært i et fly nå, mistenker jeg at jeg for første gang i mitt liv ville fått oppleve skjenkestopp i luften.
God natt :)
Tommy777
09-05-2010, 04:26
Og jeg og Tommy drakk jo nesten UA tom mellom ORD og SEA i januar...se trip report
Og da snakker vi nesten helt tomme for alkohol, ikke bare en sort.. Gin var de tomme for allerede over Minnesota :p.
For mange aa nevne, men den unge froekena som satt ved siden av meg i biz mellom ORD-HKG i gaar ble "nektet" ved at FA sa at de var tomme for gin... Jeg flippa nesten ut siden det var 12 timer igjen. I galley fikk jeg beskjed om at jeg kunne faa saa mye jeg ville, men siden sidekameraten min var loaded, maatte jeg be om det i galley... :lol:
Husker ogsaa en chartertur fra ARN-POP i en 1011 paa 90 tallet der duty freeposen inneholdt 2 flasker Fernet som forsvant ett eller annet sted over atlanterhavet. Det tror jeg er det naermeste jeg har kommet en skandale.
Good times :)
ClassOne
09-05-2010, 23:24
Gikk på en stjernesmell på en KLM nattflyvning til Dubai. Jeg husker verken landing, passkontroll eller henting av bagasje. Reisefølget mitt fant meg etter mye om å men utenfor tax-free butikken, hvor jeg hadde kjøpt 4 kasser øl. Må innrømme at det ikke var den beste måten å starte dagen på, den fredagen ble laaaaaaaang...
Det hører med til historien at jeg som alltid oppførte meg fint :)
Utflyttet
10-05-2010, 16:02
En annen liten historie er at mange av de SQ-crewene je ghar vært i kontakt med igjennom årene bekrefter den smme historien: SQ fra CPH til SIN er stort sett drukket tomt for alkohol før man er forbi Svartehavet, i begge klasser.
-A
Bizflyer
10-05-2010, 16:34
En annen liten historie er at mange av de SQ-crewene je ghar vært i kontakt med igjennom årene bekrefter den smme historien: SQ fra CPH til SIN er stort sett drukket tomt for alkohol før man er forbi Svartehavet, i begge klasser.
-A
Det er vel bare en konsekvens av at de bunkrer for lite!!:D
BF:cool2
Baren på en VS A346 på vei fra EWR til LHR i oktober i fjor mens jeg ventet på klargjøring av "senga" :) Champisen og drinkene satt veldig løst :P
KrisFlyer
11-05-2010, 22:29
Satt ved siden av en veldig tørst australier i Economy på SQs kveldsmaskin fra SIN til BNE for et par år siden. Det ble mange Singapore Slings og Tiger Beers utover natta. Det beste var at flyvertinnene kom med en ny drink da glasset var tomt - uten at jeg hadde bedt om mer. En pose med pretzels kom også automatisk.
Den trangeste må være 4 nordmenn og en 2 ltrs flaske m/gin ( m/hank)
i en 8 seters trislander på Jamaica.
Den fulleste, min kollega som etter nattevakt og 0 inntak ble nektet servering før push i AMS enroute til SEA p.g.a at han hadde drukket nok:lol:
men som rant iland i SEA som den desidert fulleste:colgate:
Bizflyer
14-05-2010, 15:57
Jeg har (heldigvis) heller ikke noen skandaler å vise til. Men derimot mange hyggelige turer med masse godt drikke. Jeg skal trekke frem spesielt 2:
Det ene var KLM i biz MNL-BKK-AMS. Fra MNL var det kun 100 pax i en 747, og 3 i biz. Dvs Reisekamerat T og jeg samt en asiatisk dame!
Vi ble servert av 2 hyggelige unge karer, som var på pletten med champers så snart rompa var nede i setet, og serverte dette med ordene "Time to relax, gentlemen". Tror vi fikk minst 2 påfyll før takeoff! Når vi da var kommet i luften ble det servert G/T før maten. Og jeg tror ikke vi var kommet halveis ned i glasset før han stod der med 2 nye og ordene "I thought you 2 gentlemen could manage one more". Så ble det middag, og de stod jo nesten ved siden av oss med vinflaskene mens vi spiste. Når vi da var ferdige med osten, lurte de på om vi hadde lyst på en omvisning i flyet. Det takket vi selvfølgelig ja til, og fikk sett både lasterommet (det var en kombi), køyene til mannskapet, og vi satt nesten en halvtime i cockpit og snakket med kapteinen & de. Etter denne halvtimen, kom purseren tilbake og fortalte at han hadde gjort klar desserten til oss nede, og siden han ikke visste om vi ville ha portvin eller cognac, hadde han like godt skjenket oppi begge to. Så etter noen runder med cognac og en ekstra Heineken eller 2 ble vi skylt i land i BKK. Det var nok den flyturen med best service ever i min bok. Men når vi var de 2 eneste våkne pax'en i biz, burde jo servicen også være framifrå!
