PDA

View Full Version : Endelig ferdigforhandlet delelinje til Russland

STARSHIP 2
27-04-2010, 13:12
Dere tenker kanskje "hva gjør dette i et flyforum?"

Men, det er et stort område som ingen offisielt kontrollerer i nord mellom Russland og Norge. Jeg regner med at når dette er på plass vil denne "smuttluften" bli tildelt Bodø og Murmansk. For flyselskapene betyr det at de ikke får noe gratisområde (uten underveisavgift) mellom Norge og Russland..

Kartet som viser det best:
http://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/EN_ENR_6_2-17_en.pdf (feks trekket ADEMA-OGIVO går gjennom området)

:colgate:

LN-KOG
27-04-2010, 16:22
Det betyr ikke så rent lite for 333 skv og 337 skv også. Det har vært et "interessant" område i mange år. Vi hadde mye å gjøre der i sin tid...

Brave
27-04-2010, 22:00
Det betyr ikke så rent lite for 333 skv og 337 skv også. Det har vært et "interessant" område i mange år. Vi hadde mye å gjøre der i sin tid...

Ja i den forstand at det kunne være vanskelig å vite hvordan man skulle forholde seg til enkelte tilfeller. Men det er havområder som er værre å håndtere enn gråsonen som tross alt har hatt retningslinjer i forbindelse med fiskeri. Tenker da spesiellt på Smutthullet og Smutthavet der enkelte tar seg til rette blant annet fordi det er lite med sanksjonsmuligheter fra NEAFC`s side. Men nå har ikke jeg "aksjer" i disse havområdene lenger så jeg ligger ikke søvnløs av den grunn. :)
Det er godt å registrere at det nå går mot en avklaring i gråsonen i allefall. Det skal vel mye til for at begge lands riksforsamlinger ikke godkjenner den.