PDA

View Full Version : SAS overvejer dansk inderigstrafik fra CPH T3


PP
06-05-2010, 19:21
SAS overvejer indenrigstrafik til CPH Terminal 3 (http://www.boarding.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=26728)

SAS har planer om at styrke transferproduktet fra de jyske lufthavne via København. Derfor vil selskabet i løbet af de kommende måneder undersøge muligheden for at benytte Københavns Lufthavns Terminal 3 til de danske indenrigsruter.

Interessant - spørgsmålet er om det rent praktisk overhovedet kan lade sig gøre... Men det er SAS og CPH vel i dialog omkring.

planespotter1234
06-05-2010, 19:43
Der skulle vel ikke være noget praktisk til hinder for det. I BLL går alle pax jo gennem "udenrigs" så lovgivningsmæssigt er det ikke noget problem - og defacto er "udenrigs" og indenrigs " på CPH jo connected alligevel.

Jeg har da også flere gange gået gennem security i Terminal 3 med boardingcard til en flyvning til AAL - no problem.

Reelt kunne hele bagage handlingen i terminal 1 afvikles - både ankommende og afgående.

Så kunne Terminal 1 bruges til Charter.

LN-MOW
06-05-2010, 19:47
De kunne brukt den til LCC - så kunne de sluppet å bygge den nye terminalen! :lol:

PP
06-05-2010, 19:53
Jeg tænkte også mere logistik mæssigt - bl.a. i forhold til lokal pax hvor det alt lige må blive mere besværligt i form at skulle igennem security i T2/3 og længere gå afstand til gate.

Nå vi må se at det bliver en realitet eller ej...

sk931
06-05-2010, 21:16
I sin tid da T3 blev bygget var den oprindelige plan at samle AL SAS trafik i denne terminal, og det vil helt sikkert også værer praktisk muligt.
Idag har du mulighed for at bruge T3 som incheck og sec. ck.
Transfer mæssigt vil der være utrolig god muligheder i T3....så jo...alle tiders gode genfundne ide
Hilsen
Ole

FlyHi
06-05-2010, 21:20
Jeg kan se både fordele og ulemper i det.

Absolut en fordel for transfer-pax og dem der har brug for at bruge offentlig transport til/fra CPH.

Men for de local pax som ikke har det er der meget tid at spare på at flyve fra T1, då køen i sikkerhedskontrollen og afstanden til gate er langt mindre.

Men ikke nogen dum ide. Det vil ihvertfald gøre det langt lettere at bruge Metro og tog til/fra lufthavnen..

Someone
06-05-2010, 22:06
Men siden det vel ikke er noen sperrer mellom T3/T2 og T1 på CPH og både Metro og tog stopper på T3 vil det jo være en fordel for SAS og ogsæ sende Innenriks derfra

TG923
06-05-2010, 22:28
Har T3 kapasitet til dette da, eller har SAS kuttet så mye allerede at det blir nok plass?

Someone
06-05-2010, 22:32
Aalborg og Aarhus er da ikke så veldig mange flighter om dagen.

pingo
07-05-2010, 08:21
Aalborg og Aarhus er da ikke så veldig mange flighter om dagen.

Nej , totalt set bliver det vel ikke ret meget mere end ca 15 flights om dagen.

Bizflyer
07-05-2010, 10:49
Blir det ikke litt underlig da at innenriksankommende må gå gjennom tollen ved ankomst? Eller blir de kjørt i buss til innenriksankomst?

BF:cool2

janusk
07-05-2010, 10:57
Blir det ikke litt underlig da at innenriksankommende må gå gjennom tollen ved ankomst? Eller blir de kjørt i buss til innenriksankomst?

BF:cool2

Det sker jo alligevel rigtigt mange steder i Europa idag, så nej det er der vel ikke noget underligt i.
Klare fordele for SAS transferprodukt hvis man flytter indenrigs til T3, dog mener jeg at man må hive Cimber med for at SAS skal få optimale fordele ud af det.

Mens det vil være en klar fordel for transfer samt tog/metro/bus pax, skal man ikke glemme at det vil være en mindre ulempe for bil pax.
Mandag præsterede jeg at være på motorvejen 6 minutter efter touch down fra AAR - CRJ900éren parkerede perfekt ved indenrigsgården, direkte ud i bilen og køre lige igennem takket være ens bro bizz ;)
Den går ikke ved T3....

sk931
07-05-2010, 12:30
Blir det ikke litt underlig da at innenriksankommende må gå gjennom tollen ved ankomst?
BF:cool2
Det gør vi jo allerede i Oslo

Hilsen
Ole

JoeW
07-05-2010, 13:32
Det gør vi jo allerede i Oslo

Hilsen
Ole
Det er jo ikke toll innen EU, og innenriks vil være det samme som intra-EU med grønne striper på bagtagen som i dag.

Oslo er dog ikke EU meg bekjent(!) og her må innenriks skilles fra et tollperspektiv.

Hvorfor man holder fast på T1 i CPH er for meg litt underlig - eneste er at man kan spare gangavstand til gaten.

sk931
07-05-2010, 13:37
Hvorfor man holder fast på T1 i CPH er for meg litt underlig - eneste er at man kan spare gangavstand til gaten.
T1 bruges også til Schengen afgange..hvis en CRJ f.ex skal til TXL efter en flyvning fra AAR ja så flytter man den ikke over til T3

All vil kun være vindere hvis T3 også bruges til indenrigs afgange
Hilsen
Ole

JoeW
07-05-2010, 13:46
T1 bruges også til Schengen afgange..hvis en CRJ f.ex skal til TXL efter en flyvning fra AAR ja så flytter man den ikke over til T3

All vil kun være vindere hvis T3 også bruges til indenrigs afgange
Hilsen
Ole
Siktet mest til den separerte innsjekkingshallen, at gatene/standsene benyttes er greit nok - selvom det ville være mer hensiktigsmessig for transfer å benytte T3.