PDA

View Full Version : Samarbeidet mellom Dy og hurtigruten i TOS (Splitta frå AES-LON med DY-tråden)

BU662
27-04-2010, 21:39
jeg tror begge Hurtigruten og NAX ma innse at de kan skape en vinn-vinn situasjon. Dette betyr at man kanskje snakker tilsammen og lager en pakke-pris som inkluderer flyg og cruise. Dette er ingenting nytt, Braathen hadde slike lösninger 10 ars bak.

Man ma ikke alltid forsöke a oppfinne hjul pa nytt... ;)

Forsvinner ruta, sa er det ingen tjent med. OG ja, Hurtigruten er definitiv populaer hos Britenne...

sukram
27-04-2010, 21:41
Vel, Hurtigruten setter opp egne, ukentlige charterfly til TOS istedenfor å samarbeide med DY. Virker ikke som det går helt smertefritt for seg.

BU662
27-04-2010, 21:44
Tja, det kan vaere en lösning... Hvem stiller metall for Hurtigruten sine Charter-fly???

TOS
27-04-2010, 21:47
Vel, Hurtigruten setter opp egne, ukentlige charterfly til TOS istedenfor å samarbeide med DY. Virker ikke som det går helt smertefritt for seg.

Vet vi nå om dette er en realitet, eller er dette et forhandlingsutspill?

Jeg er helt enig med BU662 at for NAX og Hurtigruten så bør det kunne være gode muligheter for en vinn-vinn situasjon - det er stor grad av komplementaritet mellom flyreise og Hurtigrutetur så her er det snakk om å pakke ting sammen i en pakke og så bli enige om en fordelingsnøkkel mellom DY og Hurtigruten.

Nå har jeg nettopp booket en tur til London (399,- nedover og 1736,- på returen - begge inkl kredittkortgebyr og setereservasjon). Totalprisen ble ikke så verst, men 1736,- på returen er ikke billig og skulle vel tilsi at flyet er nokså godt belagt (ikke mange ledige seter igjen heller).

sukram
27-04-2010, 22:05
Realitet. Såvidt jeg vet er charterflyene allerede satt opp. Jeg henviste til en nyhetsartikkel hvor dette var omtalt for en stund siden, men akutt latskap forhindrer meg å søke det opp igjen :)

FlightDeck
28-04-2010, 10:09
jeg tror begge Hurtigruten og NAX ma innse at de kan skape en vinn-vinn situasjon. Dette betyr at man kanskje snakker tilsammen og lager en pakke-pris som inkluderer flyg og cruise. Dette er ingenting nytt, Braathen hadde slike lösninger 10 ars bak.

Man ma ikke alltid forsöke a oppfinne hjul pa nytt... ;)

Norwegian og Hurtigruta har jo hatt et slikt samarbeide på mellom London og Bergen og London og Tromsø? De har også samarbeidet på Oslo-Kirkenes. Da jeg jobbet på Flesland sjekket vi alltid inn mange briter som hadde vært på Hurtigruten og skulle fly hjem til Storbritannia med Norwegian. Nå har uansett Hurtigruten gått over til SAS og egne charterfly.

IL-2
20-07-2010, 13:38
Har sett på priskalenderen til Norwegian, der forsvinner TOS - LGW etter oktober 2010, noen som vet om de faktisk har bestemt seg for å kutte ruta?

sukram
20-07-2010, 14:47
Ingenting er vel sagt offisielt ennå, men den forsvinner sikkert. Som alle andre har DY ingen kjempetrang til å gå ut å fortelle omverden at de kutter i rutetilbudet.

IL-2
20-07-2010, 15:02
De kunne jo ha erstatta den med et kveldsfly til Tromsø, da skulle jeg ikke ha sagt noen ting. Det mest negative som har skjedd for tilbudet her, var da SAS kutta 23.20 avgangen fra Oslo.

MD11
20-07-2010, 15:20
Har sett på priskalenderen til Norwegian, der forsvinner TOS - LGW etter oktober 2010, noen som vet om de faktisk har bestemt seg for å kutte ruta?

Hele vinterprogrammet er ikke lagt ut enda, be patient:D Den kommer den kommer.

barca
20-07-2010, 15:34

Det har tidligere vært snakk om at TOS-LGW ruta gikk med dundrende underskudd. Skal ikke se bort ifra at de legger ned den ruta der.

sukram
20-07-2010, 15:55

Da sitter du kanskje med info vi andre ikke gjør. Skal bli spennende å se.

LN-KRF
20-07-2010, 16:03
Har både hørt og sett med egne øyne at de har gjennomsnittlig 100 pax på alle flygninger, dvs 75% belegg, å det må da være økonomisk?
Eneste de evt kan gå med underskudd med er at de bruker B733 på TOS-LGW og ikke B738.

