View Full Version : Ryanair i asken.
SAS-Steward
22-04-2010, 08:15
Vært mye diskusjon angående Ryanair på dette forum, og her kommer en til.
Her er en link til en artikkel fra UK.yahoo
http://uk.news.yahoo.com/4/20100421/tuk-ryanair-refuse-to-compensate-travell-dba1618.html
Ryanair nekter å betale til pax det de har krav på i forbindelse med askeskyene.
Det som er mest intresant med dette er vel ikke historien, for dette er overhodet ingen overraskelse. Men det faktum at de faktisk slipper unna med dette.
Hadde SAS, BA, Lufthansa, eller andre gjort noe slikt hadde helvete vært løs.
Skremmende.
Nu har der været meget fokus i medierne på at SAS ikke længere vil betale for strandede pax udenfor EU - de betaler fortsat "Care" indenfor EU og de første 48 timer udenfor EU.
Men udover at Ryanair (ikke overraskende) ikke vil betale noget til pax - er der så nogen der ved hvordan andre selskaber forholder sig.
I DK har Cimber meldt ud at de ikke synes det er rimeligt at de skal betale, men at de fortsat vælger at gøre det indenfor EU, da reglerne siger at de skal.
Jeg har hørt rygter om at KLM, Air France, BA, Norwegian, easyJet m.v. heller ikke vil dække disse udgifter til hotel og forplejning indenfor Europa...
Nogen der har konkret info om dette?
...force majeure....
Norwegian betaler, SAS betaler, LH dekker sa godt som mulig
Air Berlin, easyjet og Ryanair nekter a betale
EU mener at selskaper ma betale, men den berömte EU reglverk har ingen setning om naturkatastrofer som vulkanutbrydd.
Poenget til SAS-steward er at media, inkl TV-debatter, har hatt fokus på at flyselskapene (les: SAS, Norwegian og andre) ønsker strengere regler for refusjon ved denne type hendelser.
At ingen stiller spørsmålstegn ved Ryanair og andre LCC´s praksis, slipper media unna med....
Poenget til SAS-steward er at media, inkl TV-debatter, har hatt fokus på at flyselskapene (les: SAS, Norwegian og andre) ønsker strengere regler for refusjon ved denne type hendelser.
At ingen stiller spørsmålstegn ved Ryanair og andre LCC´s praksis, slipper media unna med....
Ja jeg har også undret mig meget over at al fokus i medier har været på at SAS nu vil stramme op for pax udenfor EU - mens de stadig betaler indenfor EU og i 48 timer udenfor EU. Ganske flot behandling af pax ift. de fleste andre selskaber, men alligevel er medie-stemningen meget mod SAS her.
Sjovt nok er der ingen fokus på de selskaber der intet dækker - heller ikke indenfor EU.
Jeg kan kun være enig i, at der skal strammere regler til - da det ikke bør være flyselskaberne der dækker disse udgifter i fore majeure situationer. Derimod mener jeg det bør være en opgave for forsikringsbranchen at tilbyde produkter til pax, der tager højde for dette.
Men som det er lige nu, så har de flyselskaber der opfører sig anstændigt og iht. de nu gældende EU-regler - meget store udgifter, mens branchens enfant terrible som f.eks. Ryanair sætter sig over lovgivningen og sparer disse udgifter. Det er ulige konkurrence vilkår - og igen et eksempel på at det kan betale sig at lade laveste fællesnævner sætte dagsordenen.
Man kan sagtens være uenig i dagens lovgivning, hvilket jeg også selv er - men er lovgivningen gældende så skal den overholdes - af alle. Der må/skal være lige vilkår for alle, så det ikke kan betale sig at sætte sig over lovgivningen. Som det ser ud lige p.t. så er det de selskaber der har opført sig bedst overfor kunderne der bliver straffet økonomisk. :cry:
Jeg håber så mange så mulige af de pax der ikke har fået "care" efterfølgende klager, så myndighederne kan afgøre dette, så det ikke skal være en økonomisk fordel at vende ryggen til sine kunder - og ikke mindst så håber jeg at pax lærer af dette og ser at der er stor forskel på de produkter der tilbydes af flyselskaberne - men desværre har jeg ikke store forhåbninger om det sidste.
