View Full Version : Fakta og spørsmålstråd
LarspetterENFB
02-05-2010, 21:52
Hei!
Jeg tenkte jeg skulle ta initiativet til en spørsmål/fakta tråd. Tanken bak er hvis noen har små spørsmål eller småfakta til Fornebu som de vil stille/komme med. Da slipper man å lage en ny tråd hvis man kun skal spørre om et lite spørsmål. Jeg håper det lar seg gjøre. :)
MVH
Lars-Petter
LarspetterENFB
02-05-2010, 23:19
Jeg åpner like så godt :)
1. Kan noen forklare meg hva dette er? Plassen ligger altså sør for den gamle veien som førte opp til tårnet (bilde 1 fra v.) Det ser ut som en parkeringsplass, men hvem ble den brukt av i såfall?
2. Hvor stod statuen med papirflyet på FBU? Nøyaktig?
1. Jeg tror du mener det som var parkeringsplass for de som reiste fra GA. Den ble også brukt som overflow for hovedterminalen før parkeringshuset sto ferdig.
2. Den sto på plassen mellom pir C og terminalbygget.
(Det første er utsnitt av et gammelt postkort)
http://www.enfb.net/Flybilder/statue1.jpg
http://www.enfb.net/Flybilder/statue2.jpg
1. Jeg tror du mener det som var parkeringsplass for de som reiste fra GA. Den ble også brukt som overflow for hovedterminalen før parkeringshuset sto ferdig.
På slutten var vel dette også ansatteparkering om jeg ikke husker helt feil. Jeg hadde plass ved den røde villaen ved VIP-huset som jeg mener het Villa Michelet, men det husker jeg ikke i farta.
Nei, naa tror jeg du er paa villspor KOG. Det ser ut som plassen mellom brua (Burmaveien) og brannstasjonen. Hareloekka var p-plass for crew og ansatte den foerste tiden etter at p-huset sto ferdig men ble flyttet til Sjoefly (ansatte/crew) og 'stripa' fra gangveien til utkjoerselen fra terninalen (crew).
Plassen er den såkalte "trekanttomta" til Telenor, som har ligget brakk i flere år. Det skulle opprinnelig bygges boliger der, men reguleringssaken gikk aldri gjennom i Bærum kommune. Vi Telenor-ansatte ville gjerne parkere der, men heller ikke det var aktuelt for kommunen. Man skulle begrense bilkjøringen til FBU, må vite (å bygge en fotballøkke som forårsaker betydelig mer trafikkaos er imidlertid helt greit). Nå er tomten solgt til et eller annet stort IT-firma (kommer ikke på hvem akkurat nå) som skal sette i gang med å bygge der nokså snart.
Området lå tidligere på venstre siden av veien opp til "Gamle Fornebu", på nedsiden av den såkalte Burmaveien med broen over Gamle Snarøyvei. Det var noen gårdsbygninger der i "gamle dager" som tilhørte Fornebu gård. Det var etter at disse ble fjernet at det ble et slags wasteland der, som etterhvert ble brukt til parkering, etc. Det siste jeg kan huske at den ble brukt til var fjernparkering og samlingsområde for busser og tjenestebiler under Lillehammer-OL. Ansattparkering for folk på Gamle Fornebu var på oversiden av Burmaveien, fremdeles på venstre side. Jeg tror det er noen rester av gjerder og reservert parkering-skilt mellom gamle Forsvarets terminal og Snarøyveien.
Kristian
Concorde
03-05-2010, 13:40
Bilutleie-firmaene hadde parkering der til FBU ble stengt.
LarspetterENFB
03-05-2010, 14:00
Ser på "statubilde" nr 2 fra LN-MOW at det ikke var noen inngang der før, som det er i dag. Stemmer dette?
Altså mellom terminalbygningen og pir C
Det var ingen inngang der.
