View Full Version : En arbeidsdag i lufta
Så tilfeldigvis i tv-programmet at NRK1 sender et program som heter "En arbeisdag i lufta" ikveld.
"Daglig letter tusenvis av fly med millioner av passasjerer til alle verdens kanter. Bak hver flyvning ligger en travel arbeidsdag og nitid planlegging"
Vet ikke helt hva det handler om, eller om det er noe interessant, men er verd å sjekke ut.
Vises søndag 20.45 på NRK1
Omtale her (http://www.nrk.no/nrk1/?p_otr_prog_id=KOID31003904&p_otr_sendedato=200506 26&p_otr_anntid=20.45&p_otr_kanal=NRK1&p_knapp=Omt ale&p_artikkel_id=0)
Bør man jo få med seg...ikke er det sent heller...
note! ...sterling have "egg-timer" in the cockpit for power-napping :zzz (little fast sleep)
.
NRK har i hvert fall omtale av feil program :)
We are rotate! ....eller V1, Rotate, som det egentlig heter :)
Det var en heller dårlig dokumentar uten det helt store budsjettet tenker jeg.
LOL, la også merke til den dårlige transkripsjonen. Trodde det var "Vr, rotate!" som ble sagt, ikke "V1, rotate!". Vr og rotate brukes vel ofte alternativt, har sjelden hørt piloter bruke begge. V1 calles vel alltid (punktet hvor man ikke lenger kan avbryte take-off, men må fullføre den)
Jeg så den og det var vel ikke så mye som kom fram, som ikke 99% av de som leser dette forumet visste fra før .. Ikke det helt store, synes jeg.
Flight0017
26-06-2005, 22:49
Vel, halve omtalten stemte, helt fram til det med A380. Synd, for det var det jeg gledet meg mest til.
Men det var jo et interessant program allikevel!
V1.......rotate.
Vanlig callout. Det er ikke andre "enkle ord" for V1, og kort etter kommer Vr, og da gis callouten "Rotate". Ofte er hastighetene like ved hverandre.
Ja, ja....., som alle andre her la man jo selvsagt merke til den elendige oversettelsen det snakkes om. Egentlig synes jeg det var et greit program...., i motsetning til f.eks. "Airline"...., som tragisk nok mest av alt viser seg å handle om tullete pax som stort sett alltid er skyld i problemene selv...
Et virkelig greit program i kategorien "en arbeidsdag i lufta" var dokumentaren som gikk på NRK for mange år siden om WF's ops i Nord-Norge...., hva var det det het nå igjen...."Der oppe er her nede der oppe"....eller hvordan det var...:) Men så gikk jeg vel litt OT her nå da :sarc
sail4fun
26-06-2005, 23:42
Det ble vel som man kan vente, husk disse programmene er ikke ment for oss ....
Mye Flystoff på TV'n i kveld, TVNorge sender jo (igjen) Easyjet serien, NGC Europe sendte et programm om AF flyet som ble kapret i -94 , og lokaltv sendte en fnutt med sjøfly.
Når vi snakker om dårlige oversettelser, husker jeg en episode fra serien "Airport", eller "Flyplassen" som gikk på TvNorge, om livet på Heathrow. Det ble filmet fra en cockpit under take-off, og når en av pilotene gir kommandoen "Gear up", så kan man lese nederst på skjermen: "Gir opp"..
¨Virker som om jeg ikke missa det helt store programmet :zzz
Flight0017
27-06-2005, 00:09
Når det først snakkes om andre programmer, så husker jeg en dokumentar som gikk på NRK tidlig på 80-tallet. Den handlet også om "livet i lufta", og vi fikk se flymåltider bli forberedt, en del filming fra en 747 fra SAS, en flyvertinne som stod oppreist i en av flyets motorer etc. Det hadde vært gøy om de hadde vist den dokumentaren en gang til!