RYKogREIS
22-04-2010, 11:59
Ryanair går foran - igjen!
Jeg synes det er urimelig at flyselskap skal sitte igjen med hele regningen. Forsikringsselskapene bør ta regning til hotell og forpleining etc. og myndighetne bør fjerne alle landingsavgifter i en slike krisesituasjon for å kompansere noe for de enorme tapene til flyselskapene..
Dermed kanskje Ryanairs harde linje også kommer til gode for andre flyselskap!
Ja jeg har også undret mig meget over at al fokus i medier har været på at SAS nu vil stramme op for pax udenfor EU - mens de stadig betaler indenfor EU og i 48 timer udenfor EU. Ganske flot behandling af pax ift. de fleste andre selskaber, men alligevel er medie-stemningen meget mod SAS her.
Sjovt nok er der ingen fokus på de selskaber der intet dækker - heller ikke indenfor EU.
Jeg kan kun være enig i, at der skal strammere regler til - da det ikke bør være flyselskaberne der dækker disse udgifter i fore majeure situationer. Derimod mener jeg det bør være en opgave for forsikringsbranchen at tilbyde produkter til pax, der tager højde for dette.
Men som det er lige nu, så har de flyselskaber der opfører sig anstændigt og iht. de nu gældende EU-regler - meget store udgifter, mens branchens enfant terrible som f.eks. Ryanair sætter sig over lovgivningen og sparer disse udgifter. Det er ulige konkurrence vilkår - og igen et eksempel på at det kan betale sig at lade laveste fællesnævner sætte dagsordenen.
Man kan sagtens være uenig i dagens lovgivning, hvilket jeg også selv er - men er lovgivningen gældende så skal den overholdes - af alle. Der må/skal være lige vilkår for alle, så det ikke kan betale sig at sætte sig over lovgivningen. Som det ser ud lige p.t. så er det de selskaber der har opført sig bedst overfor kunderne der bliver straffet økonomisk. :cry:
Jeg håber så mange så mulige af de pax der ikke har fået "care" efterfølgende klager, så myndighederne kan afgøre dette, så det ikke skal være en økonomisk fordel at vende ryggen til sine kunder - og ikke mindst så håber jeg at pax lærer af dette og ser at der er stor forskel på de produkter der tilbydes af flyselskaberne - men desværre har jeg ikke store forhåbninger om det sidste.
Ryanair og Co holder seg meget strengt til EU reglverk.
Alle andre betaler ut noen til kunder fordi de vil:
unnga bad PR
skape Goodwill hos kunder, i hap at de velger selskap ogsa i fremtida
Ryanair trenger ikke a skape noen Goodwill, fordi de er price-leader i Europa. Sjekker du FR sine websider na, sa jubler de bort 3 Mill. billetter til 3 Euro all inkl. Jeg sjekked selv flere ruter idag, disse billetter finnes med god tilgjenglighet.
EU-reglverk ble iverksatt med bakgrunn av overbooking og ogsa inneholder regler da selskaper skaper forsinkelser. Men dette her er noe annet, dette er en naturkatastrofe. Og ingen vil klare a tvinge selskaper a betale ut noe ved force majeure. Det vet ogsa EU, fordi dette omhandler grunn-prinsipier av vart rett-system...
Men dette her er noe annet, dette er en naturkatastrofe.
Iflg. forsikringsbransjen (og forsikringsvilkårene) er vulkanaktiviteten ingen naturkatastrofe..
Iflg. forsikringsbransjen (og forsikringsvilkårene) er vulkanaktiviteten ingen naturkatastrofe..
Dette stemmer vel ikke helt. Hos Eurocard skriver de følgende:
"Vulkanutbrudd er en hendelse som i utgangspunktet ikke er omfattet av Eurocards reiseforsikring. I de situasjoner flyselskapet eller arrangøren ikke dekker nødvendige merutgifter, har vi imidlertid valgt å fravike forsikringsvilkårets unntak for denne type hendelser, og vi vil derfor kunne dekke nødvendige og dokumenterte utgifter innenfor forsikringens enkelte vilkår (beløpsgrenser). Dette gjelder kun utgifter som ikke dekkes av flyselskap/reisearrangører, og kun for våre kunder som har reist ut før 21. april.