Det hører med til historien at det ble mer å drikke da vi kom ned i loungen i BKK. Flyet hadde ca 1,5 time opphold og alle måtte i land. Vi drøyde så lenge vi kunne, så da vi nærmet oss gaten, hørte vi "Mr Bizflyer, Mr Reisekamerat T - YOU HAVE TO RUN!" Men siden det var under vår verdighet å løpe, kom vi da med allikevel. Det kom til og med en bergenser etter oss. Og det var faktisk litt fornøyelig. For makan til besservisser skal man lete lenge etter (Sa jeg han var fra Bergen?? ;)) På bussturen ut til remote parking fikk vi en lengre utgreiing i hvordan man skulle behandle asiatiske damer, og hvordan man skulle drive barneoppdragelse og gud vet hva han ikke fikk belært oss om. Så på vei opp trappa, presterte han å si at "Jeg kunne godt tenke meg å sitte der oppe i 2 etg i business class en gang". Det var da reisekamerat T så kjekt repliserte "Det gjorde vi på vei nedover det." Men nå sitter vi i business classen fremme i nesepartiet - og det var egentlig greiere". Se det stoppet brødsaksa på bergenseren. Så da han tok til venstre, og vi til høyre på toppen av trappa, ønsket vi han god tur, hvilket ikke ble besvart en gang. Vi flirte godt av den.
Vel om bord i flyet i BKK, var det fullt hus, gamle tanter som serverte, og jeg husker ikke så mye av den turen, da jeg sovna ganske raskt etter avgang.
Happyflyer
20-07-2010, 00:49
Tja, på torsdagen OSL-ZRH flight drakk jeg Swiss tom for champis etter ha helt i meg en stor og 2 små flasker itillegg til noe øl og vin i loungen. Skal innrømme jeg var i god form da jeg sjekket inn på hotellet da:p T/r kommer til uken...... Og jeg og Tommy drakk jo nesten UA tom mellom ORD og SEA i januar...se trip report
Er ikke champis jentedrikk? her er det øl som gjelder ;)
Bizflyer
20-07-2010, 10:15
Er ikke champis jentedrikk? her er det øl som gjelder ;)
Øl er jo såååååå turistklasse!!!:colgate:
Øl er godt det og, men som Bizflyer er inne på: Det gjør seg best bak gardinen :p
....dessuten gjelder det å være i touch med sine feminine sider også :p
SAS-Steward
20-07-2010, 11:57
Drikker ikke så veldig mye selv når jeg flyr, men har opplevd en gang å gå tom for øl på en tur CPH-SEA.
Det er lastet MYE øl ombord, var ikke mange som drakk. En 3-4 voksne Norske karer derimot drak øl. Må inrømme at jeg etterhvert begynte å bli litt bekymret for dette.
Men valgte å la det flomme, gutta var ekstremt hyggelige, ba dem dempe seg litt en gang. No problem. Bare morro, en av dem derimot sleit endel med å komme seg gjennom imigration, han var litt bedugget og sleit med å svare tydlig på spørsmålene. Men dte gikk bra, å Carsberg og Tuborg var nok fornøyd med den omsetningen.
Happyflyer
13-01-2011, 06:08
Noen andre som har gode/vonde drikke-opplevelser på fly?
Jeg ble nektet videre servering etter to øl, to vin og to sprit på en NH-flight NRT LHR. Disse drikkene ble konsumert i en fart som tydeligvis ikke var til glede for FA's. Min medbragte whiskey var ikke å forakte på denne flighten.
Drikker ikke så mye alkohol på fly. På long haul holder jeg meg stort sett til vann og juice. Et unntak var da jeg reiste hjem fra CPT i fjor. Mest på grunn av at jeg satt sammen med en meget hyggelig nordmann på strekningen CPT-LHR. Han var vin og whiskey-kjenner og overtalte meg til å smake på endel edle dråper. Formen var ikke så god da jeg satte mine ben på norsk jord et halvt døgn senere.
