View Full Version : Braathens 767
Under opprydding på loftet, fant jeg et par bokser med det gode gamle magasinet "Airline Data News", med utgaver fra 1979 og noen år framover.
Det var virkelig artig å bla gjennom igjen. I Issue No 18, februar 1984, fant jeg den vedlagte artikkelen om Braathens Boeing 767.
I samme utgave kan man også bl.a. lese om Sabena og Kuwait Airways som er blant de første som får levert de nye A310, og se bilde av Rainbow Air sin "nye" Convair 880!
Gode gamle minner. Nei, nå tror at jeg tar en pils og blar gjennom noen flere blader :drink
Flott VC-10 :D Husker BU kjørte helsides annonser i adressa når B767 ble introdusert i det norske markedet. Det var store bilder fra kabinen og det ble reklamert med at flyet hadde flott komfort. 242 seter så vidt jeg husker.
Jumper G5
24-04-2010, 18:34
Braathens var gutsy på mange måter. Å satse på 767 var et stort skritt. Selskapet var også blant de aller første med både Boeing 737-varianter og med Fokker 28 Fellowship; sistnevnte fabrikkens første jetfly.
Herlig! Dette vekker gode minner.... :D
Kjenner det presser på i øyekroken... :D
Jeg var så heldig å fly med Braathens 767 fra TRD til OSL. Husker når det kom på Værnes for første gangen. Den fikk stor oppmerkomshet fra alle ansatte og passasjere. Både fra SAS og Braathens. Det var et stort øyeblikk. Jeg var utplassert fra skolen hos Braathens og fikk sett den ved nærmere øyesyn. Fikk tatt masse bilder. Savner det.
Jeg var så heldig å fly med Braathens 767 fra TRD til OSL. Husker når det kom på Værnes for første gangen. Den fikk stor oppmerkomshet fra alle ansatte og passasjere. Både fra SAS og Braathens. Det var et stort øyeblikk. Jeg var utplassert fra skolen hos Braathens og fikk sett den ved nærmere øyesyn. Fikk tatt masse bilder. Savner det.
Du har ikke mulighet til å skanne inn og dele noen bilder med oss da?? ;)
Du har ikke mulighet til å skanne inn og dele noen bilder med oss da?? ;)
Her kommer bildene. Kvaliteten er ikke det beste. Jeg var nybegynner å ta bilder av fly på denne tiden :) så vær snill med meg :)
http://i834.photobucket.com/albums/zz269/sfossen/7671.jpg
http://i834.photobucket.com/albums/zz269/sfossen/7672.jpg
http://i834.photobucket.com/albums/zz269/sfossen/7673.jpg
http://i834.photobucket.com/albums/zz269/sfossen/7674.jpg
http://i834.photobucket.com/albums/zz269/sfossen/7675.jpg
http://i834.photobucket.com/albums/zz269/sfossen/7677.jpg
Takk for bildene :-) Jeg liker spesielt kunsten på skilleveggene (som avbilder scener fra norsk kulturarv eller lignende? Hadde vært kult om Norwegian kunne gjort noe lignende når de starter IC)
Twin Otter
25-04-2010, 07:36
Ser på siste bildet at noen av hattehylle-lukene stod oppe. Men hvordan åpnet man dem opp? På samme måte som dagens grise-luker? Og for noen sofistikerte setetrekk. ;)
Husker jeg fløy med en av disse på chartertur til Lanzarote. Jeg får det til at det må ha vært i 1980, kan det stemme?
Nei. Den første 767 fløy i 1981, og BU sin første ble levert i mars 1984. Den siste forsvant fra BU i september 1986.
Da husker jeg feil med hensyn til årstallet, og kanskje også destinasjonen. Men jeg husker at jeg var på chartertur med Braathens 767.
ENGM 911
25-04-2010, 10:29
Jeg var så heldig å kunne handle denne på FBU. Begynte i BU juni 86`og fikk noen måneder med denne.
dolmo333
25-04-2010, 11:46
Underbara bilder. Jag är också en av de lyckliga som fått flyga dessa skönheter. Med bildbevis också framför nosen på "Olav Den Helige" på PMI.
/Daniel
Flotte bilder fra en svunnen tid :old
Har igjen vært en tur i arkivet og funnet denne brosjyren, datert mars84.
http://cards.mrarnestad.com/scanair.no/BRA/BRA-bro-767-1-1024.jpg
http://cards.mrarnestad.com/scanair.no/BRA/BRA-bro-767-2-1024.jpg
http://cards.mrarnestad.com/scanair.no/BRA/BRA-bro-767-3-1024.jpg
ENJOY!
Twin Otter
25-04-2010, 15:29
Stilig brosjyre. Var det forskjell på setene? Eller var hele kabinen likt konfigurert? Har fargene på setene i brosjyren noe å si?