De av våre kunder som velger å foreta en flyreise etter den 21. april, dekkes ikke av de ekstraordinære tiltakene. Det betyr at kunder som velger å foreta en flyreise fra og med den 21. april, gjør dette på egen risiko."
STARSHIP 2
22-04-2010, 12:34
Jeg synes det er urimelig at flyselskap skal sitte igjen med hele regningen. Forsikringsselskapene bør ta regning til hotell og forpleining etc. og myndighetne bør fjerne alle landingsavgifter i en slike krisesituasjon for å kompansere noe for de enorme tapene til flyselskapene..
Enig i at det ikke er bra at flyselskapet skal betale dyre hoteller etc.. forsikringsselskapet skal kun betale dersom man er forsikret for dette :) Ellers vil det alltid være en viss risk ved å reise og jeg syntes den reisende kan ta det selv og kjøpe seg en forsikring som dekker alt.
Det er ikke bare å fjerne landingsavgiftene, de finansierer vedlikehold, brøyting, beredskap og mye annet på flyplassene. Noen må betale.
Ryanair og Co holder seg meget strengt til EU reglverk.
Alle andre betaler ut noen til kunder fordi de vil:
unnga bad PR
skape Goodwill hos kunder, i hap at de velger selskap ogsa i fremtida
Iflg. Statens Luftfartsvæsen i DK som jeg netop har talt med, så er EU-reglerne helt klare. Flyselskaberne skal i denne situation betale hotel og forplejning - dermed overholder FR ikke disse regler.
Der er i øjeblikket lidt usikkerhed omkring reglerne for flyvninger udenfor EU. Her har flyselskaberne mulighed for at bruge lokale regler selvom Eu-reglerne siger at flyselskaber fra EU skal dække, men her er selv SLV i tvivl og undersøger p.t. dette.
Reglerne er godt nok ikke tænkt til at skulle dække i denne situation, men der er intet der gør at flyselskaberne kan frasige sig dette ansvar når det drejer sig om flyvninger i EU. I Force Majeure situationer kan pax ikke få erstatning, men "care" er de fortsat berettiget til.
Når det så er sagt, så er jeg helt enig i at reglerne bør laves om omgående og at det ikke bør være flyselskabernes ansvar, men så længe reglerne er gældende, så skal de gælde alle - også Ryanair, easyJet m.fl.
memphis_belle
22-04-2010, 12:54
jeg syntes den reisende kan ta det selv og kjøpe seg en forsikring som dekker alt.
Og hvor får man kjøpt en sånn forsikring?
Og skulle den finnes, koster vel den så mye at det er bedre å spare opp på en konto selv...
STARSHIP 2
22-04-2010, 13:19
Og hvor får man kjøpt en sånn forsikring?
Og skulle den finnes, koster vel den så mye at det er bedre å spare opp på en konto selv...
Aner ikke om det finnes, men da kan man heller ikke regne med at noen skal betale for en. Det er risken ved å reise... forbrukerrettighetene i dette tilfellet virker alt for gode i dag.
FlightDeck
22-04-2010, 15:52
Det irske lavprisselskapet Ryanair snur:
De går nå likevel med på å betale for hotell og mat for passasjerer som er strandet på grunn av vulkanaske, melder britiske medier.
http://www.dagbladet.no/2010/04/22/nyheter/utenriks/ryanair/11402811/
Fr kunne være et respekteret flyselskab i Europa, men det er de ikke. Og hvorfor ???
fordi de vælge at bralre ud med brask og bram, at vi ikke betale. Det er de andre selskaber som er så godtroende, at de bare betaler...Hvis FR, virkelig vil betale, som Flightdeck citerer den norske avis for at berette, ja så må det være fordi de irske og engelske myndigheder ar haft fat i dem. Msåek kommet med et slet skjult trussel om at miste ting og sager. Ja jeg ved det ikke, men for mig er det typsik MoL der her...Lad andre betale, men jeg skummer fløden...
Personlig glæder jeg mig til den dag han er væk...bare det var igår end i morgen....
MoL er en skændsel for flybranchen og det ved han godt.
Jeg ved godt at jeg og måske andre hetzer MoL, men jeg kan slet ikke få øje på de gode ting ved FR.
Det eneste FR er interesseret i, er at få penge i kassen, og her så mange, alt for mange, som gang på gang falder i svime over dette selskab.