Men LN-MOW: Jeg hadde valget om å parkere der eller på terminalsiden. Det var ansatte andre steder enn i SAS på terminalen vettu ;)
Fellowship
03-05-2010, 22:06
Plassen som er avbildet i spm 1, er der hvor låven til Fornebu gård sto, den ble revet på slutten av 70-tallet...
sjekk dette bildet fra 1972 eller´73 hvor den lever i beste(?) velgående..
http://www.airpics.com/photos/64181
Som flere påpeker var det P-plass der på slutten, men tror det var for leiebil-selskaper. I hvertfall var det fullt mulig å kjøre opp dit uten å passere bom, det gjorde jeg seinest i januar 1998 for å ta en kjapp kikk bort mot terminalen, før jeg satte kursen utover Oksenøya pga trafikk på bane 06.
Som flere påpeker var det P-plass der på slutten, men tror det var for leiebil-selskaper. .
:9: Det tror jeg faktisk du har rett i ...
Happyflyer
03-05-2010, 22:30
Jeg har et spørsmål, er det noen som har noen bilder innendørs publikumområder fra FBU.
Isåfall hadde det vært veldig morsomt og sett.
LarspetterENFB
03-05-2010, 23:09
Ja sant! tenker du på terminalbygningen og pirene? Har etterlyst bilder fra særlig tunnelen mellom terminalbygningen og pirB/A. Håper noen sitter på noen fine bilder som de vil dele! :) Morsomt å se at folk tar initiativ her! =D
Og til Fellowship: Hvor mye forandret veien seg til nedleggingen i -98? Vet at det var 4-felt delt med midtrabbat på slutten, men endret den noe særlig posisjon fra det som er avbildet på bildet?
Jeg har et spørsmål, er det noen som har noen bilder innendørs publikumområder fra FBU.
Isåfall hadde det vært veldig morsomt og sett.
Gamle Olsenbanden-filer er alltid kilde til mye gammel moro. Husker ikke i farten hvilke som er utom FBU, men det er vel mer enn en film?
T J Johansen
04-05-2010, 10:36
Plassen som er avbildet i spm 1, er der hvor låven til Fornebu gård sto, den ble revet på slutten av 70-tallet...
sjekk dette bildet fra 1972 eller´73 hvor den lever i beste(?) velgående..
http://www.airpics.com/photos/64181
Hva står fotografen på her? Han må jo stå rimelig høyt i forhold til veien.
Trygve
Jeg husker at jeg stod ute på kjørebroen utenfor terminalen, altså utenfor avgang, det må ha vært en gang på 60-tallet. Jeg var bare en liten gutt, og dette var en tidlig morgen og vi ventet på at terminalen skulle åpne om morgenen.
Det jeg husker er en bygning, (stor rød? en låve?) som antageligvis lå der det senere ble et parkeringshus, med det jeg husker som et stort globus-lignende reklameskilt. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette, eventuelt husker hva dette skiltet reklamerte for?
Concorde
04-05-2010, 10:52
Hva står fotografen på her? Han må jo stå rimelig høyt i forhold til veien.
Trygve
Han står på kollen over innflyvningslysene i vest.
Concorde
04-05-2010, 10:53
Jeg husker at jeg stod ute på kjørebroen utenfor terminalen, altså utenfor avgang, det må ha vært en gang på 60-tallet. Jeg var bare en liten gutt, og dette var en tidlig morgen og vi ventet på at terminalen skulle åpne om morgenen.
Det jeg husker er en bygning, (stor rød? en låve?) som antageligvis lå der det senere ble et parkeringshus, med det jeg husker som et stort globus-lignende reklameskilt. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette, eventuelt husker hva dette skiltet reklamerte for?
Kan det ha vært Villa Høvde du så? Den lå rett foran terminalen med Birkeli i bakgrunnen.
Kan det ha vært Villa Høvde du så?