Tror personlig de hadde vunnet mer på det å brukt B738 mellom TOS-LGW i stedet for B733 da B738 er litt mer miljøvennlig og bruker litt mindre drivstoff enn en B733 gjør på den ruten.

Så blir spennende å se om TOS-LGW forsvinner helt eller om de bare reduserer til en ukentlig avgang. :)

TOS
20-07-2010, 16:28
Har både hørt og sett med egne øyne at de har gjennomsnittlig 100 pax på alle flygninger, dvs 75% belegg, å det må da være økonomisk?
Eneste de evt kan gå med underskudd med er at de bruker B733 på TOS-LGW og ikke B738.

Tror personlig de hadde vunnet mer på det å brukt B738 mellom TOS-LGW i stedet for B733 da B738 er litt mer miljøvennlig og bruker litt mindre drivstoff enn en B733 gjør på den ruten.

Så blir spennende å se om TOS-LGW forsvinner helt eller om de bare reduserer til en ukentlig avgang. :)

Jeg har fløyet den ruten etterhvert ganske mange ganger, og jeg vil vel si at belegget i snitt har ligget på iallefall 75% de gangene. På returen LGW-TOS vil jeg vel anta at flyet var nesten fullt (jeg observerte vel 10-12 ledige seter med en litt overfladisk telling). Vi betalte vel i snitt 1000,- per person per vei, så det var heller ikke superbillig, men neste tur som er bestilt fikk jeg vel for rundt 1200,- t/r inkl. setegebyr & kredittkortgebyr (og det er billig).

Sist vi reiste TOS-LGW så var det faktisk med -800, og det har også skjedd tidligere. Stort sett er det imidlertid -300.

Jeg håper at de opprettholder ruten. Det er usedvanlig kjekt å slippe mellomlandingen på OSL, samt at rutetidene gjør at man får mye ut av dagene i London.

sukram
20-07-2010, 19:48
Det har tidligere vært snakk om at TOS-LGW ruta gikk med dundrende underskudd. Skal ikke se bort ifra at de legger ned den ruta der.

Har aldri hørt om dundrende underskudd, men derimot at man hadde forventet noe mer av det britiske markedet ift bestillinger. Derfor har det vel også vært krangling om hvem som skal stå for ytterligere markedsføring i øystaten. Det norske markedet er man fornøyd med.

Ellers binder jo ruten opp et fly i forholdsvis lang tid, så i tider hvor DY har hatt vansker med å finne nok materiell, har det vel vært fristende å kutte i denne ruten. Kan bare håpe at den fortsetter.

rampen
20-07-2010, 19:55
Hvor mange passasjerer går ombord, eller av i Tromsø som har behov for flytransport til/fra?? Ikke mange, jeg har jobbet på hurtigruten og det er mest lokal trafikk der. Bergen, eller Kirkenes eller Trondheim er noe helt annet. Tromsø er ulønsomt å gå av iallefall for turister, da må man ha overnatting på syd før man kan ta fly videre noe som fordyrer det hele.

Edricson
20-07-2010, 20:02
Ellers binder jo ruten opp et fly i forholdsvis lang tid, så i tider hvor DY har hatt vansker med å finne nok materiell, har det vel vært fristende å kutte i denne ruten. Kan bare håpe at den fortsetter.

De skjedde vel ofte (?) at de brukte et fly fra OSL på kvelden for så å kjøre TOS-LGW, slik at de hadde to fly på TOS iallefall på en tid der de ikke har så mange avganger på TOS-OSL.

TOS
20-07-2010, 20:03
Hvor mange passasjerer går ombord, eller av i Tromsø som har behov for flytransport til/fra?? Ikke mange, jeg har jobbet på hurtigruten og det er mest lokal trafikk der. Bergen, eller Kirkenes eller Trondheim er noe helt annet. Tromsø er ulønsomt å gå av iallefall for turister, da må man ha overnatting på syd før man kan ta fly videre noe som fordyrer det hele.

Tja, jeg vet ikke, men man kan jo potentsielt tenke seg at man går på i Bergen eller Trondheim på nordgående (f.eks. fly med DY fra LGW). Da ankommer man vel Tromsø rundt kl 1500. Timer man det til ankomst i Tromsø tirsdag så kan man nå flyet som går 1705 fra TOS. Alternativt så gjør man som ganske mange av de engelske turistene som kommer hit å dra på organisert havfisketur, eller på ski i Lyngsalpene, og da spiller det jo ikke så stor rolle om man må legge inn noen netter i Tromsø.....:)

TOS
20-07-2010, 20:06
De skjedde vel ofte (?) at de brukte et fly fra OSL på kvelden for så å kjøre TOS-LGW, slik at de hadde to fly på TOS iallefall på en tid der de ikke har så mange avganger på TOS-OSL.