De slipper afsted med gentagne gange at snyde og bedrage deres gæster og de( altså gæsterne) finder sig idet, gud bedre det...
Det var så dagens FR bashing, men det er ikke den sidste !!!
(og kan moderators ikke lide det, ja så må de jo agere derefter !!)
Hilsen
Ole
Fr kunne være et respekteret flyselskab i Europa, men det er de ikke. Og hvorfor ???
fordi de vælge at bralre ud med brask og bram, at vi ikke betale. Det er de andre selskaber som er så godtroende, at de bare betaler...Hvis FR, virkelig vil betale, som Flightdeck citerer den norske avis for at berette, ja så må det være fordi de irske og engelske myndigheder ar haft fat i dem. Msåek kommet med et slet skjult trussel om at miste ting og sager. Ja jeg ved det ikke, men for mig er det typsik MoL der her...Lad andre betale, men jeg skummer fløden...
Personlig glæder jeg mig til den dag han er væk...bare det var igår end i morgen....
Jeg ved godt at jeg og måske andre hetzer MoL, men jeg kan slet ikke få øje på de gode ting ved FR.
Det eneste FR er interesseret i, er at få penge i kassen, og her så mange, alt for mange, som gang på gang falder i svime over dette selskab.
De slipper afsted med gentagne gange at snyde og bedrage deres gæster og de( altså gæsterne) finder sig idet, gud bedre det...
Hilsen
Ole
Ole, her overdriver du totalt. MoL kjörer knallhard Business, og ja, han vil ha penger i kassa (som forövrig alle andre aktörer ogsa).
Det hva er den egentlige nökkelpunktum i dette er jo spörsmal om dette ble flyselskaper som aktiv har nekted a fly en pax rund eller om de ble nekted a frakte passajerer rundt. Fall A er klart -> EG_VO 261/2004. Men for Fall B, dersom de ble nekted, sa kan man umulig tvinge de at de ma betale en regning som en annen har lagt. Dette er argumentasjonen som kommer ogsa fra AB og andre aktörer.
Dersom EU mener at Pax'ene skal kompenseres og utgifter dekkes, sa skal de klart si hvem skal baere regningen. Flyselskapene stod klare a fly disse pax, men de ble ikke tillatt a gjöre dette fordi luftrommer ble stengt av myndigheter.
MoL bashing har her ikke sitt plass. Mannen er en diskutabelt fenomen, men samtidlig ogsa FR's sitt mest valuable asset. Bare tenk deg om SAS ville har hatt slik en CEO som ville har kommet hver dag med en ny PR stunt. Da ville SAS ville har vaert en ensom marked-leder i Norden...
Ole, her overdriver du totalt. MoL kjörer knallhard Business, og ja, han vil ha penger i kassa (som forövrig alle andre aktörer ogsa).
Det hva er den egentlige nökkelpunktum i dette er jo spörsmal om dette ble flyselskaper som aktiv har nekted a fly en pax rund eller om de ble nekted a frakte passajerer rundt. Fall A er klart -> EG_VO 261/2004. Men for Fall B, dersom de ble nekted, sa kan man umulig tvinge de at de ma betale en regning som en annen har lagt. Dette er argumentasjonen som kommer ogsa fra AB og andre aktörer.
Dersom EU mener at Pax'ene skal kompenseres og utgifter dekkes, sa skal de klart si hvem skal baere regningen. Flyselskapene stod klare a fly disse pax, men de ble ikke tillatt a gjöre dette fordi luftrommer ble stengt av myndigheter.
MoL bashing har her ikke sitt plass. Mannen er en diskutabelt fenomen, men samtidlig ogsa FR's sitt mest valuable asset. Bare tenk deg om SAS ville har hatt slik en CEO som ville har kommet hver dag med en ny PR stunt. Da ville SAS ville har vaert en ensom marked-leder i Norden...
Point taken !!!!
Men alligevel vil jeg have ret til at bashe MoL og FR...de er bare ikke min kop te...Så er det sagt....og ikke kun fordi jeg arbejder , og er stolt og glad for det, hos SAS
Hilsen
Ole
Nå skriver VG at hele greia var et PR-stunt:
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10000585
Ryanair-nekt var PR-stunt
Flyselskapet lover: - Du får pengene likevel.