Nei, jeg vet ikke jeg, det er jeg som spør!;)
Men slik jeg husker det, var det mer låve-lignende enn villa, globus-reklamen jeg tror jeg husker var ganske stor, så det krevde en stor vegg uten vinduer. Kan reklamen ha vært for Universal? (Flyfrakt)
LarspetterENFB
05-05-2010, 23:26
Hadde dette bygget noen funksjon under flyplasstiden? bunkeren ligger rett vest for krysset til rullebanene.
Concorde
06-05-2010, 07:24
Den står litt øst for met-hytta og var i tilknytning til flymeteorologi husker jeg ikke helt feil.
LarspetterENFB
06-05-2010, 10:44
Er det noen som har bilde av met-hytta? den lå altså litt avsides til, forstår jeg rett?
LarspetterENFB
22-05-2010, 22:46
Hadde en fin tur ute på Fornebu/Lilleøya idag. Gikk forbi alle sjøflyene, og dagens spørsmål blir som følger:
Er sjøflyene og deres eiere samlet under en forening/klubb ute på Lilleøya?
Var det trafikk ved denne sjøflyplassen under FBU sin tid, og landet man mot vest i såfall?
Er det noen inne på forumet her som eier/leier/medeier et fly der ute? det var en utrolig fin og skjermet plass og ha en sjøflyplass på! :)
Og fra forige post, noen som har bilde av met-hytta?
Legger også ved et stemningsbilde fra turen, beklager dårlig bildekvalitet, men det skal være mulig å se noe man ikke ser hver dag innunder trærne :)
Minner også på at dette er en 100% åpen link, så det er bare å fyre av med spørsmål hvis du har noen. Det var baktanken med å lage denne tråden! :)
God pinse folkens! :)
Lars-Petter
Fellowship
22-05-2010, 23:27
Sjøflybasen i Lilløykilen er gammel og god, og var svært operativ hele tiden selv om Fornebu flyplass var storebror. De landet slik det passet best utfra vindforholdene, men selvsagt under reguleringer fra tårnet på FBU.
Dvs det fantes minst en som ringte tårnet og sa: "Nå drar jeg!" før han tok av:)
Vanskelig å se på bildet, men gjetter på rådyr..
Ja det er fredelig og godt der ute enn så lenge, og man kan få flere ulike naturopplevelser fremdeles
LarspetterENFB
22-05-2010, 23:58
Stemmer det ;) Rådyr under treet. Takk for svar! Det sier bare litt om hva slags kapasitet de greide å ha på den lille flyplassen! En av verdens travleste enkeltrullebane flyplasser pr. kvadratmeter, hvis jeg ikke tar feil? (ikke medregnet rwy 01/19)
Naturen ute på Lilleøya tror jeg forblir som den er pr idag, mener og ha lest at store deler av den er naturreservat.
LarspetterENFB
24-05-2010, 00:14
Er jeg inne på noe her, når det gjelder Met-hytta?
++
Her er planene for veien til tårnet og parkeringsplassen jeg åpnet denne tråden med. Quality Hotell Arena Fornebu, åpner i 2012. Bare på noen uker har den øde veien blitt til byggeplass, som de fleste andre steder på Fornebu.
FBU 4EVER
24-05-2010, 10:33
Det er Kilen Sjøflyklubb som driver der nede. Naturverneren vil ha flyklubben vekk, og i slutten av april var Fylkesmann, samferdsels- og naturvernere på befaring. Det er mulig at det er siste sesong for sjøfly der. Svaret kommer til høsten. Har fløyet endel sjøfly der nede, men har ikke hatt tid eller anledning de siste tre-fire årene.
Hei alle sammen, jeg er ny på forumet i den forstand at dette er min første post her på forumet, jeg har dog fulgt mye med på forumet i lang tid og hatt mye glede av Scanair Forum, meget bra forum må jeg si:)
Så over til mitt spørsmål: Jeg er til daglig bosatt i Tromsø, er oppvokst her oppe også, men pga mye slekt sørpå (bestemødre og bestefedre, tanter og onkler osv) så ble det mange turer sørover i mine yngre dager.
