View Full Version : SAS Bac 1-11
Har SAS noen gang hatt BAC 1-11?
Fant denne (http://www.collectable-merchandise.com/aviation/pages/ae062.shtml) fra Aeroclassics.
http://domains-unlimited.com/aviation/imageprod/ae062.jpg
sail4fun
26-06-2005, 10:15
I følge www.sasflightops.com
BAC 1-11-400 1967 - 1968 2 Leaesed fr British Eagle while waiting for DC-9.
1 in SAS colors.
Under "History,Overview"
/G
G-ATPL. Verserer også på uforholdsmessig mange samlerpostkort, siden det er et såpass sært objekt.
Se det, der lærte vi noe i dag også!
Takk for svar gutter :up:
Er www.sasflightops.com (http://www.sasflightops.com/) en privat side eller er det SAS som står for den? Det er jo utroligt mye interessant på den!
sail4fun
26-06-2005, 14:47
This web-site is primarily intended for pilot recruiting, "air enthusiasts" and others who are interested to learn more about SAS flight operations and our aircraft.
If you have any suggestions on subjects of general interest or if you have any specific questions, we would be happy to evaluate them for inclusion in the public part of this site.
Please e-mail your input to: sasflightops@sas.se
About pilot recruitment
Note! Questions about pilot recruitment, please look first in the "Pilot recruiting" section on this web site and if you do not find answer there, then mail us at the following email address:
saspilot@sas.se
latest update: December 3, 2004 13:56
Copyright© Scandinavian Flight Operations, Stockholm, Sweden 2001
Eierinformasjonen (https://www.domeneshop.no/whois.cgi?domainname=sasflightops.com) , men hvor prioritert den er vites ikke
For en gangs skyld har SAS Flightops feil, siden det var tre forskjellige BAC 1-11-301AG fra British Eagle.
4. august 1967 - 29. februar 1968 G-ATPL MSN 035 "Arnold Viking" i fulle SAS-farger. Første flytur med Arnold var fra Kastrup til Zürich Kloten som SK601 den 5. august. Denne strekningen ble fløyet de tre første dagene, og fra den 8. august ble den benyttet i følgende ruter:
SK221/222 Kastrup-Århus-Kastrup
SK601/602 Kastrup-Zürich-Kastrup
SK603/604 Kastrup-Zürich-Kastrup
1. oktober skulle Arnold til vedlikehold i London og ble fløyet til London rett etter landing som SK604 på kvelden den 1. oktober.
Samme kveld ble British Eagles BAC 1-11-301AG G-ATPJ (msn 035) fløyet inn som erstatter (ikke i SAS-farger). SAS valgte å ikke sette inn dette flyet på den vante plassen til Arnold, så derfor fløy den den 2. oktober følgende slinge:
SK557/558 Kastrup-Brussel-Kastrup
SK603/604 Kastrup-Zürich-Kastrup
3. oktober ble slingen slik:
SK221/222 Kastrup-Århus-Kastrup
SK601/602 Kastrup-Zürich-Kastrup
SK603/604 Kastrup-Zürich-Kastrup
4. oktober ble slingen litt amputert siden Arnold kom tilbake slik at den rakk siste Zürich-turen. G-ATPJ returnerte til London etter 14 flygninger for SAS på kvelden den 4. oktober.
