PDA

View Full Version : Braathens 767


VC-10
24-04-2010, 18:06
Under opprydding på loftet, fant jeg et par bokser med det gode gamle magasinet "Airline Data News", med utgaver fra 1979 og noen år framover.
Det var virkelig artig å bla gjennom igjen. I Issue No 18, februar 1984, fant jeg den vedlagte artikkelen om Braathens Boeing 767.
I samme utgave kan man også bl.a. lese om Sabena og Kuwait Airways som er blant de første som får levert de nye A310, og se bilde av Rainbow Air sin "nye" Convair 880!

Gode gamle minner. Nei, nå tror at jeg tar en pils og blar gjennom noen flere blader :drink

MD11
24-04-2010, 18:29
Flott VC-10 :D Husker BU kjørte helsides annonser i adressa når B767 ble introdusert i det norske markedet. Det var store bilder fra kabinen og det ble reklamert med at flyet hadde flott komfort. 242 seter så vidt jeg husker.

Jumper G5
24-04-2010, 18:34
Braathens var gutsy på mange måter. Å satse på 767 var et stort skritt. Selskapet var også blant de aller første med både Boeing 737-varianter og med Fokker 28 Fellowship; sistnevnte fabrikkens første jetfly.

LTH
24-04-2010, 19:01
Herlig! Dette vekker gode minner.... :D

iceman
24-04-2010, 19:26
Kjenner det presser på i øyekroken... :D

adressa
24-04-2010, 20:58
Jeg var så heldig å fly med Braathens 767 fra TRD til OSL. Husker når det kom på Værnes for første gangen. Den fikk stor oppmerkomshet fra alle ansatte og passasjere. Både fra SAS og Braathens. Det var et stort øyeblikk. Jeg var utplassert fra skolen hos Braathens og fikk sett den ved nærmere øyesyn. Fikk tatt masse bilder. Savner det.

LTH
24-04-2010, 21:55
Jeg var så heldig å fly med Braathens 767 fra TRD til OSL. Husker når det kom på Værnes for første gangen. Den fikk stor oppmerkomshet fra alle ansatte og passasjere. Både fra SAS og Braathens. Det var et stort øyeblikk. Jeg var utplassert fra skolen hos Braathens og fikk sett den ved nærmere øyesyn. Fikk tatt masse bilder. Savner det.

Du har ikke mulighet til å skanne inn og dele noen bilder med oss da?? ;)

adressa
24-04-2010, 23:02
Du har ikke mulighet til å skanne inn og dele noen bilder med oss da?? ;)

Her kommer bildene. Kvaliteten er ikke det beste. Jeg var nybegynner å ta bilder av fly på denne tiden :) så vær snill med meg :)

http://i834.photobucket.com/albums/zz269/sfossen/7671.jpg
http://i834.photobucket.com/albums/zz269/sfossen/7672.jpg
http://i834.photobucket.com/albums/zz269/sfossen/7673.jpg
http://i834.photobucket.com/albums/zz269/sfossen/7674.jpg
http://i834.photobucket.com/albums/zz269/sfossen/7675.jpg
http://i834.photobucket.com/albums/zz269/sfossen/7677.jpg

VC-10
25-04-2010, 00:03
Stilig - takk for det ;)

macg777
25-04-2010, 02:56
Takk for bildene :-) Jeg liker spesielt kunsten på skilleveggene (som avbilder scener fra norsk kulturarv eller lignende? Hadde vært kult om Norwegian kunne gjort noe lignende når de starter IC)

Twin Otter
25-04-2010, 07:36
Ser på siste bildet at noen av hattehylle-lukene stod oppe. Men hvordan åpnet man dem opp? På samme måte som dagens grise-luker? Og for noen sofistikerte setetrekk. ;)

Wig-wag
25-04-2010, 07:54
Husker jeg fløy med en av disse på chartertur til Lanzarote. Jeg får det til at det må ha vært i 1980, kan det stemme?

Hickok
25-04-2010, 09:02
Nei. Den første 767 fløy i 1981, og BU sin første ble levert i mars 1984. Den siste forsvant fra BU i september 1986.

Wig-wag
25-04-2010, 09:20
Da husker jeg feil med hensyn til årstallet, og kanskje også destinasjonen. Men jeg husker at jeg var på chartertur med Braathens 767.

ENGM 911
25-04-2010, 10:29
Jeg var så heldig å kunne handle denne på FBU. Begynte i BU juni 86`og fikk noen måneder med denne.

dolmo333
25-04-2010, 11:46
Underbara bilder. Jag är också en av de lyckliga som fått flyga dessa skönheter. Med bildbevis också framför nosen på "Olav Den Helige" på PMI.

/Daniel

hmm273
25-04-2010, 12:08
Flotte bilder fra en svunnen tid :old
Har igjen vært en tur i arkivet og funnet denne brosjyren, datert mars84.

http://cards.mrarnestad.com/scanair.no/BRA/BRA-bro-767-1-1024.jpg
http://cards.mrarnestad.com/scanair.no/BRA/BRA-bro-767-2-1024.jpg
http://cards.mrarnestad.com/scanair.no/BRA/BRA-bro-767-3-1024.jpg

ENJOY!

Twin Otter
25-04-2010, 15:29
Stilig brosjyre. Var det forskjell på setene? Eller var hele kabinen likt konfigurert? Har fargene på setene i brosjyren noe å si?