Halvorsn
25-04-2010, 16:45
woooooooooow!
Ååå! Minner! 767 så fantastisk ut i Braathens farger! Og omvendt.
Om setetrekkene: De var standard på alle Braathensfly. Jeg husker dem fra F28 og 737-200, og jeg er ganske sikker på at de var på -400 og -500 også.
Jeg mener det var en klasse i hele flyet.
Jeg husker at flere av vennene mine fløy 767 fra Braathens til syden, og faren min fløy det ofte mellom FBU og SVG. Jeg husker jeg så en parkert på GEN i august 1985 (ved siden av en Scanair A300) etter at jeg kom hjem fra Hellas med Scanair DC-8-63. Og jeg så det rett som det var i luften, siden jeg er vokst opp i innflyvningen til RWY 24. :) Vi bestilte til og med tur til Lanzarote i februar 1986 delvis pga. at strekningen skulle flys med Braathens 767. Og et par uker før vi skulle dra, fikk vi den triste beskjeden at det ble Sterling DC-8-63 i steden :( Så det ble aldri noe tur med det flyet før de ble solgt...
Jeg mener det var en klasse i hele flyet.
En klasse og 242 seter. Det er mye for en -200, saa det var ganske trangt. SAS hadde, til sammenligning, samme antall i sine -300'er som var Europa-konfigurert (uten store seter).
rhusberg
26-04-2010, 14:40
Det var to flotte maskiner. Her er bilder av begge fra min
egen lysbildesamling.
LN-SUV tatt på Arlanda av Tommy Lakmaker
http://i131.photobucket.com/albums/p283/rhusberg/FLY/LN-SUV.jpg
LN-SUW tatt på Arlanda av Ole Johan Berg
http://i131.photobucket.com/albums/p283/rhusberg/FLY/LN-SUW.jpg
Happy collecting,
Ruben
Jaja, siden vi er litt på promo-sporet her, kan jeg jo ta med et bilde av 767'en Boeing var på FBU på promo-turne med. Inn fra Amman, ut til Seattle dagen etter.
http://www.enfb.net/Flybilder/FBU_new/N605UA_1.jpg
Husk'rn godt Andreas. Aeroflot hadde akkurat landet, så crewet dems fikk seg en tur ombord. Det var morsomt å gå bak dem inn i flyet.... var nok mye spennende som måtte rapporteres hjem etterpå.
Ser BU hadde doble nødutganger over vingene, mens de fleste andre 762 hadde enkle (som UA sin på siste bildet). Antar at dette var grunnet den tette setekonfigurasjonen BU brukte?
Hvor gikk ferden videre for disse individene? noen som har oversikt over videre liv?
Vet ikke hvor oppdaterte disse er:
LN-SUV (http://www.planesregister.com/aircraft/b767-23057.htm) og LN-SUW (http://www.planesregister.com/aircraft/b767-23058.htm), begge er listet som aktive.
Mvh,
Det stemmer nok, men jeg tror SUW er parkert ...
SUV ser riktig lekker ut.
http://www.airliners.net/photo/Air-Seychelles/Boeing-767-205/1668183/L/
raider66
01-05-2010, 11:18
Herlig folkens! Takk for gode og flotte minner!!
Espen mimrer og hilser
BraathensSafe1985
22-07-2010, 21:13
767 har aldri sett så lekker ut som i Braathens SAFE sin maling. Utrolig elegant !
Nydelige bilder og informative poster her!
Takker for alle bidrag fra en flott tid!
Her er et par-tre tegninger i forbindelse med 60-årsjubileumet. Håper dere bærer over med det at tegningene er 1024 pixels brede.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/1024/B767-205_LN-SUV.jpg
Her er et par av fargene LN-SUV senere kunne sees i:
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/1024/B767-205_AeroContinente.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/1024/B767-205_MaxJet.jpg
Er det bare jeg som syns at "-SUV" ser mindre ut i Air Seychelles farger enn i BU farger?
En vakker fugl dette, ble dessverre ett kort bekjentskap for Braathens... Lenge før min tid dette, i min levetid så har braathens kun hatt 737...
Når vi er innom Braathens og flyplanlegging, var noengang B737-800 vurdert før Braathens ble kjøpt av SAS?
I Mai 2003 hadde jeg fornøyelsen av å se SUV i Lima, Peru. Da som OB-1758-P hos Aero Continente. Var der nede sammen med Birger Larsen fra NLM i Bodø for å foreta en første besiktning av LN-SUC, den gang OB-1636. SUV sto parkert utenfor hangaren vi jobbet i. Så vidt jeg husker var det problemer med trykkcabinen.