I morges hevdet Ryanair at de ikke ville gi erstatning til aske-strandede passasjerer i utlandet. Det var et PR-stunt.
All PR er god PR, heter det.
Eller kanskje de innså at dette faktisk var negativ PR og ror seg i land?
Norden-ansvarlig for Ryanair, Laszlo Tamas vet heller ikke akkurat hva selskapet mener med «rimelig.»
- Nei det kan jeg ikke definere, men det skal opplagt være så kostnadseffektivt som mulig. Så glem alle regninger fra Ritz, sier han.
Hehe ... de fornekter seg ikke ..
Men hva med KL/AF? De tok jo samme standpunkt ....
Hilsen
Ole
Kan kun være 100% enig :up:
...og hvis FR har gjort 100.000 vis af mennesker i tvivl om deres standpunkt midt i en i forvejen vanskelig situationen for de strandede pax - blot fordi det var et PR-stunt - så bryder jeg mig faktisk endnu mindre om dem.
MoL kan have ret i at det er uretfærdigt at flyselskaberne skal betale, men at bruge pax som gidsler i en usmagelig PR-gimmick synes jeg er for lavt.
Men hva med KL/AF? De tok jo samme standpunkt ....
Der er vel også andre som AB, easyJet m.fl. der ikke ville dække udgifter. Håber de får lov at betale - akkurat som alle andre. Og så håber jeg forøvrigt efterfølgende at reglerne bliver lavet om, så de er helt klare på dette område - og fritager flyselskaberne for at betale i sådanne tilfælde.
planespotter1234
22-04-2010, 19:08
Det ville være rart hvis de selskaber der helt offentligt siger de ikke overholder reglerne, blev i frataget deres AOC midlertidig.
Det ville efter hvad vi har set i pressen i så fald gælde mindst:
RyanAir, Easyjet, Air Berlin og SAS.
I øvrigt mener jeg reglerne er ganske fine som de er, dog med den tilføjelse at de naturligvis skal gælde alle de selskaber der flyver ind i EU, og at det skal være den carrier fly nummer som flyvningen er booket under der betaler. Altså når en SK udførst flyvning er bokket som LH, så betaler LH. Codeshare er til fordel for selskaberne (ellers ville de jo ikke indgå dem) derfor må de også betale for dem.
Hvis der kan forsikres mod dette - så kan selskaberne vel også forsikre sig mod udgifter som disse. Det kan ikke være passagerernes problem. Håber at konsekvensen af denne episode, bliver at reglerne bliver strammet op, så ingen selskaber kan undslå sig - og/spille kunden ud mod rejsebureauerne. Dem der annulerer flyvningen - må betale. Som det er er rejsebureauerne teknisk set alene agenter for flyselskaberne, altså handler de på deres vegne og derfor er det i sidste ende flyselskabernes ansvar. Den måde hvorpå bl.a. SAS har fraskrevet sig ansvaret over for deres kunder ved at spille bold med dem med rejsebureauerne er skammelig.
Jeg har prøvd å Google O'Leary og finner ut at han er adm.dir/toppsjef i Ryanair og en av Irlands mest suksessfulle forretningsmenn og rikeste personer.
Det visste jeg forsåvidt fra før, men det jeg prøvde å finne ut er om han også har eierinteresser i Ryanair.
Han oppfører seg jo som han eier og er Ryanair.
Er det noen som vet noe om han har eierinteresser, i tilfelle hvor stor? Og hva med Ryan, er det grunnlegger av selskapet? Har denne Ryan isåfall noen rolle i selskapet lenger?
Fly high
22-04-2010, 21:08
Jeg har i alle fall lest at det var to brødre Ryan som stiftet selskapet. O'Leary ble vel opprinnelig ansatt som økonomisjef elns.
Det visste jeg forsåvidt fra før, men det jeg prøvde å finne ut er om han også har eierinteresser i Ryanair.
Han oppfører seg jo som han eier og er Ryanair.
Er det noen som vet noe om han har eierinteresser, i tilfelle hvor stor? Og hva med Ryan, er det grunnlegger av selskapet? Har denne Ryan isåfall noen rolle i selskapet lenger?
