PDA

View Full Version : En hverdagslig forretningreise til KRS

Someone
06-05-2010, 19:03
Hadde egentlig ikke tenkt å skrive rapport, men noe må man jo gjöre mens man sitter her i loungen og drikker:colgate::drink

Ante fred og ingen fare da sjefen sist fredag kommanderte meg ned til Kristiansand for noen möter og workshop torsdag uken etter. Start klokken 8, betydde at dagstur var utelukket og det ble å fly ned med siste SAS flighten, SK227, kvelden för. Siden jeg skulle ut på tur og hadde fri fredagen måtte jeg også reise tilbake til OSL med SK216 kl 15:45 for min lille helge tur. Relativt rimelig å komme seg ned til KRS og booket en billig billett i L-klasse. På returen var det kun full flex billetter tilgjenglig (bra revenue mngt av SAS :p ) og måtte derfor opp på J....fordelen var da at jeg kunne velge sete ved bestilling og valgte med da 2A

Etter en litt en nesten vanlig dag på jobben, etterfulgt av en middag i godt selskap hjemme hos meg ;) ble det å "kaste" ut frökna og sette seg i en taxi i rettning Oslo S. Rakk akurat 20:35 Flytoget og var ute i langt bedre tid enn beregnet da jeg ankom OSL 20:55 og flyet skulle gå 21:50. Siden jeg måtte ha med meg bagasje for helgen tur til Warszawa sjekket jeg inn kofferten og kom meg raskt gjennom securty. Hadde tydeligvis karmaen på min side denne dagen for det ble gate 29 og dermed ikke mange metere jeg behövde å bevege meg. Drakk en smoothie mens jeg ventet på at boarding skulle begynne.

Var LN-TUI, en x-BU -700 maskin som skulle ta meg til KRS denne gangen. Hadde värt litt slöv da jeg sjekket inn dagen för for hadde plukket sete 7F som er et vindusete meg begrenset med vindu. Relativt lett last på maskinen som skulle overnatte i KRS for å ta seg av morgen rushet i retur, og var vel maks 60% belegg

Avgang på tid fra 19L og satte kursen rett sörover. Sovnet relativt raskt, men våknet i det tralla kom forbi og fikk meg en kopp te för jeg gled inn i sövn igjen. Våkent 2 minutter för landing og som vanlig når man flyr SAS var man i rute. Bagasjen kom også etter 2 minutter og en hev meg inn i en taxi til sentrum og Scandic hotellet og gikk og la meg nesten med en gang.

Ruturen dagen etter begynte med å dele en taxi med en kollaga ut til Kjevik. Prövde å skrive ut en bag tag og få boarding card, men siden det kun var 26 minutter til avgang gikk ikke det siden innsjekk var "stengt". Dvs siden SAS er fleksible og pragmatiske var ikke det noe problem, det måtte bare gjöres manuelt. Hadde også tydeligvis sjedd noe kluss da jeg sjekket inn på mobilen dagen för for innsjekk var ikke registrert, men siden jeg uansett hadde reservert sete så var det ikke noe problem.

Relativt lang kö i security for å väre på KRS og var boarding på de bakre rader i det jeg kom gjennom, så rakk en tur innom do för det ble tid for boarding for den fremfre halvdelen. Var LN-BRX, en svärt lappet og flikket på -500 som skulle ta meg tilbake til OSL. Hadde opprinnelig 2A, men damen som hadde 2C hadde tatt feil og satt seg på A, men det gjorde ikke noe så satte meg påC istedet. LItt bedre plass på rad 2 enn lenger bak i bussen, så selv med 190 på strömpelessen ble knyttnevetesten bestått med gland. Vil anta belegget ombord var ca midt på 90%-tallet, så bör ha värt en god flight for SAS. Avgang på tid mot nord og pga trafikk ble det en mer östölig rute enn vanlig i fölge kapteinen og effektiv flytid ble närmere 45 minutter, inkludert landing fra nord, hvilket er relativt langt for å väre KRS-OSL. Tok meg en kopp te ombord og tilbrakte resten av tiden å snakke med min kollega på 2D. Ankom aklurat på rute på tross av omveien og parkerte på gate 26 så det ble en kort vei til bagasje leveringen. Litt usikker på hvor lenge jeg ventet, men gik vel 5-10 minutter för bagasjen til de få av oss som hadde sjekket inn bagasje til OSL kom. Tror det bare var 10 stykker som hadde sjekket bagasje til OSL. Resten reiste enten med håndbagasje eller skulle videre.

Når det kommer til OSL-KRS så levere SAS varene. Flyene går stort sett på tid og det går greit å komme seg til og fra dit. Antallet daglige avganger er også brukbart slik at man kan benytte seg av fleksibiliteten det gjör, imotsetning til konkurenten som på KRS-OSL kun har en stusselig avgang etter lunsj

SQ 777
06-05-2010, 20:22
Tusen takk for den... Vi trenger også slike TR...:up:

Hickok
06-05-2010, 21:57
Takk for den fra en rute jeg har flydd noen ganger. Godt å se at de har begynt å bli litt fleksible i KRS på bagasjesiden. Har også prøvd å sjekke bagasje der nede rundt 25 minutter før avgang, uten hell. Når det er mulig å sjekke inn bagasje på OSL 30 minutter før avgang, så bør det også være mulig 25 minutter før avgang på KRS. I SVJ f.eks., så er det ingen problemer 15 minutter før avgang.

Tommy777
06-05-2010, 22:08
Hyggelig rapport

EB
07-05-2010, 05:53
Bra rapport - og ikke ulik mine erfaringer...

FlightDeck
07-05-2010, 12:40
Takk en hyggelig liten innenlandsrapport! Bygger godt opp under egne erfaringer.

Bizflyer
07-05-2010, 12:54
Takk for den fra en rute jeg har flydd noen ganger. Godt å se at de har begynt å bli litt fleksible i KRS på bagasjesiden. Har også prøvd å sjekke bagasje der nede rundt 25 minutter før avgang, uten hell. Når det er mulig å sjekke inn bagasje på OSL 30 minutter før avgang, så bør det også være mulig 25 minutter før avgang på KRS. I SVJ f.eks., så er det ingen problemer 15 minutter før avgang.

Første gang jeg hører at de har vært fleksible. Jeg har selv kommet 29 minutter før avgang, og svaret er bare sorry mac!

Ekstra komisk har det vært da når jeg har dradd med trillebag'en gjennom sikkerhetskontrollen og ombord i flyet. Blir da alltid bedt om å la kofferten stå igjen så de kan ta den i buken. Så da er man jo like langt.

Når kommer flyselskapene til å innføre: Bær med deg din egen baggasje ut til flyet som standard prosedyre??

BF:cool2