PDA

View Full Version : Reisetrøbbel (ikke askeskyen!)


Ashlum
21-04-2010, 13:05
Hei!
Jeg har et spørsmål angående reiseforsikringen, og nei, ikke et spørsmål angående askeskyen, men et annet værproblem som fikk følger for min reise fra Newcastle til Billund.

Den 31. april skulle jeg ta Ryan Air FR6632 kl. 11.30 fra Edinburgh til Billund, men først skulle jeg med tog fra Newcastle til Edinburgh om morgenen kl. 07.41. Pga et jordskred på strekningen Newcastle - Edinburgh, så var alle tog instilt den morgenen. Veiene var også blokkert, så det gikk heller ingen busser til Edinburgh før senere på dagen. Dermed rakk jeg da ikke flyet.

Siden det var viktig for meg å komme til Billund til den 1. april valgte jeg å sette meg på toget ned til Stansted Airport, ta en natt der, for så og fly med Ryan Air morgenen etter. Dette ble den helt klart billigste løsningen for meg, men det kostet meg likevel nesten 3000kr, dette inkludert et billig hotell i nærheten av Stansted.

Så det jeg lurer på er om det er mulig å få noen av pengene tilbake gjennom forsikringen? Kan vel sikkert få refundert togbilletten Newcastle - Edinburgh, men den kostet bare 80kr, så er nesten ikke vits... Jeg har reiseforsikring via DnB NOR student.

LN-MOW
21-04-2010, 13:28
Kun ett svar paa et slikt spoersmaal:

Kontakt forsikringsselskapet ...

JoeW
21-04-2010, 13:32
. Jeg har reiseforsikring via DnB NOR student.Som vel blandt annet innebærer at 50 % av reisen etc må være betalt med dette kortet? Slike forsikringer er gjerne ikke de smidigste har jeg inntrykk av.

Ashlum
21-04-2010, 13:51
Betalte kun med kort fra DnB ja :)

Sendte nesten tilsvarende mail til DnB, men har ikke fått noe svar ennå. Må vel prøve å få sendt et skademeldingskjema da. Da er det vel forsinkelsesskjemaet i denne oversikten som er det riktige? https://www.dnbnor.no/person/forsikring/melde_skade/

Men hva tror dere om mulighetene mine for å få penger tilbake? Noen som har erfaring med lignende saker?

O_K_
21-04-2010, 14:00
Det er vel dette avsnittet som er mest vesentlig for deg

9.2 Innhenting av fastlagt reiserute
Hvilke skader forsikrings- giver svarer for og hvilke begrensninger som gjelder; Selskapet
svarer for rimelige og dokumenterte ekstrautgifter til innhenting av fastlagt reiserute dersom
sikrede uforskyldt møter forsinket til reisearrangørens transportmiddel. For maksimumserstatning;
se forsikringsbeviset.
Dersom forsinkelsen medfører at det ikke er mulig å reise videre samme dag, erstatter
selskapet nødvendige og dokumenterte overnattings- utgifter med inntil kr 1 500 pr. person
og inntil kr 4 000 pr. gruppe.
Det er en betingelse for selskapets erstatningsplikt at forsinkelsen dokumenteres skriftlig
av reisearrangør, trafikkselskap eller bergingsselskap og skyldes værforhold/teknisk feil
når sikrede reiser med offentlig transportmiddel, eller når sikrede kjører bil, ved kollisjon/
utforkjøring som krever berging.
Det forutsettes at sikrede har beregnet minst 2 timer fra ankomst til neste avgang.
Selskapet svarer ikke for utgifter ved flyforsinkelse, kansellering eller overbooking som
omfattes av EU-direktiv 261/2004 og som flyselskapene selv har erstatningsansvaret for.

Ashlum
21-04-2010, 14:08
Ja, det så ganske vesentlig ut. Takker. Hvor fant du de punktene?