FBU ble hyppig besøkt, og jeg tror jeg nærmet meg 50-60 turer innom FBU i årene mellom 81 og 98, ikke så verst for en pjokk bosatt i Tromsø.
Jeg er klar over at FBU hadde to RWY's, 01-19 og 06-24, der 06-24 vel var hovedbanen?
Mitt spørsmål er, var 01-19 noensinne i bruk i det vanlige (for SK, BU, WF etc)?
Takker for all info om denne rullebanen :) skal nok finne på flere spørsmål rundt min favorittflyplass FBU etterhvert også :)
LarspetterENFB
26-05-2010, 00:04
06-24 var hovedbanen ja :) 01-19 tror jeg ble brukt en del av GA-trafikk, men mener å ha lest her inne på forumet at den ble brukt noen ganger ved kraftig nordavind. Men det overlater jeg til de mer vise her inne på forumet til å bekrefte/avkrefte ;)
Velkommen inn på forumet! :)
Ja, begge retninger kunne brukes for landinger, men det var kun i nødsfall og kun for de med sterke nerver. Likedan kunne man ta av sørover med større fly (01) men ikke nordover pga terrenget.
Moro å se på var det alltid.
Concorde
26-05-2010, 07:10
Jeg husker vi tok av fra nord en gang med DC9-21 til CPH. Da blåste det som ett villt helvete og fyren ved siden av meg hadde flyskrekk.
LarspetterENFB
28-05-2010, 00:02
Hehe! :) Og 01/19 var vel egentlig kun snaue 1850 meter i tillegg, så synes synd på stakkaren ved siden av deg. :)
Her kommer et skikkelig detalj spørsmål. 'Someone' postet en bildelink i 06 fra fbu. På et bilde over rundkjøringa, på vei opp til terminalbygget, stod det 5 blå stenger. Jeg antar at disse var rekkverket til flere reklameskilt? Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?
Det eneste jeg ikke får til å stemme er at det ikke var noe reklame på disse i okt 98. Ifølge et bilde på Ivar Haanes sin hjemmeside.
Jeg legger ved noen linker, så kan dere se selv. Som sagt et detalj spørsmål, men samler inn all slags info fra fbu nå, så da må slike ting også komme med :)
Bildeposten til 'Someone'
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=12311
Det aktuelle bildet:
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/FBU6.jpg
Ivar Haanes sin side:
http://www.haanes.info/fornebu/
Det aktuelle bildet:
http://www.haanes.info/fornebu/fp06.jpg
Ikke reklameskilt. Lysmaster. :p
LarspetterENFB
28-05-2010, 00:42
Hmm, det var jo en kunstnerisk løsning :P Takk for raskt svar Mowinckel! :D
Concorde
28-05-2010, 09:39
Noen som vil være med på tur rundt Fornebu for å finne Mikkel Rev? Lenge siden jeg har sett han!
LarspetterENFB
28-05-2010, 21:52
Søndag?? :D
Concorde
29-05-2010, 10:54
Hadde vært moro, men jeg er i Larvik til søndag kveld.. Dessuten er det en haug med GP styr der nå så det er bedre å ta det en annen helg!
Helst lørdag med ett par øl :)
LarspetterENFB
29-05-2010, 16:12
Er i Larvik selv, men til i morgen formiddag. Men du sier noe der, og sommeren står jo for tur! :) Kanskje fler som henger seg på da...?
Concorde
29-05-2010, 21:26
Skal nok få med flere!
Hva med neste eller Lørdag 11 kanskje?
Pils og fly-prat. Finnes det noe bedre?
FBU 4EVER
30-05-2010, 17:51
Jeg har sett Caravelle lande på 19. Kraftig sønnavind og med drag chute. 01-19 ble mye brukt av GA-trafikken, men jeg har også landet DC-9 og MD-80 på 01.
