PDA

View Full Version : SAS setter opp to ekstrafly fra BKK


Twin Otter
23-04-2010, 15:45
Selskapet har nå klart å frigjøre to fly. Første ekstra avgang fra Bangkok til København var allerede fredag ettermiddag. Det blir også avganger både lørdag og søndag.

– Disse avgangene kommer i tillegg til våre andre faste avganger på strekningen, sier Johansen.

SAS sine fly mellom Bangkok og København er fullbooket i flere uker framover. Mange av de askefaste passasjerene fryktet derfor at de ikke skulle komme seg hjem før i mai

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.7093763

Noen som vet om andre avganger har blitt ofret for å kunne frigjøre disse to flyene? Regner med at SAS sender ned widebodies. Det er vel ikke snakk om å sette ned noen narrowbodies a la A321.

TG923
23-04-2010, 15:52
Hva mener de med denne setningen i informasjonen sin?

SAS will operate the flights with one additional aircraft to its long-haul fleet.

Fredrik74
23-04-2010, 16:07
SAS har väl två widebodies över från att de flög till SEA och ARN-BKK/PEK?

LN-MOW
23-04-2010, 17:01
Man har kanskje justert litt på vedlikeholdsprogrammet?

Fredrik: De to er ute av flåten.

AirbusTrond
23-04-2010, 17:09
Som sjef for en av de som skal hjem fra BKK i disse dager må jeg bare gi :up: til SAS ! Dermed kan jeg trygt reise bort selv. :drink

FlightDeck
23-04-2010, 18:34
Og her har dere pressemeldingen:

SAS adds extra flights to/from Bangkok to bring customers home

SAS Scandinavian Airlines will add two flights to Bangkok this weekend to get
the last remaining stranded customers home. SAS will operate the flights with
one additional aircraft to its long-haul fleet. Approximately 350 customers are
still stranded in Bangkok due to the closure of European air spaces. SAS has
already flown home hundreds of customers who were previously stranded in
Bangkok.

23 APRIL 2010
SK6974 will today depart. This is an additional flight to SAS' flight schedule.

24 APRIL 2010
SK6975 will depart Copenhagen early tomorrow, April 24. This is an additional
flight to SAS' flight schedule and exact departure time is not yet scheduled,
please visit our websites for updated information.

SK972 will depart Bangkok with delayed departure time, please check website for
updated information.

SK973 will depart Copenhagen, please check website for updated information.

25 APRIL 2010
SK972 will depart Bangkok, please check website for updated information.

SAS will operate one additional Bangkok-Copenhagen flight on Sunday, 25 April.
Exact departure time is not yet scheduled, please visit our websites for updated
information.

It is possible to purchase seats on all flights to Bangkok, but not on
Bangkok-Copenhagen flights as these are solely open for stranded customers. For
details on when the flights will operate and to book seats, please visit
www.flysas.com, www.sas.dk, www.sas.no or www.sas.se, which are updated
continuously.

SAS has operated its long-haul flights more or less to full schedule as of
Monday and has thereby managed to bring home thousands of stranded customers
from Asia and the US.

For more information, please contact:
SAS press duty Denmark (+45 32323135), Norway (+47 64 81 88 00) and Sweden (+46
8 7972944)

Twin Otter
23-04-2010, 18:58
Er det så og forstå at SAS skal chartre et fly for å få dette til?

Kanskje en TG-maskin?

LN-MOW
23-04-2010, 19:01
RKG er nå på vei til BKK som 6974 og vil gå tilbake som 6975. Den andre ekstramaskinen er også en 343.

Fysikeren
23-04-2010, 22:02
En bud: Der bruges to A343 fra CPH til BKK med relativ lille andel flyvetid. Og netop beskeden med, at den ordinære afgang forskubbes, kunne tyde på, at man presser en ekstra rundtur en ved at forsinke og så indhente pga. den store spildtid i lufthavnen?

Lars

AirbusTrond
06-05-2010, 15:42
En bud: Der bruges to A343 fra CPH til BKK med relativ lille andel flyvetid. Og netop beskeden med, at den ordinære afgang forskubbes, kunne tyde på, at man presser en ekstra rundtur en ved at forsinke og så indhente pga. den store spildtid i lufthavnen?