Halvorsn
25-04-2010, 16:45
woooooooooow!

RWY 24
26-04-2010, 12:42
Ååå! Minner! 767 så fantastisk ut i Braathens farger! Og omvendt.

Om setetrekkene: De var standard på alle Braathensfly. Jeg husker dem fra F28 og 737-200, og jeg er ganske sikker på at de var på -400 og -500 også.

Jeg mener det var en klasse i hele flyet.

Jeg husker at flere av vennene mine fløy 767 fra Braathens til syden, og faren min fløy det ofte mellom FBU og SVG. Jeg husker jeg så en parkert på GEN i august 1985 (ved siden av en Scanair A300) etter at jeg kom hjem fra Hellas med Scanair DC-8-63. Og jeg så det rett som det var i luften, siden jeg er vokst opp i innflyvningen til RWY 24. :) Vi bestilte til og med tur til Lanzarote i februar 1986 delvis pga. at strekningen skulle flys med Braathens 767. Og et par uker før vi skulle dra, fikk vi den triste beskjeden at det ble Sterling DC-8-63 i steden :( Så det ble aldri noe tur med det flyet før de ble solgt...

LN-MOW
26-04-2010, 13:00
Jeg mener det var en klasse i hele flyet.


En klasse og 242 seter. Det er mye for en -200, saa det var ganske trangt. SAS hadde, til sammenligning, samme antall i sine -300'er som var Europa-konfigurert (uten store seter).

rhusberg
26-04-2010, 14:40
Det var to flotte maskiner. Her er bilder av begge fra min
egen lysbildesamling.

LN-SUV tatt på Arlanda av Tommy Lakmaker
http://i131.photobucket.com/albums/p283/rhusberg/FLY/LN-SUV.jpg

LN-SUW tatt på Arlanda av Ole Johan Berg
http://i131.photobucket.com/albums/p283/rhusberg/FLY/LN-SUW.jpg

Happy collecting,
Ruben

LN-MOW
26-04-2010, 14:54
Jaja, siden vi er litt på promo-sporet her, kan jeg jo ta med et bilde av 767'en Boeing var på FBU på promo-turne med. Inn fra Amman, ut til Seattle dagen etter.

http://www.enfb.net/Flybilder/FBU_new/N605UA_1.jpg

hmm273
26-04-2010, 15:13
Husk'rn godt Andreas. Aeroflot hadde akkurat landet, så crewet dems fikk seg en tur ombord. Det var morsomt å gå bak dem inn i flyet.... var nok mye spennende som måtte rapporteres hjem etterpå.

Hickok
27-04-2010, 01:54
Ser BU hadde doble nødutganger over vingene, mens de fleste andre 762 hadde enkle (som UA sin på siste bildet). Antar at dette var grunnet den tette setekonfigurasjonen BU brukte?

kjeng
27-04-2010, 19:28
Hvor gikk ferden videre for disse individene? noen som har oversikt over videre liv?

Gandalf
27-04-2010, 19:44
Vet ikke hvor oppdaterte disse er:

LN-SUV (http://www.planesregister.com/aircraft/b767-23057.htm) og LN-SUW (http://www.planesregister.com/aircraft/b767-23058.htm), begge er listet som aktive.

Mvh,

LN-MOW
27-04-2010, 20:13
Det stemmer nok, men jeg tror SUW er parkert ...

SUV ser riktig lekker ut.
http://www.airliners.net/photo/Air-Seychelles/Boeing-767-205/1668183/L/

raider66
01-05-2010, 11:18
Herlig folkens! Takk for gode og flotte minner!!

Espen mimrer og hilser

BraathensSafe1985
22-07-2010, 21:13
767 har aldri sett så lekker ut som i Braathens SAFE sin maling. Utrolig elegant !

LNv22
23-07-2010, 11:33
Nydelige bilder og informative poster her!

Takker for alle bidrag fra en flott tid!

LN-KGL
30-07-2010, 00:30
Her er et par-tre tegninger i forbindelse med 60-årsjubileumet. Håper dere bærer over med det at tegningene er 1024 pixels brede.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/1024/B767-205_LN-SUV.jpg

Her er et par av fargene LN-SUV senere kunne sees i:

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/1024/B767-205_AeroContinente.jpg

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/1024/B767-205_MaxJet.jpg

Egenes
30-07-2010, 16:45
Er det bare jeg som syns at "-SUV" ser mindre ut i Air Seychelles farger enn i BU farger?

LN-BLO
22-08-2010, 16:33
En vakker fugl dette, ble dessverre ett kort bekjentskap for Braathens... Lenge før min tid dette, i min levetid så har braathens kun hatt 737...

LN-AFG
22-08-2010, 22:23
Når vi er innom Braathens og flyplanlegging, var noengang B737-800 vurdert før Braathens ble kjøpt av SAS?

Olebno
23-08-2010, 12:32
I Mai 2003 hadde jeg fornøyelsen av å se SUV i Lima, Peru. Da som OB-1758-P hos Aero Continente. Var der nede sammen med Birger Larsen fra NLM i Bodø for å foreta en første besiktning av LN-SUC, den gang OB-1636. SUV sto parkert utenfor hangaren vi jobbet i. Så vidt jeg husker var det problemer med trykkcabinen.