LarspetterENFB
30-05-2010, 21:38
Caravelle på 19?! det må ha vært litt av et syn!! Kan vel også si at beboerne på Snarøya/Lysaker var vel glade for at ikke 01/19 ble brukt for mye. ;)
Til GFL: Skal sjekke kalenderen, hadde vært morsomt det! :) Kanskje vi skal åpne en ny tråd og lufte ideen om tur der?
Er det forresten noen som har et ovenfra bilde over FBU fra 90-tallet, med apron-marking synlig??
Og er det noen som kan bekrefte at det fantes en helipad nede ved sjøflyhavna kro?? Hva ble den brukt til i såfall?
Lars-Petter
LarspetterENFB
13-06-2010, 13:37
Er det noen som vet hva som skjedde med alt flyplassutstyr som ikke ble overført til OSL etter stengingen i -98? Tenker på alt fra taxiway/rwy skilt, docking system ("airport safe docking system" v/pir C), til bagasjetraller osv?
Lar også forrige spørsmål ligge åpent:
Er det forresten noen som har et ovenfra bilde over FBU fra 90-tallet, med apron-marking synlig??
Og er det noen som kan bekrefte at det fantes en helipad nede ved sjøflyhavna kro?? Hva ble den brukt til i såfall?
Lars-Petter
:)
Concorde
14-06-2010, 14:03
Er det noen som vet hva som skjedde med alt flyplassutstyr som ikke ble overført til OSL etter stengingen i -98? Tenker på alt fra taxiway/rwy skilt, docking system ("airport safe docking system" v/pir C), til bagasjetraller osv? :)
Mesteparten av bakkeutstyret ble overført til Gardermoen på kvelden 07.10.1998.
Luftfartsverket skrudde ned nesten alle skilt frem til flyttedatoen. Ett par ble igjen og det har vært luftet ideer her på forumet om å hente det som er mulig å finne, selv om det blir stadig vanskeligere.
Helipaden på sjøflyhavna ble også brukt til hovercraft'en en stund.
http://bildesiden.origo.no/-/image/show/614868_luftputebaat
LarspetterENFB
14-06-2010, 23:12
Stilig med hovercraften!! :D
hmm, så da er det for mye å håpe på en forlatt kjeller i enten koksabygget,flytårnområdet eller terminalen fullt av flyplasseffekter..?
Noe henger på vegger rundt forbi....
http://i512.photobucket.com/albums/t322/Sir_Bamse/Fly/bagasjebaand.jpg
Mvh,
Concorde
16-06-2010, 22:51
Da kan jeg røpe at en rørlegger fra Bergen skal ha konsert på min 40 årsdag i gamle innsjekkingsboden fra Fornebu.
LarspetterENFB
10-07-2010, 18:31
http://scanpix.no/spWebApp/preview.action?search.offset=10&search.rid=9059563&search.rbase=SP_TEMP&search.searchString=oslo+lufthavn+fornebu&search.showNumResults=20&search.pictureOrientation=all&search.onCd=false&search.baseId=100&search.searchId=1925330009&search.businessArea=editorial&search.previewNumResults=400&search.roundedOffset=0&search.tabId=editorial
Her ser vi ett bilde datert 1988 over pir C. Den ytterste delen som strekker seg mot vest stikker ut, når ble denne delen ferdigstilt, og var denne en del av pir C?
Du mener Satelitt C? Den var der før piren .. ble bygd i 83/84 tror jeg ... Det var der du kom opp fra tunellen før piren ble bygd.
LarspetterENFB
11-07-2010, 00:02
Akkurat! :) Men hverken Satelitt C og B så jo ikke sånn ut i -98..? De må jo ha blitt bygd om en gang senere?
Den ble bygd på litt da piren var ferdig.
LarspetterENFB
23-07-2010, 21:03
Hei igjen og god sommer godtfolk!