O_K_
21-04-2010, 14:44
https://www.dnbnor.no/portalfront/nedlast/no/person/avtaler/Total_reiseforsikringsbevis_vilkar.pdf

Er litt kronglete å finne fra DnBnor sine sider...

Bizflyer
21-04-2010, 15:17
Som vel blandt annet innebærer at 50 % av reisen etc må være betalt med dette kortet? Slike forsikringer er gjerne ikke de smidigste har jeg inntrykk av.

Personlig har jeg aldri hatt problemer med dette. Til og med når jeg betalte reise for kjerringa og ungene med kortet, uten å være med selv, var det ikke noe problem med refusjon. Det var bare å legge ved dokumentasjon!

BF:cool2

Ashlum
21-04-2010, 15:54
https://www.dnbnor.no/portalfront/nedlast/no/person/avtaler/Total_reiseforsikringsbevis_vilkar.pdf

Er litt kronglete å finne fra DnBnor sine sider...

Sweet. Takker!

TG923
21-04-2010, 20:22
31. april


Dokumentasjon og riktig dato er vesentlig...

Jeg er også nøye på å sende inn krav om erstatning (i henhold til vilkårene selvfølgelig), ikke spørre om hva jeg kan få.

Fnate
24-03-2011, 14:47
5.2 Innhenting av fastlagt reiserute, hvilke skader selskapet svarer for og
hvilke begrensninger som gjelder:

Selskapet svarer for rimelige og dokumenterte ekstrautgifter til innhenting
av fastlagt reiserute dersom sikrede uforskyldt møter forsinket til
reisearrangørens transportmiddel. Maksimumserstatning kr 20 000 pr. person
og kr 50 000 pr. familie. Dersom forsinkelsen medfører at det ikke er mulig
å reise videre samme dag, erstatter selskapet nødvendige og dokumenterte
overnattingsutgifter med inntil kr 1 500 pr. person og inntil kr 4 000 pr. familie.

Det er en betingelse for selskapets erstatningsplikt at forsinkelsen
dokumenteres skriftlig av reisearrangør, trafikkselskap eller
bergingsselskap og skyldes værforhold/teknisk feil når sikrede reiser med offentlig transportmiddel, eller når sikrede kjører bil, ved
kollisjon/utforkjøring som krever berging. Det forutsettes at sikrede har beregnet minst 2 timer fra ankomst til neste avgang.

Selskapet svarer ikke for utgifter ved flyforsinkelse, kansellering eller
overbooking som omfattes av EU-direktiv 261/2004 og som flyselskapene selv har erstatningsansvaret for.

Bringer opp denne tråden igjen, da jeg sitter og leser på vilkårene i DNB reiseforsikring. Er ikke noe presserende case, men snarere et forsøk på å forstå hva forsikringen omfatter.

Noen som vet om dette vil si at:
Om man har to flighter på separate bookinger. Om den første blir re-routed pga vær eller forsinket drastisk av samme årsak. Så rekker man ikke den neste flighten som er på separat booking. Dekker da forsikringen inntil 20.000,- pr.person for re-routing?

Gjelder det samme om flytoget sporer av eller det er en dramatisk ulykke foran deg på vei til flyplassen?

Og hva med streik? Det er jo hot topic både i fht British Airways og Spanske flygeledere.

Jeg sliter litt med å forstå sånne "legal terms" så jeg blir skikkelig glad om noen som har kunnskap kan utdype.

TG923
24-03-2011, 20:05
Flytoget har reisegaranti, så der dekker flytoget ny billett hvis de er skyld i forsinkelse fram til flyplassen.

http://www.flytoget.no/Reiseinfo/Reisegaranti

Chriscross
24-03-2011, 22:52
Ring skadeavdelingen (ikke kundeservice) og spørr. Glem å få slike svar på e-post fra dem, det vil de ikke gi fra seg:-) hvor mye tid du må ha mellom flighter varierer, Gjensidige sier 90 min, Europeiske mye mer. Spent på hva DnB\vital sier til deg.