PDA

View Full Version : A319/320 motorer


Robin882
07-05-2010, 17:11
Hvorfor har BA sine A319 større motorer enn A320? De på A319 virker kraftigere, noe jeg synes er rart mht at det er et mindre fly... Mener også jeg har lagt merke til at enkelte A319 har samme motor som A321... :8:

LN-AØR
07-05-2010, 17:56
A319/A320/A321 benytter enten IAE V2500 eller CFM56-motorer. Det er designet som gjør at IAE V2500 er lengre og tynnere.

Du kan lese mer på http://en.wikipedia.org/wiki/CFM_International_CFM56#CFM56-5_series og http://en.wikipedia.org/wiki/IAE_V2500.

British brukes vel IAE V2500 på sine fly.

RolfL
07-05-2010, 18:03
British brukes vel IAE V2500 på sine fly.

BA A319 är version -131 och BA A320 version -232 (med undantag för de man ärvde) , jag föreslår att Robin882 exempelvis tittar här för mer info:
http://www.plane-spotter.com/Aircraft/Airbus/index.htm

LN-KGL
08-05-2010, 02:36
Og så går det å ta en titt innom denne også

http://www.plane-spotter.com/Airlines/index_BA.htm

British Airways er sammen med Air Berlin og Lufthansa litt spesielle siden de har både CFM56 og IAE V2500. Hos BA er de meste spesielle de eldste A320ene som kom inn med mergeren med Bcal og de har CFM56.

Tally-Ho
09-05-2010, 09:52
Og for de spesielt interesserte; A320 og A321 har i prinsippet samme CFM-56 motor (også med hensynt til størrelse og utseende), men på A321 har man kunnet legge inn noe mer ytelse i sine motorer, noe som er nødvendig da A321 er klart tyngre.

A321 har også samme vinger som A320, men performance-messig er ikke A321 noen "racer".

Tally-ho

LN-KGL
09-05-2010, 12:14
Normal avgangshastighet går selvsagt opp med økende vekt for en identisk ving, og dessuten vil et lengre fly med samme tverrsnitt få en større luftmotstand (heldigvis utgjør forskjell i luftmotstanden langs flykroppen lite ved de lave hastigheter som frem til avgangshastighet). Dermed gir skyvekraft fra motorene i forhold til maksvekt (MTOW) et godt bilde på hvor tamme de forskjellige A32X. Her er et bilde fra noen i nabolaget:

Thomas Cook Scandinavia
A320-214: Thrust 240,2 kN / MTOW 77 tonn = 3,12 kN/tonn
A321-211: Thrust 293,6 kN / MTOW 93,5 tonn = 3,14 kN/tonn

Scandinavian Airlines:
A319-131: Thrust 195,2 kN / MTOW 66 tonn = 2,96 kN/tonn
A319-132: Thrust 213,6 kN / MTOW 75,5 tonn = 2,83 kN/tonn
A321-232: Thrust 266,8 kN / MTOW 85 tonn = 3,14 kN/tonn

Hvis vi ser på A321ene til de to foran, så har Tally-Ho riktig i at deres A321 er tamme når de er nær MTOW, men det skal ikke mye reduksjon i last før de sprinter forbi SAS sine A321 (Thomas Cook Scan har 10% ekstra thrust å gå på).

Som et apropos, British Airways' A318 som flyr ut fra London City har følgende ytelse (men de tar av fra den korte rullebanen på LCY med langt under MTOW).
A318-112: Thrust 207,2 kN / MTOW 68 tonn = 3,04 kN/tonn

Robin882
10-05-2010, 14:11
Takk for fyldige svar gutter! Det hjalp en god del :)