Tidligere var slingene OSL-TOS-London-OSL (individ 1), og OSL-London-TOS-OSL (individ 2) - det var iallefall slik jeg ble forklart det. Jeg husker ikke om det var slik når de flyttet til LGW også. Det ble gjort noen endringer i rutetider, slik at nå tror jeg det er samme individ som flyr TOS-LGW som LGW-TOS (det var iallefall tilfellet forrige tirsdag).

LN-TIB
20-07-2010, 23:09
Løpende utvikling fra des 08 for pax på ruten. Ikke tatt hensyn til andre flygninger, men kjenner ikke til andre som fly. Basert på data fra Engelske luftfartsmyndigheter

Snitt pax Belegg
22623 109 73 %
22592 109 73 %
22470 108 73 %
22229 107 72 %
22297 107 72 %
22567 108 73 %
22799 110 74 %
22480 108 73 %
22323 107 72 %
22196 107 72 %
22323 107 72 %
22318 107 72 %
22302 107 72 %
22474 108 73 %
22589 109 73 %
22897 110 74 %

Edricson
20-07-2010, 23:21
Tidligere var slingene OSL-TOS-London-OSL (individ 1), og OSL-London-TOS-OSL (individ 2) - det var iallefall slik jeg ble forklart det. Jeg husker ikke om det var slik når de flyttet til LGW også. Det ble gjort noen endringer i rutetider, slik at nå tror jeg det er samme individ som flyr TOS-LGW som LGW-TOS (det var iallefall tilfellet forrige tirsdag).

I april ankom jeg fra OSL og flyet ble parkert ved den gamle terminalen, slik at alle pax måtte ut i regnet. Jeg regner med at dette var fordi flyet skulle videre til LGW, men jeg vet ikke om det ver det samme som skulle tilbake.

LN-Capt
21-07-2010, 08:12
I fjor høst ble siste fly OSL-TOS stående over natten og fløy så TOS-LGW-TOS-OSL dagen etter (lørdag)

TOS
21-07-2010, 11:29
I fjor høst ble siste fly OSL-TOS stående over natten og fløy så TOS-LGW-TOS-OSL dagen etter (lørdag)

Jeg var ikke grundig nok i min post - jeg snakket om tirsdagen.:) På lørdagsavgangen fra TOS til LGW så stemmer det nok sikkert (siden det er avgang 06.50 eller noe slikt). For alt jeg vet er det samme maskin som snur på LGW og flyr tilbake til TOS 09.40. Tidligere så tror jeg også rutetidene var slik at det ikke kunne være ankommende maskin fra TOS som fløy tilbake til TOS.

IL-2
21-07-2010, 18:28

Fint! Når du først er igang kan du vel fikse kveldsfly fra OSL til TOS igjen også? Hadde ikke vært så dumt å ha et fly som faktisk korresponderte med de seine ankomstene fra kontinentet...

MD11
21-07-2010, 21:58
Fint! Når du først er igang kan du vel fikse kveldsfly fra OSL til TOS igjen også? Hadde ikke vært så dumt å ha et fly som faktisk korresponderte med de seine ankomstene fra kontinentet...

Bruk DY's facebook side og legg inn ditt ønske der så blir det sendt til ruteplanleggerne:D

TOS
21-07-2010, 22:17
Bruk DY's facebook side og legg inn ditt ønske der så blir det sendt til ruteplanleggerne:D

Personlig så er jeg litt bekymret for fremtiden til LGW-ruten fra Tromsø siden den enda ikke ligger ute til bestilling. La oss håpe at MD11 kan legge inn et godt ord.....:)

IL-2
23-07-2010, 17:44
Personlig så er jeg litt bekymret for fremtiden til LGW-ruten fra Tromsø siden den enda ikke ligger ute til bestilling. La oss håpe at MD11 kan legge inn et godt ord.....:)

Kanskje det er fordi Kjos muligens, kanskje foretrekker å sette inn dreamliner på ruta dersom det lar seg gjøre? :P

IL-2
14-08-2010, 03:50
Hurtigruta chartrer tre fly i uka mellom Tromsø og London:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.7245690

LN-TIB
14-08-2010, 14:16
Dristig av Hurtigruten med prøveperiode i den desiderte lavsesong. Lykkes de her bør løpet være lagt for fortsettelsen med liten risiko for å mislykkes.