Log in

View Full Version : Nesten ikke til å tro - GA/luftsport på bakken (vulkantråd)


FBU 4EVER
16-04-2010, 14:39
Flyforbudet gjelder også hangglidere og paraglidere! Avinor sa nei på et spørsmål fra Røyken Control tidligere idag!:mol

Planebeach
16-04-2010, 14:41
Du må jo tenke på piloten også, han kan jo puste inn dette støvet:rolleyes::spin

SpotOn
16-04-2010, 14:44
Flyforbudet gjelder også hangglidere og paraglidere! Avinor sa nei på et spørsmål fra Røyken Control tidligere idag!:mol

Sikkert utslag av "storebror passer på så du ikke skader deg" mentalitet. Det er jo ingen helikopter som kan scrambles for å lete etter eller redde villfarne luftsportsutøvere som henger opp-ned i trær rundt omkring med brukne lårhalser.

STARSHIP 2
16-04-2010, 14:55
Huffameg, det burde jo ikke gjelde ikke-motoristerte farkoster.. Men disse har farts (opp/ned/bortover) og høydemålere som kan få støv på barometer og belger :p

Man burde evaluere dette i ettertid og se hva som var lurt, og hva som kan gjøres bedre..

LN-MOW
16-04-2010, 14:57
Du vet, hvis du får nok vulkanstøv i underbuksa, vil tilleggsvekta kunne dra deg ned på uønskede steder.

gustavf
16-04-2010, 15:01
Jeg antar at grunnen til dette er ordlyden i forskrifta som er vedtatt og ikke ei reell sikkerhetsvurdering.

PointMergeArrival
16-04-2010, 17:37
Røyken sa ikke nei til forespørselen! De ba vedkommende ta kontakt med LT for å få en avklaring.

Discus
17-04-2010, 14:09
Ref. Luftsportforbundet:

Informasjonsavdelingen i Luftfartstilsynet opplyser at de anser det som ikke forsvarlig å ha VFR-trafikk igang når man samtidig ikke har mulighet til å fly søk- og redningsoppdrag!Men det er lov til å gå seg vill i fjellet, dra på båttur eller drive med landbasert risikosport :rolleyes:

Men i Sverige er det greit å ikke være i kontakt med bakken:
I Sverige valgte man isteden å bruke standardbegrensningene som ICAO foreslår (og som man også brukte i Norge innledningsvis). Disse innebærer at VFR-trafikk fortsatt kan skje på fartøysjefens egen risiko. Svenske luftfartsmyndigheter forklarte dessuten allmennheten at det foreligger en forskjell mellom turbindrevne fly som flyr høyt og stempelmotorfly som flyr lavt. Også andre europeiske land har valgt å følge ICAOs standardprosedyre.
http://www.flynytt.net/index.php?option=com_content&view=article&id=114:hvorfor-kan-man-fly-vfr-i-sverige-men-ikke-i-norge&catid=1:nyheter

Polaris
17-04-2010, 15:20
LN-FAW til Tromsø Flyklubb flakset rundt ørene på meg oppe på Finnlandsfjellet, så det er lov med GA her i by'n iallefall... :) Nydelig vær med sol og blå himmel!

seilfly
17-04-2010, 15:58
Noen burde benytte muligheten til å arrangere modellflystevne på en av Gardermoens rullebaner :)

Og grounding av alt som kan fly er idioti. Kanskje vi skulle skutt alle fuglene når vi er i gang med å være idioter?

LN-MOW
19-04-2010, 03:31
Og mens nosrk GA ble kneblet, utfoldet man seg andre steder. Her er hva som foregikk på LGW på lørdag:

VISITORS
None as such today, of course, but Gatwick's controllers were probably kept even busier than usual during the hours of daylight as countless light aircraft of all makes & vintage from virtually every airfield in the southeast of England took advantage of the glorious weather & the airport's closure to make approaches & stooge up & down Gatwick's runways. This included one mixed formation of fourteen aircraft, among them Tiger Moths, Stampes & Turbulents, from Headcorn. The oldest aircraft to make a flyby was undoubtedly Gipsy Moth G-ABYA (built in 1932), which made a late afternoon pass accompanied by Terrier G-ATDN (marked TW641). Someone else (I missed who it was) asked permission to do a barrel roll over the airfield! Flypasts were initially allowed no higher than 2,400 feet & not below 1,000 feet, but the lower limit was later reduced to 500 feet. Congratulations to the airport authority & to ATC for allowing so many people to indulge in this unique opportunity (unlike their counterparts at LHR who I gather were having none of it). Perhaps they could arrange a fly-in next!

Discus
19-04-2010, 16:08
Noen har kost seg i Frankfurt også:

http://www.youtube.com/watch?v=17clkkKyIwc

Discus
20-04-2010, 20:01
Da har LT moderert seg ifht. VFR-trafikken også:


...Når det gjelder kommersielle operatører krever Luftfartstilsynet at de skal ha etablerte prosedyrer for forhold der luftfartøyet kan utsettes for aske. Se AIC N 08/10 . Når det gjelder privatflyging og luftsport er dette opptil den enkelte flyger og utøver (underlagt sikkerhetssystem)...
http://www.luftfartstilsynet.no/allmennflyging/ga_operativt/article21141.ece

VoiceCom
21-04-2010, 14:18
NLF hadde et møte med LT om dette i forkant av denne meldingen.