Min kollega og reisefølge ble ganske lange i maska. De fulgte med på nettet og så at flyet hadde gått fra CPH og alt så helt fint ut. Da de kom fram til flyplassen hadde de fått beskjed om at flyet, som skulle gå ca 0030, ikke gikk. Det ble ikke nevnt noen ting om at flyet hadde gått allerede 2100! Det ble således innlosjering på hotell en natt og deretter avreise på ettermiddagen (tror jeg det var) dagen etter. I tillegg måtte de ha en overnatting i CPH. For så vidt synes de dette var greit, men hadde likt at SAS fortalte sannheten, og helst litt før.

LN-MOW
06-05-2010, 15:55
Tror neppe at noen drev bevisst løgn. Disse flightene kom istand på kort varsel så da blir det fort endringer. Det er heller ikke godt å vite om vedkommede de snakket med engang kjente til maskinen.

AirbusTrond
06-05-2010, 16:01
Det er nok helt sikkert riktig. Jeg bare formidler det kunden her opplevde. Men det er klart - selv etter en slitsom tur, hvor reisefølget også hadde en toåring med, så var han fornøyd med å få komme seg hjem, tross alt.

FlightDeck
06-05-2010, 16:03
Det er nok helt sikkert riktig. Jeg bare formidler det kunden her opplevde. Men det er klart - selv etter en slitsom tur, hvor reisefølget også hadde en toåring med, så var han fornøyd med å få komme seg hjem, tross alt.

Da kan du jo formidle videre at Thai fortsatt har strandede passasjerer rundt om i verden!

AirbusTrond
06-05-2010, 16:06
Da kan du jo formidle videre at Thai fortsatt har strandede passasjerer rundt om i verden!

Du kan da skjønne at jeg har gjort det ! Jeg har da lest her inne noen ganger. :D Det var vel noe av det første jeg sa til ham da han dukket opp på jobben.

VC-10
06-05-2010, 22:45
Da kan du jo formidle videre at Thai fortsatt har strandede passasjerer rundt om i verden!
Oj - pussig at Thai fremdeles har problemer, eller kanskje ikke, siden alle deres pax skal inn og ut av BKK :drunk:

LN-MOW
06-05-2010, 22:50
Så en twittermeldibg fra KLM i går som tyder på at de også fortsatt har litt problemer ..

FBU 4EVER
07-05-2010, 09:26
Man tok ut RKF fra møllkulelageret i Tarbes. Flyet led visstnok av litt "morgenstølhet" etter lite aktivitet den siste tiden. Det er heller ikke sikkert når den skal tilbake til Tarbes.

RolfL
07-05-2010, 10:05
Det er heller ikke sikkert når den skal tilbake til Tarbes.

Fråga: är den inte redan tillbaka i LDE (SK9135 4 maj) ?

FBU 4EVER
07-05-2010, 10:11
Fråga: är den inte redan tillbaka i LDE (SK9135 4 maj) ?

Da er den vel det. Det var snakk om å la den fly noen turer på USA ettersom vi har en god del nyutdannede kapteiner på 340, og de flyr nesten utelukkende NRT, PEK og BKK, mens vi andre bare flyr USA. Jeg har kun to turer øst for ARN hittil i år. F.eks.

Bizflyer
07-05-2010, 10:29
Trodde alle kapteinene på de store bussene fløy både 330 og 340?

BF:cool2

FBU 4EVER
07-05-2010, 11:16
Trodde alle kapteinene på de store bussene fløy både 330 og 340?BF:cool2

Nei, ikke de nyutdannede. Går som regel 6-12 mnd. før utsjekk på 330.

Savipix
07-05-2010, 13:55
Är det någon speciell tanke bakom att gå 340-->330 istället för 330->340?

Bizflyer
07-05-2010, 16:14
Är det någon speciell tanke bakom att gå 340-->330 istället för 330->340?

Ja, klarer du 4 motorer, klarer du også 2!:p

Det måtte jo en svenske til for ikke å forstå det?!?! :colgate:

BF:cool2

Martin
07-05-2010, 16:44
Det er vel f.eks. ikke uvanlig at barn sykler rundt med to ekstra hjul på sykkelen før de lærer å sykle med bare to? ;)

FBU 4EVER
08-05-2010, 10:39
Är det någon speciell tanke bakom att gå 340-->330 istället för 330->340?

Ja, man har flere 340'er enn 330'er, og man har dermed større mulighet til mer intensiv skjemalegging av de nye slik at de opparbeider seg erfaring med Airbusprosedyrene.