Er ikke champis jentedrikk? ;)
Nei :)
Øl er godt det og, men som Bizflyer er inne på: Det gjør seg best bak gardinen :p
....dessuten gjelder det å være i touch med sine feminine sider også :p
Hihi :D Øl går til nød bak gardinen, smaker bedre på land, og best ved havet :)
Champagne er litt femi ja, spesielt den rosa varianten. Den er det vel stort sett bare kjerringer og homser (ikke vondt ment) som drikker? Synes ikke det er særlig godt heller. Tar heller en øl ja, eller en god single malt scotch.
Champagne er litt femi ja, spesielt den rosa varianten. Den er det vel stort sett bare kjerringer og homser (ikke vondt ment) som drikker? Synes ikke det er særlig godt heller.
Det er nok ganske mange som er uenig med deg der, inkludert undertegnede. Er muligens litt metro (som det heter), men kan ikke si jeg føler meg femi når jeg drikker Champis. Ei heller som rose.....litt stekare må man da være
Dag Viking
13-01-2011, 09:39
Champis slår det meste, inkludert øl, rødvin, hvitvin, melk, kaffe, konjakk og farris!!
Jeg får heller kalle meg selv kjerring eller homse, men ikke pokker om jeg slutter å drikke champis!
Bizflyer
13-01-2011, 09:42
Jeg vil gjerne fortsette med en hyggelig champagne opplevelse på fly.
I sommer fløy reisekamerat T og jeg hjem fra BKK med LX. Det var smekk fullt fly, og vi ble tilbudt champers av en meget hyggelig steward så raskt rompa var nede i setet. Ikke lenge etterpå kom han rundt med brettet igjen til de som ville ha et glass til. Meget bra i vår bok. Det mest fornøyelige var da han kom igjen i det vi pusha, med 2 glass i hånden og lurte på om "you gentlemen" kunne hjelpe han med å bli kvitt de siste 2 glassene med champis så han slapp å helle dem ut i vasken. Behøver jeg å si at vi selvfølgelig ville hjelpe ham ut av det intrikate problemet han stod overfor?:lol:
Har vært med og båret "iland" noen pax i min tid. Lite hyggelig for cabinpersonalet når det skal dikuteres om vi er fremme eller ikke. Skjønner at noen kan være litt tilbakeholden med å servere for raskt på lengre turer.
Hehe! Da jeg flydde Frankfurt - Abu Dhabi med Lufthansa i mars hadde jeg drukket en del slik at flyverten nektet meg drikke to ganger. Han begrunnet det med at vi skulle til et muslimsk land og kunne ikke servere meg mer drikke
Blåser liv i ett gammelt innlegg, men la gå. Noen som vet hvordan alkoholpolitikken er ombord dersom destinasjonen f.eks. er Saudi Arabia eller Kuwait som har totalforbud mot alkohol? Serveres det alkoholholdige drikkevarer i det hele tatt da man mildest talt ikke har lov til å være påvirket på destinasjonen ?
Edit: Eller drikker man da på eget ansvar som man gjør ellers?
Mchansern
13-01-2011, 11:24
Har et par merkelige situasjoner:
Numero Uno: Var innenriks i Sverige med SAS mellom ARN og LLA for en del år siden. En kvinne sitter ved siden av meg og drikker voldsomt mye, og man kan se at hun er beruset. Hun drikker faktisk såpass mye at hun sovner i et par min. Når hun da våkner opp og blir nektet sjenking blir hun voldelig og slår stewardessen flere ganger.
Ellers hadde jeg en mindre hyggelig tur mellom MLA og FRA. Det var mange tyskere og spanjoler ombord og disse begynte å regelrett slåss. Hadde ingenting med etanol å gjøre, men føler det fortjener en plass i denne sammenhengen. Slossingen begynte når vi fikk utdelt frokost på flyet, og en av paxen reclinet setet slik at mannen bak fikk appelsinjuicen i fanget.