Så fortsatte Arnold sin vante tralt med en til Århus og to til Zürich frem til 17. oktober da den på returen fra Zürich til Kastrup måtte sikkerhetslande i Hamburg. Arnold ble stående i Hamburg med snag, og British Eagle sendte inn nye forsterkninger i form av BAC 1-11-301AG G-ATPK (msn 034) på kvelden 18. oktober for å ta opp hansken der Arnold slapp fra morgenen den 19. oktober. Det ble ikke de seks vante flightene for G-ATPK, siden den ble sendt på bare en tur/retur til Fornebu den dagen. Den 20. oktober fløy G-ATPK SK221/222, og ble på nytt sendt til Fornebu en tur. Samtidig hadde Arnold blitt fikset i HAM og tok opp de vanlige to turer til ZRH. Med andre ord hadde SAS denne dagen to samtidige BAC 1-11 i luften, men etter at G-ATPK hadde returnert fra FBU - ble den sendt hjem til London etter bare seks flighter for SAS. Arnold fikk så de seks vante flightene fra den 21. oktober til vinterplanen ble satt i verk den 2. november. Fra denne dag ble Arnolds slinge:
SK400/405 Kastrup-Arlanda-Kastrup
SK641/642 Kastrup-Hamburg-Kastrup
SK603/604 Kastrup-Zürich-Kastrup
Dette programmet ble fløyet frem til og med 1. desember, og tidlig neste dag fløy Arnold til London for planlagt vedlikehold. I motsatt retning kom G-ATPJ for å avløse på kvelden den 1. desember, og fra 2. desember fløy den Arnolds rute. G-ATPJ fløy til og med SK641/642 (CPH-HAM-CPH) den 6. desember, og da var Arnold klar igjen for å ta siste tur/retur til ZRH. G-ATPJ returnerte til London rett etter å ha landet fra Hamburg.
Arnold Viking fortsatte å fly til ARN/HAM/ZRH frem til og med 29. februar 1968. Denne dagen ankom første DC-9-41 til SAS, og Arnold returnerte til British Eagle. Da hadde den fløyet rundt 1100 timer for SAS.
Kortformen av denne historien finner dere på toppen av side 5 på denne (http://www.plane-spotter.com/Airlines/SAS/The_fleet.pdf)
Informasjonen til denne historien er hentet fra danske Flyvehistorisk Tidsskrift nr. 1 1989 og artikkelen er skrevet av Tom Weihe. Jeg vil også rette en stor takk til vår flyhistoriker Fellowship som gav meg en kopi av denne artikkelen under siste Fly & Vin på Kirkeristen slik at jeg kunne dele den med dere.:thumbup
Originally posted by N-3PB
Har SAS noen gang hatt BAC 1-11?
Fant denne (http://www.collectable-merchandise.com/aviation/pages/ae062.shtml) fra Aeroclassics.
http://domains-unlimited.com/aviation/imageprod/ae062.jpg
Den der står i hylla hjemme!
Takk for et meget utfyllende svar LN-KGL, da er vel det meste brakt på det rene ang BAC 1-11 i SAS. En liten ting, var det piloter fra SAS eller fulgte de med maskinene fra British Eagle?
Den der står i hylla hjemme!
Heldiggrisen, men man har jo fått feriepenger og skattepenger i disse dager.....
Originally posted by N-3PB
Takk for et meget utfyllende svar LN-KGL, da er vel det meste brakt på det rene ang BAC 1-11 i SAS. En liten ting, var det piloter fra SAS eller fulgte de med maskinene fra British Eagle?
Cockpit crew var fra British Eagle, mens 12 pursere, 8 stewards og 20 stewardesser fra SAS ble sjekket ut på typen. Og kilden vist til ovenfor angir at flyene hadde 8 førsteklasse- og 64 turistklasseseter.
Takk igjen for svar LN-KGL!
Har du lagt ut artikkelen fra Flyvehistorisk Tidsskrift på sidene dine?
Originally posted by N-3PB
Takk igjen for svar LN-KGL!
Har du lagt ut artikkelen fra Flyvehistorisk Tidsskrift på sidene dine?
Artikkelen har ikke blitt lagt ut på sidene enda, men det er opplagt innholdet av den pluss mye godsaker fra Inside SAS vil bli omtalt i utvidelsen av SAS-omtalen under Airlines om ikke så lenge - selvsagt på engelsk - CK får ta seg av den norskspråklige omtalen på Scanair.no :smokin