Nytt spørsmål: Er det noen som vet hvor og hvor lenge disse flyvrakene (heron og dc9) var/befant seg på FBU?
http://www.airliners.net/photo/Untitled-(Airport-Fire/McDonnell-Douglas-DC-9-21/0584832/&sid=b8f4b3bcc70ee3f1006c2a3e8fc8d9c7
LarspetterENFB
16-08-2010, 23:39
Er det noen som vet hva som skjer borte ved Busy-Bee hangaren? Hvorfor river de, og hva skal bygges? Fikk et lite sjokk da jeg oppdaget det her om dagen..
Og:
Hei igjen og god sommer godtfolk!
Nytt spørsmål: Er det noen som vet hvor og hvor lenge disse flyvrakene (heron og dc9) var/befant seg på FBU?
http://www.airliners.net/photo/Untitled-(Airport-Fire/McDonnell-Douglas-DC-9-21/0584832/&sid=b8f4b3bcc70ee3f1006c2a3e8fc8d9c7
Lars-Petter
:)
Norwegian har vel flyttet ut, så da skal det kanskje bli 'ordentlige' kontorbygg der? Blir mindre og mindre igjen ... :(
LarspetterENFB
25-09-2010, 23:34
Og nå er bien helt borte.. Hadde jeg kommet rivningsarbeidet litt i forkjøpet, skulle jeg byttet ut garasjeporten hjemme! ;)
Nytt spm:
HVA SKJEDDE MED www.fornebuarkivet.no?? 12000 bilder av Fornebu de to siste årene den var operativ?!? Hvor er de i dag?
Ja, begge retninger kunne brukes for landinger, men det var kun i nødsfall og kun for de med sterke nerver. Likedan kunne man ta av sørover med større fly (01) men ikke nordover pga terrenget.
Moro å se på var det alltid.
Husker jeg sto på parkeringsplassen utenfor butikken på Snarøya da det landet en TU154 (eller kanskje det var en Trident) på 01. Skikkelig lurveleven ^_^ Folk svatt, det der var ikke vanlig!
Men stort for meg !
LarspetterENFB
22-11-2010, 23:42
Si hvis man kom sørfra inbound rwy24 på fbu, hvor sent kunne man 'kutte' svingen før final på rwy 24? Eksempel var det noen flytyper (dash 8, twin otter) som svingte inn på final over Lysakerfjorden? Eller var minimumet på short(Visual) final, Grefsen?
Nei, sørfra kom de gjerne inn over Huk/Bygdøy hvis sikten var god. Spesielt om sommeren. ;)
Fellowship
25-11-2010, 22:07
Har vel ikke skrevet dette før, men i juli 1998 (den siste sommeren på FBU) var det en lørdagskveld med spesielle vindforhold som gjorde at en drøy time på kvelden var det kun bane 01 som var operativ for ankomster.
Da kom bla a BA´s kveldsfly fra LHR inn over Langoddveien, og den B757´en er det største flyet jeg har sett på landing bane 01
FBU 4EVER
27-11-2010, 12:02
Nei, sørfra kom de gjerne inn over Huk/Bygdøy hvis sikten var god. Spesielt om sommeren. ;)
Kun mindre fly kunne svinge inn over Huk. Jeg så en Lufthansa 737 forsøke seg tre ganger før han forsto at det kunne aldri bli noen stabilized approach ut av det. Vi brukte Aker Brygge som turn in point for visual på 24, og det gjorde LH også etterhvert.
Jeg så en Lufthansa 737 forsøke seg tre ganger før han forsto at det kunne aldri bli noen stabilized approach ut av det.
Nakenstranda paa Huk var godt kjent blant LH's piloter .... Jeg hadde en flight en gang hvor de gjorde en goaround for saa aa komme tilbake med noeyaktig samme path .. Spurte for fleip da jeg kom i cockpit om de sjekket ut nakenstranda, og kroppsspraaket tydet paa at jeg var veldig naere bullseye ... :lol: