PDA

View Full Version : Offshore Helicopters

Falcon
21-06-2005, 23:27
Jeg har begynt å pusle litt med modellbygging igjen, og har en diger AS330 Puma jeg har lyst til å bygge etterhvert. Som mange sikkert vet har det bare vært to slike i Norge. Begge var i sin tid eid av et firma kalt Offshore Helicopters. Utrolig nok finnes det et fint bilde av den ene maskinen på Airliners.net: http://www.airliners.net/open.file/123712/L/

Er det noen som vet noe mer om dette firmaet? Navnet finnes som en postboksadresse på Lysaker, men det er alt jeg har funnet ut. Hvis noen har flere bilder av Pumaene LN-ORC og -ORB hadde det vært veldig morsomt å se dem!

LN-ATC
22-06-2005, 00:06
Du mener sikker LN-ORC og -ORT? Iflg bibelen (OJB, please forgive me :) ) er det de eneste 330'ne som har vært på LN-reg.

Må innrømme at jeg ikke visste om disse to, og selskapet har jeg heller ikke hørt om. Jeg har en kollega som jobbet på HS flightops for en del år tilbake, det kan hende han har noe info om disse.

Falcon
22-06-2005, 18:40
Originally posted by LN-ATC
Du mener sikker LN-ORC og -ORT? Iflg bibelen (OJB, please forgive me :) ) er det de eneste 330'ne som har vært på LN-reg.
(...)

Ja, skulle vært ORT. :love

OJB
27-07-2005, 13:20
Det var blant annet Fred Olsen som sto bak dette selskapet. Tidligere direktør og grunder i HS , Schanche , tok kontakt med Fred Olsen og kjøpte selskapet og dermed en konkurent.
Offshore Helikopters var basert på Flesland hovedsaklig.
Den første Puma versjon de opererte var ikke så godt egnet med tanke på rekkevidde som S-61N og derfor ble den ikke brukt mot Ekofisk området .Markedet på den tiden var ikke stort ut fra BGO og vest i havet.

B214
01-09-2005, 14:27
Jeg tror de også hadde en Super Frelon til utprøving en periode...

OJB
01-09-2005, 17:11
Det er korrekt B214.
Denne ble også forsøkt i rutetrafikk mellom Stavanger og Haugesund en kort periode tidlig på sytti-tallet.

Falcon
01-09-2005, 22:32
Det er vel faktisk bilde av den ruggen i boken til Kay H.

Har forøvrig sporet opp flere bilder av Pumaene, men ikke fått dem enda. Scanner og legger ut her når det skjer.