Det er helt vanlig at toppsjefen i et selskap har eierinteresser. Eller for så si det på en annen måte: Det er helt uvanlig at de ikke har det. For å gå litt off topic, så kan de av oss som husker godt, minnes den tordentale Øystein Stray Spetalen hadde mot Erik Tønseth i Aker, hvor han bl.a. kritiserte Tønseth for at han ikke hadde eierinteresser i selskapet han var sjef for. Det tok en dag eller tre før Erik Tønset kjøpte aksjer.
At MOL oppfører seg som han ER Ryanair, handler også om å skape et image, en personlighet og PR. Han er en sann mester i det han gjør, selv om det ikke er enighet om at dette er måten man skal være på.
Lurer på hvor Ryanair hadde vært med en usynlig og beskjeden mann i førersetet.
Imm
Det er snart umulig å drive flyselskap for tiden. Det skal suges ut i hytt og pine og det er helt vanvittig at flyselskapene skal betale for hotell i ukesvis når en naturkatastrofe inntrer. Her må EU på banen snarest og lage en fotnote i regelverket. Forbruker rettighetene er hinnsides all fornuft. :headbang
Heia de selskap som IKKE betaler.
FlightDeck
22-04-2010, 22:31
Det er snart umulig å drive flyselskap for tiden. Det skal suges ut i hytt og pine og det er helt vanvittig at flyselskapene skal betale for hotell i ukesvis når en naturkatastrofe inntrer. Her må EU på banen snarest og lage en fotnote i regelverket. Forbruker rettighetene er hinnsides all fornuft. :headbang
Heia selskaper som forholder seg til det enhver tid gjeldende lovverket - og som i stedet bruker politiske og faglige kanaler til å påvirke beslutningstakere til å endre lovverket.
Jeg kan anbefale denne boken. God lesning. Fyren er et geni. Man kan like eller ikke like hans meninger og metoder, men det står enorm respekt av hva han har skapt.
http://astore.amazon.co.uk/airlinesofnorway/detail/1845132939/280-6804060-4361963
planespotter1234
23-04-2010, 07:40
Dette er lovgivning - det må selskaberne rette sig efter. Præcis som de må rette sig efter lovgivning i andre sammenhænge.
De må jo så kalkulere deres priser således at der er "plads til" at overholde loven.
"Heia'er" du også de selskaber der ikke betaler/overholder sikkerhedsreglerne?
FBU 4EVER
23-04-2010, 11:49
Jeg er faktisk enig med MoL denne gangen. Det er urimelig at flyselskapene må ut med inntil 1600 NOK/døgn pr. pax når ferger, tog og annen kollektivtransport bare er ansvarlig opp til billettens pålydende.
Jeg tror denne vulkanepisoden vil få følger for de reisendes garantier og forsikringer i tiden fremover.
for en gangs skyld er jeg enig med Michael O'Leary. Etter å ha hørt og lest hva folk mener de har krav på FRA FLYSELSKAPET når helt ekstreme forhold inntreffer og flyene ikke kan fly. Om flyselskapet innstiller en flygning fordi de ikke har fly, de streiker e.l. er det helt klart at flyselskapet skal hjelpe passasjerene og dekke ekstrakostnader. Men, er det rettferdig at flyselskapet skal betale hotell og mat og andre kostnader i en uke (jeg har tilogmed lest at folk mener flyselskapene skal dekke deres tapte arbeidsfortjeneste) når en vulkansk aske stenger luftrommet? Passasjerer mener at det er urettferdig at DE skal dekke kostnadene, men er det riktig at FLYSELSKAPET skal dekke kostnadene?? Nei, jeg mener ikke det. Som noen andre sier her er det alltid en risiko forbundet med å reise noe sted, og O'Leary har helt rett når han sier at kravet om at flyselskapene skal dekke "care" når sånt skjer er helt eksepsjonelt. Går jeg til FORD og krever at de skal dekke mine kostnader om jeg blir sittende fast på en fjellovergang og ikke kommer meg over fjellet?? EU-regulativet er loven, og det må flyselskapene rette seg etter (også Ryanair), og det manglet jo ikke på protester da det ble innført. Jeg håper og tror at det som har skjedd kan åpne øynene for galskapen i de krav som kundene har på flyselskapene, og at det må være en form for risikodeling.