Ellers er det lite å melde fra dette holdet. Kanskje det blir mer når jeg flyr WAW-HAN i sommer og har sikret meg plasser ved galley? :drink:
Intemezz
18-01-2011, 22:50
Jeg og en kompis på tur RYG-MAD i en FR-maskin. På Rygge kjøpte vi hver vår 0,5 med mørkt brennevin, jeg en Balder, som minner om Jäger, og han en med noe whiskey. Oppe i lufta kjøpte vi hver vår cola med is, og drakk en slurk før vi fylte opp med medbrakt. Dette gjorde vi med hver vår flaske, og var ikke mye igjen da vi landet i Madrid 4 timer senere. Ingen av oss husker noe mer etter take-off. Vi har små bruddstykker fra en lang tur med T-banen, jeg lekte tysk turistguide, og vi fant frem til hotellet på 1. forsøk. Så dro vi ut. Da vi sjekket ut 2 dager senere skulle jeg betale for hotellet. Respsjonisten lo av meg da han fortalte at vi hadde betalt restbeløpet ved ankomst...
I ettertid tenker man at det ikke var smart, men gikk bra, og vi har nok oppført oss bra på flighten, ettersom vi ikke fikk noe trøbbel :)
Min første tur på biz (2003 eller 2004) var med SAS fra Washington (tror jeg det var) til Oslo med oppgradering ved gate. Reiste sammen med en som mer opptatt av og hadde mer kunnskap enn emg om vin (rød). De serverte to gode bordeauxviner og en flott amarone. Vi drakk ikke mye (og ble ikke særlig beruset om jeg ikke husker feil), men vi ble fryktelig skuffet over at personalet var noe vel opptatt av å bli ferdige med serveringen etter middagen og indirekte nektet oss å bruke tid til å snakke om vinene samtidig som vi tok små slurker. Vi ville kose oss med vinen og prøve litt av alle tre, men ble sterkt oppfordret til heller å ta i mot en fire-fem småflasker med whisky eller cognac hver slik at de kunne få fred. Rendyrket oppfordring til fyll fremfor kultur, men hva gjør man ikke for å unngå å plage de SAS-ansatte. Skuffelsen kom nok av at det var første tur på biz, men jeg kan ikke huske å ha opplevd det samme siden - men kanskje har ikke vintilbudet vært like bra.
Ellers liker jeg en øl og en whisky før maten - men jeg kan ikke fordra Warsteiner som de serverer på LH.
Er det stort sett gratis drikke både øl, vin og brennvin på de fleste intercontinentale flightene? eller avhenger det veldig av selskap.
Lufthansa OSL-FRA er det vel gratis øl og vin. Gjelder det sprit også?
Er det stort sett gratis drikke både øl, vin og brennvin på de fleste intercontinentale flightene? eller avhenger det veldig av selskap.
Lufthansa OSL-FRA er det vel gratis øl og vin. Gjelder det sprit også?
Varierer fra selskap til selskap. Hos SAS og Finnair får man vel en gratis drikkeenhet til maten, resten må man vel betale for. KLM og Lufthansa f.eks. så er det gratis...
[QUOTE=s
Lufthansa OSL-FRA er det vel gratis øl og vin. Gjelder det sprit også?[/QUOTE]
Brennevin blir bare servert på business
Brennevin blir bare servert på business
Sprit får man gratis når man flyr interkontinentalt med LH i økonomi. Det samme er tilfellet med KL og. KL serverer også bare øl og vin i Europa i economy og sprit til business passasjerer.
Varierer fra selskap til selskap. Hos SAS og Finnair får man vel en gratis drikkeenhet til maten, resten må man vel betale for. KLM og Lufthansa f.eks. så er det gratis...
Det stemmer ikke. Før fikk man 2 enheter i forbindelse med serveringen.
Nå er det "fri flyt" om du bestiller av drikkevogna som kommer igjennom kabinen to ganger.
Det går fint å be om f.eks hvitvin, cognac og cola første gang, så øl og rødvin neste runde.
Skal du ha mer alkohol å drikke senere må du betale.
Det er her snakk om SAS.
Det høtes ut som SAS har forbedret konseptet sitt da:) Cognac til kaffen bestillte jeg en gang (Etter drink og vin), og da ble jeg vekket en drøy time etter middagen for å betale. For meg er 3 til 4 alkoholenheter og et varmt måltid det som trengs for at jeg skal sove brukbart, og da var det veldig plagsomt å ikke få betale når man bestillte, og passe på å holde seg våken til de fikk tid til å komme og ta betaling.
Flott at ting har bedret seg, gleder meg til neste luftetur med SAS IC! :)
Bizflyer
24-01-2011, 14:46
Hey!
Nå går denne tråden kraftig Off-Topic!
Skjerpings!!
BF:old